9 Ik vind het veel te ver gaan het hele sociale verkeer aan banden te leggen Huijer: ,,Het valt me op dat in Dene marken altijd heel veel gedelibereerd (volgens Van Dale: langdurig beraad slagen, overleggen, red.) wordt. Ik kan me voorstellen dat die traditie - de samenleving betrekken bij actuele problemen - ertoe leidt dat mensen veel meer geneigd zijn om ook vanuit de ander te denken in plaats van alleen aan zichzelf. In Nederland hebben we een individualistische, neoliberale, meer competitieve cul tuur. Dat is gunstig voor onze presta ties met bijvoorbeeld sport of cul tuur, maar in het geval van een geza menlijk probleem als een virus is het helemaal niet zo gunstig. Als je niet gewend bent om je te verplaatsen in het standpunt of denken van een ander, ben je waarschijnlijk ook niet zo bereid om die ander te bescher men.'' Westendorp en Huijer constateren dat in Nederland - nu het aanspreken van het individu op zijn verantwoor delijkheid steeds minder goed blijkt te werken - de neiging bestaat om over te schakelen op meer autoritair beleid. Wie niet horen wil moet maar voelen. Huijer vindt het een 'zwakte bod'. Zij en Westendorp stellen dat een belangrijke stap wordt overgeslagen: de bevolking in gesprek laten gaan over de weg die het land in moet slaan. ,,Ik denk dat er een corona akkoord moet komen", zegt Westen dorp. „Jongeren hebben een pro- bleem, ouderen hebben een pro bleem. Waarom zou je ze dan niet met elkaar in gesprek laten gaan?" Huijer: ,,,Zet de dansleraar, de direc teur van het Concertgebouw, Famke Louise, Klaas Knot van de Neder- landsche Bank en anderen met elkaar om de tafel. In Nederland zie je voortdurend peilingen en meningen. Maar een mening is iets heel anders dan de breed gedragen uitkomst van een goed gesprek.'' Die breed gedragen uitkomst, het Nationaal Corona-akkoord dus, moet vervolgens nog wél uitgevoerd wor den. Westendorp: „Typisch Neder lands, dat het daar dan weer misgaat. De inkt is nog niet droog, of iemand roept weer van: ja, jullie hebben dat dan wel besloten, maar ^k was het er niet mee eens. Dan kom je weer uit bij ons doorgeschoten zelfbeschik kingsrecht. We moeten echt leren om meer vanuit het wij te denken.'' Zo'n corona-akkoord zal ook moe ten gaan over hoe de generaties meer uit elkaar gehouden kunnen worden. In Nederland passen veel meer grootouders op hun kleinkin deren dan in Denemarken, dat uit stekende kinderopvang heeft. Huijer: „Kleine kinderen zijn niet dusdanig besmettelijk dat zij een grote risicofactor zijn. Bij 15- tot 30- jarigen ligt dat anders, daar gaat het virus heel erg rond. Ingenieurs, kun stenaars en studenten kunnen aller- lei creatieve ideeën bedenken om die groep te scheiden van ouderen. Denk aan concerten en bioscoopvoorstel lingen voor mensen onder de 40 jaar. Ouderen zijn heel bang dat zij de pa ria's worden, maar je kunt het ook omkeren: iedereen die heeft gefeest krijgt een stickertje op: blijf even bij mij uit de buurt.'' Westendorp: ,,In december was ik bij collega's in Londen, een smelt kroes. Een dame met een hoofd doekje weigerde me een hand te ge ven. Ik was boos! Tot ik me reali seerde dat deze afwijzing ooit ont staan is in een cultuur waar het schudden van handen vaak tot be smettingen leidde. Waarom zouden wij als nieuw begroetingsritueel voortaan niet samen onze handen wassen?'' Westendorp: ,,De tijd dat duizend artsen op een congres in Milaan bij elkaar komen om de volgende dag weer aan het werk te gaan in hun eigen ziekenhuis is voorbij. Gaan shoppen in Parijs, doorvliegen naar Ischgl voor een weekje wintersport en van de après-skibar meteen door naar het carnaval in Brabant: dat zijn de patronen waardoor het virus toe slaat. Corona is een soa: een sociaal overdraagbare aandoening. Als je het sociaal verkeer helemaal stillegt, ver menigvuldigt het virus zich niet meer. Maar dat is ontzettend ingrij pend, dat wil niemand.'' Dus moeten we onszelf matigen, vindt Westendorp. Zoals aids in de jaren 80 een einde maakte aan de vrije seks, zo zal corona volgens hem een einde maken aan onze 'sociale promiscuïteit'. Het vrije sociale ver keer, waarin we in hoog tempo in wisselende groepen samenkomen, is volgens hem voorgoed voorbij. Huijer: ,,Daar ben ik het niet mee eens. In een stad als Amsterdam wordt - zelfs ondanks corona - nog altijd ongelooflijk veel gevreeën. Mensen zijn totaal niet monogaam. Maar ze doen het vaak met condoom. Die kleine ingreep zorgt voor minder verspreiding, aan het gedrag is niet veel veranderd. Ik vind het veel te ver gaan om het hele sociale verkeer aan banden te leggen. Laat mensen die ri sico hebben genomen een maskertje opzetten om te voorkomen dat zij anderen besmetten.'' Westendorp: ,,Akkoord, maar dan moeten we wel gaan nadenken over een 'sociaal condoom'. In Japan waag je het niet om geen mondkapje te dragen als je snotterig bent. Denen blijven thuis om anderen niet te be smetten. Naar zulke gebruiken moe ten we in Nederland ook toe. Corona zal niet verdwijnen. Net als aids, dat is er ook nog steeds. Maar met kleine ingrepen in de sociale omgang zou den we de risico's beheersbaar kun nen maken.'' zaterdag 24 oktober 2020 GO Knuffelgordij nen In Brazilië (links) en Neder land (rechts). FOTO'S EPA, EVELINE VAN ELK, GETTY IMAGES - Marli Huijer Gaat corona onze samenleving structureel veranderen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9