AUTO Door stroom te leveren aan het net kun je 18 VRAAG ANTWOORD Je auto als slimme buffer voor het elektriciteitsnet: dat is een volgende stap op weg naar een samenleving zonder fossiele brandstoffen. ,,Wie straks de energie uit zijn accu beschikbaar stelt, kan geld verdienen met z'n auto.'' ^Mobility Wat als ambulance zonder sirene brokken maakt? Wat is de minimale profieldiepte voor een winterband? Is WhatsApp niet automatisch uit te schakelen? fca' u het aantal elektrische auto's sterk toeneemt, borrelt de volgende vraag op: hoe voorzien we al die apparaten van stroom zonder dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt? Volgens experts zit de oplossing in de auto's zelf. Om de pieken en dalen in ons stroom verbruik op te vangen, moeten elek trische voertuigen onderdeel worden van het netwerk. Bij deze 'vehicle- to-grid' -technologie, kortweg V2G, laadt een stroompunt niet alleen de autobatterijen op, maar kan dezelfde laadpaal ook energie uit het voertuig halen zodra dat nodig is. Wanneer ineens veel stroom wordt gevraagd, bijvoorbeeld als we om zes uur 's avonds massaal onze ovens, kookplaten en televisies aanzetten, kan de elektrische auto als een soort powerbank werken zoals je die ook van mobiele telefoons kent. Vraagt een huis, kantoor of buurt meer energie dan er beschikbaar is, dan vult het systeem dat tekort aan door de reserves uit de auto's te benutten. Die kunnen dan weer opladen in daluren, als de stroom goedkoper is. Ook komen ze van pas bij een over schot aan zonnestroom of windener gie. Die gaat dan niet langer verloren, maar wordt opgeslagen en ingezet bij een volgende piek. Bidirectioneel Ons energieverbruik zette Robin Berg van het Utrechtse autodeel- bedrijf We Drive Solar enkele jaren geleden aan het denken, waarna hij in samenwerking met onder meer Renault 'bidirectionele laadpalen' ontwikkelde: palen die stroom kun nen leveren én vragen. ,,Het idee is ontstaan na de kernramp in Fuku- shima in 2011'', zegt hij. „Daarna verplichtte de overheid Japanse autofabrikanten bidirectioneel laden mogelijk te maken.'' Onder meer de Mitsubishi Outlander en de Nissan Leaf kunnen dat al: als de stroom uitvalt, kunnen zij tijdelijk (een deel van) de stroom voorziening overnemen. Berg zag mogelijkheden vrijdag 23 oktober 2020 GO /AM AM BULANCE Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Hoe zit het met de wettelijke aansprakelijkheid als een ambulancebestuurder een ongeval veroorzaakt als hij bij een spoedrit alleen het blauwe zwaailicht aan heeft staan en niet de geluidssig nalen voert? Vaak horen wij vanaf de snelweg een ambu lance met loeiende sirene aankomen, maar bij nade ring van onze wijk wordt die uitgezet. Dat gebeurt vooral 'snachts, waarschijnlijk om onrust te voorkomen. —Hans van Kollenburg Rijden met optische en geluidssignalen geeft de bestuurder toestemming voor een zogenoemde vrije door gang. Maar als blijkt dat de bestuurder roekeloos over een kruising is gereden, kan hij bij een ongeval wel dege lijk volledig of mede aanspra kelijk worden gesteld. Deze signalen rechtvaardigen geenszins dat het overige verkeer in gevaar mag worden gebracht. Zijn de sig nalen gedeeltelijk in gebruik, dan is de kans nog groter dat de bestuurder aansprakelijk wordt gesteld. Want met alleen het zwaailicht aan kun nen andere weggebruikers een ambulance niet horen aankomen. We moeten ervan uitgaan dat de ambulance bestuurders zich hiervan bewust zijn: zij krijgen een professionele rijopleiding. Zet je auto in als powerbank ROLAND TAMELING Welke minimale profiel diepte is verplicht voor winterbanden? —Roel Ober Voor alle soorten autobanden geldt een wettelijk verplichte, minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. Maar tal van organisaties, waaronder de ANWB, menen dat bij winter- banden een minimale profiel diepte van 4 mm verstandig is. Dit is slechts een advies. Waarom bestaat er niet iets dat WhatsApp uitschakelt als je gaat rijden? —Jan van Doorn Dat bestaat wel degelijk. Een iPhone heeft in de instellin gen de functie 'niet storen'. Zodra je dan gaat fietsen of autorijden, krijg je geen berichten binnen. De verzen der krijgt automatisch bericht dat je onderweg bent. Gebruik bij een Android- telefoon een speciale app. Ook die houdt dan nieuwe berichten tegen zodra je onderweg bent en verstuurt een automatisch antwoord naar de verzender. Intussen blijft navigeren of bellen mogelijk. Enkele voorbeelden van deze apps zijn Samsung In-Traffic Reply, Interpolis AutoModus, TextDrive - Auto responder en Drive Safe. -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18