16 ECONOMIE O 1^ Kort &&S0I Meer klachten over verzekeringen Verzekeraars kregen vorig jaar 6 procent meer klachten over verzekeringen dan een jaar eerder. In totaal kregen de 176 aanbie ders 170.000 klachten binnen over zorg-, schade- en levensverzekeringen, meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ruim de helft van de klachten ging over de zorg verzekering; deze verzekering omvat de meeste polissen en hier gaat ook het meeste geld in om. Het aantal klachten over de zorgverzekering nam met 15 procent toe, net zoals de motorrijtuigenverzekering. 'Onderhandelen tot 1 januari' De Britse regering gaat volgend jaar geen brexitonderhandelingen meer voeren met de Europese Unie. Dat heeft een woordvoer der van premier Boris Johnson gisteren ge zegd. Volgens de zegsman moet een han delsakkoord tussen Londen en Brussel voor het einde van dit jaar worden gesloten. ,,We moeten duidelijkheid bieden aan onze bur gers en bedrijven en eindeloos verlengde onderhandelingen zullen dit niet teweeg brengen'', aldus de woordvoerder. Als de EU en het VK niet voor 31 december een han delsakkoord sluiten, valt de wederzijdse handel terug op regels van de WTO. SOCIETE GENERALE Vestia daagt Franse bank Vestia stelt ook de Franse bank Société Gé nérale aansprakelijk in het derivatendebacle dat de woningcorporatie jaren terug bijna de kop kostte. Het gaat mogelijk om een claim van meer dan 100 miljoen euro. Vestia kwam in 2012 in financieel zwaar weer door grote tegenvallers op derivaten, complexe fi nanciële producten die waren bedoeld om renterisico's af te dekken. Andere woning corporaties moesten bijspringen om de grootste corporatie van Nederland overeind te houden. Volgens de woningcorporatie had het Franse concern een belangrijk aan deel in de affaire die Vestia en de corporatie sector in totaal meer dan 2,5 miljard euro schade heeft opgeleverd. Air France- KLM PostNL Philips Manshoge stapels in de Mediamarkt in Amsterdam Zuidoost. In de aanbie ding: elektrische stepjes. Voor iets meer dan 250 euro kun je er een kopen om vervolgens met ruim 20 kilometer per uur door de straten te zoeven, rechtop, de wind in de haren, de ko ning van de weg. Niet dat het mag. In kleine lettertjes staat erbij: geschikt voor privéterrein, zoals de tuin of de oprit. Hoe uitstoot- vrij ook, steprijders op de openbare weg zijn strafbaar. Of elektrische step- jes ooit worden goedgekeurd voor ge bruik, is maar de vraag. Een groeiend aantal enthousiaste lingen trekt zich niets aan van het ver bod: 20'ers op e-stepjes schieten dood gemoedereerd over straat. Een van hen, hij wil niet met zijn naam de krant, zegt te weten dat hij een risico neemt. ,,Maar het is een handig ver voermiddel, de kans dat ik een bon krijg is nogal klein, er wordt niet ge handhaafd.'' De politie kan dat niet bevestigen, maar ook niet ontkennen. Volgens een woordvoerder is het lastig te zeggen hoe veel bekeuringen er worden uit geschreven. ,,Zo registreren wij dat niet. Agenten op straat treden wel op, maar we weten niet precies hoe vaak.'' De politiewoordvoerder wijst erop dat berijders niet alleen strafbaar zijn, maar bij een ongeval niet verzekerd. ,,De remmen en de stabiliteit laten te wensen over'', geeft hij als argument voor het uitblijven van goedkeuring. Ongelukken gebeuren, blijkt ook uit onderzoek. Moeilijk geval Voor de keuringsinstantie RDW is de elektrische step kennelijk een moeilijk geval. Terwijl onlangs nog de BSO-bus werd goedgekeurd als opvolger van de Stint en omringende landen e-steps toelaten, blijft regelgeving in Neder land achter. De branche dringt aan. Voi uit Zwe den, naar eigen zeggen Europees marktleider, wil met deelstepjes naar Nederland komen. Voor een veilige introductie is duidelijke regelgeving nodig, zegt een woordvoerder. ,,Dit kan niet zonder nauwe samenwerking met nationale en lokale overheden. Veiligheid is prioriteit voor reizigers en omwonenden. Proeven met e-steps zijn essentieel.'' Iets soortgelijks probeert Bird al lan ger, met het oogmerk in de hoofdstad Amsterdam te beginnen. Landenma- nager Jonatan de Boer: „Nederland is het enige land waar we niet mogen starten, omdat de e-step hier verbo den is op straat. In steeds meer Euro pese steden worden ze gebruikt om snel naar je bestemming te reizen. Het is een gemiste kans, steden slibben dicht, een deelstep kan een mooi alter natief zijn.'' Noodlottig Dat het langzaam gaat met toestem ming voor e-steps heeft ook te maken met het noodlottige Stint-ongeval in 2018 in Oss. De Boer: ,,Men is daardoor nóg kritischer geworden over het toe laten van nieuwe voertuigen. Ik vind het niet slecht dat Nederland kritisch is, veiligheid is een heel belangrijk on derdeel van de discussie.'' Na de zomer komt er nieuwe regel geving, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Wa terstaat. Wat dat betekent voor e-steps, wil hij nog niet zeggen. ISêiilwil Bpjaaji dinsdag 20 oktober 2020 'r< ONDERZOEK AFM NAAR VERZEKERAARS BRITTEN WILLEN GEEN UITSTEL CLAIM VAN 100 MILJOEN EURO I llegale e-step is een uitkomst voor drukte in de binnensteden' De luchtvaart maatschappij maakte een flinke sprong. Het winkelvast- goedconcern was de grootste stijger in de AEX. Een klein minne tje voor het post bedrijf. Mooie kwartaal cijfers voor de zorgtechnoloog, maar beleggers werden er niet warm van. a> E o De e-step rukt op in het straat beeld. Maar het voertuig is niet goedgekeurd en berijders zijn strafbaar. Aanbieders dringen - ook met het oog op de duurzaam heid - aan op toestemming. ,,Het is een gemiste kans, steden slibben dicht.' Marc Kruyswijk Amsterdam De e-step is in Nederland nog altijd niet toege staan. In andere landen wordt de step gezien als middel om het dichtslibben van stadscentra tegen te gaan. FOTO REMKO DE QBFOHCEffi MM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16