geld verdienen Zuiniger, maar ook krapper 6,8 19 Test Houdende accu's dat? voor zijn eigen wijk, het Utrechtse Lombok. Sinds 2016 kunnen wijk bewoners voor 89 euro in de maand deelnemen aan We Drive Solar en gebruikmaken van een gedeelde Renault Zoe, Tesla Model 3 of e-bike die wordt geladen via zonnestroom. Wat begon als een proefproject, groeit nu hard: ,,In 2019 had Utrecht als eerste stad ter wereld een dek kend netwerk van slimme laadpun- ten en deelauto's, maar we zitten ook in Arnhem, Nijmegen, Den Haag, Amsterdam en binnenkort volgen Dordrecht en Wijchen. Inmiddels hebben we vierhonderd bidirectio- nele laadpalen geplaatst, met elk plek voor twee auto's. Aan het eind van dit jaar moeten dat er duizend zijn.'' Intussen omarmen grote bedrijven de technologie. Zo realiseerde de Triodos Bank samen met We Drive Solar een groot V2G-laadplein bij het hoofdkantoor in Driebergen-Zeist, waar 120 laadpalen en 3253 vierkante meter aan zonnepanelen het kantoor 'Ik ken weinig mensen die nee zeggen tegen een meevaller van zo'n 40 a 50 euro per maand' van stroom voorzien via de elektri sche auto's van bankmedewerkers. Autofabrikant Fiat Chrysler Auto mobiles investeerde 2 miljard dollar in een vergelijkbaar proefproject bij de Mirafiori-fabriek in Turijn, waar een parkeerplaats is voorzien van 12.000 zonnepanelen. Nu staan daar 62 bidirectionele laadpalen, tegen 2022 moet het terrein zevenhonderd elektrische Fiats 500e kunnen laden die hun stroom flexibel delen met de fabriek. Afspraken Consumenten moeten nog even wachten. Tweeweglaadpalen zoals die van We Drive Solar zijn voor particulieren nog niet te koop, aldus smart charging-expert Tim Hoogvliet van energiemaatschappij Vattenfall. ,,De meeste palen houden al wel rekening met randvoorwaarden zoals de actuele energieprijs, netbelasting en beschikbaarheid van duurzame energie. Dan gaat een paal bijvoor beeld pas laden zodra de prijs per kilowattuur laag genoeg is. Maar om bidirectioneel laden op grote schaal uit te kunnen rollen, moeten we nog een aantal afspraken maken.'' Daarbij doelt Hoogvliet onder meer op overeenkomsten tussen OP- EN ONTLADEN laadpaalontwikkelaars en energie bedrijven onderling. ,,Ten eerste moet er een standaardprotocol (regels over het functioneren van de hardware en software van de laad- paal, red.) komen, zodat iedereen vergelijkbare techniek gebruikt.'' Ten tweede is de vraag wie wat betaalt, zegt Hoogvliet: ,,De gebrui kers van programma's als We Drive Solar maken gebruik van een eigen betaalsysteem, maar dat werkt niet bij alle openbare laadpalen. Stel: een klant van Eneco zet zijn auto aan een paal van Vattenfall en levert stroom terug aan het net. De klant moet daarvoor worden betaald, maar wie weet dan wanneer welke transactie heeft plaatsgevonden en wie maakt het geld aan die persoon over? Daar zijn nog geen duidelijke afspraken over. Wij volgen de ontwikkelingen nauwkeurig, maar verwachten dat het nog zeker drie tot vier jaar duurt voordat dit gangbaar wordt.'' Voordelig Op dit moment kan slechts een handvol modellen bidirectioneel laden. Berg: ,,Er moet een nieuw type lader in de auto zitten die goed met het netwerk kan 'praten'. Diverse automerken, waaronder Hyundai, hebben aangekondigd in 2022 zulke modellen te leveren. Ik verwacht dat je in 2025 bij vrijwel elke fabrikant een bidirectionele auto kan kopen.'' De eigenaar kan dan extreem voordelig autorijden, voorspelt Berg. ,,Op de meeste dagen benutten veel mensen nog geen 20 procent van hun accucapaciteit. Hoe mooi is het dat je dan geld kunt verdienen? Als er een tekort aan is, betaalt een energie maatschappij soms wel 10 cent per teruggeleverd kilowattuur. Een dergelijke piek zien we soms een paar keer per dag. Het zijn geen honderden euro's die je verdient, maar ik ken weinig mensen die nee zeggen tegen een meevaller van zo'n 40 a 50 euro per maand. Als je veel teruglevert aan het net, kan je zelfs helemaal gratis rijden.'' Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar een plug-in- hybride zeult flink wat extra techniek met zich mee. Die neemt ruimte in beslag en maakt bijvoorbeeld deze Kia ruim 200 kilo zwaarder dan een gewone benzi neversie. Het benodigde batterijenpakket is in twee delen ingebouwd; onder de vloer van de bagageruimte en onder de achterbank. Dat leidt tot een veel kleinere kofferbak, die ineens 291 in plaats van 426 liter inhoud heeft. Waarbij ook nog eens een merkwaardige uitstulping aan de rechterkant van de vloer de bagage in de weg kan zitten. Netjes is dan weer wel dat de laadkabel onder de laadvloer kan worden opgeborgen. De zitruimte op de achterbank heeft ook iets te lijden van de ingebouwde batterijen en blijkt maar net voldoende. De aandrijflijn van de XCeed plug-inhybride is dezelfde als die in de stationwagon Ceed SW en in de Niro wordt gele verd. Hij moet er regel matig flink aan trekken, getuige de hoge toeren die de automaat dan eist. Dat maakt de auto soms wat onrustig en hij blijkt eigenlijk ook niet zo snel als verwacht: het verschil met een volledig elektri- sche auto is overduide lijk. Het weggedrag is goed, maar verder niet opzienbarend. Vooral in de besturing blijkt het soms lastig het extra gewicht te verhullen. Bij een gewone laadpaal ben je al gauw tweeënhalf uur kwijt om het lege batterijenpakket weer vol te krijgen. Met zijn 8,9 kWh batterijen pakket kan deze Kia op stroom in theorie 48 kilometer ver komen en in de praktijk haal je dat ook al gauw. Het benzineverbruik tijdens deze test bedroeg gemid deld i op 27, waarmee overduidelijk wordt bewezen dat zo'n plug-inbenzinehybride een diesel toch echt overbodig maakt. vrijdag 23 oktober 2020 GO - ROBIN BERG, WE DRIVE SOLAR Opgeladen elektrische auto's kunnen tijdelijk een deel van de stroomvoorziening overnemen. Bij de nieuwste ,,Uit voorzorg elektrische blijven we tus auto's kan het sen de 20 en nauwelijks 80 procent kwaad om vaak lading. Dan te laden en kunnen mo- ontladen. De derne accu's koelsystemen - vrijwel oneindig door stroom veel laadcycli gevoed vanuit aan. Bovendien de laadpaal - werken grote voorkomen dat ontwikkelaars de accu's te zoals LG en warm worden CATL aan ac tijdens het cu's die er nog laadproces en beter tegen dat hun kunnen, dus prestaties snel dit probleem achteruitgaan. wordt alleen Robin Berg: maar kleiner.'' -•♦P Kia XCeed 1.6 GDi PHEV (141 pk/103 kW), vanaf €35.495 De batterijen van deze XCeed vreten ruimte. Het infotainment is dik in orde. fotos bart hoogveld In de Kia XCeed plug- inhybride is een elek tromotor gekoppeld aan een 1,6 liter vier- cilinder benzinemotor. Vooral het batterijen pakket maakt er toch wel een iets andere auto van, zo blijkt. Geringe meer prijs hybride techniek. Superzuinig. Prima infotainment. Krappe(re) bagageruimte. Rijgedrag beïnvloed door hybridetechniek. Wie doorgaans amper 40 kilometer per dag rijdt, heeft de meerprijs van deze plug-inhybride er gauw uit. Een nadeel is de kleinere bagageruimte. En de hybridetechniek heeft soms een ongunstige invloed op het rijgedrag. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19