Softdrugs op straat in avond en nacht zijn tóch verboden NIEUWS 3 Oproep van EHBO'er in deze krant bespoedigde aanschaf hartapparatuur Hoofdconducteur Ibrahim Kayhan moest reanimeren ,,Een prachtig einde van een ver drietig voorval'', vindt Arnoud Ver meer het. De 34-jarige internetin- genieur wachtte vorig jaar op een winterse januarizondag op de trein in zijn woonplaats Weesp toen hij elders op het perron twee NS-me- dewerkers hoorde roepen of ie mand een EHBO-diploma had. Vermeer heeft dat en snelde met een toe. Een pas 36-jarige man had in de trein een hartstilstand gekre gen. ,,Ik begon te reanimeren en vroeg omstanders een AED te zoe ken, maar die bleek niet aanwezig.'' Het slachtoffer overleed uiteinde lijk. De overlevingskans zou echter beduidend groter zijn geweest als binnen zes minuten een AED was gebruikt. Hartenkreet Na de vergeefse reanimatie kaartte Vermeer de zaak aan bij NS. Op Twitter en in deze krant vroeg hij de spoorwegen te zorgen voor AED's op alle stations en in alle treinen. Vermeers hartenkreet kreeg grote bijval en leidde tot vra gen van de VVD in de Tweede Ka mer. NS en ProRail leken aanvanke lijk echter terughoudend, hoewel ze de mogelijkheden voor AED's op het station al verkenden. ,,Het di lemma is alleen dat AED's ook be schikbaar moeten zijn en moeten werken als we aangeven dat ze er gens staan'', stelde een woordvoer der destijds. ,,AED's zijn kostbaar en daarmee zeer gevoelig voor dief stal en vandalisme.'' Anderhalf jaar later is het echter alsnog zover. Vandaag beginnen NS en ProRail de openbare aanbeste ding van 715 AED's voor alle 400 treinstations. Beide spoorbedrij ven trekken er 5,6 miljoen euro voor uit. Momenteel hangen de levens reddende apparaten alleen op de 50 grootste treinstations, in totaal circa 265 stuks. Die AED's worden even eens allemaal vernieuwd. De apparaten krijgen een plek bij de stations, buiten de toegangs poortjes. Zo is er straks in een straal van 500 meter rondom een trein station altijd een AED beschikbaar. De AED's gaan daarnaast onderdeel uitmaken van het landelijke reani matie oproepsysteem Hart- slagNu. Met de AED's zeggen NS en ProRail hun maatschappelijke ver antwoordelijkheid te pakken en mee te helpen aan een landelijk dekkend AED-netwerk. ,,Een AED kan levensreddend zijn en daarom vind ik het ontzettend belangrijk SNELLE HULP dat er zo snel mogelijk AED's ko men bij alle stations'', zegt Anneke de Vries, directielid van NS. Reiziger Vermeer krijgt van NS credits voor zijn actie. ,,We waren al met ProRail en de Hartstichting in gesprek over de mogelijkheden, maar de heftige gebeurtenis in Weesp liet zien hoe urgent dit is", licht NS-woordvoerster Anne van der Wel nader toe. ,,Hij heeft de komst absoluut in een stroomver snelling gebracht.'' Hartveiliger De Hartstichting, die als kennis partner NS en ProRail bijstaat, is in haar nopjes. ,,Hier hebben we ons geruime tijd voor ingezet'', stelt di recteur Floris Italianer. ,,Deze toe gankelijke AED's maken de stations en de omgeving hartveiliger." Hij wijst er op dat jaarlijks circa 17.000 Nederlanders door een hartstil stand worden getroffen. De vraag is of niet alleen stations, maar ook treinen AED's moeten krijgen. Regionale vervoerder Ar- riva maakte vorig jaar bekend dat te doen, NS gaat niet zo ver. ,,Op elke NS-trein is een hoofdconducteur aanwezig, die is opgeleid om te rea nimeren'', licht Van der Wel toe. ,,Onze machinisten hebben de op dracht om naar het eerstvolgende station te rijden, omdat daar straks een AED aanwezig is en samen met hulpdiensten de beste hulp kan worden geboden.'' Initiator Arnoud Vermeer heeft sinds vorig jaar ook niet stilgezeten. Na de vergeefse reanimatie begon hij een actie op om alsnog een wer kende AED nabij station Weesp te krijgen. Dat lukte, mede dankzij subsidie van de gemeente en bij dragen van de Hartstichting en Phi lips. Behalve de EHBO die hij al be heerste, volgde hij een cursus AED en meldde zich aan als burgerhulp verlener. ,,Zo kan ik ook in mijn buurt helpen levens te redden en niet enkel als ik er toevallig tegen aan loop zoals op het station.'' DEN HAAG Er is wel degelijk een verbod op het gebruik en bezit van softdrugs op straat in de avond en nacht. Het ka binet kondigde dit vorige week aan, maar paradoxaal genoeg leek dat volgens de wet niet te kunnen. Minister Ferd Grap perhaus van Justitie stelt nu toch dat het kan. De maatregel leek in strijd met het gedoogbeleid volgens de redenering: iets wat al verbo den is, maar wordt gedoogd, kun j e niet verbieden. Het kabi net wilde het gebruik van soft drugs in de publieke ruimte verboden stellen tussen 20.00 uur en 07.00 uur. Grapperhaus schrijft na be studering van de wet nu in een brief aan de Tweede Kamer dat alle verwarring niet nodig was. Het 'bezit van softdrugs valt niet onder het gedoogbeleid', schrijft hij, verwijzend naar ar tikel 3 van de Opiumwet. 'Het gedoogbeleid geldt alleen voor de verkoop van hennep en has jiesj (geen andere softdrugs) in coffeeshops. Die verkoop wordt onder bepaalde voorwaarden gedoogd; dit wil zeggen dat het wettelijk verbod niet wordt ge handhaafd.' Vervolging Grapperhaus meent wél dat er voor 'hoeveelheden van minder dan vijf gram een lage opspo ringsprioriteit wordt gehan teerd'. 'Dit houdt in dat bij het aantreffen van een dergelijke hoeveelheid, de drugs in beslag worden genomen, maar dat er in beginsel geen vervolging wordt ingesteld. Als iemand weigert de drugs af te staan, kan er alsnog worden vervolgd. Op W Verbod op het 'gebruik' van softdrugs staat niet expliciet in de wet dit moment is het handhaven van het verbod op softdrugs, waaronder hennep en hasjiesj, dus gewoon mogelijk. Dat is re gulier beleid: regelmatig wor den joints of andere gebruikers- hoeveelheden softdrugs door de politie in beslag genomen.' Overigens erkent de minister dat een verbod op het 'gebruik' van softdrugs niet expliciet in de Opiumwet is opgenomen. Maar daarover schrijft hij: 'Aan gezien men om softdrugs te ge bruiken deze ook zal moeten bezitten, kan er in alle gevallen worden opgetreden tegen men sen die in de publieke ruimte (op enig tijdstip) met softdrugs worden aangetroffen, ook als men deze op dat moment aan het gebruiken is.' Het verbod op softdrugs op straat kwam er op verzoek van de veiligheidsregio's. De SGP had om opheldering gevraagd nadat leek dat het niet verboden kon worden. dinsdag 20 oktober 2020 GO Alle treinstations krijgen levensreddende AED's NS en ProRail gaan alle 400 treinstations in Nederland vol gend jaar van Automatische Ex terne Defibrillatoren (AED) voor zien. De komst is mede het re sultaat van de hartenkreet van reiziger Arnoud Vermeer uit Weesp vorig jaar in deze krant. David Bremmer Weesp Arnoud Vermeer: „Prachtig einde van verdrietig voorval.'' FOTO MARCO OKHUIZEN „Vorig jaar werkte ik nog op station Breda bij de afdeling Veiligheid en Service toen we een melding kre gen van een hoofd conducteur op Spoor 5. Er was ie mand onwel gewor den. Mijn collega en ik holden ernaartoe, onderweg riep ik nog naar mijn collega 'haal de AED', want op grote stations hangen die er gelukkig al. Bij de trein zag ik dat het foute boel was. Er was geen ademhaling en geen hartslag, ik moest reanime- ren. Gelukkig was mijn collega er snel met de AED. Het apparaat adviseerde meteen een schok te geven en dat deed ik. Ik ging door met reanimeren en na de tweede schok voelde ik ineens weer een hartslag. Grote opluchting. Het duurde voor mijn gevoel heel lang, maar gelukkig was de politie en het ambulance-personeel snel ter plekke. Wij hebben het slachtof fer toen uit de coupé naar buiten gedragen.'' Minister Grapperhaus: „Optreden is altijd mogelijk.'' foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3