Max blijft pushen, ook al is het gat met Mercedes te groot 21 beleeft Kelderman mooiste moment in carrière A 166 km Roglic houdt trui, Dumoulin spaart zich iLcWr. -/■ «fc fV - ,ïA; i-As?.".' Kelderman zal alle steun nodig hebben. De afgelopen achttien etappes was het Giro-gevecht al ge nadeloos, de komende drie dagen worden de belangrijkste uit zijn wielercarrière. Met 253 kilometer volgt vandaag de langste rit, daarna moet hij zich wapenen op drie be klimmingen naar Sestriere met de slottijdrit van bijna 16 kilometer in PODIUM Milaan als sluitstuk. ,,Het wordt een groot gevecht, maar ik ga hier eerst van genieten'', zegt hij met zijn roze trui verscholen onder een dik zwart donsjack. Die roze trui is een gepast eerbetoon aan zijn wilskracht. En eigenlijk nog veel meer dan dat na al het onheil dat Kelderman, die al sinds hem in 2012 een grootse toe komst als ronderenner wordt voor speld, in zijn carrière is tegengeko men. Sleutelbeen, vinger, nek. Kel derman brak het allemaal en som mige botten zelf meer dan eens. Al dat ongeluk op de fiets gooide zijn leven overhoop, bracht zijn carrière VUELTA in gevaar, maar Kelderman vocht zich elke keer terug. En nu, voor het eerst sinds jaren kent hij een sei zoen zonder tegenslag. ,,Het betekent zoveel voor mij'', zegt hij over de roze trui. ,,Om terug te komen op dit niveau. Ik heb zo veel ongeluk gehad de laatste jaren met veel gebroken botten. Het kostte zoveel energie om elke keer terug te komen. Niet veel mensen weten wat mij allemaal is overko men. Dat was een zwaar gevecht, ook mentaal. Om na al die jaren de roze trui te pakken, daar ben ik écht trots op.'' Ja, Red Bull Racing (lees: Max Ver stappen) kon twee weken terug opvallend goed wedijveren met de Mercedessen op de Nurburg- ring. Maar was Andrew Shovlin, de opper-engineer bij de topstal, geschrokken? Geenszins. Nee, het minimale gat met de belangrijkste concurrent bleek zelfs ingecalcu leerd. Shovlin zei deze week dat hij zich geen recent seizoen kan her inneren waarin Red Bull aan het eind van het jaar niet wat dichter naar Mercedes kroop. En dat heeft zo zijn redenen. Die opmars komt Het is belangrijk dat wij blijven leren van de auto. Dat gaat ons volgend jaar helpen deels omdat ze het bij Mercedes wel geloven, in het restant van dit seizoen. Met andere woorden: maak je als Red Bull-fan vooral geen illusies. De opmars heeft meer dan één reden. Upgrades Waar Red Bull flink wat effectieve upgrades voor de RB16 mee naar de Eifel nam, verklapte teambaas Toto Wolff deze week in de pod- cast van de Formule 1 dat bij zijn team de ontwikkeling van de W11 al wel even gestopt is. Het gat in het constructeurskampioenschap met Red Bull bedraagt na elf van de zeventien races al 180 punten. Het WK voor teams kan zondag al worden beslist in de Algarve. En die marge van 83 punten op Max Verstappen gaat Lewis Hamilton in de resterende zes races natuur- lijk ook niet meer weggooien. Dus kan en moét de focus op 2021. ,,Daar hebben we in het verleden altijd wel naar gestreefd'', aldus Wolff. ,,Nu is het wel een héél goed doordachte beslissing, want je bent natuurlijk niet elk kampi oenschap in staat om de boeken al zó vroeg te sluiten.'' Deels spierballentaal van de Oostenrijker, natuurlijk, want het is echt niet zo dat de W11 vanaf nu nul aandacht meer krijgt. Maar de cijfers liegen niet, zo dominant als in dit bijzondere jaar was Merce des zelden. Verstappen won één keer, Pierre Gasly zorgde voor een verrassing, de rest was voor Mer cedes. Beste seizoen ooit Verstappen bevestigde gisteren in Portugal nog maar eens dat hij zelf aan zijn beste seizoen in de For mule 1 ooit bezig is, maar maan den terug riep hij al dat niemand Hamilton dit seizoen van zijn ze vende wereldtitel af kan houden. Een paar weken hooguit nog, dan is het zo ver. En dat allemaal in een W11, waar volgens Mercedes dus al enige tijd niets meer aan wordt verbeterd. Dus kreeg Verstappen gisteren een logische vraag in Portugal, waar zondag voor het eerst gere den wordt op het asfalt van Porti mao. Of hij geen accordeon-effect vreest? Dat hij de komende weken steeds meer naar Mercedes toe kruipt, om er volgend jaar bij de start van 2021 achter te komen dat het gat weer groter is? ,,Wat Mer cedes doet, werkt ongetwijfeld het beste voor hen. Maar dat hoeft daarom nog niet het beste voor ons te zijn'', reageerde Verstap pen, die wees op de minimale ver anderingen in 2021. Verbeteren ,,Het is heel belangrijk dat wij blij ven leren van de huidige auto, want dat gaat ons volgend jaar al lemaal helpen'', verwacht de Lim burger. ,,Voor ons is het belangrijk om te begrijpen waar de proble men zitten, om die te verbeteren. Dus blijven we pushen en volop werken aan deze auto. En hoe we er volgend jaar voor staan, zien we dan wel weer.'' vrijdag 23 oktober 2020 GO veel voor mij' -zssh s-f -a - W-" ?s3K Zwaar gevecht: Wilco Kelder man knokt zich, helemaal in zijn eentje, de onherbergzame en kille Stelvio op. FOTO COR VOS RONDEVAN SPANJE Etappe 3: Lodosa - Laguna Negra 1. D. Martin (Ier/ISN) 4.27.49 2. Roglic (Slv/Jum) z.t. 3. Carapaz (Ecu/Ins) z.t. 4. Poels (Ned/Bhr) +0.04 5. Vlasov (Rus/Ast) +0.07 6. Mas (Spa/Mov) +0.09 48. Arensman (Ned/Sun) +2.21 51. Gesink (Ned/Jum) +2.37 Algemeen klassement 1. Roglic 12.37.24 2. D. Martin +0.05 3. Carapaz +0.13 17. Poels +3.13 36. Gesink 40. Dumoulin +18.5736 +21.05 LAGUNA NEGRA De Ier Dan Martin schreef gisteren de derde etappe in de Vuelta op zijn naam, na een lastige slot klim die uitmondde in een duel met ro detruidrager Primoz Roglic. Achter de renner van Israel Start-Up Nation en de Sloveen van Jumbo-Visma kwam Wout Poels als vierde binnen. Ro glic behield een voorsprong van vijf seconden op Martin. De Colombiaan Es- teban Chavez had materiaalpech op de slotklim en zakte van plaats 4 in het klas sement naar de achtste plaats. Tom Dumoulin (foto) kwam ook gisteren op grote achter stand binnen. Na twee moeilijke dagen waarin de Limburger veel tijd verloor, reed hij op de 'spaar- stand'. Komend weekeinde beslist de leiding van Jumbo- Visma of doorrijden zin heeft. Niki Terpstra reed lang in een kopgroep van vijf renners maar werd met zo'n 50 ki lometer te gaan in gerekend. Vandaag volgt de eerste vlakke rit in de Vu- elta, over 191 kilome ter van Garray naar Ejea de los Caballe- ros. Max Verstappen kruipt dichter en dichter naar Mercedes. Lo gisch, roepen ze daar. Met de titels bijna binnen is de focus verschoven naar 2021. ,,Wat Mercedes doet werkt ongetwij feld voor hun, maar niet auto matisch voor ons.'' Arjan Schouten Portimao - Max Verstappen (23) Een geamuseerde Max Verstappen van Red Bull Racing in Por timao, vooraf aan de Grote Prijs van Portugal. foto ap

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 21