welkom bij independer
MEDIA CULTUUR 17
naar theater Het Kielzog in Hooge-
zand in Groningen (216 kilometer en
kele reis): waarom doe ik dit in vre
desnaam, voor zestig bezoekers?
Ernstig: ,,Geen moment. Echt niet.
Al zit er maar één persoon in de zaal,
dan is het nog de moeite waard. Ik
heb het niet over grote shows met
meerdere acteurs of muzikanten,
maar als je dit als solo-artiest niet
doet, dan ben je dit beroep niet
waard. Dan moet je maar een echt
vak kiezen.''
Welkom
Waar hij maar welkom is, treedt hij
ondanks alle coronarestricties op, of
schoon de meeste theaters de deuren
na de laatste persconferentie van pre
mier Rutte wekenlang hebben geslo
ten. Niet Het Kielzog, niet directeur
Ids Dijkstra, die na de onheilstijding
van Rutte alle artiesten belde die
deze weken in zijn theater gepro
grammeerd staan. ,,Op een enkeling
na komen ze gewoon allemaal.''
Met zijn lange leren jas is hij de
kleedkamer binnengelopen voor een
ellebooggroet aan Ragas. Dijkstra: ,,Ik
kan niet over andere theaters en hun
exploitatie oordelen, maar wij wor
den hier niet veel slechter van, hoor.
Ik denk we uiteindelijk zo'n 350 euro
toe moeten leggen op elke avond dat
we open zijn. Maar dat is op een jaar
begroting van 3,5 miljoen euro, dat
maakt het verschil niet. Ik heb een
paar weken geleden ook tegen het
personeel gezegd: als de tent failliet
gaat, gaan we ongelooflijk janken met
veel wijn en bier. Eerder niet.''
Mooi verhaal: tot aan de laatste co
ronamaatregelen konden 120 bezoe
kers terecht in de zaal van Het Kiel
zog, nu dus derig per voorstelling.
Dijkstra: ,,We hadden hier vorige
week cabaretier Javier Guzman, die
zei: prima, dan speel ik mijn voorstel
ling vier keer achter elkaar, dan kun
nen we toch nog 120 bezoekers kwijt.
Dat was schitterend, maar aan het
einde van zijn vierde optreden zag je
wel dat de vermoeidheid toe begon te
slaan.''
Ragas luistert instemmend naar de
directeur. ,,Weet je, mijn moeder
Al zit er
maar één
persoon in
de zaal,
dan is het
nog de
moeite
waard
zegt altijd: van niets komt niets. En
zo is het, we moeten wat. Dan maar
voor dertig mensen per keer. Juist in
deze tijd is er behoefte aan iets
zachts, aan mooie liedjes, aan een
avondje weg met je partner of een
vriendin. Ik ben blij dat er genoeg
mensen zijn die naar het theater dur
ven te komen.''
Opbrengst
Voor de opbrengst hoeft hij het niet
te doen. Reken maar uit: 20 euro per
kaartje, maal zestig. Maar dan: de
commissie voor het theater, voor het
impresariaat, voor de pr-dame. Ie
mand heeft het decor in elkaar gezet,
hij heeft een paar rekwisieten moe
ten aanschaffen en die auto rijdt na
tuurlijk ook niet gratis van Haarlem
naar Hoogezand en terug.
Ragas: ,,En dit zijn dan nog zestig
kaarten, hier hou ik nog iets aan over.
Vorige week stond ik in Goirle en dat
was maar één voorstelling voor dertig
mensen. Dus het plusje van van
avond is het minnetje van toen.''
Echtgenote Tooske zou dit seizoen
eigenlijk in een grote theaterproduc
tie spelen, zeventig voorstellingen.
Afgeblazen. Een nieuw televisiepro
gramma: idem dito. ,,Meer zeg ik er
niet over, want wellicht gaat het alle
maal later nog door.'' Onderkoeld:
,,Maar we zijn blij dat we zo nu en
dan op een elektrische fiets kunnen
stappen.'' Het echtpaar Ragas figu
reert tegenwoordig in reclamespotjes
voor e-bikes van Stella.
Eén meevallertje: het diner is van
avond op kosten van Het Kielzog.
Dijkstra: ,,Dat doen we altijd, de
meeste artiesten komen hier immers
niet uit de buurt. Bastiaan krijgt van
avond een proeverij van onze nieuwe
kaart. Want onze koks moeten we
toch doorbetalen, ook al is de horeca
gesloten. Dan kunnen ze beter iets
nieuws proberen te bereiden.''
Nachtclub
Dijkstra en zijn team hebben het
theater omgetoverd tot een nachtclub
uit het begin van vorige eeuw: Kiel
zog Rouge. De stoelen ver uit elkaar,
bij elke plek een klein, glazen tafeltje
met een lamp. Het mengt wonderwel
goed met het intieme, persoonlijke
karakter van Ragas' voorstelling, die
zich alvast afspeelt op zijn 50ste ver
jaardag. Hij zoekt vaak de interactie
met het Groningse publiek, maar
vindt haar niet altijd.
Mild cynisch, halverwege de eerste
voorstelling: ,,Ze zeggen altijd dat
Groningers stug zijn, maar daar merk
ik weinig van vanavond.''
En toch lukt het 'm om de dertig
bezoekers los te laten komen. Mee
zingen mag niet, lopen ook niet,
maar dansen voor de eigen stoel wel
en aan het einde van het optreden
deinen 28 van de 30 bezoekers mee.
Erg enthousiast zijn Sjaak en Gerda
Geerlings, achterste rij rechts. Heer
lijk vonden ze het, anderhalf uur mu
ziek en verhalen, anderhalf uur geen
corona.
Sjaak zegt: ,,Juist dat we maar met
dertig mensen in de zaal zitten
maakt het helemaal af. Veel huiselij
ker zo.''
Een kwartiertje zit er tussen de
twee voorstellingen van Ragas. Een
snel drankje in de kleedkamer, over
leg met de technicus, een paar noten
spelen op de vleugel die net niet lek
ker liepen. En dan de stem van zoon
Sem: ,,Verder nog iets nodig, pa?''
Ragas: ,,Mooi toch, dit?''
De ene zorgverzekering is de andere niet
wmm
maandag 26 oktober 2020
GO
Van
niets
komt
niets
Bastiaan Ragas
rijdt voor een op
treden voor der
tig man het hele
land door. foto
CARNÉ SPARIDAENS
—Bastiaan Ragas
We lijken soms best veel op elkaar. Toch zijn
we allemaal net een tikje anders. De een
wandelt netjes in de pas. Een ander rent
liever buiten de gebaande paden. Ook
elke zorgverzekering is een tikje anders.
Bij Independer zie je eenvoudig wat die
verschillen zijn. Wij vinden er een die haarfijn
bij jouw killerbody past. Scan de QR-code
voor onze gratis Zorgpremie Alert.