geld verdienen
Zuiniger, maar
ook krapper
6,8
19
Test
Houdende
accu's dat?
voor zijn eigen wijk, het Utrechtse
Lombok. Sinds 2016 kunnen wijk
bewoners voor 89 euro in de maand
deelnemen aan We Drive Solar en
gebruikmaken van een gedeelde
Renault Zoe, Tesla Model 3 of e-bike
die wordt geladen via zonnestroom.
Wat begon als een proefproject,
groeit nu hard: ,,In 2019 had Utrecht
als eerste stad ter wereld een dek
kend netwerk van slimme laadpun-
ten en deelauto's, maar we zitten ook
in Arnhem, Nijmegen, Den Haag,
Amsterdam en binnenkort volgen
Dordrecht en Wijchen. Inmiddels
hebben we vierhonderd bidirectio-
nele laadpalen geplaatst, met elk plek
voor twee auto's. Aan het eind van
dit jaar moeten dat er duizend zijn.''
Intussen omarmen grote bedrijven
de technologie. Zo realiseerde de
Triodos Bank samen met We Drive
Solar een groot V2G-laadplein bij het
hoofdkantoor in Driebergen-Zeist,
waar 120 laadpalen en 3253 vierkante
meter aan zonnepanelen het kantoor
'Ik ken weinig mensen
die nee zeggen
tegen een meevaller
van zo'n 40 a 50
euro per maand'
van stroom voorzien via de elektri
sche auto's van bankmedewerkers.
Autofabrikant Fiat Chrysler Auto
mobiles investeerde 2 miljard dollar
in een vergelijkbaar proefproject bij
de Mirafiori-fabriek in Turijn, waar
een parkeerplaats is voorzien van
12.000 zonnepanelen. Nu staan daar
62 bidirectionele laadpalen, tegen
2022 moet het terrein zevenhonderd
elektrische Fiats 500e kunnen laden
die hun stroom flexibel delen met de
fabriek.
Afspraken
Consumenten moeten nog even
wachten. Tweeweglaadpalen zoals
die van We Drive Solar zijn voor
particulieren nog niet te koop, aldus
smart charging-expert Tim Hoogvliet
van energiemaatschappij Vattenfall.
,,De meeste palen houden al wel
rekening met randvoorwaarden zoals
de actuele energieprijs, netbelasting
en beschikbaarheid van duurzame
energie. Dan gaat een paal bijvoor
beeld pas laden zodra de prijs per
kilowattuur laag genoeg is. Maar om
bidirectioneel laden op grote schaal
uit te kunnen rollen, moeten we nog
een aantal afspraken maken.''
Daarbij doelt Hoogvliet onder
meer op overeenkomsten tussen
OP- EN ONTLADEN
laadpaalontwikkelaars en energie
bedrijven onderling. ,,Ten eerste
moet er een standaardprotocol
(regels over het functioneren van de
hardware en software van de laad-
paal, red.) komen, zodat iedereen
vergelijkbare techniek gebruikt.''
Ten tweede is de vraag wie wat
betaalt, zegt Hoogvliet: ,,De gebrui
kers van programma's als We Drive
Solar maken gebruik van een eigen
betaalsysteem, maar dat werkt niet
bij alle openbare laadpalen. Stel: een
klant van Eneco zet zijn auto aan een
paal van Vattenfall en levert stroom
terug aan het net. De klant moet
daarvoor worden betaald, maar wie
weet dan wanneer welke transactie
heeft plaatsgevonden en wie maakt
het geld aan die persoon over? Daar
zijn nog geen duidelijke afspraken
over. Wij volgen de ontwikkelingen
nauwkeurig, maar verwachten dat
het nog zeker drie tot vier jaar duurt
voordat dit gangbaar wordt.''
Voordelig
Op dit moment kan slechts een
handvol modellen bidirectioneel
laden. Berg: ,,Er moet een nieuw type
lader in de auto zitten die goed met
het netwerk kan 'praten'. Diverse
automerken, waaronder Hyundai,
hebben aangekondigd in 2022 zulke
modellen te leveren. Ik verwacht dat
je in 2025 bij vrijwel elke fabrikant
een bidirectionele auto kan kopen.''
De eigenaar kan dan extreem
voordelig autorijden, voorspelt Berg.
,,Op de meeste dagen benutten veel
mensen nog geen 20 procent van
hun accucapaciteit. Hoe mooi is het
dat je dan geld kunt verdienen? Als er
een tekort aan is, betaalt een energie
maatschappij soms wel 10 cent per
teruggeleverd kilowattuur. Een
dergelijke piek zien we soms een
paar keer per dag. Het zijn geen
honderden euro's die je verdient,
maar ik ken weinig mensen die nee
zeggen tegen een meevaller van zo'n
40 a 50 euro per maand. Als je veel
teruglevert aan het net, kan je zelfs
helemaal gratis rijden.''
Je zou het op het eerste
gezicht niet zeggen,
maar een plug-in-
hybride zeult flink wat
extra techniek met zich
mee. Die neemt ruimte
in beslag en maakt
bijvoorbeeld deze Kia
ruim 200 kilo zwaarder
dan een gewone benzi
neversie. Het benodigde
batterijenpakket is in
twee delen ingebouwd;
onder de vloer van de
bagageruimte en onder
de achterbank.
Dat leidt tot een veel
kleinere kofferbak, die
ineens 291 in plaats van
426 liter inhoud heeft.
Waarbij ook nog eens
een merkwaardige
uitstulping aan de
rechterkant van de vloer
de bagage in de weg kan
zitten. Netjes is dan weer
wel dat de laadkabel
onder de laadvloer kan
worden opgeborgen.
De zitruimte op de
achterbank heeft ook
iets te lijden van de
ingebouwde batterijen
en blijkt maar net
voldoende.
De aandrijflijn van de
XCeed plug-inhybride is
dezelfde als die in de
stationwagon Ceed SW
en in de Niro wordt gele
verd. Hij moet er regel
matig flink aan trekken,
getuige de hoge toeren
die de automaat dan eist.
Dat maakt de auto soms
wat onrustig en hij blijkt
eigenlijk ook niet zo snel
als verwacht: het verschil
met een volledig elektri-
sche auto is overduide
lijk. Het weggedrag is
goed, maar verder niet
opzienbarend. Vooral in
de besturing blijkt het
soms lastig het extra
gewicht te verhullen.
Bij een gewone
laadpaal ben je al gauw
tweeënhalf uur kwijt om
het lege batterijenpakket
weer vol te krijgen. Met
zijn 8,9 kWh batterijen
pakket kan deze Kia op
stroom in theorie 48
kilometer ver komen en
in de praktijk haal je dat
ook al gauw. Het
benzineverbruik tijdens
deze test bedroeg gemid
deld i op 27, waarmee
overduidelijk wordt
bewezen dat zo'n
plug-inbenzinehybride
een diesel toch echt
overbodig maakt.
vrijdag 23 oktober 2020
GO
- ROBIN BERG, WE DRIVE SOLAR
Opgeladen elektrische auto's
kunnen tijdelijk een deel van de
stroomvoorziening overnemen.
Bij de nieuwste
,,Uit voorzorg
elektrische
blijven we tus
auto's kan het
sen de 20 en
nauwelijks
80 procent
kwaad om vaak
lading. Dan
te laden en
kunnen mo-
ontladen. De
derne accu's
koelsystemen -
vrijwel oneindig
door stroom
veel laadcycli
gevoed vanuit
aan. Bovendien
de laadpaal -
werken grote
voorkomen dat
ontwikkelaars
de accu's te
zoals LG en
warm worden
CATL aan ac
tijdens het
cu's die er nog
laadproces en
beter tegen
dat hun
kunnen, dus
prestaties snel
dit probleem
achteruitgaan.
wordt alleen
Robin Berg:
maar kleiner.''
-•♦P
Kia XCeed 1.6 GDi PHEV (141 pk/103 kW),
vanaf €35.495
De batterijen van deze XCeed vreten ruimte.
Het infotainment is dik in orde. fotos bart hoogveld
In de Kia XCeed plug-
inhybride is een elek
tromotor gekoppeld
aan een 1,6 liter vier-
cilinder benzinemotor.
Vooral het batterijen
pakket maakt er toch
wel een iets andere
auto van, zo blijkt.
Geringe meer
prijs hybride
techniek. Superzuinig.
Prima infotainment.
Krappe(re)
bagageruimte.
Rijgedrag beïnvloed
door hybridetechniek.
Wie doorgaans
amper 40 kilometer
per dag rijdt, heeft
de meerprijs van
deze plug-inhybride
er gauw uit. Een
nadeel is de kleinere
bagageruimte. En
de hybridetechniek
heeft soms een
ongunstige invloed
op het rijgedrag.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities