10 NIEUWS In North Carolina ligt de plantage Hope. James Jones maakt op het historische terrein een film over een slavenfamilie. Hij stemt niet. Jones heeft de hoop op een beter Amerika min of meer opgegeven. donderdag 29 oktober 2020 Is er nog hoop in Amerika? Correspondent Karlijn van Houwelingen reist in aanloop naar de verkiezingen dwars door het land, naar tien plaatsen die Hope heten. Vandaag deel 10: verhuisplannen op plantage Hope, North Carolina. m&im y&KWii »®»aPSs:isB&38g& ft - ames Jones (33) houdt van filo sofische citaten. Hij strooit er mee, als we hem ontmoeten om te praten over de film die hij maakt op plantage Hope in North Carolina. Een van zijn favorieten is van Tupac Shakur, de legendari sche vermoorde rapper, die in 1994 in een interview zei: ,,Ik garandeer niet dat ik de wereld ga verande ren, maar ik garandeer dat ik de hersenen zal aanwakkeren die de wereld zullen veranderen." Dat, zegt amateurfilmaker Jones, probeert hij ook te doen met Free dom of North Carolina, een film over een tot slaaf gemaakte familie die na hun vlucht een magisch land van zwarte helden en konin gen bereikt. James filmt het op het terrein dat ooit van de machtigste slavenhouder van North Carolina was. Of zoals historicus Allison Gupton het omschrijft: 'helemaal het heertje' in zijn tijd, een maatje van de grondleggers van de VS. Gouverneur David Stone bezat in deze omgeving, toen nog wilder nis, bijna 1000 hectare grond en 136 slaven. Dat laatste ligt gevoelig, zegt Gupton, historicus van de stich ting die Hope beheert. In de golf aan protest tegen racisme en poli- tiegeweld is veel aandacht voor wat de voorouders van zwarte Amerikanen is aangedaan en de achtergestelde positie die hun nageslacht nog altijd heeft. De beheerders van plantage Hope zorgden dit jaar voor extra beveili ging, uit vrees doelwit te worden. Niet van omwonenden overigens - die komen tegenwoordig graag wandelen en hardlopen op de ein deloze oprijlaan naar de histori- Opg «SU Je kunt Amerika niet opnieuw great maken. Het is nooit greatgeweest sche plantersvilla, of ze nou wit, zwart of bruin zijn. In dit gebied, zegt Gupton, zijn de lijnen tussen toen en nu heel duidelijk. Veel achternamen wor den gedragen door zowel witte als zwarte inwoners, omdat vrijge maakte slaven in de 19de eeuw geen familienaam hadden en voor het gemak die van hun voormalige 'eigenaar' in de boeken lieten zet ten. De meesten mensen hier, ver telt ze, hebben gemengd bloed, of je dat nou aan hen ziet of niet. ,,Wij kennen de geschiedenis, want we léven hem.'' Gupton begint haar rondleidin gen altijd in de kelder waar de levensomstandigheden van tot slaaf gemaakte bewoners van North Carolina zijn nagebootst. Ze laat de aparte ingang zien de ze moesten gebruiken, en legt uit hoe het land werd opgebouwd door de voorouders van zwarte Amerika nen - de economie van de vroege VS draaide op slavernij. ,,Dingen veranderen hier, we proberen om inclusiever te zijn'', legt ze uit. Als ze de achterdeur van de villa ach ter zich dicht trekt, wil ze weten of we hebben gemerkt dat ze nog een paar woorden sprak. ,,Ik zeg de geesten altijd even gedag.'' In de weekenden helpt ze James Jones met zijn film. Op draaidagen wandelen hier vrouwen rond in de schorten die huisslaven destijds droegen. Jones heeft geweren uit die tijd op de kop getikt, ouder wets gedroogde hammen geregeld en een paard geleend. Allison Gupton zorgt dat alles zo veel mo gelijk historisch correct oogt. Het is soms confronterend, zegt Jones. Hij laat een eerste scène zien: een geboeide man probeert zichzelf te bevrijden. ,,Wij roepen 'cut' en dan is alles over. Dat kon toen niet.'' 9 Het moet een film worden, vertelt Jones, over krachtige mensen. Dat hoopt hij zijn vier dochters te la ten zien, om duidelijk te maken dat zwarte geschiedenis meer is dan wat ze op school leren. ,,We kennen al de tragische verhalen over slaven en onderdrukkers. Ik wilde dat niet wéér vertellen.'' Vandaar dat onder meer Zuluko- ning Shaka Zulu een bijrol kreeg. ,,Onze geschiedenis begint niet met slavernij.'' Perfect moment Jones werkt er al twee jaar aan, en stuit plots op een perfect moment voor een film over vrijheid voor een slavenfamilie. Hij dacht dat het lastig zou zijn, om er op het relatief conservatieve platteland van North Carolina de handen voor op elkaar te krijgen. Maar er komt meer steun dan hij had ge dacht. ,,Ook van mensen die er niet uitzien zoals ik'', zegt hij. Er is langzaam iets aan het veranderen, constateert J ones. Ook witte Ame rikanen willen meer weten over de oorsprong van de raciale onge lijkheid in hun land. We zijn in een uithoek in het noordoosten van North Carolina, niet ver van de kust. Dit is een electorale frontlinie - North Caro lina is een van de cruciale staten op 3 november. Trump won hier in 2016, maar Biden gaat nu nipt aan kop in de peilingen. Allebei komen ze geregeld naar deze staat om stemmen te winnen, en steken ze miljoenen in spotjes en adver tenties. Maar op dit stuk platteland met veel zwarte inwoners komen ze nooit. Republikeinen weten dat ze hier niet populair zijn, en De mocraten, zegt Allison Gupton, 'gaan er automatisch vanuit dat ze onze stemmen wel krijgen'. Niemand, denkt ze, is tevreden over de staat van het land. ,,Na- tuurlijk, je hebt hier ook mensen voor wie Trump boven alles gaat. Ik denk dan: wat heeft-ie nou echt voor je gedaan?" Over Biden is ze evenmin enthousiast. ,,Ik zal wel moeten'', verzucht Gupton op de vraag of ze op de voormalige vi- cepresident stemt. ,,Ik zou willen dat ik een andere keuze had.'' James Jones stemt niet. Nooit ei genlijk, en bij deze verkiezingen HOPE, USA 'Ik zeg de geesten in deze villa altijd even gedag' GO ti». Amateurfilmmaker James Jones maakt op de plantage Hope een film over een tot slaaf gemaakte familie. - James Jones, amateur filmmaker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 10