De zwaan die Holland beschermt Toen Jan Asselijn (1610-1652) rond 1650 zijn bekendste werk voltooide, stonden er nog geen woorden op geschreven. Hoe een schilderij van een zwaan een politiek-historische betekenis kreeg. Jan Asselijn mag dan niet de beroemdste Hollandse meester uit de Gouden Eeuw zijn, hij is wel de man achter een van de pronkstukken van het Rijks museum, De bedreigde zwaan. Een staaltje vakmanschap: de zwaan staat in het tegenlicht, het zonlicht schijnt geraffineerd door de vleugel heen. De teksten op het schilderij zijn overduidelijk het werk van aanhangers van De Witt. De raadpensionaris wordt voorgesteld als zwaan die haar nest (Hol land) beschermt tegen de vijand in de gedaante van de hond. Met die vijand doelt men zowel op Engeland (de hond komt immers aangezwommen) als op Willem III, die na de moord op De Witt de Leiding zou overnemen in de Republiek en later zelfs koning van Engeland zou worden. Tegenwoordig zou je het wel uitje hoofd Laten om op meesterwerken uit de Gouden Eeuw te krassen. In de achttiende eeuw was het echter gangbaar om kunstwerken een diepere Lading mee te geven. De bedreigde zwaan is zodoende een allegorie geworden, de symbolische voorstelling van een ab stract begrip. En vertelt het verhaal van een turbulente periode uit de vader landse geschiedenis, waar Jan Asselijn nooit weet van heeft gehad: toen hij overleed, was Johan de Witt nog niet eens aangesteld als raadpensionaris. Commerciële bijlage De raadpensionaris Jan Asselijn De bedreigde zwaan Jozef Israëls Kinderen der zee Rembrandt van Rijn De nachtwacht Formaat 67 x 78 cm Formaat 54 x 98 cm Formaat 66 x 78 cm Ga naar pzc.nl/kunst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 55