Verkeerslichten aan
Deltaweg zijn straks
een stuk slimmer
II
Voor containerreus maakt 44 cm groot verschil
4
Dat doen ze uiteraard niet. Ze zijn
hard aan het werk - in dit geval
met het trekken van een kabel - bij
de kruising van de Deltaweg met
de Langeweg bij Wilhelminadorp.
Daar wordt onderhoud gepleegd
aan de verkeerslichten. Die wor
den ook voorbereid om een 'intel
ligente verkeersregelinstallatie' te
worden. De verkeerslichten weten
dan welke auto's, fietsers en bus
sen op hen afkomen, waardoor ze
efficiënter op rood dan wel groen
kunnen springen. Dat moet de
doorstroming op de Deltaweg
verbeteren.
Het duurt nog wel even voor de
verkeerslichten daadwerkelijk zo
slim zijn. ,,De software waarmee
de lichten intelligent worden ge
maakt, is naar verwachting vol
gend jaar landelijk beschikbaar'',
zegt een woordvoerder van de
provincie, waartoe de Deltaweg
behoort. Die weg kan gerust een
zorgenkindje worden genoemd.
Het is een van de drukste wegen
van Zeeland en staat als onveilig te
boek. Concreet zicht op de aanpak
ervan is er nog niet, onder meer
omdat het verbeteren van route
tussen de snelweg en Yerseke
voorrang krijgt.
Verdubbeling
Gemeenten rondom de Deltaweg,
waaronder Goes en Noord-Beve
land, en werkgeversorganisatie
VNO-NCW hebben al een paar
keer gepleit voor haast, om zowel
de doorstroming als veiligheid te
verbeteren. Ze zouden graag zien
dat de weg wordt verdubbeld
(twee keer tweebaans) en dat er
ongelijkvloerse kruisingen ko
men. De provincie heeft recent al
wat maatregelen genomen die de
De Deltaweg is een
van de drukste wegen
van Zeeland en
staat als onveilig
te boek
veiligheid moeten vergroten. Zo
kwam er akoestische wegmarke
ring en werden borden geplaatst
die wijzen op het gevaarlijke ka
rakter van de weg.
De werkzaamheden bij de ge
noemde verkeerslichten worden
deze week afgerond.
NATUURORGANISATIES LATEN NOODSIGNAAL HOREN
Wie juist in
corona-
tijd de
ogen de
kost
geeft,
kan niet
anders dan blij zijn om in het
ruime en groene Zeeland te wo
nen. Beter natuur om je heen dan
een drukke stad, toch? ,,Er is heel
veel groen en aangewezen natuur
om ons heen. Dat klopt", erkent
Robbert Trompetter van de ZMf.
Toch gaat het mis, vindt hij. En hij
niet alleen.
Hij spreekt namens zes natuur
organisaties. Nog niet eerder lie
ten die gezamenlijk een noodsig
naal horen. Ze presenteerden gis
teren een rapport aan de Zeeuwse
politiek. Wat is er aan de hand? ,,Er
vallen steeds meer plant- en dier
soorten weg."
,,De natuur draait om eten en ge-
geten worden. Het zijn een hele
boel ingenieuze systemen die
zichzelf in stand houden. Als soor
ten wegvallen, dan valt zo'n eco
systeem uiteindelijk in elkaar. Dat
zie je nu bij planten en insecten
gebeuren. Het lijkt abstract, maar
raakt ons uiteindelijk allemaal.
Neem de duinen: doordat te veel
stikstof neerslaat rukt het gras op
en verdwijnen kruidachtige duin
planten. Insecten hadden die
planten juist nodig. Planten weg,
insecten weg. De vogels die erbo
ven vliegen, hadden die insecten
weer nodig en beginnen nu ook te
verdwijnen. Je ziet het hele sys
teem in elkaar zakken."
,,We zijn als mensen enorm af
hankelijk van al die verschillende
soorten. Neem een akker. In de
bodem leven duizenden beestjes
die ervoor zorgen dat de grond zo
vruchtbaar is dat wij er groente en
fruit op kunnen telen. Als steeds
meer beestjes verdwijnen, heeft
dat gevolgen voor de kwaliteit van
de grond en dus onze voedselpro
ductie. Ander voorbeeld: het gras
op dijken groeit zo sterk dat het
andere vegetatie met sterkere
wortels verdringt, waardoor dij
ken verzwakken. Het gras groeit
zo hard door het maaibeheer dat
wordt gevoerd."
Iedereen krijgt
ermee te maken dat
steeds meer plantjes
en beestjes uit
Zeeland verdwijnen.
Om maar eens wat te
noemen: dijken worden
zwakker en de oogst
van gewassen
lager. Het is zo erg dat
zes grote natuurclubs
nu aan de noodrem
trekken. ,,We weten het
al jaren, maar we
moeten echt wat gaan
doen."
Als soorten
wegvallen, dan valt
zo'n ecosysteem
uiteindelijk in elkaar
Een grotere maximum diepgang is
vooral van belang voor container
schepen van 350 meter en langer.
Dagelijks varen deze reuzen rich
ting de Antwerpse haven. Volgens
de huidige regels mag een schip dat
de Westerschelde opvaart een diep
gang hebben van 15,56 meter.
Die 44 extra centimeters lijken
niet veel, maar het betekent dat elk
schip al gauw een paar duizend ton,
dus honderden containers, meer
naar Antwerpen kan brengen. Dat
verbetert de concurrentiepositie
van een diep landinwaarts gelegen
haven als die van Antwerpen. Con
tainerschepen met een lengte van
350 meter en langer zijn geen uit
zondering op de Westerschelde.
De proef verloopt in drie fases.
Eerst varen twee schepen met een
diepgang van 15,70 meter naar het
Deurganckdok in Antwerpen. Op
het ene schip zit een Nederlandse
loods, op het andere een Vlaamse.
Daarna volgen twee schepen met
een diepgang van 15,90 en tenslotte
twee met een diepgang van 16,00
meter. Als alles meezit zijn deze
proefvaarten in november en de
cember.
Zes containerreuzen
varen komende tijd als
proef met steeds
grotere diepgang over
de Westerschelde
Als alles naar verwachting ver
loopt zal aan de Permanente Com
missie van Toezicht op de Schelde-
vaart worden voorgesteld de maxi
male diepgang op 16 meter vast te
stellen, aldus Eric Adan. Hij is
diensthoofd van de Gemeenschap
pelijk Nautische Autoriteit bij
Rijkswaterstaat Zee en Delta.
Het Vlaamse Agentschap Mari
tieme Dienstverlening en Kust
(MDK) wijst op het grote economi
sche belang van deze aanpassing
van het reglement: ,,Een schip met
meer lading dat dus dieper in het
water ligt, kan zo ook de haven van
Antwerpen aandoen", meldt het
agentschap MDK. De Vlaamse mi
nister Lydia Peeters (Openbare
Werken en Mobiliteit) zegt over de
proefvaarten: ,,Ik ben zeer enthou
siast dat we na meer dan een jaar
grondig voorbereidend werk nu
testen in de praktijk zullen kunnen
uitvoeren om schepen met een gro
tere diepgang veilig en vlot naar on
der andere Antwerpen te brengen,
en om zo het concurrentiële voor
deel van de havens in Vlaanderen
te vergroten."
Volgens het agentschap MDK is
een werkgroep van loodsen vorig
jaar januari begonnen met een on
derzoek naar het varen met een
grotere diepgang. Daarbij is geke
ken naar de ervaring met grote con
tainerschepen tot 400 meter op de
Westerschelde. In het waterbouw
kundig laboratorium zijn simula
ties gedaan. Loodsen aan boord en
aan de wal hebben een constante
stroom aan actuele digitale gege
vens tot hun beschikking. Dit ver
zekert een 'veilige en vlotte op
vaart', aldus MDK.
donderdag 29 oktober 2020
GO
'Hé ho, hé ho... je krijgt het niet
cadeau...' Je zou bijna denken
dat de mannen op de foto aan
het repeteren zijn voor een
scène uit Sneeuwwitje en de
zeven dwergen.
Rob Paardekam
Wilhelminadorp
Bij de verkeerslichten wordt hard gewerkt. foto johan van der heijden
Dat meer
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
Is dat erg?
Wat merken mensen daarvan?
-Robbert Trompetter, ZMf
Zes containerreuzen varen de
komende maanden bij wijze van
proef met een steeds grotere
diepgang over de Wester-
schelde naar Antwerpen. Als
alles goed gaat leidt dit er toe
dat vanaf volgend jaar de maxi
male diepgang kan worden ver
ruimd tot 16 meter.
Theo Giele
Antwerpen