5 NIEUWE VLISSINGSEWEG NIEUWE REGELS Veiliger moet het vernieuwde kruispunt op de Nieuwe Vlissingseweg in Middelburg zijn, vooral voor fietsers. Maar op de eerste dag dat het open is, ontsnappen flink wat fietsers nipt aan een ongeluk. Omdat automobilisten de nieuwe regels niet (willen) snappen. bijna tot aanrijdingen met over stekende fietsers komt doordat fietsers en auto's tegelijk groen licht krijgen.Hetzelfde probleem ontstaat als auto's vanaf de Vlis- singsesingel het kruispunt over steken richting Vlissingen. Ook dat mag niet meer, ze moeten verplicht linksaf slaan richting Delta. Als ze dat doen, is er geen probleem. Maar steken ze over, dan komen ze fietsers tegen die ook groen licht hebben en over steken. Theoretisch kan het, in de praktijk levert het gevaar op. Aan de bebording hoeft het niet te liggen. Auto's op Vlis- singsesingel zien een rond blauw bord met een witte pijl naar links voor zich dat de verplichte route aangeeft. En auto's op de Poelen- daeleweg wordt de weg gewezen met een witte pijl op de grond én een rode rechtdoorgaande pijl in het rode verkeerslicht als ze staan te wachten. Ofwel: je móet recht door. Fietsers brengen zichzelf soms ook in gevaar, doordat ze vanaf de Poelendaeleweg - geholpen door De gemeente is van plan te controleren hoe de nieuwe situatie in de praktijk uitpakt de elektromotor - op hoge snel heid rechtdoor het kruispunt oversteken, en niet netjes naar de oversteekplaats rijden en wach- ten op groen. Zij brengen auto mobilisten op de Nieuwe Vlis- singseweg aan het schrikken die vanuit Vlissingen met de bocht mee groen krijgen en naar het centrum van Middelburg gaan. Zij zien vanaf links ineens een fietser aankomen. De gemeente is van plan te controleren hoe de nieuwe situa tie in de praktijk uitpakt. Vooral het gedrag van automobilisten (en soms fietsers) en de afstelling van verkeerslichten verdienen aandacht. ijna-ongelukken en echt aanrijdingen, zelfs met dodelijke af gebeurden er vaak op dit kruispunt aan het begin van de Nieuwe Vlissingseweg in Middelburg. Vooral fietsers liepen gevaar als auto's vanaf de Poelendaeleweg rechtsaf wilden naar Vlissingen. Rechtsaf slaan mag nu niet meer. En de fietsers staan nu een stuk verder naar voren opgesteld, zodat hun oversteek korter is. Als iedereen zich aan de regels houdt, is het dus heel veilig geworden. Maar niet iedereen houdt zich aan de regels, blijkt zaterdagoch tend, de eerste dag dat het kruis punt open is. Auto's slaan toch rechtsaf. Zeker als oudere fietsers of ouders met een bakfiets lang zaam op gang komen, ontstaan toch bijna ongelukken. Snappen De oorzaak is dat automobilisten de nieuwe regel nog niet snappen omdat ze eraan moeten wennen; of niet willen snappen, omdat ze de kortste route naar Vlissingen zoeken. Dat het dan toch weer OOK WENNEN NIET HANDIG BETER OPLETTEN maandag 19 oktober 2020 Vernieuwd kruispunt blijft bloedlink Maurits Sep Middelburg Bijna-ongeluk: fietsers die de Nieuwe Vlissingseweg bij groen licht willen oversteken, worden bijna aangereden door een auto die de nieuwe regels negeert en ondanks een verbod toch het kruispunt oversteekt vanaf de Vlissingsesingel richting Vlissingen. fotos lex de meester B Hij maakte een jaar ge leden het dodelijke on geval mee op ditzelfde kruispunt. „Dat zit nog steeds in mijn hoofd." Daarom - en als wijkbe woner - is Harry van de Bosch extra nieuwsgie rig of de veranderingen ook verbeteringen zijn. „Aan de ene kant voelt het als fietser nu veiliger. Maar dan moeten auto's zich wel aan de regels houden. En dat doen ze echt niet allemaal, heb ik gemerkt en gezien. Dan is het hier echt bloed link." Automobilisten die niet opletten en de regels ne geren, fietsers die te hard rijden en verkeerd oversteken, Van de Dat irritant harde piepje van de verkeerslichten voor voetgangers is in ieder geval een stuk zachter, lacht Dorothea Sul opgelucht. Zij en haar ouders en broer, die allemaal in aparte huizen vlakbij het kruispunt wo nen, hadden daar af en toe echt last van. „Zeker als we wilden gaan sla pen." Maar goed, over de ver keerssituatie zelf is ze nog niet helemaal tevre den. Als het druk wordt bij de oversteekplaatsen, staan fietsers elkaar in de weg, waarschuwt zij. ,,Het stoplicht voor fietsers vanuit Vlissingen had iets verder naar achter ge moeten, dan heeft ieder- een meer plaats. En op de Vlissingsesingel moeten fietsers richting de stad de weg schuin overste ken, tussen de auto's door die daar voor het ver keerslicht staan te wach ten. Dat is ook niet han dig." En dat automobilisten de regels soms overtreden? ,,Hm, ik denk dat ze de borden wel zien, maar een oogje dichtknijpen." Bosch ziet meerdere problemen. „Voor een deel is het ook een kwestie van wennen", beseft hij. ,,Misschien moeten we het een weekje zo laten en kijken of het dan beter gaat. Maar mensen moeten wel goed op de borden letten en zich aan de nieuwe regels houden." „Mensen waren jaren ge wend dat ze vanaf dit kruispunt rechtdoor of rechtsaf konden naar Vlissingen. Dat mag nu niet meer. Ja, dat is wen nen." Fransje Frohn woont aan de Vlissings esingel en ziet dat de nieuwe situatie nog voor veel onduidelijkheid zorgt. „Mensen moeten beter op de borden letten." Op zich is ze niet ontevreden over de veranderingen. „Het grootste pro bleem was dat auto's rechtsaf sloegen naar Vlis- singen en kruisten met fietsers die overstaken. Dat kan nu niet meer, op voor- waarde dat iedereen zich aan de nieuwe regels houdt. Want als automobi listen de fout in gaan, kan het ook echt v heel fout i aflopen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25