'Als je zegt dat alle geloof flauwekul is, dan ben je snel uitgepraat' m UITVAART 5 'Je wordt opgevangen. Hoe dat eruitziet, daar heb ik geen beeld bij' Geen cultuur waarin geen sprake is van hiernamaals- voorstellingen' Drie dagen op rij De aanwezigen gaan letterlijk staan voor de overle dene. Voor zijn of haar leven, en voor wat die per soon heeft betekend en wat daarin over God aan het licht is gekomen. Hoe eenvoudig iemand ook heeft geleefd, er is in ieder mens een bijzonder ver haal aanwezig. Het is heel mooi dat ik dit steeds opnieuw mag ontdekken. ,,Aan het einde zegen ik de overledene met water en wierook: in naam van de Schepper van wie je het leven kreeg, in de naam van Jezus in wiens voetspoor je ging, en in de naam van de Heilige Geest die je zal geleiden naar het eeuwig leven. Zo als de wierook omhoog stijgt, zo gaan onze ge dachten en gebeden mee naar de Eeuwige. De rook symboliseert de verbinding tussen degene die is overleden en dat wat ongrijpbaar is en toch bestaat. ,,Een verhaal dat ik vaak gebruik is dat van een boot die wegvaart naar de horizon. De mensen zwaaien iemand uit, hij of zij is verdwenen. Van uit mijn geloof hoor ik mensen aan de andere kant zeggen: kijk, een schip aan de horizon. Je wordt opgevan gen. Hoe dat er precies uitziet, daar heb ik echt geen beeld bij, het maakt me ook niet zoveel uit. Dat ik terug ben bij God is mij genoeg. ,,Nu ik alweer 26 jaar hier in de Ontmoetings- kerk werk, heb ik los van eigen dierbaren die ik ben kwijtgeraakt ook afscheid moeten nemen van veel dierbaren binnen onze geloofsgemeenschap. Het mooie is dat ik iedere keer merk: maar zij zijn er nog steeds. Zij hebben de gemeenschap mee ge dragen en ook mij gedragen en mede gevormd. Het is verdrietig dat mensen soms veel te vroeg van ons weggaan. Maar wij zijn ook verrijkt met hun kracht en wat zij hebben betekend. Het is niet zo dat zij er nu helemaal niet meer zijn, en het is ook niet zo dat hun aanwezigheid alleen maar afhangt van degene die hen nog kennen. Ik voel het dieper. Dat maakt dat ik het adieu met steeds meer over tuiging kan zeggen: tot bij God.'' GODSDIENSTFILOSOOF EN THEOLOOG ang heb ik op het spoor gezeten dat als het lichaam vergaat, het ook is afgelopen met de geest. Ik merk de laatste jaren, een beetje tot mijn eigen verrassing, dat ik begin na te denken over andere opties. Als de hersenen verdwijnen, verdwijnt dan het be wustzijn? Misschien niet. „Recent duiken er steeds meer boeken op van hersenwetenschap- pers die zeggen: het uitgangspunt dat de menselijke geest het product is van de hersenen, brengt ons geen stap dichterbij antwoorden. We we ten dat er een samenhang is, maar dat zegt niks over oorzakelijkheid. Zij durven openlijk te twijfelen aan het dogma dat alles op een materialisti sche, tastbare manier te verklaren moet zijn. Dat vind ik een interes sante verschuiving. ,,Ik beschouw mezelf niet als een atheïst maar als een 'post-theïst'. Het oude geloof in een god als boven natuurlijke persoon die na de dood zal oordelen over hemel en eeuwig leven: dat zijn voorstellingen waar ik weinig mee kan. Maar als je zegt dat alle geloof flauwekul is, dan ben je snel uitgepraat. Dat een mensvor- mige god niet bestaat, wil niet zeggen dat er niets is. Dat midden gebied vind ik heel interessant. ,,Ik besef dat onze materiële wer kelijkheid in een andere werkelijk heid is gegrondvest. Het idee dat er iets is dat jou vasthoudt, een mys tieke beleving. Dat noem ik god, en in die zin plaats ik mijzelf in de christelijke traditie en zie ik mezelf ook als gelovige. ,,Alles wat wij zeggen over een bestaan na de dood: uiteindelijk weten we daar niks van. De Bijbel is er ook niet heel duidelijk over. Als je aanneemt dat Jezus inderdaad is doodgegaan en weer opgestaan, moet je - als je het Nieuwe Testa ment erop naslaat - constateren dat hij vervolgens niet gek veel informa tie heeft losgelaten over hoe het hiernamaals eruitziet. ,,Ik vind het interessant dat er een soort hardnekkigheid zit in het denkbeeld dat er een bestaan is na de dood. Is het wensdenken? Mis schien. Dat zie je in de menselijke omgang met de werkelijkheid wel vaker. Toch zie je het vervolgens in alle culturen terugkomen. Er bestaat geen cultuur waarin geen sprake is van hiernamaalsvoorstellingen. Het getuigt wat mij betreft van een heel diep, intuïtief besef dat niet alles voorbij is als dit aardse leven is afgelopen. ,,Veel gelovigen hebben het idee dat de hemel, het bestaan na de dood, hetgene is waar het om draait. Alles in het leven staat in het teken van het verkrijgen van de beste plek in het hiernamaals. Ik heb daar altijd moeite mee gehad. Omdat het alles wat we nu doen bagatelliseert: het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je uitspookt. Als je maar in God gelooft, dan komt het later vanzelf goed. Heel egoïstisch eigenlijk. Je bent voort durend bezig jouw zielenheil veilig te stellen voor die oordelende God. ,,Voor mij werkt dat niet. Het leven dat we nu leiden, dat is waar het om gaat. Hier worden de beslissingen genomen. Als er een hiernamaals is, dan is dat een andere, nieuwe werke lijkheid waar in zekere zin de hande lingen die we nu verrichten nog con sequenties hebben. Dat betekent dat welvaart of rijkdom niet belangrijk zijn in het leven, maar hoe ik mij inzet voor mijn medemens. Hoe ik omga met de schepping als geheel, de relaties die ik aanga met anderen. Relaties die de dood overstijgen. Dat is een visie die je leven en je verhou ding tot het nu verandert. Alles komt aan op het hiernumaals.'' GO WOENSDAG 28 OKTOBER 2020 'Het mooie is dat ik iedere keer merk dat over ledenen er nog steeds zijn. Wij zijn verrijkt met hun kracht en wat zij hebben betekend.' L' 'Het leven dat we nu leiden, dat is waar het om gaat.' Taede Smedes (47) woont ook in Nijmegen. Hij vindt het interessant dat er een soort hardnekkigheid zit in het denkbeeld dat er een bestaan is na de dood. 'Is het wensdenken? Misschien.' Allerzielen, Allerheiligen, Halloween... hoe zit het ook alweer? Oorspronkelijk gaat het om twee gedenkdagen op de rooms-katholieke kalender: 1 november is voor de herden king van heiligen en martelaren: Allerheiligen; de dag erna, Allerzielen, herdenken nabe staanden hun overledenen. 'All Hallows Eve' (Halloween) is een oud-Keltisch gebruik dat aan de vooravond van Aller heiligen werd gekoppeld. Die dag zouden de doden van dat jaar herrijzen om een levend iemand in bezit te nemen. Met maskers werden ze afgeweerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 53