WERK In een team werken we langzamer Staff product manager Vrijwel alles gebeurt nu digitaal 18 Je brein op het werk WAT DOET EEN... Een nieuwe baan beginnen in een (gedeeltelijke) lockdown, hoe doe je dat? Voor veel werknemers die hun eerste werkdag hebben, is het zoeken. Je moet digitaal wegwijs worden gemaakt en je leert iedereen online kennen. ,,Het kost meer energie.'' Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? et seizoen van de bladblazer is weer begonnen. Het monotone geloei haalt me standaard uit mijn werkmodus. Getergd staar ik uit het raam. Niet dat de gemeentewerkers hierdoor sneller uit mijn straat en dus mijn gehoor verdwijnen, al moet ik zeggen dat ze aardig opschieten. Experimenten hiernaar zijn al meer dan honderd jaar oud. Zo liet de Franse landbouw kundige Max Ringelmann zijn studenten in 1913 touwtrek ken. In hun eentje leverden ze 100 procent inspanning. Kregen ze hulp van twee medestudenten, dan deden ze nog maar voor 85 procent hun best. Gingen er acht studenten in een team touwtrekken, dan leverden ze de trekkracht van vier studenten. We luilakken meer wanneer we het idee hebben dat we niet zo veel kunnen bijdragen en anderen in ons team beter zijn. Of wanneer het team enorm groot is, de taken niet zo uitdagend of de andere team leden ook een beetje lui zijn. Niemand wil de sukkel zijn die alles doet. Toen ik mijn carrière begon als webredacteur, was een van de eerste klussen de hele website beter vindbaar maken voor Google. Honderden of misschien wel duizenden artikelen moesten we aanklik ken en vervolgens voorzien van tussenkopjes, linkjes en plaatjes. Heel saai. Hoe had mijn teamleider ons kunnen motiveren? Hij had ons tijd kunnen laten boeken, zodat het duidelijker was hoeveel energie iedereen in de klus had gestoken. Hij had de taken ook kunnen verdelen, net als bij de gemeentewer kers in mijn straat. De een doet goten, de ander de stoep. Ieder heeft het gevoel dat hij ertoe doet en zet zich honderd procent in. Fijn voor hen, én voor mij. De coronacrisis heeft veel veranderd in ons werk. We zijn vaker of geheel thuis gaan werken - al dan niet samen met huisgenoten. Voor de meeste inmiddels doorgewinterde werknemer is dit nog te doen. Maar er beginnen ook veel werknemers aan een nieuwe baan, op een nieuw kantoor dat ze nog nooit van binnen hebben gezien en met colle ga's die ze nog nooit in het echt hebben ontmoet. Roy Terenstra is mede-oprichte van Appical, een bedrijf dat gespecialiseerd is in 'onboarding' en dat een app ontwikkelde die werkgevers helpt bij het inwerken van nieuwe mensen. Hij ziet welke ver anderingen het online inwerken met zich mee brengt. ,,Dingen die je normaal gesproken tijdens je eerste werkdag face to face deed, zoals de kopjes koffie drinken om mensen te leren kennen, vallen nu in het water. In het inwerktraject vindt nu een enorme verschuiving plaats naar digitale kopjes koffie en borrels.'' Checklist Dat digitaal kennismaken werkt volgens Terenstra wel, maar of het de beste manier is, is de vraag. ,,Je mist een deel van de communicatie. Net als bij het online sollicitatietraject mis je een hoop context en informatie, zoals over iemands lichaamshou ding. Dat is in een digitale wereld nooit honderd procent te vervangen.'' Wieneke Brandt, Product Director van Xpert- HR, beaamt dit. ,,Nieuwe werknemers lopen het directe contact mis. Zet daarom bij die virtuele kopjes koffie het beeld aan en spreek elkaar echt.'' Laat zien dat je nieuwsgierig en enthousiast bent en er, ondanks de lockdown, echt voor wilt gaan, zegt Brandt. ,,Je bent blij dat je een nieuwe baan hebt gevonden, laat dat zien. Zet die eventu ele verlegenheid en bescheidenheid opzij.'' Brandt zegt ook dat het handig is om van tevoren een checklist op te stellen voor jezelf met dingen die je graag wilt weten van iemand en zelf wilt delen. ,,Wees daar assertief in en probeer veel collega's te leren kennen, het maakt niet eens uit wie, als het er maar zoveel mogelijk zijn.'' Brandt geeft aan dat werkgevers die gedreven heid alleen maar fijn vinden. ,,Een werkgever wil zelf ook dat het soepel verloopt en dat iemand zo snel mogelijk is ingewerkt.'' Voordeel Het kost dus meer energie om hetzelfde uit het contact te halen als in offline tijden, ziet ook communicatieadviseur Jorien Enning. ,,Je moet je veel meer focussen. Sowieso moet je bij een nieuwe baan met open blik en oor binnenstappen, dat staat centraal in de eerste week. Als je fysiek binnenstapt, gebeuren veel ontmoetingen spon taan. Nu moet je daar veel meer moeite voor doen.'' Maar het is niet onmogelijk om iedereen goed te leren kennen zegt de expert, je moet er alleen meer actie voor on- 'Vraag wie je buiten je team om echt zou moeten leren kennen. Maak er een estafette van' dernemen. Dan kan het wat geforceerd overkomen, maar ook daar kun je je voor deel uithalen, zegt Enning. ,,Je weet dat je tegenover elkaar komt te zitten, dus zorg ervoor dat je vra gen hebt voorbereid die echt leuk zijn om te beantwoorden en dat je nieuwsgierig bent naar het antwoord. Iemand toont dan ook op rechte interesse in jou en zo krijg je een uitgebrei der gesprek waar je veel verder mee komt.'' Buddy Op basis van iemands antwoord kun je inschatten of je de informele kant op kunt gaan met het gesprek. Enning: ,,Als je vraagt waarmee je bij iemand terechtkunt en diegene antwoordt met 'Bij mij kun je terecht voor een kopje koffie en een praatje over voetbal', dan weet je dat je wat makke lijker over privésituaties kunt gaan praten.'' Een buddy-systeem kan ook helpen bij het stimuleren van privécontact, zegt XpertHR- directeur Brandt. ,,Als je een hele middag met een buddy optrekt, is dat vaak erg gezellig en leer je elkaar vanzelf beter kennen. Misschien heb je dan zelfs wel beter contact dan wanneer je fysiek naast iemand neergezet wordt.'' Je zult als nieuwe donderdag 29 oktober 2020 GO Misschien dat deze groene teams ondertussen ook hebben gehoord van social loafing, of vrij vertaald: sociaal nietsnutten. Hoe meer mensen in ons team, hoe groter de kans dat we minder hard werken. Het is niet per se zo dat men sen dit doen omdat ze lui zijn. STEFANIA LEONE (40) is staff product manager bij Databricks in Amsterdam. Je werkgever doet in data. Hoe zit dat? ,,Ons bedrijf helpt andere organisaties met het inzichtelijk maken van hun data. Met het softwareproduct dat we maken, halen we de informatie boven die men zoekt.'' Wat is jouw rol precies? ,,Ik houd contact met klanten. Ze kloppen bij mij aan als ze tegen een probleem aanlopen.'' In samenwerking met Nationale Vacaturebank Nieuwe baan? Je hebt vast je collega's nog nooit gezien Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt SANNE WOLTERS - JORIEN ENNING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18