'Je wordt gereinigd omdat je weer in
contact gaat komen met je Schepper'
'Je gaat ergens
naartoe'
4 UITVAART
Allerzielen
'De reis begint
zodra de
overledene in
zijn graf ligt'
IMAM
n de islam is de dood niet het
I einde van het leven maar het
begin van het oneindige. Ge
loof in het hiernamaals is fun
damenteel. Als je er niet in ge
looft, kun je eigenlijk ook geen
moslim zijn. Ongeveer een
derde van de verzen in de Koran refe
reert aan het hiernamaals. Je kunt de
Koran zien als een soort roadmap.
Stapsgewijs staat erin beschreven
wat je te wachten staat zodra je je
laatste adem uitblaast.
,,Kortweg komt het erop neer dat
na je sterven het moment van recht
vaardigheid aanbreekt: het moment
waarop iedereen verantwoordelijk
wordt gehouden voor zijn of haar
daden en manier van leven. Het gaat
niet alleen om straffen, maar net zo
zeer om belonen. Ongeacht wat je
positie was in het leven, zullen je
rechten bij jou terugkomen. Wat jou
is aangedaan zal vergolden worden.
Voor de mens zelf is het uiteindelijk
niet mogelijk om recht te spreken.
Het gaat tussen de schepper en de in
tentie van jouw hart.
,,De Koran wijst mensen erop dat
het leven op aarde tijdelijk is, voorbe
reiding op wat na de dood komt is
belangrijk. Om in het hiernamaals
gelukkig te zijn, zul je jezelf moeten
bewijzen tijdens je leven. Uitgangs
punt is dat wij als gast op aarde zijn,
onze schepper is de gastheer. Als wij
een goede indruk achterlaten, mogen
wij later gast zijn op een oneindige
plek van geluk.
,,Je toont je gastheer dankbaarheid,
bijvoorbeeld in gebed. En je vraagt
hem welke kamers je niet mag betre
den: zaken die wel en niet zijn toege
staan in het leven, zoals alcohol, lie
gen of iemand onrecht aandoen. Ook
vraag je om vergiffenis, omdat ieder
mens natuurlijk fouten maakt. Bied
excuses aan en toon berouw.
,,Na je overlijden volgt als eerste de
dodenwassing, als voorbereiding op
je reis naar het hiernamaals. Je wordt
gereinigd omdat je weer in contact
gaat komen met je schepper. Ons li
chaam is niet ons eigendom, het is
ons toevertrouwd en we leveren het
weer in. Na de wassing word je ge-
wikkeld in doeken. Hoe rijk je ook
bent, het enige wat je na overlijden
meeneemt zijn drie lakens. Daarna
volgt zo snel mogelijk de uitvaart.
Tijdens een gebed vraagt de imam de
aanwezigen of zij de overledene alle
onrecht vergeven die hij anderen
heeft aangedaan. En hij vraagt of de
persoon een goed persoon was. Ten
slotte volgt nog een staand gebed. De
preek is meestal kort, omdat het stof
felijk overschot van de overledene al
genoeg zegt: degene die eerst nog
naast je was, is nu heengegaan.
,,Het is van belang dat de dode zo
snel mogelijk gereed wordt gemaakt
voor zijn reis, een proces dat begint
als de overledene in zijn graf ligt.
Meestal binnen 24 uur. Als familie
leden nog een lange afstand moeten
afleggen, wordt nog een dag extra
gewacht. Maar de nadruk ligt op het
belang van de overledene.
,,Al bereid ik me nog zo goed voor
op mijn leven na de dood, ik behoud
toch een zekere spanning voor de
confrontatie met de handelingen die
ik verkeerd heb gedaan. Tegelijkertijd
heb ik hoop in de oneindige barm
hartigheid van de schepper. Een uit
spraak van de profeet Mohammed:
'Werk voor het leven alsof je eeuwig
zult leven. Werk voor het leven
hierna, alsof je morgen zult dood
gaan.' De kunst is om een goede
balans te vinden tussen die twee.''
PASTOR
k hou enorm van wandelen, ik ben heel veel
buiten. Als ik dan in de buitenlucht loop,
stel ik me soms voor dat het hiernamaals
letterlijk is zoals de hemel op dat moment
boven me. Weids en groots en altijd weer
anders. En als de zon er dan een mooie gou
den rand aan geeft, zie ik dat als een knip
oog van dierbare overledenen.
,,Ik heb acht jaar theologie gestudeerd, maar ik
weet niet meer dan een ander over hoe het hier
namaals eruitziet. Het klassieke beeld, met Petrus
aan de poort die bepaalt wie wel en wie niet naar
binnen mag, zo letterlijk zie ik het niet voor me.
,,Als mensen in de christelijke traditie overlij
den, dan vertrouw ik hen als pastor weer toe aan
God de Eeuwige. Dat gevoel van geborgen zijn,
dat is de kern. Ik besluit een uitvaart telkens met
'adieu', wat letterlijk betekent: tot bij God. Vanuit
mijn geloof vertrouw ik erop dat wij na de dood
thuiskomen bij God, en dat wij elkaar na ons
overlijden op de een of andere manier weer zullen
zien.
,,Dus niet: en dit was het. Je gaat ergens naartoe.
Als priester geef ik een reiszegen mee. Tijdens een
katholieke uitvaart wordt het levensverhaal van
de overledene verteld en verbonden met een bij
belverhaal, er wordt gebeden en er is muziek.
,,De dienst eindigt met de absoute - de laatste
eer. Ik vind dat altijd een heel bijzonder moment.
WOENSDAG 28 OKTOBER 2020 GO
Osman Celil Ziylan (24) uit Utrecht
is imam bij diverse moskeeën. Wij
zijn als gast op aarde: 'Als wij een
goede indruk achterlaten hier,
mogen wij later weer gast zijn op
een oneindige plek van geluk.'
Joska van der Meer (53) is pastor in de
Parochie Heilige Drie-Eenheid in Nijmegen,
verbonden aan de rooms-katholieke kerk. 'Als
mensen in de christelijke traditie overlijden,
dan vertrouw ik hen weer toe aan God de
Eeuwige.'
NA DE
DOOD?