Pleidooi m Wijnen van Kleine Schorre passen bij streekproducten Sushi arriveert per boot in Bruinisse Weerwoord aan de vette vis MARGOT ZEELAND 11 Margot Verhaagen schrijft op deze plaats elke week. over eten en drinken in Zeeland f Goed beschouwd ben ik een echte horecatij- ger. Ik spreek er graag af voor een werkover leg, een vergadering of een goed gesprek. Maar ook voor een lunch met vriendinnen, een bor reluurtje, een lekker diner of hang er aan de bar en doe een dansje. Laatst herdachten we met een clubje vrienden het overlijden van een goede vriend, alweer een jaar geleden, op het terras. Dat had hij vast een goed idee gevonden. De afgelopen maanden zag ik hoe veel moeite de horecazaken doen om zich aan de regels te houden. Afstand tus sen de tafels, registratie, het maximumaantal men sen zowel binnen en buiten in de gaten houden, en het dragen van mondkapjes. Lang voordat dit ver plicht was. Knap vond ik dat. En nu is de horeca weer dicht. Het voelt een beetje alsof je vroeger met de hele klas moest nablijven terwijl er maar twee klasgenoten hadden zitten klieren. Degenen die zich aan de regels houden, hebben te lijden onder de bedrijven die dat niet deden. Jammer! Horeca in de stad zorgt voor levendigheid en een prettig leef klimaat. Dichte terrassen geeft een naargeestig ef fect. Met de Mannen zou ik een weekend weg gaan. Nu nergens de horeca open is, blijven we thuis en gaan we hier lekkere maaltijden bestellen. Ik houd graag een pleidooi om dat met z'n allen regelmatig te doen komende weken. Zo helpen we de horeca en onszelf. Natuurlijk gaan we zelf ook wat kokke rellen, dat kunnen we toch niet laten. Het is tijd voor kweeperen of kweeappels. Ze smaken het zelfde. Schil 1,5 kg kweeperen of-appels en snij in partjes. Neem een ovenschaal en leg de stukjes kwee hierin met 500 ml. water, 4 kruidnagels, 4 ka neelstokjes, 2 steranijs, 6 peperkorrels en 400 gr. rietsuiker. Laat 6 uur in de oven staan op 90 graden met de schillen erbij voor de smaak en een stuk bakpapier er overheen zodat het vocht niet kan ver dampen. Serveer met crème fraiche. Het voelt alsof je vroeger met de hele klas moest nablijven terwijl er maar twee klasgenoten hadden zitten klieren DREISCHOR Oktober wijn maand. In Zeeland zijn diverse wijngaarden die op professio nele manier wijn maken. Daarom komende maand extra aandacht voor deze wijnmakers. Vandaag wijngaard de Kleine Schorre uit Dreischor. ,,Het was een spannend maar wel een goed jaar", vertelt Johan van de Velde. ,,We hebben na tuurlijk een topzomer gehad qua weer. In juli hadden we zelfs zonnebrand op de druiven door de zon. Zoiets hebben we nog nooit eerder meegemaakt. En door de coronamaatregelen van het voorjaar was de lucht scho ner en was de zon helderder. Af gelopen maandag was de laatste plukdag, toen was het wel vrij nat", lacht hij. ,,Maar het worden weer mooie wijnen als het goed is. Iedere jaargang heeft zijn ei gen smaak, al hebben we natuur lijk wel een eigen stijl van wijn maken ontwikkeld. Paula, mijn partner en dit jaar ook de wijn koningin, en ik proeven iedere dag om er wat goeds van te ma ken en de wijn te begeleiden tot dat deze gebotteld wordt in mei. Dan zijn de smaak en de kwali teit optimaal." ,,Zakelijk was het een grillig jaar. Natuurlijk, de inkopen van de KLM zijn uitgesteld, toch kochten consumenten meer wij nen bij ons, dus dat verlies heb ben we enigszins kunnen com penseren." Best verkopende wijn bij de Kleine Schorre is de Auxerois, een zachte, vettere wijn qua smaak en volgens Van de Velde een echte allemansvriend. De Rivaner die de wijnmakers ma- ken is wat frisser van smaak, naast de 'Brut de Zélande' wat een mousserende wijn is. Van de Velde: ,,Bij het maken van al onze wijnen is het uitgangspunt van begin af aan dat ze goed bij de Zeeuwse streekproducten moeten passen. Die verkopen we zelf ook in onze winkel waarin we nu ook met afhaal- menu's gaan beginnen. Bereid met lokale producten natuur lijk." DE WIJNTIP vrijdag 16 oktober 2020 GO Wijnmakers Johan van de Velde en zijn partner Paula van de Vijver van De Kleine Schorre. foto sandra schimmelpennink Louise en Thomas Hagendijk bieden sushi ook in een houten partyboot aan. foto marieke mandemaker In Japan wordt saké ofwel rijstwijn bij sushi geschonken. Wie liever wijn van druiven blieft, pakt het beste fris en mineralig wit. Een sauvignon blanc uit de Loire, een al- varinho uit Portugal en zeker ook een Riesling uit Duitsland. En daar heeft een Duitse prijsvechter waarvan de naam met A begint best een leuke aanbieding voor. De Riesling Hochgewachs uit de regio Pfalz is goed voor zijn prijs van slechts 3,99 euro. Makkelijke wijn met tonen van groene appels, citrus en een vleugje perzik. Flink wat prettige zuren, maar die geven de vette vis (zalm, to nijn) in de sushi weerwoord. We kunnen even niet meer op restaurant, zoals de Vlamingen dat zo mooi zeggen. Afhalen en thuisbezorging van maaltijden blijven wel mogelijk. Zus Louise en broer Thomas Hagendijk uit Bruinisse zijn tijdens de eerste horecasluiting in dat gat ge sprongen. Hun bedrijfje Sushi Lushi bezorgt Japanse hapjes aan huis. Sushi Lushi, dat bekt lekker. De naam dekt ook de lading. Louise en Thomas maken op bestelling elke dag verse sushi, gewoon thuis in de keuken van de ouder lijke woning in Bruinisse. Lushi is een speelse samentrekking van Louise en het Engelse luscious ofwel heerlijk. Tijdens de intelligente lockdown dit voorjaar kregen broer en zus spontaan een idee. ,,We zaten toen zelf veel thuis, we lusten al lebei graag sushi en we zijn bei den ondernemend. Toen dach ten we: 'Waarom gaan we niet sushi maken en bezorgen?'. In Bruinisse valt de appel niet ver van de boom, want vader Hagendijk drijft restaurant Gre- velingen. De kennis van pa en de ruimte in de restaurantkeuken bij grotere bestellingen komen van pas. ,,Onze vader heeft veel ge holpen, onder meer met de in koop, de bestickering, de houd baarheidsdata en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. We zijn eerst gaan experimente- ren met verschillende soorten sushi. We hebben heel veel ge proefd. Kleine bestellingen be reiden we hier thuis in de keu ken. We bewaren de vis en an dere ingrediënten in een aparte koeling. We werken netjes en ui termate hygiënisch. Dat moet ook met rauwe vis." Sushi Lushi is nog een hobbybe- drijf. Louise doet het naast haar werk als online marketeer, Tho mas is nog bezig aan zijn oplei ding maritieme techniek in Rot terdam. Haar marketingachter- grond helpt wel bij de reclame die ze via sociale media maken. ,,In het begin bestellen familie, vrienden en kennissen. Het klan tennetwerk groeit echter ge staag, mede dankzij sociale media. Mond-tot-mondreclame is trouwens de beste reclame." Bestellingen worden in een straal van 30 kilometer bezorgd. Klanten wordt gevraagd om de sushi 24 uur van tevoren te be stellen, zodat er efficiënt kan worden ingekocht. De sushi bie den Louise en Thomas aan in boxen, van 16 stuks met 200 gram sashimi erbij tot de luxe partyboot met 47 soorten, van uramaki rolls tot nigiri's. ,,De houten partyboot is ons eigen idee. Je krijgt de sushi in een schip. Dat past wel bij Bru en ik word er zelf erg blij van."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 39