9
Europese nachttrein
Echte slaapplek
vanaf 90 euro,
geen mondkapje
Vier jaar nadat de laatste City Night Line uit
Amsterdam vertrok, brengen de NS en de
Oostenrijkse ÖBB de nachttrein weer terug. De
spoorwegbedrijven hopen dat de nieuwe Nightjet
de start is van véél meer.
De Nightjet zou best eens de start van
véél meer kunnen zijn. Afgelopen maand
lanceerde het Duitse ministerie van Verkeer
zijn plannen voor een een pan-Europees
treinnetwerk, een 'Trans Europ Express 2.0'
(TEE). Ook nachttreinen maken deel uit
van TEE, waarbij Nederland bij de treinver
bindingen wordt genoemd: zo is de route
Amsterdam-Rome ingetekend. Duitsland is
niet het enige land dat plan
nen maakt, in Zweden
wordt eveneens gewerkt
aan lange verbindingen
naar andere Europese lan
den. Frankrijk is bezig aan
het herstellen van interna
tionale treinverbindingen,
inclusief nachttreinen. „We
lijken aan de vooravond te
staan van een renaissance
van de nachttrein", aldus
Van de Kar.
Tussen vertrek
en aankomstijd
haal je gewoon
je nachtrust
IJzersterke locatie
NS beziet de plannen met grote interesse.
,,Wij zijn content dat Nederland erin voor
komt'', zegt Van de Kar. Het laat zien dat
ons land, hoewel in de periferie gelegen,
een aantrekkelijke bestemming is. „Amster
dam blijft een ijzersterke locatie, dat zien
we ook met de Eurostar naar Londen.''
Maar eerst de Nighjet dus. De nieuwe
nachttrein gaat elke dag rijden. Het kabinet
past daarvoor maximaal 6,7 miljoen bij tot
2024. ,,Een nachttrein is behoorlijk com
plex'', vertelt Leddy. Een slaaptrein rijdt
door meerdere landen, heeft relatief veel
personeel aan boord en in tegenstelling tot
bij vliegreizen betalen treinreizigers wél be
lasting over de ticketprijs. „Zonder subsidie
lukt het nog niet.'' Officieel is de nachttrein
komende jaren dan ook nog een proef.
,,Maar wij hebben goede hoop dat hij blijft'',
aldus Van de Kar en Leddy.
ÖBB en NS koesteren in ieder geval hoge
verwachtingen. Uit onderzoek onder het
NS-klantenpanel blijkt dat 70 procent er po
sitief tegenover staat. De Nightjet is boven
dien luxer dan zijn voorganger. Leddy: ,,In
de slaapcompartimenten serveren we ont
bijt, dat deden we vroeger niet. Er zijn verse
broodjes. Daarnaast krijgen reizigers slofjes,
handdoeken en een flesje bubbels.''
Ook is er de nieuwe bestemming Mün-
chen. Terwijl de helft van de Nightjet vanaf
Neurenberg als vanouds naar Wenen
koerst, reist de andere helft naar de Beierse
hoofdstad en vervolgens Innsbrück, toe
gangspoort naar Tirol. Wie er zoal in de
nachttrein zit straks? ,,We mikken uiteraard
op toeristen, maar uit on
derzoek blijkt dat ook veel
reizigers de nachttrein pak
ken om familie en vrienden
te bezoeken", stelt Van de
Kar. Dan zijn er nog wat NS
de 'minder formele zaken
reizigers' noemt. „Denk bij
voorbeeld aan fotografen of
journalisten."
De seinen staan op groen,
de eerste testrit in septem
ber verliep naar wens.
Doordat de locomotieven
over de nieuwste snufjes beschikken, ver
liep het overschakelen op het Duitse sys
teem met 15.000 volt (het Nederlandse
spoor rijdt op 1500 volt) prima.
Een boemel is de Nightjet overigens zeker
niet. In Nederland rijdt-ie (waar dat kan)
140 kilometer per uur, in Duitsland 200 ki
lometer per uur. Die snelheden haalt de
trein niet altijd. „Vertrek- en aankomsttijd
zijn zo dat je een normale nachtrust haalt.
Niemand wil om 05.00 uur 's ochtends in
een verlaten München gedropt worden.''
TICKETS
dinsdag 27 oktober 2020
GO
De slaaptrein
is terug,
mét slofjes
en bubbels
M Nederlanders
stappen aan
boord van de
nachttrein. Die
brengt hen naar
de wintersport
bestemming.
Vlnr: 2004,
1968, 1992.
plek voor drie mensen. ,,In totaal kunnen er
een kleine 250 reizigers mee per keer.''
- Erik Leddy,
NS International
David Bremmer
Utrecht
AMSTERDAM De Nightjet ver
trekt vanaf spoor 7 op Am
sterdam CS en doet in Neder
land Utrecht en Arnhem aan.
De trein brengt de reiziger in
twaalf uur van Arnhem naar
Wenen. Tickets komen in vele
soorten en maten. Een gewone
stoel is te krijgen vanaf 30 euro
(enkele reis), een slaapplaats
vanaf 60 euro (in een vierper-
soons coupé). De zitbank is dan
om te bouwen tot een ligplek.
Een luxere plek in een slaapcom-
partiment begint bij 90 euro. De
tarieven zijn afhankelijk van tijd
stip van boeken. Passagiers kun
nen verder een hele coupé voor
zichzelf reserveren, de prijs
wordt dan uiteraard navenant
hoger. Hoewel in de Nightjet een
mondkapjesplicht geldt, is deze
iets minder verstrekkend dan in
de normale trein. „Boek je alleen
of met je eigen huishouden een
hele coupé dan dan is dat de uit
zondering", zegt Leddy. ,,Op de
gangen uiteraard wél."
M De nieuwe
Nightjet vertrekt
straks dagelijks
naar Duitsland
en Oostenrijk.
FOTO'S ANP