9 Europese nachttrein Echte slaapplek vanaf 90 euro, geen mondkapje Vier jaar nadat de laatste City Night Line uit Amsterdam vertrok, brengen de NS en de Oostenrijkse ÖBB de nachttrein weer terug. De spoorwegbedrijven hopen dat de nieuwe Nightjet de start is van véél meer. De Nightjet zou best eens de start van véél meer kunnen zijn. Afgelopen maand lanceerde het Duitse ministerie van Verkeer zijn plannen voor een een pan-Europees treinnetwerk, een 'Trans Europ Express 2.0' (TEE). Ook nachttreinen maken deel uit van TEE, waarbij Nederland bij de treinver bindingen wordt genoemd: zo is de route Amsterdam-Rome ingetekend. Duitsland is niet het enige land dat plan nen maakt, in Zweden wordt eveneens gewerkt aan lange verbindingen naar andere Europese lan den. Frankrijk is bezig aan het herstellen van interna tionale treinverbindingen, inclusief nachttreinen. „We lijken aan de vooravond te staan van een renaissance van de nachttrein", aldus Van de Kar. Tussen vertrek en aankomstijd haal je gewoon je nachtrust IJzersterke locatie NS beziet de plannen met grote interesse. ,,Wij zijn content dat Nederland erin voor komt'', zegt Van de Kar. Het laat zien dat ons land, hoewel in de periferie gelegen, een aantrekkelijke bestemming is. „Amster dam blijft een ijzersterke locatie, dat zien we ook met de Eurostar naar Londen.'' Maar eerst de Nighjet dus. De nieuwe nachttrein gaat elke dag rijden. Het kabinet past daarvoor maximaal 6,7 miljoen bij tot 2024. ,,Een nachttrein is behoorlijk com plex'', vertelt Leddy. Een slaaptrein rijdt door meerdere landen, heeft relatief veel personeel aan boord en in tegenstelling tot bij vliegreizen betalen treinreizigers wél be lasting over de ticketprijs. „Zonder subsidie lukt het nog niet.'' Officieel is de nachttrein komende jaren dan ook nog een proef. ,,Maar wij hebben goede hoop dat hij blijft'', aldus Van de Kar en Leddy. ÖBB en NS koesteren in ieder geval hoge verwachtingen. Uit onderzoek onder het NS-klantenpanel blijkt dat 70 procent er po sitief tegenover staat. De Nightjet is boven dien luxer dan zijn voorganger. Leddy: ,,In de slaapcompartimenten serveren we ont bijt, dat deden we vroeger niet. Er zijn verse broodjes. Daarnaast krijgen reizigers slofjes, handdoeken en een flesje bubbels.'' Ook is er de nieuwe bestemming Mün- chen. Terwijl de helft van de Nightjet vanaf Neurenberg als vanouds naar Wenen koerst, reist de andere helft naar de Beierse hoofdstad en vervolgens Innsbrück, toe gangspoort naar Tirol. Wie er zoal in de nachttrein zit straks? ,,We mikken uiteraard op toeristen, maar uit on derzoek blijkt dat ook veel reizigers de nachttrein pak ken om familie en vrienden te bezoeken", stelt Van de Kar. Dan zijn er nog wat NS de 'minder formele zaken reizigers' noemt. „Denk bij voorbeeld aan fotografen of journalisten." De seinen staan op groen, de eerste testrit in septem ber verliep naar wens. Doordat de locomotieven over de nieuwste snufjes beschikken, ver liep het overschakelen op het Duitse sys teem met 15.000 volt (het Nederlandse spoor rijdt op 1500 volt) prima. Een boemel is de Nightjet overigens zeker niet. In Nederland rijdt-ie (waar dat kan) 140 kilometer per uur, in Duitsland 200 ki lometer per uur. Die snelheden haalt de trein niet altijd. „Vertrek- en aankomsttijd zijn zo dat je een normale nachtrust haalt. Niemand wil om 05.00 uur 's ochtends in een verlaten München gedropt worden.'' TICKETS dinsdag 27 oktober 2020 GO De slaaptrein is terug, mét slofjes en bubbels M Nederlanders stappen aan boord van de nachttrein. Die brengt hen naar de wintersport bestemming. Vlnr: 2004, 1968, 1992. plek voor drie mensen. ,,In totaal kunnen er een kleine 250 reizigers mee per keer.'' - Erik Leddy, NS International David Bremmer Utrecht AMSTERDAM De Nightjet ver trekt vanaf spoor 7 op Am sterdam CS en doet in Neder land Utrecht en Arnhem aan. De trein brengt de reiziger in twaalf uur van Arnhem naar Wenen. Tickets komen in vele soorten en maten. Een gewone stoel is te krijgen vanaf 30 euro (enkele reis), een slaapplaats vanaf 60 euro (in een vierper- soons coupé). De zitbank is dan om te bouwen tot een ligplek. Een luxere plek in een slaapcom- partiment begint bij 90 euro. De tarieven zijn afhankelijk van tijd stip van boeken. Passagiers kun nen verder een hele coupé voor zichzelf reserveren, de prijs wordt dan uiteraard navenant hoger. Hoewel in de Nightjet een mondkapjesplicht geldt, is deze iets minder verstrekkend dan in de normale trein. „Boek je alleen of met je eigen huishouden een hele coupé dan dan is dat de uit zondering", zegt Leddy. ,,Op de gangen uiteraard wél." M De nieuwe Nightjet vertrekt straks dagelijks naar Duitsland en Oostenrijk. FOTO'S ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9