Moord, moslims en jongeren 10 ZEELAND Monnikenwerk MIDDELBURG EXPOSITIES IN GHL EN GALERIE GERRITSE het zich dus voor. Net zoals zij de sterren om zich heen voorstelt en de beweging die wordt gesug gereerd door een diffuus oplossen van licht en donker, rechts van de mand. Die rust op een bed dat doet denken aan het oppervlak van onze hersenen. De vrouw herin nert zich het beeld en plaatst het in grotere context. Admiraal maakt dat proces zichtbaar. De magie die je in haar werk ziet is een echo van het onbegrijpelijke van de werke lijkheid. Tijd, ruimte en verbeel ding ontmoeten elkaar in steeds andere vormen. Jadranka Njegovan De tekeningen van Jadranka Nje govan (Zadar, Kroatië, 1959) lijken abstract, maar zijn gebaseerd op scherp waargenomen specimen uit de natuur die zij zowel in li- tho's als tekeningen verwerkt. Een kiezelsteen is voor haar al genoeg om - op groot formaat - een sterke compositie te creëren, waarin illu sie en ruimte geraffineerd samen komen. In het spel van licht en donker smelt de steen samen met de krachten waaruit die voort komt, opgeroepen door de talloze lijntjes die herinneren aan de even talloze ontmoetingen tussen de steen, andere stenen, zand en wa ter, waardoor elke steen zijn unieke vorm kreeg. In het werk van Njegovan spelen tijd, ruimte, natuur en kosmos een hoofdrol. Dat krijgt vorm in de mooie bla den die zij baseert op de bewegingen van een vlieg of het ver spreiden van zaden uit een vrucht. Daarin verwijst zij naar de wonderbaarlijke wet ten waaraan zowel de microkosmos als de ma crokosmos gehoorza men, in een ondoor grondelijke balans van orde en toeval. Ellen Gerritse Eenzelfde verwonde ring zie ik terug in de bro ches van Ellen Gerritse (Breda, 1953). Verrassend opengewerkte organische vormen en verfijnde configuraties van kleine bolletjes, met minuscule accenten van me taal. Ze lijken afkomstig van waar nemingen met de microscoop. Je kunt ze dragen als sieraad, maar ook zien als kleine sculpturen. Gerritse presenteert ze op foto's van de objecten zelf. Zo lijken ze uit het universum geplukt, als vruchten van een boom. Wat een mooi toeval. Twee exposities in Middelburg met tekeningen die verschillend ogen, maar thematisch verwant zijn. En als toegift sieraden vanuit eenzelfde visie. De tekeningen van Saskia Admiraal (Schiedam, 1963) zijn meestal niet groter dan een A4'tje. Binnen de beperkingen van dat kader schept zij een onuitputte lijk universum van verbeelding. Doorwerkte voorstellingen maakt zij, opgebouwd uit ontelbare streepjes balpen, soms tot tere oppervlakken samenge bracht, soms samengebald tot intens duister. De voorstellingen zijn figu ratief, maar tonen niet de werkelijkheid zoals we die dagelijks zien. In haar werk verbeeldt zij de verbeelding. Die richt zij met name op de plaats van de mens in de natuur en de kosmos. Dat is goed te zien in de afgebeelde tekening. Het is een vrouw. Je kijkt in haar hoofd. Zij ziet een mand met bloemen, maar heeft haar ogen gesloten. Zij stelt Samuel, waar denk je aan bij het horen van die naam? Gewoon een naam of een profeet die volgens het verhaal als jongen door God tot een lastige taak werd geroepen? Zou de Franse docent geschiedenis en maatschappijleer, Samuel Paty, zich in zekere zin zó geroepen hebben gevoeld om met zijn leer lingen te spreken over vrijheid van meningsuiting? In zijn les toonde hij de gewraakte cartoons van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo. Hij werd 16 oktober onthoofd in de buurt van de middelbare school waar hij lesgaf. In Frankrijk kwamen mensen en masse op de been. In januari 2015 na een gewelddadige aanslag op medewerkers van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo droegen zij borden met 'Je suis Charlie'. Nu zag ik op persfoto's borden met de tekst 'Je suis Samuel'. Zou ik zo'n bord kunnen en willen dragen? Stil Het lijkt, na de onthoofding van de Franse docent, stil te blijven in Nederland. Er komen geen men sen op de been en er ontstaat geen storm van protesten. Een moslim uit mijn Zeeuwse netwerk spreekt zijn afschuw uit over de onthoof ding. ,,Dit kan niet gebeuren uit naam van de Islam. Het maakt mij boos dat mijn mooie geloof in één zin wordt genoemd met deze moord. De daad van één persoon, een moordenaar, kan niet zomaar een hele groep gelovigen worden aangerekend. Onze profeet werd ook onheus bejegend. Net zoals andere profeten is hij aangevallen en slecht behandeld. Zijn reactie was geweldloos. Hij nodigde men sen uit tot dialoog. Vrijheid van meningsuiting is goed, maar men sen moeten zich ervan bewust zijn dat als zij zich véél vrijheid veroorloven, dat weleens ten koste kan gaan van de vrijheid die er voor een ander overblijft. En als er daadwerkelijk sprake is van bele diging, stelt de wet dat strafbaar. Het is onjuist het recht in eigen hand te nemen." Gevarieerde reacties In 2015 stond ik zelf voor de klas. Het was relevant te spreken over de cartoons en de aanslag op Char lie Hebdo en met leerlingen te ver kennen of vrijheid van menings uiting grenzen heeft en waar die liggen. Oud-collega's, docenten maatschappijleer, reageren nu ge varieerd. Wat gaan zij doen? De één is er na de herfstvakantie in regio Noord al mee aan de slag, een ander is wat huiverig en zal de cartoons niet tonen op basis van eerdere ervaringen, waarbij zijn school leerlingen verloor. Een do cent in Rotterdam wil de moord komende week zeker bespreken. ,,Het vak nodigt uit om samenle ven te oefenen. Ik wil graag dat leerlingen leren zien dat er ver schillende visies zijn. Kunnen ze een dialoog aangaan? Van mening verschillen zonder te polariseren? Blijven ze luisteren naar mensen die een andere mening hebben? Ddt kunnen we oefenen. Cartoons laat ik niet 'zomaar' zien, leerlin gen moeten tenminste de context kennen waarin ze zijn gemaakt." In Zwolle deden leerlingen van vwo 5 hun docent aanbevelingen. 'Er worden meer groepen beledigd meneer, laat dat ook zien' en 'We moeten moslims laten merken dat zp niet fout zijn - spread the love'. Als jongeren liefde als waarde pre diken, zal wederzijds respect hun norm zijn. Leren zij ons daarmee andere lessen dan Samuel en zijn moordenaar? zaterdag 24 oktober 2020 Tekenkunst van hoog niveau SiiiT'ï"1 Jadranka Njegovan, Kiezel IIfotos nico out Ellen Gerritse, 2 broches Tot en met 8/11: Saskia Admiraal, GHL, Gravenstraat 63. Zo. 14.00 - 17.00 uur. Tot en met 28/11: Ja dranka Njegovan en Ellen Ger ritse, Galerie Gerritse, Londense- kaai 19. Vr. en za. 13.00 - 17.00 uur. Beide exposities in Middel burg, ook open op de eerste zon dag van de maand. Nico Out Middelburg A Saskia Admi raal, Zonder titel José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 38