©NDERNEMER Met meer winst en minder CO2-uitstoot de wereldzeeën op 'Zonder Enterprise Europe Network zouden we nooit aan verbreding hebben gedacht' deondernemer.nl Simon Bosschieter ontwikkelt met 2,5 miljoen euro subsidie EU inklapbare zeecontainers Op de wereldzeeën kunnen verschepers en rederijen veel economische winst behalen en in één adem veel onnodige CO2-uitstoot besparen. Door zeecontainers inklapbaar te maken, nemen ze een kwart minder ruimte in dan de huidige. Simon Bosschieter ontwikkelde ze en met subsidie van de EU en coaching door Enterprise Europe Network werd het idee een product waar veel vraag naar is. EEN voor mkb met internationale ambities Wanneer een goederenschip een lading heeft gelost, vaart het terug met aan boord lege zeecontainers. Zo worden er dagelijks talloze lege zeecontainers ver scheept. Niet efficiënt en niet duurzaam, dacht ondernemer Simon Bosschieter. Met 4FOLD Foldable Containers (4FOLD) brengt hij een oplossing op de markt: inklapbare containers, die in vergelijking met de huidige containers slechts een kwart van de ruimte in beslag nemen. In 2001 had de Technische Universiteit Delft in samenwerking met het haven bedrijf Rotterdam al een patent aangevraagd voor het concept van een inklapbare zee containers, maar een achterliggend ontwerp bestond nog niet. ,,Ik zag er meteen toe komst in," herinnert Bosschieter zich. ,,De scheepvaart is een gigantische sector waar veel geld in omgaat, maar die ook erg vervuilend is. Plaats besparen op goederen schepen levert niet alleen economische winst op. Het voorkomt ook veel onnodige CO2-uitstoot." Bosschieter ging met het team aan de slag met de technische ontwikkeling van de inklapbare zeecontainer en samen richtten ze in 2008 het bedrijf 4FOLD Foldable Containers op. Na een aantal jaren testen zijn de inklapbare zeecontainers een feit. De containers zijn net zo waterdicht en voldoen aan dezelfde eisen als klassieke containers. Dat is nog geen enkel bedrijf ter wereld gelukt." De volgende uitdaging, wist de veelbelovende startup: zou het 4FOLD ook lukken klanten te overtuigen de nieuwe containers in gebruik te nemen? Businessmodel aanscherpen ,,De scheepvaartsector staat niet bepaald bekend als innovatief. Het is eerder een grote mammoettanker die je van koers moet laten veranderen," realiseerde Bosschieter zich ter dege. ,,De bedrijven die hun producten laten verschepen, willen graag met onze containers starten. Het kost hen over het algemeen geen extra geld om over te stappen op inklapbare containers, want 4FOLD regelt met de rederij dat de containers worden ingeklapt. Het bleek daarom cruciaal ook rederijen te overtui gen." Om de volgende stappen te kunnen zetten, maakte 4FOLD gebruik van het mkb-instrument, een subsidieregeling van de Europese Unie. Hierdoor kon 4FOLD de diensten van Enterprise Europe Net work (EEN), het grootste wereldwijde netwerk voor het midden- en kleinbedrijf, inschakelen om samen het businessmodel en marketingplan aan te scherpen. ,,In het begin richten we ons vooral direct op rederijen. Tot we door de coaching van EEN tot het inzicht kwamen dat we het via de klanten van die rederijen moesten spelen. Als die, onder meer Ikea en Procter Gamble, in beweging zouden komen, doen de rederijen dat ook. Het was een subtiele wijziging van ons bedrijfsplan die meteen een grote impact had. Zonder Enterprise Europe Network zouden we er nooit aan hebben gedacht onze focus te verbreden naar de klanten van rederijen." 2,5 miljoen euro EU-subsidie Nils Haarman, verbindingsfunctionaris van EEN in Nederland, adviseert 4FOLD al meer dan drie jaar en blijft het bedrijf met speciale interesse volgen: ,,Met het gestroomlijnde bedrijfsplan had 4FOLD zich ingeschreven voor de tweede fase van het mkb-instrument. Met succes, waardoor het team de plannen kon uitvoeren. 4FOLD ontving daarvoor in totaal 2,5 miljoen euro subsidie van de Europese Unie en ging recent met het nieuwe businessmodel de markt op." 4FOLD nam ook deel aan netwerksessies georganiseerd door Enterprise Europe Net work en maakte daar kennis met AB InBev, 's werelds grootste bierbrouwer. De toege voegde waarde van die netwerksessies werd Bosschieter prompt duidelijk. Direct doorpakken ,,We werden voor een netwerksessie aan AB InBev gekoppeld. Ik kon onze diensten direct aan de juiste mensen voorstellen. Als je alles zelf moet doen, kom je misschien ook wel bij de juiste personen terecht, maar dan duurt dat vele malen langer. Op deze manier kan je direct doorpakken." Hij bezoekt geregeld de netwerksessies van Enterprise Europe Network en schakelt waar mogelijk coaching in. 4FOLD groeit, en dat betekent dat coaching op het vlak van onder meer personeelszaken goed van pas komt. ,,Op dit moment blijven we inzetten op de koers die we al varen. We blijven samenwerkingen aangaan met multinationals en met een groeiend net werk van verladers uit heel Europa stappen we naar rederijen om ze in beweging te krijgen. De productie van de containers wordt opgeschaald: het doel is dat er op korte termijn tienduizenden inklapbare containers de zeeën overgaan." O PZ volg ons op nraoQfi) Enterprise Europe Network is het grootste ondersteunende netwerk voor het mkb met internationale ambities. Enterprise Europe Network (EEN) brengt meer dan 600 partnerorganisaties in ruim zestig landen samen om mkb-ondernemers te ondersteunen en te adviseren bij hun internationale groei. Die ondersteuning richt zich in hoofdzaak op: - vinden van financiering, - begrijpen van de EU-wetgeving en - partners vinden binnen en buiten Europa. Sinds de uitbraak van het coronavirus werken de Europese Unie en de lidstaten nauw samen aan ondersteuningsmaatregelen en herstelplannen om de economie te onder steunen en bedrijven zoals T4Fold te beschermen. Lees meer over de EU-respons op het coronavirus en het herstelplan voor Europa: - enterpriseeuropenetwork.nl - euopen4business.eu enterprise europe network Advies voor uw onderneming binnen handbereik Enterprise Europe Network is een initiatief uit 2008 van de Europese Commissie en wordt mede-gefinancierd door het Compe titiveness of Enterprises and Small and Medium-sized Enterprises (COSME) pro gramma van de Europese Unie. Dit artikel kwam tot stand i.s.m. Enterprise Europe Network. Meer informatie: enterprise- europenetwork.nl •'•/y kW i-<7 Nils Haarman en Simon Bosschieter. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19