5
NIEUWE VLISSINGSEWEG NIEUWE REGELS
Veiliger moet het
vernieuwde kruispunt
op de Nieuwe
Vlissingseweg in
Middelburg zijn, vooral
voor fietsers. Maar op
de eerste dag dat het
open is, ontsnappen
flink wat fietsers nipt
aan een ongeluk.
Omdat automobilisten
de nieuwe regels niet
(willen) snappen.
bijna tot aanrijdingen met over
stekende fietsers komt doordat
fietsers en auto's tegelijk groen
licht krijgen.Hetzelfde probleem
ontstaat als auto's vanaf de Vlis-
singsesingel het kruispunt over
steken richting Vlissingen. Ook
dat mag niet meer, ze moeten
verplicht linksaf slaan richting
Delta. Als ze dat doen, is er geen
probleem. Maar steken ze over,
dan komen ze fietsers tegen die
ook groen licht hebben en over
steken. Theoretisch kan het, in de
praktijk levert het gevaar op.
Aan de bebording hoeft het
niet te liggen. Auto's op Vlis-
singsesingel zien een rond blauw
bord met een witte pijl naar links
voor zich dat de verplichte route
aangeeft. En auto's op de Poelen-
daeleweg wordt de weg gewezen
met een witte pijl op de grond én
een rode rechtdoorgaande pijl in
het rode verkeerslicht als ze staan
te wachten. Ofwel: je móet recht
door.
Fietsers brengen zichzelf soms
ook in gevaar, doordat ze vanaf de
Poelendaeleweg - geholpen door
De gemeente is van
plan te controleren
hoe de nieuwe
situatie in de praktijk
uitpakt
de elektromotor - op hoge snel
heid rechtdoor het kruispunt
oversteken, en niet netjes naar de
oversteekplaats rijden en wach-
ten op groen. Zij brengen auto
mobilisten op de Nieuwe Vlis-
singseweg aan het schrikken die
vanuit Vlissingen met de bocht
mee groen krijgen en naar het
centrum van Middelburg gaan.
Zij zien vanaf links ineens een
fietser aankomen.
De gemeente is van plan te
controleren hoe de nieuwe situa
tie in de praktijk uitpakt. Vooral
het gedrag van automobilisten
(en soms fietsers) en de afstelling
van verkeerslichten verdienen
aandacht.
ijna-ongelukken en
echt aanrijdingen,
zelfs met dodelijke af
gebeurden er
vaak op dit kruispunt
aan het begin van de Nieuwe
Vlissingseweg in Middelburg.
Vooral fietsers liepen gevaar als
auto's vanaf de Poelendaeleweg
rechtsaf wilden naar Vlissingen.
Rechtsaf slaan mag nu niet
meer. En de fietsers staan nu een
stuk verder naar voren opgesteld,
zodat hun oversteek korter is. Als
iedereen zich aan de regels houdt,
is het dus heel veilig geworden.
Maar niet iedereen houdt zich
aan de regels, blijkt zaterdagoch
tend, de eerste dag dat het kruis
punt open is. Auto's slaan toch
rechtsaf. Zeker als oudere fietsers
of ouders met een bakfiets lang
zaam op gang komen, ontstaan
toch bijna ongelukken.
Snappen
De oorzaak is dat automobilisten
de nieuwe regel nog niet snappen
omdat ze eraan moeten wennen;
of niet willen snappen, omdat ze
de kortste route naar Vlissingen
zoeken. Dat het dan toch weer
OOK WENNEN
NIET HANDIG
BETER OPLETTEN
maandag 19 oktober 2020
Vernieuwd kruispunt blijft bloedlink
Maurits Sep
Middelburg
Bijna-ongeluk: fietsers die de Nieuwe Vlissingseweg bij groen licht willen oversteken, worden bijna aangereden door een auto die de
nieuwe regels negeert en ondanks een verbod toch het kruispunt oversteekt vanaf de Vlissingsesingel richting Vlissingen. fotos lex de meester
B
Hij maakte een jaar ge
leden het dodelijke on
geval mee op ditzelfde
kruispunt. „Dat zit nog
steeds in mijn hoofd."
Daarom - en als wijkbe
woner - is Harry van de
Bosch extra nieuwsgie
rig of de veranderingen
ook verbeteringen zijn.
„Aan de ene kant voelt
het als fietser nu veiliger.
Maar dan moeten auto's
zich wel aan de regels
houden. En dat doen ze
echt niet allemaal, heb ik
gemerkt en gezien. Dan
is het hier echt bloed
link."
Automobilisten die niet
opletten en de regels ne
geren, fietsers die te
hard rijden en verkeerd
oversteken, Van de
Dat irritant harde piepje
van de verkeerslichten
voor voetgangers is in
ieder geval een stuk
zachter, lacht Dorothea
Sul opgelucht. Zij en
haar ouders en broer, die
allemaal in aparte huizen
vlakbij het kruispunt wo
nen, hadden daar af en
toe echt last van. „Zeker
als we wilden gaan sla
pen."
Maar goed, over de ver
keerssituatie zelf is ze
nog niet helemaal tevre
den. Als het druk wordt bij
de oversteekplaatsen,
staan fietsers elkaar in de
weg, waarschuwt zij. ,,Het
stoplicht voor fietsers
vanuit Vlissingen had iets
verder naar achter ge
moeten, dan heeft ieder-
een
meer plaats. En op de
Vlissingsesingel moeten
fietsers richting de stad
de weg schuin overste
ken, tussen de auto's door
die daar voor het ver
keerslicht staan te wach
ten. Dat is ook niet han
dig."
En dat automobilisten de
regels soms overtreden?
,,Hm, ik denk dat ze de
borden wel zien, maar een
oogje dichtknijpen."
Bosch ziet meerdere
problemen. „Voor een
deel is het ook een
kwestie van wennen",
beseft hij.
,,Misschien moeten we
het een weekje zo laten
en kijken of het dan
beter gaat. Maar mensen
moeten wel goed op de
borden letten en zich
aan de nieuwe regels
houden."
„Mensen waren jaren ge
wend dat ze vanaf dit
kruispunt rechtdoor of
rechtsaf konden naar
Vlissingen. Dat mag nu
niet meer. Ja, dat is wen
nen." Fransje Frohn
woont aan de Vlissings
esingel en ziet dat de
nieuwe situatie nog voor
veel onduidelijkheid zorgt.
„Mensen moeten beter
op de borden letten."
Op zich is ze niet
ontevreden over de
veranderingen.
„Het grootste pro
bleem was dat
auto's rechtsaf
sloegen naar Vlis-
singen en kruisten
met fietsers die
overstaken. Dat kan
nu niet meer, op voor-
waarde dat iedereen zich
aan de nieuwe regels
houdt. Want als automobi
listen de fout in gaan, kan
het ook echt
v heel fout
i aflopen."