Rekening waterschap gaat weer omhoog
5
HELLOCONTAINER GOES BEDRIJF
Zo snel als een
vliegticket of een
hotelkamer kun je via
HelloContainer een
zeecontainer voor
export boeken. Als kers
op de taart biedt het
nieuwe Goese bedrijf een
unieke service. „Van de
container die je boekt zie
je ook de C02-uitstoot.
En hoe groener je boekt,
des te meer korting.
Groen gedrag wordt bij
ons beloond", zegt
operationeel directeur
Jos de Jonge.
Frank Balkenende
Goes
HelloContainer is een
zelf ontwikkeld on
line platform waar de
bezoeker in een half
uur een container kan
boeken. Veel sneller dan wat ge
vestigde expediteurs bieden. De
Jonge: ,,De containermarkt is on
overzichtelijk. Gemiddeld kost het
vier tot vijf uur, maar soms veel
langer. Wij brengen dat terug naar
een half uur. Dat bespaart klanten
kosten, zeker als ze op de wereld
markt actief zijn. Elk dubbeltje telt
daar. En tijd is tenslotte geld."
De scheepsvrachtketen is nogal
conservatief, onderstreept hij. De
Jonge, met een achtergrond in de
scheepvaart en logistiek, en mede
oprichters Kees Koopman en Ron
de Wit zagen kansen het over een
andere boeg te gooien. Koopman
had al een online platform voor
documenten en pakketten. De
Wit is een ervaren IT'er. De drie
deelden in 2016 al een stand op het
netwerkevent Contacta in Goes.
De trojka besloot de krachten te
bundelen en lanceerde vorig jaar
een testversie van HelloContainer.
Compleet in eigen huis opge
bouwd. De drie hadden een be
staand digitale systeem kunnen
kopen, maar niks voldeed aan hun
eisen. De Wit: ,,We kozen er voor
zelf een digitaal platform te ma
ken. Het voordeel voor de klant is
dat hij het hele proces zelf in de
hand heeft. Van het zoeken tot de
aankomst van de container op de
plek van bestemming. Ook kan hij
de C02-voetafdruk zelf bepalen.
En dat alles binnen een half uur.
Net zo snel als het boeken van een
vliegticket of een hotelkamer."
Hersenkraker
HelloContainer legt daarvoor ver
bindingen tussen transportbedrij
ven, rederijen en de douane. Alle
onnodige schakels in de keten zijn
eruit gehaald. Data worden verza-
meld door robotjes die het inter
net afstruinen. Maar hoe bepaal je
nu hoeveel C02 met het transport
van een container is gemoeid? Dat
was aanvankelijk een hersenkra-
ker omdat er weinig data voorhan
den waren. De Jonge en De Wit:
„Uiteindelijk konden we die data
bemachtigen via het ngo-verbond
de Europese Federatie voor Trans
port en Leefomgeving."
5000containers per jaar
Inmiddels zit HelloContainer op
5000 geboekte containers per jaar.
Afhankelijk van de gekozen ser
vice kost dat tussen de 40 en 100
euro per container. Wie 'groen'
boekt, dus een container met een
lage CO2-voetafdruk kiest, krijgt
korting. Het moet bedrijven aan
sporen tot duurzamere logistiek,
onderstreept De Jonge.
HelloContainer richt zich vooral
op vervoer van groente, aardappe
len en fruit in koelcontainers van
uit Nederland en België. Vooral
van klanten van het eerste uur, het
uienbedrijf Top Onions en The
Beetroute, leverancier van rode
bieten, zijn kind aan huis op Hel-
loContainer. Maar ook andere pro
ducten zijn welkom. ,,We zijn bij
voorbeeld in gesprek met staalpro
ducent Outokumpu om hun sys
teem aan HelloContainer te kop
pelen. En we zijn bezig met een
proefin Spanje." Import is voor
alsnog niet mogelijk. Dat vraagt
om een digitale koppeling met
zeehavens en zover is het trio nog
niet.
Groeigeld
Het doel is nu het aantal boekin
gen op te voeren tot enkele tien-
duizenden containers per jaar.
Daarvoor moet de startup door
groeien naar een scaleup. Dat kost
geld, maar het is in aantocht. Het
Zeeuws Participatiefonds is aan
deelhouder geworden en steekt
350.000 euro in HelloContainer.
Het ZPF is een samenwerking van
het ministerie van Economische
Zaken en Klimaat, de provincie,
ontwikkelingsmaatschappij Im
puls, ABN Amro, ZLM Verzekerin
gen en De Zeeuwse Verzekerin
gen. De Jonge: ,,We zoeken tevens
naar aanvullende financiering."
Het slimme boekingssysteem
voor containers is niet opopge-
merkt gebleven in Zeeland. Hello-
Container zit bij de vijf finalisten
die kans maken op de innovatie
prijs Emergo 2020. Vanaf woens
dag 21 oktober kunnen Zeeuwen
stemmen.
Een huishouden met een koopwo
ning met een WOZ-waarde van
213.000 euro (het Zeeuwse gemid
delde) moet volgend jaar 432 euro
overmaken aan het waterschap. Nu
is dat 413 euro. Alleenwonenden
met een eigen huis zien de rekening
stijgen van 288 naar 302 euro.
Dat komt neer op een verhoging
van bijna 5 procent voor huiseige
naren. De exacte bedragen zijn af-
hankelijk van de WOZ-waarde van
de woning en verschillen dus per
huishouden.
Huurders zien de waterschapsbe
lasting iets minder stijgen. Meer-
persoonshuishoudens gaan 310
euro betalen in plaats van 299 euro
(3,5 procent meer) en alleenwonen
de huurders 180 in plaats van 175
euro (3 procent meer). De afgelopen
jaren werden huurders juist harder
getroffen dan huizenbezitters.
Boeren kregen dit jaar al een fors
hogere rekening van het water
schap gepresenteerd. Volgend jaar
gaat de aanslag weer een stuk om
laag. Het gaat om 7 a 8 procent min
der, wat al snel neerkomt op enkele
honderden euro's.
Beheerders van natuurgebieden,
die nu relatief weinig betalen, gaan
aanzienlijk meer bijdragen: ruim 16
procent.
In totaal verwacht het water
schap volgend jaar bijna 100 mil
joen euro aan belastingen binnen te
Het waterschap moet
flink investeren om te
zorgen dat Zeeland
bestand is tegen
droogte en stortbuien
halen. Dat is 3,5 procent meer dan
dit jaar. Gezien de grote investerin
gen die het waterschap moet doen
en de toenemende kosten, spreekt
dagelijks bestuurder Denis Steijaert
van een beperkte stijging.
De afspraak is dat de belastingop
brengst jaarlijks met maximaal 2
procent plus inflatie (dit jaar 1,5
procent) omhoog mag gaan. Dat is
dus precies gelukt. ,,We zijn blij dat
we alles binnen de kaders hebben
weten te houden die we hebben af
gesproken", zegt Steijaert. ,,Daar-
mee blijft het waterschapswerk be
taalbaar voor de Zeeuwse burger."
Het waterschap moet flink inves
teren om ervoor te zorgen dat Zee
land bestand is tegen zowel droogte
als stortbuien. Zo worden extra
mensen aangetrokken voor de
zoektocht naar meer zoetwater. Er
wordt onder meer gekeken hoe het
Volkerak-Zoommeer kan worden
benut. Verder wil Scheldestromen
onderzoeken of de zoetwaterlei-
ding die loopt van de Biesbosch
naar de Kanaalzone een oplossing
kan zijn voor het oosten van
Zeeuws-Vlaanderen.
Ook het op sterkte houden van de
dijken vergt veel van het water
schap. Op dit moment wordt be
paald in hoeverre de dijken voldoen
aan de huidige eisen. Dat is eind
2022 duidelijk. Uiterlijk in 2050
moeten alle dijken op orde zijn ge
bracht. Het eerste grote project be
gint in 2022: de dijkversterking in
Hansweert. De verwachting is dat
eind dit jaar een besluit valt over
het bedrag dat daarvoor nodig is. In
de begroting die gisteren is gepre
senteerd, wordt een investering van
ruim 84 miljoen euro genoemd.
Het waterschap moet daarvan 10
procent zelf betalen.
dinsdag 20 oktober 2020
GO
Container boeken in een handomdraai
Zeeuwen zijn volgend jaar op
nieuw meer kwijt aan het water
schap. Gezinnen met een eigen
huis gaan gemiddeld bijna 20
euro meer betalen. Voor huur
ders is dat ongeveer de helft.
Rolf Bosboom
Middelburg
De drie oprichters van HelloContainer. Vlnr: Jos de Jonge, Kees Koopman en Ron de Wit. foto hellocontainer