AUTO
Door stroom te leveren aan het net kun je
18
VRAAG ANTWOORD
Je auto als slimme buffer voor het elektriciteitsnet: dat is
een volgende stap op weg naar een samenleving zonder
fossiele brandstoffen. ,,Wie straks de energie uit zijn accu
beschikbaar stelt, kan geld verdienen met z'n auto.''
^Mobility
Wat als ambulance
zonder sirene
brokken maakt?
Wat is de minimale
profieldiepte voor
een winterband?
Is WhatsApp niet
automatisch uit te
schakelen?
fca'
u het aantal elektrische
auto's sterk toeneemt,
borrelt de volgende vraag
op: hoe voorzien we al die
apparaten van stroom
zonder dat het elektriciteitsnetwerk
overbelast raakt? Volgens experts zit
de oplossing in de auto's zelf. Om
de pieken en dalen in ons stroom
verbruik op te vangen, moeten elek
trische voertuigen onderdeel worden
van het netwerk. Bij deze 'vehicle-
to-grid' -technologie, kortweg V2G,
laadt een stroompunt niet alleen de
autobatterijen op, maar kan dezelfde
laadpaal ook energie uit het voertuig
halen zodra dat nodig is.
Wanneer ineens veel stroom wordt
gevraagd, bijvoorbeeld als we om zes
uur 's avonds massaal onze ovens,
kookplaten en televisies aanzetten,
kan de elektrische auto als een soort
powerbank werken zoals je die ook
van mobiele telefoons kent. Vraagt
een huis, kantoor of buurt meer
energie dan er beschikbaar is, dan
vult het systeem dat tekort aan door
de reserves uit de auto's te benutten.
Die kunnen dan weer opladen in
daluren, als de stroom goedkoper is.
Ook komen ze van pas bij een over
schot aan zonnestroom of windener
gie. Die gaat dan niet langer verloren,
maar wordt opgeslagen en ingezet bij
een volgende piek.
Bidirectioneel
Ons energieverbruik zette Robin
Berg van het Utrechtse autodeel-
bedrijf We Drive Solar enkele jaren
geleden aan het denken, waarna hij
in samenwerking met onder meer
Renault 'bidirectionele laadpalen'
ontwikkelde: palen die stroom kun
nen leveren én vragen. ,,Het idee is
ontstaan na de kernramp in Fuku-
shima in 2011'', zegt hij. „Daarna
verplichtte de overheid Japanse
autofabrikanten bidirectioneel laden
mogelijk te maken.'' Onder meer de
Mitsubishi Outlander en de Nissan
Leaf kunnen dat al: als de stroom
uitvalt, kunnen zij tijdelijk
(een deel van) de stroom
voorziening overnemen.
Berg zag mogelijkheden
vrijdag 23 oktober 2020
GO
/AM
AM BULANCE
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Hoe zit het met de wettelijke
aansprakelijkheid als een
ambulancebestuurder een
ongeval veroorzaakt als hij
bij een spoedrit alleen het
blauwe zwaailicht aan heeft
staan en niet de geluidssig
nalen voert? Vaak horen wij
vanaf de snelweg een ambu
lance met loeiende sirene
aankomen, maar bij nade
ring van onze wijk wordt die
uitgezet. Dat gebeurt vooral
'snachts, waarschijnlijk om
onrust te voorkomen.
—Hans van Kollenburg
Rijden met optische en
geluidssignalen geeft de
bestuurder toestemming voor
een zogenoemde vrije door
gang. Maar als blijkt dat de
bestuurder roekeloos over
een kruising is gereden, kan
hij bij een ongeval wel dege
lijk volledig of mede aanspra
kelijk worden gesteld. Deze
signalen rechtvaardigen
geenszins dat het overige
verkeer in gevaar mag
worden gebracht. Zijn de sig
nalen gedeeltelijk in gebruik,
dan is de kans nog groter dat
de bestuurder aansprakelijk
wordt gesteld. Want met
alleen het zwaailicht aan kun
nen andere weggebruikers
een ambulance niet horen
aankomen. We moeten ervan
uitgaan dat de ambulance
bestuurders zich hiervan
bewust zijn: zij krijgen een
professionele rijopleiding.
Zet je auto in
als powerbank
ROLAND TAMELING
Welke minimale profiel
diepte is verplicht voor
winterbanden?
—Roel Ober
Voor alle soorten autobanden
geldt een wettelijk verplichte,
minimale profieldiepte van 1,6
millimeter. Maar tal van
organisaties, waaronder de
ANWB, menen dat bij winter-
banden een minimale profiel
diepte van 4 mm verstandig
is. Dit is slechts een advies.
Waarom bestaat er niet iets
dat WhatsApp uitschakelt
als je gaat rijden?
—Jan van Doorn
Dat bestaat wel degelijk. Een
iPhone heeft in de instellin
gen de functie 'niet storen'.
Zodra je dan gaat fietsen of
autorijden, krijg je geen
berichten binnen. De verzen
der krijgt automatisch bericht
dat je onderweg bent.
Gebruik bij een Android-
telefoon een speciale app.
Ook die houdt dan nieuwe
berichten tegen zodra je
onderweg bent en verstuurt
een automatisch antwoord
naar de verzender. Intussen
blijft navigeren of bellen
mogelijk. Enkele voorbeelden
van deze apps zijn Samsung
In-Traffic Reply, Interpolis
AutoModus, TextDrive - Auto
responder en Drive Safe.
-