welkom bij independer MEDIA CULTUUR 17 naar theater Het Kielzog in Hooge- zand in Groningen (216 kilometer en kele reis): waarom doe ik dit in vre desnaam, voor zestig bezoekers? Ernstig: ,,Geen moment. Echt niet. Al zit er maar één persoon in de zaal, dan is het nog de moeite waard. Ik heb het niet over grote shows met meerdere acteurs of muzikanten, maar als je dit als solo-artiest niet doet, dan ben je dit beroep niet waard. Dan moet je maar een echt vak kiezen.'' Welkom Waar hij maar welkom is, treedt hij ondanks alle coronarestricties op, of schoon de meeste theaters de deuren na de laatste persconferentie van pre mier Rutte wekenlang hebben geslo ten. Niet Het Kielzog, niet directeur Ids Dijkstra, die na de onheilstijding van Rutte alle artiesten belde die deze weken in zijn theater gepro grammeerd staan. ,,Op een enkeling na komen ze gewoon allemaal.'' Met zijn lange leren jas is hij de kleedkamer binnengelopen voor een ellebooggroet aan Ragas. Dijkstra: ,,Ik kan niet over andere theaters en hun exploitatie oordelen, maar wij wor den hier niet veel slechter van, hoor. Ik denk we uiteindelijk zo'n 350 euro toe moeten leggen op elke avond dat we open zijn. Maar dat is op een jaar begroting van 3,5 miljoen euro, dat maakt het verschil niet. Ik heb een paar weken geleden ook tegen het personeel gezegd: als de tent failliet gaat, gaan we ongelooflijk janken met veel wijn en bier. Eerder niet.'' Mooi verhaal: tot aan de laatste co ronamaatregelen konden 120 bezoe kers terecht in de zaal van Het Kiel zog, nu dus derig per voorstelling. Dijkstra: ,,We hadden hier vorige week cabaretier Javier Guzman, die zei: prima, dan speel ik mijn voorstel ling vier keer achter elkaar, dan kun nen we toch nog 120 bezoekers kwijt. Dat was schitterend, maar aan het einde van zijn vierde optreden zag je wel dat de vermoeidheid toe begon te slaan.'' Ragas luistert instemmend naar de directeur. ,,Weet je, mijn moeder Al zit er maar één persoon in de zaal, dan is het nog de moeite waard zegt altijd: van niets komt niets. En zo is het, we moeten wat. Dan maar voor dertig mensen per keer. Juist in deze tijd is er behoefte aan iets zachts, aan mooie liedjes, aan een avondje weg met je partner of een vriendin. Ik ben blij dat er genoeg mensen zijn die naar het theater dur ven te komen.'' Opbrengst Voor de opbrengst hoeft hij het niet te doen. Reken maar uit: 20 euro per kaartje, maal zestig. Maar dan: de commissie voor het theater, voor het impresariaat, voor de pr-dame. Ie mand heeft het decor in elkaar gezet, hij heeft een paar rekwisieten moe ten aanschaffen en die auto rijdt na tuurlijk ook niet gratis van Haarlem naar Hoogezand en terug. Ragas: ,,En dit zijn dan nog zestig kaarten, hier hou ik nog iets aan over. Vorige week stond ik in Goirle en dat was maar één voorstelling voor dertig mensen. Dus het plusje van van avond is het minnetje van toen.'' Echtgenote Tooske zou dit seizoen eigenlijk in een grote theaterproduc tie spelen, zeventig voorstellingen. Afgeblazen. Een nieuw televisiepro gramma: idem dito. ,,Meer zeg ik er niet over, want wellicht gaat het alle maal later nog door.'' Onderkoeld: ,,Maar we zijn blij dat we zo nu en dan op een elektrische fiets kunnen stappen.'' Het echtpaar Ragas figu reert tegenwoordig in reclamespotjes voor e-bikes van Stella. Eén meevallertje: het diner is van avond op kosten van Het Kielzog. Dijkstra: ,,Dat doen we altijd, de meeste artiesten komen hier immers niet uit de buurt. Bastiaan krijgt van avond een proeverij van onze nieuwe kaart. Want onze koks moeten we toch doorbetalen, ook al is de horeca gesloten. Dan kunnen ze beter iets nieuws proberen te bereiden.'' Nachtclub Dijkstra en zijn team hebben het theater omgetoverd tot een nachtclub uit het begin van vorige eeuw: Kiel zog Rouge. De stoelen ver uit elkaar, bij elke plek een klein, glazen tafeltje met een lamp. Het mengt wonderwel goed met het intieme, persoonlijke karakter van Ragas' voorstelling, die zich alvast afspeelt op zijn 50ste ver jaardag. Hij zoekt vaak de interactie met het Groningse publiek, maar vindt haar niet altijd. Mild cynisch, halverwege de eerste voorstelling: ,,Ze zeggen altijd dat Groningers stug zijn, maar daar merk ik weinig van vanavond.'' En toch lukt het 'm om de dertig bezoekers los te laten komen. Mee zingen mag niet, lopen ook niet, maar dansen voor de eigen stoel wel en aan het einde van het optreden deinen 28 van de 30 bezoekers mee. Erg enthousiast zijn Sjaak en Gerda Geerlings, achterste rij rechts. Heer lijk vonden ze het, anderhalf uur mu ziek en verhalen, anderhalf uur geen corona. Sjaak zegt: ,,Juist dat we maar met dertig mensen in de zaal zitten maakt het helemaal af. Veel huiselij ker zo.'' Een kwartiertje zit er tussen de twee voorstellingen van Ragas. Een snel drankje in de kleedkamer, over leg met de technicus, een paar noten spelen op de vleugel die net niet lek ker liepen. En dan de stem van zoon Sem: ,,Verder nog iets nodig, pa?'' Ragas: ,,Mooi toch, dit?'' De ene zorgverzekering is de andere niet wmm maandag 26 oktober 2020 GO Van niets komt niets Bastiaan Ragas rijdt voor een op treden voor der tig man het hele land door. foto CARNÉ SPARIDAENS —Bastiaan Ragas We lijken soms best veel op elkaar. Toch zijn we allemaal net een tikje anders. De een wandelt netjes in de pas. Een ander rent liever buiten de gebaande paden. Ook elke zorgverzekering is een tikje anders. Bij Independer zie je eenvoudig wat die verschillen zijn. Wij vinden er een die haarfijn bij jouw killerbody past. Scan de QR-code voor onze gratis Zorgpremie Alert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17