Timmermans: Brussel
zal bouw kerncentrales
niet tegenhouden
Wees Welkom,
Welkomenergie"
stap over en ontvang
een welkomstbonus
tot wel 270,-
8 NIEUWS
Nightjet: het begin van de renaissance van de
Check welNom-energie.nl
Dat zegt Frans Timmermans, de
Nederlandse vicevoorzitter van de
EC en tevens verantwoordelijk voor
de Europese Green Deal. Toch
hoopt hij dat landen niet te snel
voor kernenergie kiezen.
Timmermans waarschuwt voor
de hoge en langdurige kosten van
de technologie. ,,Het betekent dat je
er een lange, lange, lange tijd aan
vast zult zitten." De PvdA'er deed
zijn uitspraken over kernenergie in
een online gesprek met Fatih Birol,
directeur van het Internationaal
Energieagentschap (IEA).
De Europese plannen om de uit
stoot van broeikasgassen in 2050 tot
nul te reduceren, staat volgens Tim
mermans 'technologieneutraal' ten
opzichte van mogelijke oplossingen
om het klimaatdoel te bereiken.
,,Het grote voordeel van nucleaire
energie is natuurlijk dat het uit-
stootvrij is. Als je tot de conclusie
komt dat dat de beste oplossing is,
zal de Commissie je niet in de weg
staan."
In Nederland gaan stemmen op
voor kernenergie. Zo pleitte Mark
Harbers, Tweede Kamerlid van de
VVD, vorige maand in een inter
view met deze krant voor de bouw
van drie tot tien kerncentrales in
ons land. Onderzoeksinstituut
TNO gaat uitzoeken of een kern
centrale in Brabant tot de mogelijk
heden behoort.
Verschillende Europese landen,
zoals Polen en Tsjechië, hebben al
serieuze plannen voor nieuwe
kerncentrales om de klimaatdoelen
te kunnen halen. Deze landen stel
len dat dat zonder kernenergie niet
te doen is.
eengesloten route door Duitsland te realise
ren, want het Duitse spoor is ook 's nachts
druk bereden. Er rijden daar 's nachts veel
goederentreinen en snelle ICE-treinen. Ge
lukkig werkten de Duitsers goed mee.''
Ook dienden zestig machinisten speciaal
te worden opgeleid voor de Nightjet, een
training die negen maanden vergde. ,,Die
opleiding kan alleen in Duitsland, de capa
citeit van het trainingscentrum is echter be
perkt.'' Speciaal voor de nachttrein nam NS
tien nieuwe machinisten aan.
Hoe makkelijk kan het zijn.
Geen reclame
En dan is er nog de coronacrisis, die het ov
een zware klap toebracht. Het gekelderde
aantal reizigers en de aangescherpte maatre
gelen ten spijt gaat de Nightjet vanaf de
cember dagelijks rijden. ,,NS beklemtoont
de situatie voor het internationaal treinrei
zen goed in de gaten te houden'', zegt Van
der Kar. De spoorwegen zien de Nightjet als
een voorbereiding op het moment in de
toekomst dat reizen naar het buitenland
weer beter mogelijk wordt.
Er wordt geen reclame gemaakt voor
tickets naar gebieden met code oranje, ook
worden reizigers geïnformeerd over de gel
dende reisadviezen. Voor Duitsland geldt
nu nog code geel ('reizen kan, maar wees
waakzaam, er zijn risico's'), maar voor Oos
tenrijk voor de belangrijkste delen al code
oranje ('alleen noodzakelijke reizen'). De
capaciteit van de Nightjet is vanwege corona
teruggeschroefd: in de gewone en de slaap-
coupés is geen plek voor zes, maar slechts
vier passagiers. In de luxe slaaprijtuigen is
Een opmerkelijke wedergeboorte mag het
gerust worden genoemd, vindt Erik Leddy
van NS International. Zelf begon hij zijn
loopbaan in de jaren 90 als steward op de
Alpenexpress, de befaamde nachttrein van
Nederland naar de skigebieden in Oosten
rijk. ,,Maar na de eeuwwisseling kwam de
klad erin, mede door prijsvechters in de
luchtvaart.''
De jaren erna werden alle nachttreinen
een voor een uitgerangeerd. In 2014 de
nachttrein naar Kopenhagen en tenslotte de
City Night Line naar München en Zürich.
,,Voor Deutsche Bahn (DB) was het een
nauwelijks rendabele niche geworden'', ver
telt Leddy. Toen op 9 december 2016 de laat
ste City Night Line vanaf Amsterdam CS
vertrok, betekende dat het einde van ruim
115 jaar nachttreinen vanuit Nederland.
Spoel vooruit naar 2020 en de situatie is
ineens gekanteld. Op 13 december - bijna op
de kop af vier jaar na de laatste City Night
Line - gaat de slaaptrein toch weer rijden.
Vanaf deze week zijn de tickets in de ver
koop. Wat is er gebeurd?
De comeback is allereerst te danken aan
de Oostenrijkse ÖBB, die een andere keuze
maakte dan DB. ,,Zij zagen er nog wel brood
in, er is namelijk wel degelijk een publiek
voor'', vertelt Jet van de Kar, bij NS Interna
tional verantwoordelijk voor de komst van
de nachttrein. In eerste instantie gingen de
Oostenrijkers alleen vanaf Düsseldorf rij
den en werd ons land overgeslagen. ,,Als NS
hebben we de contacten met ÖBB echter
warm gehouden.'' Ondertussen veranderde
het politieke klimaat in Den Haag en bij de
EU in Brussel ten gunste van het spoor. Nu
er flinke klimaatdoelen liggen, moet de
trein tot 700 kilometer een aantrekkelijk al
ternatief voor het vliegtuig worden. De
nachttrein past daar prima in, meent staats
secretaris Stientje van Veldhoven (I&W).
Vorig jaar besloot ze enkele miljoenen bij te
passen om het project mogelijk te maken.
Afgelopen jaar zijn alle details uitgewerkt
voor wat de Nightjet gaat heten. NS-perso-
neel verzorgt de route tot Keulen, ÖBB ver
zorgt het tweede deel van het traject. Alles
tijdig rond krijgen, was een uitdaging. ,,Het
was bijvoorbeeld lastig om een goede, aan-
dinsdag 27 oktober 2020
GO
BRUSSEL De Europese Com
missie (EC) houdt landen die
nieuwe kerncentrales willen
gaan bouwen niet tegen.
FOTO NS
Jet van de Kar en
Erik Leddy van NS
International. „Wij
hebben goede
hoop dat de
Nightjet blijft."
FOTO MARCO OKHUIZEN
Een
boemel
is de
Nightjet
niet. In
Duitsland
rijdt hij
(waar dat
kan) 200
kilometer