voor onze en volgende generaties. Geen utopie. Het moet. www. brouwerseiland .info Brouwerseiland maakt beleid werkelijkheid Hoe gaat dit praktisch? i brouwers In het Nederlandse Klimaatplan 2021-2030 staat dat voor het bereiken van de klimaatdoelen alle vervoerssoorten schoon moeten worden: elektrisch vervoer wordt gestimuleerd en in 2030 mogen alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht. Deze auto's rijden dan op elektriciteit uit een batterij, waterstof-/brandstofcel of zonnepanelen. De provincie Zeeland heeft zelfs de ambitie om in 2040 volledig emissieloos te zijn. Het streven is om in 2035 alleen nog schone personenauto's op de weg te hebben en openbaar vervoer moet in 2025 volledig uitstootvrij zijn. De energie-agenda 2018-2023 van de gemeente Schouwen-Duiveland sluit bij de nationale en provinciale ambities aan. Schouwen-Duiveland vraagt ondernemers en inwoners om samen te werken aan dat doel: een energieneutrale gemeente in 2040. Het uitgangspunt van Brouwerseiland is altijd geweest om een duurzame balans te creëren tussen natuur, recreatie en economie. Met het oog op de energieneutrale toekomst heeft Brouwerseiland B.V. in het herziene bestemmingsplan verwerkt dat binnen de grenzen van Brouwerseiland alleen nog 'Schoon Rijden en Varen' toe te staan. Voor een plan waarin innovatie en vernieuwing steeds centraal hebben gestaan een logische invulling. Hierdoor wordt Brouwerseiland niet ineens een nieuw plan. Het plan zelf is onveranderd: even veel woningen, hetzelfde landschappelijk ontwerp en nog steeds gelegen binnen de grenzen van de oude werkhaven, de Middelplaathaven. Alleen de verkeers- en vaarbewegingen met een verbrandingsmotor worden ingewisseld voor een emissieloze variant. En dat is op termijn een wettelijke verplichting. Kopers van een woning krijgen een e-auto bij de woning geleverd. Huurders geven bij het boeken van een woning aan dat ze in het bezit zijn van een e auto. Zo niet, dan wordt er een e-auto bij de huurder, waar ook in Nederland, thuis voor de deur gezet. De terugreis gaat exact zo, maar dan in omgekeerde volgorde. Bijkomend voordeel is dat de gasten ook Zeeland bezoeken per e-auto en daar emissie- en geluidsloos rondrijden. Voor degenen die met openbaar vervoer komen of met een e-taxi zijn er op Brouwerseiland e-auto's, e-scooters, e-boten en (e)-fietsen beschikbaar voor dagtripjes. Boten zijn van harte welkom als ze emissieloos zijn. Of je huurt een e-boot. Brouwerseiland blijft openbaar toegankelijk voor alle bezoekers. Bezoekers kunnen met de eigen e-auto, lopend, per openbaar vervoer, fiets of e-bike of op welke manier dan ook naar Brouwerseiland komen. Diegenen die met een auto met verbrandingsmotor Brouwerseiland willen bezoeken parkeren gratis op een nu al bestaand parkeerterrein en worden dan per elektrisch voertuig naar Brouwerseiland gebracht. Brouwerseiland anticipeert met een emissieloos concept op de toekomst en geeft alvast opvolging aan landelijke en regionale wet- en regelgeving, waarin emissieloos vervoer de norm wordt. Brouwerseiland slechts 0,3% beslaat van de Grevelingen. en volledig past binnen de bestaande werkhaven (de Middelplaathaven) transformatie oude werkhaven tot natuurlijke eilanden Brouwerseiland 50 jaar lang jaarlijks 1,3 miljoen euro aan erfpachtgeld betaalt aan Staatsbosbeheer, die dit kan investeren in natuurbehoud en -beheer van de Grevelingen. Brouwerseiland naast de surfspot ligt en deze even groot en onveranderd blijft. Brouwerseiland buiten Natura 2000-gebieden ligt. Brouwerseiland heeft 0,0% stikstofdepositie en daarmee geen effecten op nabijgelegen natura 2000 gebieden. Het college van B&W heeft de pijplijnstatus van Brouwerseiland bevestigd. brouwerseiland beslaat slechts 0,3 van de Grevelingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 68