Rekening waterschap gaat weer omhoog 5 HELLOCONTAINER GOES BEDRIJF Zo snel als een vliegticket of een hotelkamer kun je via HelloContainer een zeecontainer voor export boeken. Als kers op de taart biedt het nieuwe Goese bedrijf een unieke service. „Van de container die je boekt zie je ook de C02-uitstoot. En hoe groener je boekt, des te meer korting. Groen gedrag wordt bij ons beloond", zegt operationeel directeur Jos de Jonge. Frank Balkenende Goes HelloContainer is een zelf ontwikkeld on line platform waar de bezoeker in een half uur een container kan boeken. Veel sneller dan wat ge vestigde expediteurs bieden. De Jonge: ,,De containermarkt is on overzichtelijk. Gemiddeld kost het vier tot vijf uur, maar soms veel langer. Wij brengen dat terug naar een half uur. Dat bespaart klanten kosten, zeker als ze op de wereld markt actief zijn. Elk dubbeltje telt daar. En tijd is tenslotte geld." De scheepsvrachtketen is nogal conservatief, onderstreept hij. De Jonge, met een achtergrond in de scheepvaart en logistiek, en mede oprichters Kees Koopman en Ron de Wit zagen kansen het over een andere boeg te gooien. Koopman had al een online platform voor documenten en pakketten. De Wit is een ervaren IT'er. De drie deelden in 2016 al een stand op het netwerkevent Contacta in Goes. De trojka besloot de krachten te bundelen en lanceerde vorig jaar een testversie van HelloContainer. Compleet in eigen huis opge bouwd. De drie hadden een be staand digitale systeem kunnen kopen, maar niks voldeed aan hun eisen. De Wit: ,,We kozen er voor zelf een digitaal platform te ma ken. Het voordeel voor de klant is dat hij het hele proces zelf in de hand heeft. Van het zoeken tot de aankomst van de container op de plek van bestemming. Ook kan hij de C02-voetafdruk zelf bepalen. En dat alles binnen een half uur. Net zo snel als het boeken van een vliegticket of een hotelkamer." Hersenkraker HelloContainer legt daarvoor ver bindingen tussen transportbedrij ven, rederijen en de douane. Alle onnodige schakels in de keten zijn eruit gehaald. Data worden verza- meld door robotjes die het inter net afstruinen. Maar hoe bepaal je nu hoeveel C02 met het transport van een container is gemoeid? Dat was aanvankelijk een hersenkra- ker omdat er weinig data voorhan den waren. De Jonge en De Wit: „Uiteindelijk konden we die data bemachtigen via het ngo-verbond de Europese Federatie voor Trans port en Leefomgeving." 5000containers per jaar Inmiddels zit HelloContainer op 5000 geboekte containers per jaar. Afhankelijk van de gekozen ser vice kost dat tussen de 40 en 100 euro per container. Wie 'groen' boekt, dus een container met een lage CO2-voetafdruk kiest, krijgt korting. Het moet bedrijven aan sporen tot duurzamere logistiek, onderstreept De Jonge. HelloContainer richt zich vooral op vervoer van groente, aardappe len en fruit in koelcontainers van uit Nederland en België. Vooral van klanten van het eerste uur, het uienbedrijf Top Onions en The Beetroute, leverancier van rode bieten, zijn kind aan huis op Hel- loContainer. Maar ook andere pro ducten zijn welkom. ,,We zijn bij voorbeeld in gesprek met staalpro ducent Outokumpu om hun sys teem aan HelloContainer te kop pelen. En we zijn bezig met een proefin Spanje." Import is voor alsnog niet mogelijk. Dat vraagt om een digitale koppeling met zeehavens en zover is het trio nog niet. Groeigeld Het doel is nu het aantal boekin gen op te voeren tot enkele tien- duizenden containers per jaar. Daarvoor moet de startup door groeien naar een scaleup. Dat kost geld, maar het is in aantocht. Het Zeeuws Participatiefonds is aan deelhouder geworden en steekt 350.000 euro in HelloContainer. Het ZPF is een samenwerking van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de provincie, ontwikkelingsmaatschappij Im puls, ABN Amro, ZLM Verzekerin gen en De Zeeuwse Verzekerin gen. De Jonge: ,,We zoeken tevens naar aanvullende financiering." Het slimme boekingssysteem voor containers is niet opopge- merkt gebleven in Zeeland. Hello- Container zit bij de vijf finalisten die kans maken op de innovatie prijs Emergo 2020. Vanaf woens dag 21 oktober kunnen Zeeuwen stemmen. Een huishouden met een koopwo ning met een WOZ-waarde van 213.000 euro (het Zeeuwse gemid delde) moet volgend jaar 432 euro overmaken aan het waterschap. Nu is dat 413 euro. Alleenwonenden met een eigen huis zien de rekening stijgen van 288 naar 302 euro. Dat komt neer op een verhoging van bijna 5 procent voor huiseige naren. De exacte bedragen zijn af- hankelijk van de WOZ-waarde van de woning en verschillen dus per huishouden. Huurders zien de waterschapsbe lasting iets minder stijgen. Meer- persoonshuishoudens gaan 310 euro betalen in plaats van 299 euro (3,5 procent meer) en alleenwonen de huurders 180 in plaats van 175 euro (3 procent meer). De afgelopen jaren werden huurders juist harder getroffen dan huizenbezitters. Boeren kregen dit jaar al een fors hogere rekening van het water schap gepresenteerd. Volgend jaar gaat de aanslag weer een stuk om laag. Het gaat om 7 a 8 procent min der, wat al snel neerkomt op enkele honderden euro's. Beheerders van natuurgebieden, die nu relatief weinig betalen, gaan aanzienlijk meer bijdragen: ruim 16 procent. In totaal verwacht het water schap volgend jaar bijna 100 mil joen euro aan belastingen binnen te Het waterschap moet flink investeren om te zorgen dat Zeeland bestand is tegen droogte en stortbuien halen. Dat is 3,5 procent meer dan dit jaar. Gezien de grote investerin gen die het waterschap moet doen en de toenemende kosten, spreekt dagelijks bestuurder Denis Steijaert van een beperkte stijging. De afspraak is dat de belastingop brengst jaarlijks met maximaal 2 procent plus inflatie (dit jaar 1,5 procent) omhoog mag gaan. Dat is dus precies gelukt. ,,We zijn blij dat we alles binnen de kaders hebben weten te houden die we hebben af gesproken", zegt Steijaert. ,,Daar- mee blijft het waterschapswerk be taalbaar voor de Zeeuwse burger." Het waterschap moet flink inves teren om ervoor te zorgen dat Zee land bestand is tegen zowel droogte als stortbuien. Zo worden extra mensen aangetrokken voor de zoektocht naar meer zoetwater. Er wordt onder meer gekeken hoe het Volkerak-Zoommeer kan worden benut. Verder wil Scheldestromen onderzoeken of de zoetwaterlei- ding die loopt van de Biesbosch naar de Kanaalzone een oplossing kan zijn voor het oosten van Zeeuws-Vlaanderen. Ook het op sterkte houden van de dijken vergt veel van het water schap. Op dit moment wordt be paald in hoeverre de dijken voldoen aan de huidige eisen. Dat is eind 2022 duidelijk. Uiterlijk in 2050 moeten alle dijken op orde zijn ge bracht. Het eerste grote project be gint in 2022: de dijkversterking in Hansweert. De verwachting is dat eind dit jaar een besluit valt over het bedrag dat daarvoor nodig is. In de begroting die gisteren is gepre senteerd, wordt een investering van ruim 84 miljoen euro genoemd. Het waterschap moet daarvan 10 procent zelf betalen. dinsdag 20 oktober 2020 GO Container boeken in een handomdraai Zeeuwen zijn volgend jaar op nieuw meer kwijt aan het water schap. Gezinnen met een eigen huis gaan gemiddeld bijna 20 euro meer betalen. Voor huur ders is dat ongeveer de helft. Rolf Bosboom Middelburg De drie oprichters van HelloContainer. Vlnr: Jos de Jonge, Kees Koopman en Ron de Wit. foto hellocontainer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 37