16 ECONOMIE
O
1^
Kort
&&S0I
Meer klachten over
verzekeringen
Verzekeraars kregen vorig jaar 6 procent
meer klachten over verzekeringen dan een
jaar eerder. In totaal kregen de 176 aanbie
ders 170.000 klachten binnen over zorg-,
schade- en levensverzekeringen, meldt de
Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ruim
de helft van de klachten ging over de zorg
verzekering; deze verzekering omvat de
meeste polissen en hier gaat ook het meeste
geld in om. Het aantal klachten over de
zorgverzekering nam met 15 procent toe, net
zoals de motorrijtuigenverzekering.
'Onderhandelen tot 1 januari'
De Britse regering gaat volgend jaar geen
brexitonderhandelingen meer voeren met
de Europese Unie. Dat heeft een woordvoer
der van premier Boris Johnson gisteren ge
zegd. Volgens de zegsman moet een han
delsakkoord tussen Londen en Brussel voor
het einde van dit jaar worden gesloten. ,,We
moeten duidelijkheid bieden aan onze bur
gers en bedrijven en eindeloos verlengde
onderhandelingen zullen dit niet teweeg
brengen'', aldus de woordvoerder. Als de EU
en het VK niet voor 31 december een han
delsakkoord sluiten, valt de wederzijdse
handel terug op regels van de WTO.
SOCIETE
GENERALE
Vestia daagt Franse bank
Vestia stelt ook de Franse bank Société Gé
nérale aansprakelijk in het derivatendebacle
dat de woningcorporatie jaren terug bijna de
kop kostte. Het gaat mogelijk om een claim
van meer dan 100 miljoen euro. Vestia
kwam in 2012 in financieel zwaar weer door
grote tegenvallers op derivaten, complexe fi
nanciële producten die waren bedoeld om
renterisico's af te dekken. Andere woning
corporaties moesten bijspringen om de
grootste corporatie van Nederland overeind
te houden. Volgens de woningcorporatie
had het Franse concern een belangrijk aan
deel in de affaire die Vestia en de corporatie
sector in totaal meer dan 2,5 miljard euro
schade heeft opgeleverd.
Air France-
KLM
PostNL
Philips
Manshoge stapels in de Mediamarkt in
Amsterdam Zuidoost. In de aanbie
ding: elektrische stepjes. Voor iets
meer dan 250 euro kun je er een kopen
om vervolgens met ruim 20 kilometer
per uur door de straten te zoeven,
rechtop, de wind in de haren, de ko
ning van de weg.
Niet dat het mag. In kleine lettertjes
staat erbij: geschikt voor privéterrein,
zoals de tuin of de oprit. Hoe uitstoot-
vrij ook, steprijders op de openbare
weg zijn strafbaar. Of elektrische step-
jes ooit worden goedgekeurd voor ge
bruik, is maar de vraag.
Een groeiend aantal enthousiaste
lingen trekt zich niets aan van het ver
bod: 20'ers op e-stepjes schieten dood
gemoedereerd over straat. Een van
hen, hij wil niet met zijn naam de
krant, zegt te weten dat hij een risico
neemt. ,,Maar het is een handig ver
voermiddel, de kans dat ik een bon
krijg is nogal klein, er wordt niet ge
handhaafd.''
De politie kan dat niet bevestigen,
maar ook niet ontkennen. Volgens een
woordvoerder is het lastig te zeggen
hoe veel bekeuringen er worden uit
geschreven. ,,Zo registreren wij dat
niet. Agenten op straat treden wel op,
maar we weten niet precies hoe vaak.''
De politiewoordvoerder wijst erop
dat berijders niet alleen strafbaar zijn,
maar bij een ongeval niet verzekerd.
,,De remmen en de stabiliteit laten te
wensen over'', geeft hij als argument
voor het uitblijven van goedkeuring.
Ongelukken gebeuren, blijkt ook uit
onderzoek.
Moeilijk geval
Voor de keuringsinstantie RDW is de
elektrische step kennelijk een moeilijk
geval. Terwijl onlangs nog de BSO-bus
werd goedgekeurd als opvolger van de
Stint en omringende landen e-steps
toelaten, blijft regelgeving in Neder
land achter.
De branche dringt aan. Voi uit Zwe
den, naar eigen zeggen Europees
marktleider, wil met deelstepjes naar
Nederland komen. Voor een veilige
introductie is duidelijke regelgeving
nodig, zegt een woordvoerder. ,,Dit
kan niet zonder nauwe samenwerking
met nationale en lokale overheden.
Veiligheid is prioriteit voor reizigers
en omwonenden. Proeven met e-steps
zijn essentieel.''
Iets soortgelijks probeert Bird al lan
ger, met het oogmerk in de hoofdstad
Amsterdam te beginnen. Landenma-
nager Jonatan de Boer: „Nederland is
het enige land waar we niet mogen
starten, omdat de e-step hier verbo
den is op straat. In steeds meer Euro
pese steden worden ze gebruikt om
snel naar je bestemming te reizen. Het
is een gemiste kans, steden slibben
dicht, een deelstep kan een mooi alter
natief zijn.''
Noodlottig
Dat het langzaam gaat met toestem
ming voor e-steps heeft ook te maken
met het noodlottige Stint-ongeval in
2018 in Oss. De Boer: ,,Men is daardoor
nóg kritischer geworden over het toe
laten van nieuwe voertuigen. Ik vind
het niet slecht dat Nederland kritisch
is, veiligheid is een heel belangrijk on
derdeel van de discussie.''
Na de zomer komt er nieuwe regel
geving, zegt een woordvoerder van het
ministerie van Infrastructuur en Wa
terstaat. Wat dat betekent voor e-steps,
wil hij nog niet zeggen.
ISêiilwil
Bpjaaji
dinsdag 20 oktober 2020
'r<
ONDERZOEK AFM NAAR VERZEKERAARS
BRITTEN WILLEN GEEN UITSTEL
CLAIM VAN 100 MILJOEN EURO
I llegale e-step is een
uitkomst voor drukte
in de binnensteden'
De luchtvaart
maatschappij
maakte een
flinke sprong.
Het winkelvast-
goedconcern
was de grootste
stijger in de AEX.
Een klein minne
tje voor het post
bedrijf.
Mooie kwartaal
cijfers voor de
zorgtechnoloog,
maar beleggers
werden er niet
warm van.
a>
E
o
De e-step rukt op in het straat
beeld. Maar het voertuig is niet
goedgekeurd en berijders zijn
strafbaar. Aanbieders dringen -
ook met het oog op de duurzaam
heid - aan op toestemming. ,,Het is
een gemiste kans, steden slibben
dicht.'
Marc Kruyswijk
Amsterdam
De e-step is in
Nederland nog
altijd niet toege
staan. In andere
landen wordt de
step gezien als
middel om het
dichtslibben van
stadscentra
tegen te gaan.
FOTO REMKO DE
QBFOHCEffi MM