'Je wordt gereinigd omdat je weer in contact gaat komen met je Schepper' 'Je gaat ergens naartoe' 4 UITVAART Allerzielen 'De reis begint zodra de overledene in zijn graf ligt' IMAM n de islam is de dood niet het I einde van het leven maar het begin van het oneindige. Ge loof in het hiernamaals is fun damenteel. Als je er niet in ge looft, kun je eigenlijk ook geen moslim zijn. Ongeveer een derde van de verzen in de Koran refe reert aan het hiernamaals. Je kunt de Koran zien als een soort roadmap. Stapsgewijs staat erin beschreven wat je te wachten staat zodra je je laatste adem uitblaast. ,,Kortweg komt het erop neer dat na je sterven het moment van recht vaardigheid aanbreekt: het moment waarop iedereen verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn of haar daden en manier van leven. Het gaat niet alleen om straffen, maar net zo zeer om belonen. Ongeacht wat je positie was in het leven, zullen je rechten bij jou terugkomen. Wat jou is aangedaan zal vergolden worden. Voor de mens zelf is het uiteindelijk niet mogelijk om recht te spreken. Het gaat tussen de schepper en de in tentie van jouw hart. ,,De Koran wijst mensen erop dat het leven op aarde tijdelijk is, voorbe reiding op wat na de dood komt is belangrijk. Om in het hiernamaals gelukkig te zijn, zul je jezelf moeten bewijzen tijdens je leven. Uitgangs punt is dat wij als gast op aarde zijn, onze schepper is de gastheer. Als wij een goede indruk achterlaten, mogen wij later gast zijn op een oneindige plek van geluk. ,,Je toont je gastheer dankbaarheid, bijvoorbeeld in gebed. En je vraagt hem welke kamers je niet mag betre den: zaken die wel en niet zijn toege staan in het leven, zoals alcohol, lie gen of iemand onrecht aandoen. Ook vraag je om vergiffenis, omdat ieder mens natuurlijk fouten maakt. Bied excuses aan en toon berouw. ,,Na je overlijden volgt als eerste de dodenwassing, als voorbereiding op je reis naar het hiernamaals. Je wordt gereinigd omdat je weer in contact gaat komen met je schepper. Ons li chaam is niet ons eigendom, het is ons toevertrouwd en we leveren het weer in. Na de wassing word je ge- wikkeld in doeken. Hoe rijk je ook bent, het enige wat je na overlijden meeneemt zijn drie lakens. Daarna volgt zo snel mogelijk de uitvaart. Tijdens een gebed vraagt de imam de aanwezigen of zij de overledene alle onrecht vergeven die hij anderen heeft aangedaan. En hij vraagt of de persoon een goed persoon was. Ten slotte volgt nog een staand gebed. De preek is meestal kort, omdat het stof felijk overschot van de overledene al genoeg zegt: degene die eerst nog naast je was, is nu heengegaan. ,,Het is van belang dat de dode zo snel mogelijk gereed wordt gemaakt voor zijn reis, een proces dat begint als de overledene in zijn graf ligt. Meestal binnen 24 uur. Als familie leden nog een lange afstand moeten afleggen, wordt nog een dag extra gewacht. Maar de nadruk ligt op het belang van de overledene. ,,Al bereid ik me nog zo goed voor op mijn leven na de dood, ik behoud toch een zekere spanning voor de confrontatie met de handelingen die ik verkeerd heb gedaan. Tegelijkertijd heb ik hoop in de oneindige barm hartigheid van de schepper. Een uit spraak van de profeet Mohammed: 'Werk voor het leven alsof je eeuwig zult leven. Werk voor het leven hierna, alsof je morgen zult dood gaan.' De kunst is om een goede balans te vinden tussen die twee.'' PASTOR k hou enorm van wandelen, ik ben heel veel buiten. Als ik dan in de buitenlucht loop, stel ik me soms voor dat het hiernamaals letterlijk is zoals de hemel op dat moment boven me. Weids en groots en altijd weer anders. En als de zon er dan een mooie gou den rand aan geeft, zie ik dat als een knip oog van dierbare overledenen. ,,Ik heb acht jaar theologie gestudeerd, maar ik weet niet meer dan een ander over hoe het hier namaals eruitziet. Het klassieke beeld, met Petrus aan de poort die bepaalt wie wel en wie niet naar binnen mag, zo letterlijk zie ik het niet voor me. ,,Als mensen in de christelijke traditie overlij den, dan vertrouw ik hen als pastor weer toe aan God de Eeuwige. Dat gevoel van geborgen zijn, dat is de kern. Ik besluit een uitvaart telkens met 'adieu', wat letterlijk betekent: tot bij God. Vanuit mijn geloof vertrouw ik erop dat wij na de dood thuiskomen bij God, en dat wij elkaar na ons overlijden op de een of andere manier weer zullen zien. ,,Dus niet: en dit was het. Je gaat ergens naartoe. Als priester geef ik een reiszegen mee. Tijdens een katholieke uitvaart wordt het levensverhaal van de overledene verteld en verbonden met een bij belverhaal, er wordt gebeden en er is muziek. ,,De dienst eindigt met de absoute - de laatste eer. Ik vind dat altijd een heel bijzonder moment. WOENSDAG 28 OKTOBER 2020 GO Osman Celil Ziylan (24) uit Utrecht is imam bij diverse moskeeën. Wij zijn als gast op aarde: 'Als wij een goede indruk achterlaten hier, mogen wij later weer gast zijn op een oneindige plek van geluk.' Joska van der Meer (53) is pastor in de Parochie Heilige Drie-Eenheid in Nijmegen, verbonden aan de rooms-katholieke kerk. 'Als mensen in de christelijke traditie overlijden, dan vertrouw ik hen weer toe aan God de Eeuwige.' NA DE DOOD?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52