24 MEDIA CULTUUI
ANGELA
KIJKT TV
Ach gossie. Ik was ze gewoon helemaal verge
ten: Arnold Karskens en zijn omroep-in-op-
richting Ongehoord Nederland. Zijn al die co
ronatoestanden toch nog ergens goed voor, zou ik
bijna zeggen. Zelf vond hij het ook wat stil geworden
sinds het paranormale koekwausgeklets van zijn col
lega Ybeltje Berckmoes met Pim Fortuyn dit voorjaar.
Te stil. Zeker nu de klokt wegtikt richting 31 decem
ber en er nog iets meer dan 13.000 van de benodigde
50.000 leden geworven moeten worden om de eerste
horde te nemen richting een daverende entree in het
publieke bestel. Tijd voor een eindspurt. En wat doet
het beter dan Zwarte Piet?
en Mark Rutte de zwartgeblakerde kindervriend
prima kunnen missen. Net als een fors deel van Ne
derland, gezien de recente peilingen van Gijs Rade
maker, al was het alleen maar omdat ze het gezeur
beu zijn en gewoon een leuk feest willen. Maar wat
dondert Karskens dat. Een Zwarte Pietenjournaal doet
het publicitair gewoon lekker. Progressief Nederland
gaat afkeurend gillen terwijl de PVV-achterban klap
pend op de banken staat.
Als je er dan ook nog de ronkende oneliner ingooit
dat 'culturele onderdrukking de eerste stap kan zijn
naar genocide' pak je de harde kern van FvD ook mee.
En mochten er nog een paar gematigde mensen aar
zelen, dan wordt Akwasi vanavond vast wel door een
talkshow uitgenodigd om te vertellen hoe racistisch
dit land is. Die zegt heus geen nee, want die moet ook
zijn eigen aspirantje Omroep Zwart aan de man bren
gen. Bingo!
Film over
Napoleon
TV-SERIE VLIEGENDE HOLLANDERS^
Jaspers
gaat toeren
Voor de nieuwe gelikte AvroTros-dramaserie Vliegende
Hollanders, over luchtvaartpioniers Anthony Fokker en Albert
Plesman, werkte het visual efects-bedrijf Planet X bijna 3 jaar aan de
gedetailleerde reconstructie van een stuk Hollandse geschiedenis.
Het grootste compli
ment dat je een
visual effects-afde-
ling kan geven, is
dat je in de be
wuste film of serie
maar weinig zicht
bare trucages aantrof. Het ambiti
euze Vliegende Hollanders bevat en
kele spectaculaire vliegsequenties
van een niveau zoals je het zelden in
Nederlandse producties zag. Mis
schien nog knapper zijn de scènes
waar de kijker achteraf moet worden
verteld dat er überhaupt effecten aan
te pas kwamen.
Halverwege de serie slaat Fokker
als ceremonieel gebaar een fles
champagne kapot tegen de propeller
van een indrukwekkend nieuw toe
stel. In werkelijkheid zag Fokker-ac
teur Bram Suijker alléén die propel
ler, op de set door een kraan op de
juiste hoogte gehouden. De rest van
het vliegtuig is er later door de ma
giërs van het Amsterdamse bedrijf
Planet X als het ware digitaal aan vast
getekend. Alleen een zeer getraind
oog dat het ziet.
Vliegende Hollanders barst van de
onzichtbare, want naadloos toege
voegde, effecten. Geen 'special ef
fects', want bij het uitspreken van die
term krijg je van creatief directeuren
Dennis Kleyn en Albert van Vuure
van Planet X (verantwoordelijk voor
vele andere Nederlandse films en se
ries) een draai om de oren. Onder die
eerste categorie vallen alle daadwer
kelijk op de set gedraaide trucages,
denk bijvoorbeeld aan regenmachi
nes en gecontroleerde explosies. Het
visual effects-team opereert groten
deels digitaal.
,,Omdat de serie zich afspeelt tij
dens het interbellum, van 1919 tot
1939, en we in acht afleveringen
sprongen in de tijd maken, hadden
we continu te maken met wisselin
gen in omgevingen, architectuur,
mode en vliegtuigbouw", vertelt
Je krijgt niks
cadeau als je
iets volledig
digitaal moet
opbouwen
Tussen Fokker
en Plesman was
altijd strijd
Kleyn, die met zijn twintigkoppige
ploeg bijna drie jaar met het project
bezig was.
Neem Schiphol. Dat begon ooit als
militaire basis met slechts één sim
pele houten barak. In de loop van de
serie zien we deels de evolutie van
deze luchthaven. Kleyn: ,,Het is een
behoorlijk hoge kostenpost en prak
tisch ingewikkeld om dat helemaal na
te bouwen als sets en ook steeds ver
der uit te breiden. Dus wordt er met
acteurs gedraaid tegen een green screen
waarbij de achtergrond later wordt
vervangen door een digitaal model.
Het kostte veel onderzoek om te ont
dekken hoe het er steeds weer uitzag.
Andere departementen, verantwoor
delijk voor bijvoorbeeld kostuums,
moesten daar ook telkens rekening
mee houden. Het was pittig, maar
ontzettend leuk. Op deze schaal en
van deze complexiteit, dat hadden we
nooit eerder gedaan. Het was een
droomproject."
Boedapest
Ook waren de cast en crew enkele da
gen aan het werk op een beroemde
filmset even buiten Boedapest, een fa
cade van een New Yorkse straat waar
nog altijd geregeld wordt gedraaid.
Alleen de onderkant, waar de acteurs
doorheen lopen, is daadwerkelijk ge
bouwd. De bovenkant (dus inclusief
wolkenkrabbers) en andere details
om er een New York uit de gewenste
periode van te maken, werd door Pla
net X digitaal toegevoegd.
Maar de mooiste uitdaging was ui
teraard het realiseren van alle lucht
vaartuigen, achttien in totaal. ,,Het
nadeel van deze periode: de meeste
toestellen bestaan niet meer of han
gen ergens aan het plafond van een
museum", zegt Albert van Vuure. ,,En
die zijn weer in dusdanige staat dat je
er weinig mee kunt doen."
En dus werd grondig research ge
daan naar het uiterlijk van deze vlieg
tuigen aan de hand van nog bestaande
bouwtekeningen, foto's en archief
beelden. Om alles kloppend te krij-
Quote van de dag
We komen over als
een horde bezopen
neanderthalers.
Hartelijk bedankt
Henk en Ingrid.
ons. Het wordt steeds moeilijker om het te verdedigen.
Straks ziet Willem Engel het licht en mogen de corona
ontkenners ook een uurtje vullen per week. 50.000 le
den is immers geen onoverkomelijke hobbel. Gelukkig
hebben ze daarna een doorwrocht plan nodig en kan
minister Arie Slob de boel afwijzen. Maar doe dat maar
eens. Als hij Omroep Zwart blokkeert, zal het racisme-
geschreeuw niet van de lucht zijn. En nu zelfs KRO-
NCRV BNNVara links inhaalt, ziet een kind nog dat het
omroepbestel geen goede afspiegeling is van de stem
verhoudingen in Nederland.
Maar waarom wordt het rechtse geluid in de me
dia zo vaak gekaapt door rare types als Karskens en
Robert Jensen? Je schaamt je bijna als je pleit voor
minder grachtengordel en meer pluriformiteit bij de
NPO. Al is er ook een lichtpuntje als Ongehoord Ne
derland én Omroep Zwart het bestel halen. Een
slimme tv-producent hoeft alleen maar de vergader
zaal van het NPO-gebouw vol camera's te hangen om
de beste reallifesoap ooit te draaien: Karskens versus
Akwasi tijdens het omroepoverleg. Ik pak vast de
popcorn.
vrijdag 16 oktober 2020
PC
Maakt niet uit dat inmiddels zelfs Johan Derksen
ACTEUR
Acteur Joaquin
Phoenix (foto)
kruipt in de huid
van Napoleon
Bonaparte. De
film gaat over
het leven van de
Franse alleen
heerser en de
grillige relatie
die hij had met
zijn vrouw, Jo
sephine. Het
project heeft de
werktitel Kitbag.
Interbellum
r MUCI MA VI ULUj --x -| -x -x
kruipt in de huid
Karskens =i IS digitaal
Franse alleen
tot leven
TELEVISIE
Yvon Jaspers
komt begin vol
gend jaar met
een nieuw tele
visieprogramma:
Onze boerderij
in Europa.
Daarin neemt
de presenta
trice bekende
koppels uit Boer
zoekt Vrouw in
een camper
mee over de
grens.
gewekt
Gudo Tienhooven
44
—Dennis Kleyn, crea
tief directeur Planet X
De serie van regis
seur Joram Lürsen
(Alles is Liefde, Ban
kier van het Verzet)
volgt Anthony Fokker
en Albert Plesman
die begin 20ste eeuw
aan de wieg staan
van de burgerlucht
vaart. Twee mannen
met dezelfde bevlo
genheid voor het vlie
gen, maar verder vol
strekte tegenpolen
zijn. Plesman, oprich
ter van de KLM, is
van eenvoudige
komaf en een traditi
onele familieman,
Fokker een dwarslig
ger en beruchte wo
manizer uit een rijke
familie. De serie con
centreert zich op hun
onderlinge strijd en
op het feit dat ze el
kaar toch nodig heb
ben. Het verhaal be
slaat een periode van
twintig jaar.
- Georgina Verbaan is woest
op feestende kroeggangers in
Den Haag.
Ja, het is een zegen, dat open publieke bestel van