Softdrugs op straat in avond en nacht zijn tóch verboden
NIEUWS 3
Oproep van EHBO'er in deze krant bespoedigde aanschaf hartapparatuur
Hoofdconducteur Ibrahim
Kayhan moest reanimeren
,,Een prachtig einde van een ver
drietig voorval'', vindt Arnoud Ver
meer het. De 34-jarige internetin-
genieur wachtte vorig jaar op een
winterse januarizondag op de trein
in zijn woonplaats Weesp toen hij
elders op het perron twee NS-me-
dewerkers hoorde roepen of ie
mand een EHBO-diploma had.
Vermeer heeft dat en snelde met
een toe. Een pas 36-jarige man had
in de trein een hartstilstand gekre
gen. ,,Ik begon te reanimeren en
vroeg omstanders een AED te zoe
ken, maar die bleek niet aanwezig.''
Het slachtoffer overleed uiteinde
lijk. De overlevingskans zou echter
beduidend groter zijn geweest als
binnen zes minuten een AED was
gebruikt.
Hartenkreet
Na de vergeefse reanimatie kaartte
Vermeer de zaak aan bij NS. Op
Twitter en in deze krant vroeg hij
de spoorwegen te zorgen voor
AED's op alle stations en in alle
treinen. Vermeers hartenkreet
kreeg grote bijval en leidde tot vra
gen van de VVD in de Tweede Ka
mer. NS en ProRail leken aanvanke
lijk echter terughoudend, hoewel
ze de mogelijkheden voor AED's op
het station al verkenden. ,,Het di
lemma is alleen dat AED's ook be
schikbaar moeten zijn en moeten
werken als we aangeven dat ze er
gens staan'', stelde een woordvoer
der destijds. ,,AED's zijn kostbaar
en daarmee zeer gevoelig voor dief
stal en vandalisme.''
Anderhalf jaar later is het echter
alsnog zover. Vandaag beginnen NS
en ProRail de openbare aanbeste
ding van 715 AED's voor alle 400
treinstations. Beide spoorbedrij
ven trekken er 5,6 miljoen euro voor
uit. Momenteel hangen de levens
reddende apparaten alleen op de 50
grootste treinstations, in totaal circa
265 stuks. Die AED's worden even
eens allemaal vernieuwd.
De apparaten krijgen een plek bij
de stations, buiten de toegangs
poortjes. Zo is er straks in een straal
van 500 meter rondom een trein
station altijd een AED beschikbaar.
De AED's gaan daarnaast onderdeel
uitmaken van het landelijke reani
matie oproepsysteem Hart-
slagNu. Met de AED's zeggen NS en
ProRail hun maatschappelijke ver
antwoordelijkheid te pakken en
mee te helpen aan een landelijk
dekkend AED-netwerk. ,,Een AED
kan levensreddend zijn en daarom
vind ik het ontzettend belangrijk
SNELLE HULP
dat er zo snel mogelijk AED's ko
men bij alle stations'', zegt Anneke
de Vries, directielid van NS.
Reiziger Vermeer krijgt van NS
credits voor zijn actie. ,,We waren
al met ProRail en de Hartstichting
in gesprek over de mogelijkheden,
maar de heftige gebeurtenis in
Weesp liet zien hoe urgent dit is",
licht NS-woordvoerster Anne van
der Wel nader toe. ,,Hij heeft de
komst absoluut in een stroomver
snelling gebracht.''
Hartveiliger
De Hartstichting, die als kennis
partner NS en ProRail bijstaat, is in
haar nopjes. ,,Hier hebben we ons
geruime tijd voor ingezet'', stelt di
recteur Floris Italianer. ,,Deze toe
gankelijke AED's maken de stations
en de omgeving hartveiliger." Hij
wijst er op dat jaarlijks circa 17.000
Nederlanders door een hartstil
stand worden getroffen.
De vraag is of niet alleen stations,
maar ook treinen AED's moeten
krijgen. Regionale vervoerder Ar-
riva maakte vorig jaar bekend dat te
doen, NS gaat niet zo ver. ,,Op elke
NS-trein is een hoofdconducteur
aanwezig, die is opgeleid om te rea
nimeren'', licht Van der Wel toe.
,,Onze machinisten hebben de op
dracht om naar het eerstvolgende
station te rijden, omdat daar straks
een AED aanwezig is en samen met
hulpdiensten de beste hulp kan
worden geboden.''
Initiator Arnoud Vermeer heeft
sinds vorig jaar ook niet stilgezeten.
Na de vergeefse reanimatie begon
hij een actie op om alsnog een wer
kende AED nabij station Weesp te
krijgen. Dat lukte, mede dankzij
subsidie van de gemeente en bij
dragen van de Hartstichting en Phi
lips. Behalve de EHBO die hij al be
heerste, volgde hij een cursus AED
en meldde zich aan als burgerhulp
verlener. ,,Zo kan ik ook in mijn
buurt helpen levens te redden en
niet enkel als ik er toevallig tegen
aan loop zoals op het station.''
DEN HAAG Er is wel degelijk
een verbod op het gebruik en
bezit van softdrugs op straat
in de avond en nacht. Het ka
binet kondigde dit vorige week
aan, maar paradoxaal genoeg
leek dat volgens de wet niet te
kunnen. Minister Ferd Grap
perhaus van Justitie stelt nu
toch dat het kan.
De maatregel leek in strijd
met het gedoogbeleid volgens
de redenering: iets wat al verbo
den is, maar wordt gedoogd,
kun j e niet verbieden. Het kabi
net wilde het gebruik van soft
drugs in de publieke ruimte
verboden stellen tussen 20.00
uur en 07.00 uur.
Grapperhaus schrijft na be
studering van de wet nu in een
brief aan de Tweede Kamer dat
alle verwarring niet nodig was.
Het 'bezit van softdrugs valt
niet onder het gedoogbeleid',
schrijft hij, verwijzend naar ar
tikel 3 van de Opiumwet. 'Het
gedoogbeleid geldt alleen voor
de verkoop van hennep en has
jiesj (geen andere softdrugs) in
coffeeshops. Die verkoop wordt
onder bepaalde voorwaarden
gedoogd; dit wil zeggen dat het
wettelijk verbod niet wordt ge
handhaafd.'
Vervolging
Grapperhaus meent wél dat er
voor 'hoeveelheden van minder
dan vijf gram een lage opspo
ringsprioriteit wordt gehan
teerd'. 'Dit houdt in dat bij het
aantreffen van een dergelijke
hoeveelheid, de drugs in beslag
worden genomen, maar dat er
in beginsel geen vervolging
wordt ingesteld. Als iemand
weigert de drugs af te staan, kan
er alsnog worden vervolgd. Op
W Verbod op het
'gebruik' van
softdrugs staat niet
expliciet in de wet
dit moment is het handhaven
van het verbod op softdrugs,
waaronder hennep en hasjiesj,
dus gewoon mogelijk. Dat is re
gulier beleid: regelmatig wor
den joints of andere gebruikers-
hoeveelheden softdrugs door
de politie in beslag genomen.'
Overigens erkent de minister
dat een verbod op het 'gebruik'
van softdrugs niet expliciet in
de Opiumwet is opgenomen.
Maar daarover schrijft hij: 'Aan
gezien men om softdrugs te ge
bruiken deze ook zal moeten
bezitten, kan er in alle gevallen
worden opgetreden tegen men
sen die in de publieke ruimte
(op enig tijdstip) met softdrugs
worden aangetroffen, ook als
men deze op dat moment aan
het gebruiken is.'
Het verbod op softdrugs op
straat kwam er op verzoek van
de veiligheidsregio's. De SGP
had om opheldering gevraagd
nadat leek dat het niet verboden
kon worden.
dinsdag 20 oktober 2020
GO
Alle treinstations krijgen
levensreddende AED's
NS en ProRail gaan alle 400
treinstations in Nederland vol
gend jaar van Automatische Ex
terne Defibrillatoren (AED) voor
zien. De komst is mede het re
sultaat van de hartenkreet van
reiziger Arnoud Vermeer uit
Weesp vorig jaar in deze krant.
David Bremmer
Weesp
Arnoud Vermeer:
„Prachtig einde van
verdrietig voorval.''
FOTO MARCO OKHUIZEN
„Vorig jaar werkte ik nog op
station Breda bij de afdeling
Veiligheid en Service toen
we een melding kre
gen van een hoofd
conducteur op
Spoor 5. Er was ie
mand onwel gewor
den. Mijn collega en
ik holden ernaartoe,
onderweg riep ik nog
naar mijn collega 'haal de
AED', want op grote stations
hangen die er gelukkig al. Bij de
trein zag ik dat het foute boel
was. Er was geen ademhaling en
geen hartslag, ik moest reanime-
ren. Gelukkig was mijn collega er
snel met de AED. Het apparaat
adviseerde meteen een
schok te geven en dat
deed ik. Ik ging door
met reanimeren en
na de tweede schok
voelde ik ineens
weer een hartslag.
Grote opluchting.
Het duurde voor mijn
gevoel heel lang, maar
gelukkig was de politie en het
ambulance-personeel snel ter
plekke. Wij hebben het slachtof
fer toen uit de coupé naar buiten
gedragen.''
Minister Grapperhaus: „Optreden is altijd
mogelijk.'' foto anp