Max blijft pushen,
ook al is het gat met
Mercedes te groot
21
beleeft Kelderman mooiste moment in carrière
A
166 km
Roglic houdt trui, Dumoulin spaart zich
iLcWr. -/■ «fc
fV - ,ïA;
i-As?.".'
Kelderman zal alle steun nodig
hebben. De afgelopen achttien
etappes was het Giro-gevecht al ge
nadeloos, de komende drie dagen
worden de belangrijkste uit zijn
wielercarrière. Met 253 kilometer
volgt vandaag de langste rit, daarna
moet hij zich wapenen op drie be
klimmingen naar Sestriere met de
slottijdrit van bijna 16 kilometer in
PODIUM
Milaan als sluitstuk. ,,Het wordt een
groot gevecht, maar ik ga hier eerst
van genieten'', zegt hij met zijn roze
trui verscholen onder een dik zwart
donsjack. Die roze trui is een gepast
eerbetoon aan zijn wilskracht. En
eigenlijk nog veel meer dan dat na
al het onheil dat Kelderman, die al
sinds hem in 2012 een grootse toe
komst als ronderenner wordt voor
speld, in zijn carrière is tegengeko
men. Sleutelbeen, vinger, nek. Kel
derman brak het allemaal en som
mige botten zelf meer dan eens. Al
dat ongeluk op de fiets gooide zijn
leven overhoop, bracht zijn carrière
VUELTA
in gevaar, maar Kelderman vocht
zich elke keer terug. En nu, voor het
eerst sinds jaren kent hij een sei
zoen zonder tegenslag.
,,Het betekent zoveel voor mij'',
zegt hij over de roze trui. ,,Om terug
te komen op dit niveau. Ik heb zo
veel ongeluk gehad de laatste jaren
met veel gebroken botten. Het
kostte zoveel energie om elke keer
terug te komen. Niet veel mensen
weten wat mij allemaal is overko
men. Dat was een zwaar gevecht,
ook mentaal. Om na al die jaren de
roze trui te pakken, daar ben ik écht
trots op.''
Ja, Red Bull Racing (lees: Max Ver
stappen) kon twee weken terug
opvallend goed wedijveren met
de Mercedessen op de Nurburg-
ring. Maar was Andrew Shovlin,
de opper-engineer bij de topstal,
geschrokken? Geenszins. Nee, het
minimale gat met de belangrijkste
concurrent bleek zelfs ingecalcu
leerd.
Shovlin zei deze week dat hij
zich geen recent seizoen kan her
inneren waarin Red Bull aan het
eind van het jaar niet wat dichter
naar Mercedes kroop. En dat heeft
zo zijn redenen. Die opmars komt
Het is belangrijk dat
wij blijven leren van
de auto. Dat gaat ons
volgend jaar helpen
deels omdat ze het bij Mercedes
wel geloven, in het restant van dit
seizoen. Met andere woorden:
maak je als Red Bull-fan vooral
geen illusies. De opmars heeft
meer dan één reden.
Upgrades
Waar Red Bull flink wat effectieve
upgrades voor de RB16 mee naar
de Eifel nam, verklapte teambaas
Toto Wolff deze week in de pod-
cast van de Formule 1 dat bij zijn
team de ontwikkeling van de W11
al wel even gestopt is. Het gat in
het constructeurskampioenschap
met Red Bull bedraagt na elf van
de zeventien races al 180 punten.
Het WK voor teams kan zondag
al worden beslist in de Algarve. En
die marge van 83 punten op Max
Verstappen gaat Lewis Hamilton
in de resterende zes races natuur-
lijk ook niet meer weggooien. Dus
kan en moét de focus op 2021.
,,Daar hebben we in het verleden
altijd wel naar gestreefd'', aldus
Wolff. ,,Nu is het wel een héél
goed doordachte beslissing, want
je bent natuurlijk niet elk kampi
oenschap in staat om de boeken al
zó vroeg te sluiten.''
Deels spierballentaal van de
Oostenrijker, natuurlijk, want het
is echt niet zo dat de W11 vanaf nu
nul aandacht meer krijgt. Maar de
cijfers liegen niet, zo dominant als
in dit bijzondere jaar was Merce
des zelden. Verstappen won één
keer, Pierre Gasly zorgde voor een
verrassing, de rest was voor Mer
cedes.
Beste seizoen ooit
Verstappen bevestigde gisteren in
Portugal nog maar eens dat hij zelf
aan zijn beste seizoen in de For
mule 1 ooit bezig is, maar maan
den terug riep hij al dat niemand
Hamilton dit seizoen van zijn ze
vende wereldtitel af kan houden.
Een paar weken hooguit nog, dan
is het zo ver. En dat allemaal in
een W11, waar volgens Mercedes
dus al enige tijd niets meer aan
wordt verbeterd.
Dus kreeg Verstappen gisteren
een logische vraag in Portugal,
waar zondag voor het eerst gere
den wordt op het asfalt van Porti
mao. Of hij geen accordeon-effect
vreest? Dat hij de komende weken
steeds meer naar Mercedes toe
kruipt, om er volgend jaar bij de
start van 2021 achter te komen dat
het gat weer groter is? ,,Wat Mer
cedes doet, werkt ongetwijfeld het
beste voor hen. Maar dat hoeft
daarom nog niet het beste voor
ons te zijn'', reageerde Verstap
pen, die wees op de minimale ver
anderingen in 2021.
Verbeteren
,,Het is heel belangrijk dat wij blij
ven leren van de huidige auto,
want dat gaat ons volgend jaar al
lemaal helpen'', verwacht de Lim
burger. ,,Voor ons is het belangrijk
om te begrijpen waar de proble
men zitten, om die te verbeteren.
Dus blijven we pushen en volop
werken aan deze auto. En hoe we
er volgend jaar voor staan, zien we
dan wel weer.''
vrijdag 23 oktober 2020
GO
veel voor mij'
-zssh s-f -a -
W-"
?s3K
Zwaar gevecht: Wilco Kelder
man knokt zich, helemaal in zijn
eentje, de onherbergzame en
kille Stelvio op.
FOTO COR VOS
RONDEVAN
SPANJE
Etappe 3: Lodosa -
Laguna Negra
1. D. Martin (Ier/ISN)
4.27.49
2. Roglic (Slv/Jum) z.t.
3. Carapaz (Ecu/Ins) z.t.
4. Poels (Ned/Bhr)
+0.04
5. Vlasov (Rus/Ast)
+0.07
6. Mas (Spa/Mov)
+0.09
48. Arensman (Ned/Sun) +2.21
51. Gesink (Ned/Jum)
+2.37
Algemeen klassement
1. Roglic
12.37.24
2. D. Martin
+0.05
3. Carapaz
+0.13
17. Poels
+3.13
36. Gesink
40. Dumoulin
+18.5736
+21.05
LAGUNA NEGRA De
Ier Dan Martin
schreef gisteren de
derde etappe in de
Vuelta op zijn naam,
na een lastige slot
klim die uitmondde
in een duel met ro
detruidrager Primoz
Roglic. Achter de
renner van Israel
Start-Up Nation en
de Sloveen van
Jumbo-Visma kwam
Wout Poels als
vierde binnen. Ro
glic behield een
voorsprong van vijf
seconden op Martin.
De Colombiaan Es-
teban Chavez had
materiaalpech op de
slotklim en zakte van
plaats 4 in het klas
sement naar de
achtste plaats.
Tom Dumoulin (foto)
kwam ook gisteren
op grote achter
stand binnen. Na
twee moeilijke dagen
waarin de Limburger
veel tijd verloor, reed
hij op de 'spaar-
stand'. Komend
weekeinde beslist de
leiding van Jumbo-
Visma of doorrijden
zin heeft.
Niki Terpstra reed
lang in een kopgroep
van vijf renners maar
werd met zo'n 50 ki
lometer te gaan in
gerekend. Vandaag
volgt de eerste
vlakke rit in de Vu-
elta, over 191 kilome
ter van Garray naar
Ejea de los Caballe-
ros.
Max Verstappen kruipt dichter
en dichter naar Mercedes. Lo
gisch, roepen ze daar. Met de
titels bijna binnen is de focus
verschoven naar 2021. ,,Wat
Mercedes doet werkt ongetwij
feld voor hun, maar niet auto
matisch voor ons.''
Arjan Schouten
Portimao
- Max Verstappen (23)
Een geamuseerde Max Verstappen van Red Bull Racing in Por
timao, vooraf aan de Grote Prijs van Portugal. foto ap