Verkeerslichten aan Deltaweg zijn straks een stuk slimmer II Voor containerreus maakt 44 cm groot verschil 4 Dat doen ze uiteraard niet. Ze zijn hard aan het werk - in dit geval met het trekken van een kabel - bij de kruising van de Deltaweg met de Langeweg bij Wilhelminadorp. Daar wordt onderhoud gepleegd aan de verkeerslichten. Die wor den ook voorbereid om een 'intel ligente verkeersregelinstallatie' te worden. De verkeerslichten weten dan welke auto's, fietsers en bus sen op hen afkomen, waardoor ze efficiënter op rood dan wel groen kunnen springen. Dat moet de doorstroming op de Deltaweg verbeteren. Het duurt nog wel even voor de verkeerslichten daadwerkelijk zo slim zijn. ,,De software waarmee de lichten intelligent worden ge maakt, is naar verwachting vol gend jaar landelijk beschikbaar'', zegt een woordvoerder van de provincie, waartoe de Deltaweg behoort. Die weg kan gerust een zorgenkindje worden genoemd. Het is een van de drukste wegen van Zeeland en staat als onveilig te boek. Concreet zicht op de aanpak ervan is er nog niet, onder meer omdat het verbeteren van route tussen de snelweg en Yerseke voorrang krijgt. Verdubbeling Gemeenten rondom de Deltaweg, waaronder Goes en Noord-Beve land, en werkgeversorganisatie VNO-NCW hebben al een paar keer gepleit voor haast, om zowel de doorstroming als veiligheid te verbeteren. Ze zouden graag zien dat de weg wordt verdubbeld (twee keer tweebaans) en dat er ongelijkvloerse kruisingen ko men. De provincie heeft recent al wat maatregelen genomen die de De Deltaweg is een van de drukste wegen van Zeeland en staat als onveilig te boek veiligheid moeten vergroten. Zo kwam er akoestische wegmarke ring en werden borden geplaatst die wijzen op het gevaarlijke ka rakter van de weg. De werkzaamheden bij de ge noemde verkeerslichten worden deze week afgerond. NATUURORGANISATIES LATEN NOODSIGNAAL HOREN Wie juist in corona- tijd de ogen de kost geeft, kan niet anders dan blij zijn om in het ruime en groene Zeeland te wo nen. Beter natuur om je heen dan een drukke stad, toch? ,,Er is heel veel groen en aangewezen natuur om ons heen. Dat klopt", erkent Robbert Trompetter van de ZMf. Toch gaat het mis, vindt hij. En hij niet alleen. Hij spreekt namens zes natuur organisaties. Nog niet eerder lie ten die gezamenlijk een noodsig naal horen. Ze presenteerden gis teren een rapport aan de Zeeuwse politiek. Wat is er aan de hand? ,,Er vallen steeds meer plant- en dier soorten weg." ,,De natuur draait om eten en ge- geten worden. Het zijn een hele boel ingenieuze systemen die zichzelf in stand houden. Als soor ten wegvallen, dan valt zo'n eco systeem uiteindelijk in elkaar. Dat zie je nu bij planten en insecten gebeuren. Het lijkt abstract, maar raakt ons uiteindelijk allemaal. Neem de duinen: doordat te veel stikstof neerslaat rukt het gras op en verdwijnen kruidachtige duin planten. Insecten hadden die planten juist nodig. Planten weg, insecten weg. De vogels die erbo ven vliegen, hadden die insecten weer nodig en beginnen nu ook te verdwijnen. Je ziet het hele sys teem in elkaar zakken." ,,We zijn als mensen enorm af hankelijk van al die verschillende soorten. Neem een akker. In de bodem leven duizenden beestjes die ervoor zorgen dat de grond zo vruchtbaar is dat wij er groente en fruit op kunnen telen. Als steeds meer beestjes verdwijnen, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit van de grond en dus onze voedselpro ductie. Ander voorbeeld: het gras op dijken groeit zo sterk dat het andere vegetatie met sterkere wortels verdringt, waardoor dij ken verzwakken. Het gras groeit zo hard door het maaibeheer dat wordt gevoerd." Iedereen krijgt ermee te maken dat steeds meer plantjes en beestjes uit Zeeland verdwijnen. Om maar eens wat te noemen: dijken worden zwakker en de oogst van gewassen lager. Het is zo erg dat zes grote natuurclubs nu aan de noodrem trekken. ,,We weten het al jaren, maar we moeten echt wat gaan doen." Als soorten wegvallen, dan valt zo'n ecosysteem uiteindelijk in elkaar Een grotere maximum diepgang is vooral van belang voor container schepen van 350 meter en langer. Dagelijks varen deze reuzen rich ting de Antwerpse haven. Volgens de huidige regels mag een schip dat de Westerschelde opvaart een diep gang hebben van 15,56 meter. Die 44 extra centimeters lijken niet veel, maar het betekent dat elk schip al gauw een paar duizend ton, dus honderden containers, meer naar Antwerpen kan brengen. Dat verbetert de concurrentiepositie van een diep landinwaarts gelegen haven als die van Antwerpen. Con tainerschepen met een lengte van 350 meter en langer zijn geen uit zondering op de Westerschelde. De proef verloopt in drie fases. Eerst varen twee schepen met een diepgang van 15,70 meter naar het Deurganckdok in Antwerpen. Op het ene schip zit een Nederlandse loods, op het andere een Vlaamse. Daarna volgen twee schepen met een diepgang van 15,90 en tenslotte twee met een diepgang van 16,00 meter. Als alles meezit zijn deze proefvaarten in november en de cember. Zes containerreuzen varen komende tijd als proef met steeds grotere diepgang over de Westerschelde Als alles naar verwachting ver loopt zal aan de Permanente Com missie van Toezicht op de Schelde- vaart worden voorgesteld de maxi male diepgang op 16 meter vast te stellen, aldus Eric Adan. Hij is diensthoofd van de Gemeenschap pelijk Nautische Autoriteit bij Rijkswaterstaat Zee en Delta. Het Vlaamse Agentschap Mari tieme Dienstverlening en Kust (MDK) wijst op het grote economi sche belang van deze aanpassing van het reglement: ,,Een schip met meer lading dat dus dieper in het water ligt, kan zo ook de haven van Antwerpen aandoen", meldt het agentschap MDK. De Vlaamse mi nister Lydia Peeters (Openbare Werken en Mobiliteit) zegt over de proefvaarten: ,,Ik ben zeer enthou siast dat we na meer dan een jaar grondig voorbereidend werk nu testen in de praktijk zullen kunnen uitvoeren om schepen met een gro tere diepgang veilig en vlot naar on der andere Antwerpen te brengen, en om zo het concurrentiële voor deel van de havens in Vlaanderen te vergroten." Volgens het agentschap MDK is een werkgroep van loodsen vorig jaar januari begonnen met een on derzoek naar het varen met een grotere diepgang. Daarbij is geke ken naar de ervaring met grote con tainerschepen tot 400 meter op de Westerschelde. In het waterbouw kundig laboratorium zijn simula ties gedaan. Loodsen aan boord en aan de wal hebben een constante stroom aan actuele digitale gege vens tot hun beschikking. Dit ver zekert een 'veilige en vlotte op vaart', aldus MDK. donderdag 29 oktober 2020 GO 'Hé ho, hé ho... je krijgt het niet cadeau...' Je zou bijna denken dat de mannen op de foto aan het repeteren zijn voor een scène uit Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Rob Paardekam Wilhelminadorp Bij de verkeerslichten wordt hard gewerkt. foto johan van der heijden Dat meer Jeffrey Kutterink Vlissingen Is dat erg? Wat merken mensen daarvan? -Robbert Trompetter, ZMf Zes containerreuzen varen de komende maanden bij wijze van proef met een steeds grotere diepgang over de Wester- schelde naar Antwerpen. Als alles goed gaat leidt dit er toe dat vanaf volgend jaar de maxi male diepgang kan worden ver ruimd tot 16 meter. Theo Giele Antwerpen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32