8 NIEUWS RECHTEN VAN DE MENS UITSPRAAK Het College voor de Rechten van de Mens zal in een zaak die jurist Fleur Terpstra aanspant, beoordelen of hoogbegaafdheid een handicap is. Zij wil de kinderen hiermee een speciale plek in het onderwijs geven. groep 3 zit, gaat het niet goed. ,,Ik had het idee dat er meer in haar moest zit ten. Maar ja, ik k was zwanger en vond het wel goed'', vertelt haar moeder Renske. In groep 4 gaat het écht niet meer. Belle gedraagt zich onhandelbaar thuis. Haar ouders be sluiten een kindertherapeut in te schakelen. Na een paar sessies komt het hoge woord eruit: Renske is hoogbegaafd. ,,De juf verzuchtte: ja, ze zijn tegenwoordig allemaal hoog begaafd. Dat was al geen fijn begin.'' Op school laat Belle niet zien wat ze in haar mars heeft. Haar Cito-sco- res zijn laag en ze zit in een groepje voor kinderen die moeite hebben met lezen. Maar een IQ-test wijst uit dat het meisje uitzonderlijk intelli gent is. „School wilde niets. We heb ben aangeboden zelf iemand in te schakelen om de leraar te helpen. Dat hoefde allemaal niet. De school heeft haar vervolgens helemaal doorge- toetst om te bewijzen dat ze hele maal niet goed kan leren. Onze doch ter lag thuis op de bank, zonder ener gie, met een toetstrauma'', zegt Renske. In overleg met specialisten beslui ten haar ouders om Belle thuis te houden. Het meisje is uitgeblust, kan niet meer naar school. Als de school leerplicht op het ge zin afstuurt, schakelen Belles ouders de hulp van jurist Fleur Terpstra in. Het juridische kantoor staat gezin nen bij die op school vastlopen met hun hoogbegaafde kinderen. Nu, drie jaar later, treft ze voorbereidingen om een zaak bij het College voor de Rechten van de Mens aan te spannen. Belemmering De voorliggende vraag: kan hoogbe gaafdheid in het onderwijssysteem als handicap worden aangemerkt? ,,Als je hoogbegaafd bent, is dat een belemmering om deel te nemen aan het onderwijs. De Algemene Wet Gelijke Behandeling spreekt dan van een handicap. Dan móéten scholen wel geschikte aanpassingen aan deze kinderen bieden'', legt Terpstra uit. Om de zaak sterker te maken, ver zamelt de jurist klachten van tiental len gezinnen. Terpstra erkent dat het beter zou zijn als scholen de kinde ren passend onderwijs bieden. ,,Maar in de praktijk gebeurt dat niet." En daardoor komen te veel hoogbe- gaafde kinderen in de knel. ,,Iedereen die te veel afwijkt van het gemid delde heeft bepaalde aanpassingen nodig. Voor minder begaafde kinde ren die wat lastig kunnen meeko men, is dat heel normaal. Maar voor hoogbegaafde leerlingen worden aanpassingen nog te vaak als iets ex tra's gezien." Zolang het onderwijssysteem on veranderd blijft, gebeurt er wat deze jurist betreft te weinig voor deze kin deren. Terpstra: ,,Die subsidie voor hoogbegaafdheid is een goede stap, maar het zegt niets over wat er daad werkelijk op de scholen gebeurt. Als hoogbegaafdheid een handicap wordt, kunnen ouders aanpassingen voor hun kinderen afdwingen." Als je te veel afwijkt van het gemiddelde heb je bepaalde aanpassingen nodig Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen, gespecialiseerd in hoog begaafdheid, snapt de overweging, maar vindt het niet 'de juiste weg'. ,,Scholen zouden bij ieder kind de ta lenten moeten zien en ze moeten bieden wat nodig is. Dan hoefje deze groep ook niet te labelen. Want er be staat geen definitie voor welke kin deren nu echt hoogbegaafd zijn." Volgens Hoogeveen zou het beter zijn als leraren worden getraind om de leerlingen eruit te pikken en ze passend onderwijs te bieden. ,,Het kan moeilijk zijn om deze kinderen te herkennen. Als een leerling slecht ziend is, is dat direct duidelijk en kan er gelijk een aanpassing komen. Maar dat is bij deze groep kinderen veel lastiger", stelt Hoogeveen. Die ervaring heeft Renske ook. Belle blonk niet uit, maar paste zich aan aan de leerlingen om haar heen. ,,Als ze een tekening maakte, wist ik dat die hetzelfde was als die van haar vriendin.'' Met de zaak bij het Col lege voor de Rechten van Mens hoopt Renske andere kinderen en hun ou ders te helpen. Zodat zij niet meer in dezelfde situatie terechtkomen. Want Belle kwam drie jaar thuis te zitten. In het begin kón ze niet eens meer leren. Langzaamaan, met spe cialistische hulp, ging dat iets beter. Nu zit ze in een tussenjaar op een gymnasium, in een klas voor kinde ren die zijn uitgeleerd op de basis school maar mentaal nog niet toe zijn aan de middelbare school. En dat gaat Als je je kind thuis ziet zitten, denk je: waarom? Binnen het onderwijs is hoogbegaafdheid een handicap verrassend goed. ,,We twijfelden over hoeveel dagen per week we haar moesten laten gaan'', vertelt Renske. ,,De school zei dat het handig was als ze de eerste week volledig zou mee draaien, omdat dan de groepsvor ming gebeurt. Dat heeft Belle gedaan en het ging heel goed.'' Vrijwillig Nu zit ze nog steeds de hele week op school. ,,Ze doet vrijwillig haar huis werk, maakt toetsen zonder dicht te klappen. Een jaar geleden had ik dat niet durven dromen." De terugkeer naar een klaslokaal doet het meisje, inmiddels bijna 11 jaar, goed. ,,Ik heb haar al jaren niet zo blij gezien. Dat geeft voor ons adem- ruimte.'' En over de zaak: ,,Het is dieptreurig dat we deze stap moeten zetten. Als je je kind thuis ziet zitten, denk je: waarom? Binnen het onderwijs is hoogbegaafdheid een handicap. Ik vind dat hoogbegaafde kinderen een andere positie moeten krijgen in het onderwijs, net als kinderen die moei lijk leren.'' Volgens Renske hebben kinderen met een hoog IQ net zoveel extra be geleiding nodig als kinderen aan de onderkant van de IQ-curve. Voor die laatste groep kinderen is er speciaal onderwijs, maar voor hoogbegaafde leerlingen moeten scholen zelf extra hulp betalen. En daar loopt het vol gens deze moeder spaak, met alle ge volgen van dien. ,,Deze kinderen ko men beschadigd uit zo'n situatie.'' maandag 26 oktober 2020 GO Hoogbegaafd een handicap? Passend onderwijs ontbreekt Ellen van Gaaien Maarn ls Belle in —Onderwijsjurist Fleur Terpstra —Renske, moeder hoogbegaafd kind

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 8