Timmermans: Brussel zal bouw kerncentrales niet tegenhouden Wees Welkom, Welkomenergie" stap over en ontvang een welkomstbonus tot wel 270,- 8 NIEUWS Nightjet: het begin van de renaissance van de Check welNom-energie.nl Dat zegt Frans Timmermans, de Nederlandse vicevoorzitter van de EC en tevens verantwoordelijk voor de Europese Green Deal. Toch hoopt hij dat landen niet te snel voor kernenergie kiezen. Timmermans waarschuwt voor de hoge en langdurige kosten van de technologie. ,,Het betekent dat je er een lange, lange, lange tijd aan vast zult zitten." De PvdA'er deed zijn uitspraken over kernenergie in een online gesprek met Fatih Birol, directeur van het Internationaal Energieagentschap (IEA). De Europese plannen om de uit stoot van broeikasgassen in 2050 tot nul te reduceren, staat volgens Tim mermans 'technologieneutraal' ten opzichte van mogelijke oplossingen om het klimaatdoel te bereiken. ,,Het grote voordeel van nucleaire energie is natuurlijk dat het uit- stootvrij is. Als je tot de conclusie komt dat dat de beste oplossing is, zal de Commissie je niet in de weg staan." In Nederland gaan stemmen op voor kernenergie. Zo pleitte Mark Harbers, Tweede Kamerlid van de VVD, vorige maand in een inter view met deze krant voor de bouw van drie tot tien kerncentrales in ons land. Onderzoeksinstituut TNO gaat uitzoeken of een kern centrale in Brabant tot de mogelijk heden behoort. Verschillende Europese landen, zoals Polen en Tsjechië, hebben al serieuze plannen voor nieuwe kerncentrales om de klimaatdoelen te kunnen halen. Deze landen stel len dat dat zonder kernenergie niet te doen is. eengesloten route door Duitsland te realise ren, want het Duitse spoor is ook 's nachts druk bereden. Er rijden daar 's nachts veel goederentreinen en snelle ICE-treinen. Ge lukkig werkten de Duitsers goed mee.'' Ook dienden zestig machinisten speciaal te worden opgeleid voor de Nightjet, een training die negen maanden vergde. ,,Die opleiding kan alleen in Duitsland, de capa citeit van het trainingscentrum is echter be perkt.'' Speciaal voor de nachttrein nam NS tien nieuwe machinisten aan. Hoe makkelijk kan het zijn. Geen reclame En dan is er nog de coronacrisis, die het ov een zware klap toebracht. Het gekelderde aantal reizigers en de aangescherpte maatre gelen ten spijt gaat de Nightjet vanaf de cember dagelijks rijden. ,,NS beklemtoont de situatie voor het internationaal treinrei zen goed in de gaten te houden'', zegt Van der Kar. De spoorwegen zien de Nightjet als een voorbereiding op het moment in de toekomst dat reizen naar het buitenland weer beter mogelijk wordt. Er wordt geen reclame gemaakt voor tickets naar gebieden met code oranje, ook worden reizigers geïnformeerd over de gel dende reisadviezen. Voor Duitsland geldt nu nog code geel ('reizen kan, maar wees waakzaam, er zijn risico's'), maar voor Oos tenrijk voor de belangrijkste delen al code oranje ('alleen noodzakelijke reizen'). De capaciteit van de Nightjet is vanwege corona teruggeschroefd: in de gewone en de slaap- coupés is geen plek voor zes, maar slechts vier passagiers. In de luxe slaaprijtuigen is Een opmerkelijke wedergeboorte mag het gerust worden genoemd, vindt Erik Leddy van NS International. Zelf begon hij zijn loopbaan in de jaren 90 als steward op de Alpenexpress, de befaamde nachttrein van Nederland naar de skigebieden in Oosten rijk. ,,Maar na de eeuwwisseling kwam de klad erin, mede door prijsvechters in de luchtvaart.'' De jaren erna werden alle nachttreinen een voor een uitgerangeerd. In 2014 de nachttrein naar Kopenhagen en tenslotte de City Night Line naar München en Zürich. ,,Voor Deutsche Bahn (DB) was het een nauwelijks rendabele niche geworden'', ver telt Leddy. Toen op 9 december 2016 de laat ste City Night Line vanaf Amsterdam CS vertrok, betekende dat het einde van ruim 115 jaar nachttreinen vanuit Nederland. Spoel vooruit naar 2020 en de situatie is ineens gekanteld. Op 13 december - bijna op de kop af vier jaar na de laatste City Night Line - gaat de slaaptrein toch weer rijden. Vanaf deze week zijn de tickets in de ver koop. Wat is er gebeurd? De comeback is allereerst te danken aan de Oostenrijkse ÖBB, die een andere keuze maakte dan DB. ,,Zij zagen er nog wel brood in, er is namelijk wel degelijk een publiek voor'', vertelt Jet van de Kar, bij NS Interna tional verantwoordelijk voor de komst van de nachttrein. In eerste instantie gingen de Oostenrijkers alleen vanaf Düsseldorf rij den en werd ons land overgeslagen. ,,Als NS hebben we de contacten met ÖBB echter warm gehouden.'' Ondertussen veranderde het politieke klimaat in Den Haag en bij de EU in Brussel ten gunste van het spoor. Nu er flinke klimaatdoelen liggen, moet de trein tot 700 kilometer een aantrekkelijk al ternatief voor het vliegtuig worden. De nachttrein past daar prima in, meent staats secretaris Stientje van Veldhoven (I&W). Vorig jaar besloot ze enkele miljoenen bij te passen om het project mogelijk te maken. Afgelopen jaar zijn alle details uitgewerkt voor wat de Nightjet gaat heten. NS-perso- neel verzorgt de route tot Keulen, ÖBB ver zorgt het tweede deel van het traject. Alles tijdig rond krijgen, was een uitdaging. ,,Het was bijvoorbeeld lastig om een goede, aan- dinsdag 27 oktober 2020 GO BRUSSEL De Europese Com missie (EC) houdt landen die nieuwe kerncentrales willen gaan bouwen niet tegen. FOTO NS Jet van de Kar en Erik Leddy van NS International. „Wij hebben goede hoop dat de Nightjet blijft." FOTO MARCO OKHUIZEN Een boemel is de Nightjet niet. In Duitsland rijdt hij (waar dat kan) 200 kilometer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 8