24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Ach gossie. Ik was ze gewoon helemaal verge ten: Arnold Karskens en zijn omroep-in-op- richting Ongehoord Nederland. Zijn al die co ronatoestanden toch nog ergens goed voor, zou ik bijna zeggen. Zelf vond hij het ook wat stil geworden sinds het paranormale koekwausgeklets van zijn col lega Ybeltje Berckmoes met Pim Fortuyn dit voorjaar. Te stil. Zeker nu de klokt wegtikt richting 31 decem ber en er nog iets meer dan 13.000 van de benodigde 50.000 leden geworven moeten worden om de eerste horde te nemen richting een daverende entree in het publieke bestel. Tijd voor een eindspurt. En wat doet het beter dan Zwarte Piet? en Mark Rutte de zwartgeblakerde kindervriend prima kunnen missen. Net als een fors deel van Ne derland, gezien de recente peilingen van Gijs Rade maker, al was het alleen maar omdat ze het gezeur beu zijn en gewoon een leuk feest willen. Maar wat dondert Karskens dat. Een Zwarte Pietenjournaal doet het publicitair gewoon lekker. Progressief Nederland gaat afkeurend gillen terwijl de PVV-achterban klap pend op de banken staat. Als je er dan ook nog de ronkende oneliner ingooit dat 'culturele onderdrukking de eerste stap kan zijn naar genocide' pak je de harde kern van FvD ook mee. En mochten er nog een paar gematigde mensen aar zelen, dan wordt Akwasi vanavond vast wel door een talkshow uitgenodigd om te vertellen hoe racistisch dit land is. Die zegt heus geen nee, want die moet ook zijn eigen aspirantje Omroep Zwart aan de man bren gen. Bingo! Film over Napoleon TV-SERIE VLIEGENDE HOLLANDERS^ Jaspers gaat toeren Voor de nieuwe gelikte AvroTros-dramaserie Vliegende Hollanders, over luchtvaartpioniers Anthony Fokker en Albert Plesman, werkte het visual efects-bedrijf Planet X bijna 3 jaar aan de gedetailleerde reconstructie van een stuk Hollandse geschiedenis. Het grootste compli ment dat je een visual effects-afde- ling kan geven, is dat je in de be wuste film of serie maar weinig zicht bare trucages aantrof. Het ambiti euze Vliegende Hollanders bevat en kele spectaculaire vliegsequenties van een niveau zoals je het zelden in Nederlandse producties zag. Mis schien nog knapper zijn de scènes waar de kijker achteraf moet worden verteld dat er überhaupt effecten aan te pas kwamen. Halverwege de serie slaat Fokker als ceremonieel gebaar een fles champagne kapot tegen de propeller van een indrukwekkend nieuw toe stel. In werkelijkheid zag Fokker-ac teur Bram Suijker alléén die propel ler, op de set door een kraan op de juiste hoogte gehouden. De rest van het vliegtuig is er later door de ma giërs van het Amsterdamse bedrijf Planet X als het ware digitaal aan vast getekend. Alleen een zeer getraind oog dat het ziet. Vliegende Hollanders barst van de onzichtbare, want naadloos toege voegde, effecten. Geen 'special ef fects', want bij het uitspreken van die term krijg je van creatief directeuren Dennis Kleyn en Albert van Vuure van Planet X (verantwoordelijk voor vele andere Nederlandse films en se ries) een draai om de oren. Onder die eerste categorie vallen alle daadwer kelijk op de set gedraaide trucages, denk bijvoorbeeld aan regenmachi nes en gecontroleerde explosies. Het visual effects-team opereert groten deels digitaal. ,,Omdat de serie zich afspeelt tij dens het interbellum, van 1919 tot 1939, en we in acht afleveringen sprongen in de tijd maken, hadden we continu te maken met wisselin gen in omgevingen, architectuur, mode en vliegtuigbouw", vertelt Je krijgt niks cadeau als je iets volledig digitaal moet opbouwen Tussen Fokker en Plesman was altijd strijd Kleyn, die met zijn twintigkoppige ploeg bijna drie jaar met het project bezig was. Neem Schiphol. Dat begon ooit als militaire basis met slechts één sim pele houten barak. In de loop van de serie zien we deels de evolutie van deze luchthaven. Kleyn: ,,Het is een behoorlijk hoge kostenpost en prak tisch ingewikkeld om dat helemaal na te bouwen als sets en ook steeds ver der uit te breiden. Dus wordt er met acteurs gedraaid tegen een green screen waarbij de achtergrond later wordt vervangen door een digitaal model. Het kostte veel onderzoek om te ont dekken hoe het er steeds weer uitzag. Andere departementen, verantwoor delijk voor bijvoorbeeld kostuums, moesten daar ook telkens rekening mee houden. Het was pittig, maar ontzettend leuk. Op deze schaal en van deze complexiteit, dat hadden we nooit eerder gedaan. Het was een droomproject." Boedapest Ook waren de cast en crew enkele da gen aan het werk op een beroemde filmset even buiten Boedapest, een fa cade van een New Yorkse straat waar nog altijd geregeld wordt gedraaid. Alleen de onderkant, waar de acteurs doorheen lopen, is daadwerkelijk ge bouwd. De bovenkant (dus inclusief wolkenkrabbers) en andere details om er een New York uit de gewenste periode van te maken, werd door Pla net X digitaal toegevoegd. Maar de mooiste uitdaging was ui teraard het realiseren van alle lucht vaartuigen, achttien in totaal. ,,Het nadeel van deze periode: de meeste toestellen bestaan niet meer of han gen ergens aan het plafond van een museum", zegt Albert van Vuure. ,,En die zijn weer in dusdanige staat dat je er weinig mee kunt doen." En dus werd grondig research ge daan naar het uiterlijk van deze vlieg tuigen aan de hand van nog bestaande bouwtekeningen, foto's en archief beelden. Om alles kloppend te krij- Quote van de dag We komen over als een horde bezopen neanderthalers. Hartelijk bedankt Henk en Ingrid. ons. Het wordt steeds moeilijker om het te verdedigen. Straks ziet Willem Engel het licht en mogen de corona ontkenners ook een uurtje vullen per week. 50.000 le den is immers geen onoverkomelijke hobbel. Gelukkig hebben ze daarna een doorwrocht plan nodig en kan minister Arie Slob de boel afwijzen. Maar doe dat maar eens. Als hij Omroep Zwart blokkeert, zal het racisme- geschreeuw niet van de lucht zijn. En nu zelfs KRO- NCRV BNNVara links inhaalt, ziet een kind nog dat het omroepbestel geen goede afspiegeling is van de stem verhoudingen in Nederland. Maar waarom wordt het rechtse geluid in de me dia zo vaak gekaapt door rare types als Karskens en Robert Jensen? Je schaamt je bijna als je pleit voor minder grachtengordel en meer pluriformiteit bij de NPO. Al is er ook een lichtpuntje als Ongehoord Ne derland én Omroep Zwart het bestel halen. Een slimme tv-producent hoeft alleen maar de vergader zaal van het NPO-gebouw vol camera's te hangen om de beste reallifesoap ooit te draaien: Karskens versus Akwasi tijdens het omroepoverleg. Ik pak vast de popcorn. vrijdag 16 oktober 2020 PC Maakt niet uit dat inmiddels zelfs Johan Derksen ACTEUR Acteur Joaquin Phoenix (foto) kruipt in de huid van Napoleon Bonaparte. De film gaat over het leven van de Franse alleen heerser en de grillige relatie die hij had met zijn vrouw, Jo sephine. Het project heeft de werktitel Kitbag. Interbellum r MUCI MA VI ULUj --x -| -x -x kruipt in de huid Karskens =i IS digitaal Franse alleen tot leven TELEVISIE Yvon Jaspers komt begin vol gend jaar met een nieuw tele visieprogramma: Onze boerderij in Europa. Daarin neemt de presenta trice bekende koppels uit Boer zoekt Vrouw in een camper mee over de grens. gewekt Gudo Tienhooven 44 —Dennis Kleyn, crea tief directeur Planet X De serie van regis seur Joram Lürsen (Alles is Liefde, Ban kier van het Verzet) volgt Anthony Fokker en Albert Plesman die begin 20ste eeuw aan de wieg staan van de burgerlucht vaart. Twee mannen met dezelfde bevlo genheid voor het vlie gen, maar verder vol strekte tegenpolen zijn. Plesman, oprich ter van de KLM, is van eenvoudige komaf en een traditi onele familieman, Fokker een dwarslig ger en beruchte wo manizer uit een rijke familie. De serie con centreert zich op hun onderlinge strijd en op het feit dat ze el kaar toch nodig heb ben. Het verhaal be slaat een periode van twintig jaar. - Georgina Verbaan is woest op feestende kroeggangers in Den Haag. Ja, het is een zegen, dat open publieke bestel van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 24