doen
Baby-Benz met
stekker rijdt vlot
7,6
19
Test
Doel in 2021
nog ver weg
,vJ
- .5»
i'
'Jongeren willen
nu vooral mobiel
zijn en nergens aan
vastzitten. Wij bieden
die flexibiliteit'
AUTODELEN
Het gaat bij ons concept vooral om
het psychologische effect van de
keuzevrijheid. Het idee dat je ergens
vanaf kunt zonder kleine lettertjes
vinden mensen fijn. En wij houden
ons aan die belofte. In de praktijk
zien we overigens dat gebruikers
van diensten zoals Netflix en Spo-
tify bijna nooit hun abonnement
opzeggen, dus wij hebben goede
hoop dat ook onze klanten zich zo
welkom voelen dat ze niet meer
weggaan.''
Of die vergelijking opgaat, is nog
maar de vraag. Want anders dan de
lage kosten van dergelijke enter-
tainmentdiensten, voelt een klant
de 500 euro per maand die deze
auto kost wel in zijn portemonnee.
Mercedes-Benz A 250e (218 pk/160 kW),
vanaf €41.195
o
De A-Klasse staat sinds
kort als plug-inhybride
in de showrooms. Hij is
relatief goedkoop in ver
gelijking met de ben
zine- en dieselversies
van het merk, zeker ook
gelet op zijn krachtige
aandrijflijn.
Vergeleken met een
volledige elektrische
versie, waar de A-Klasse
volgend jaar mee debu
teert, kun je met zo'n
hybride langer en snel
ler doorrijden, want je
hebt de benzinetank
binnen een paar minu
ten vol. Maar de hybri
detechniek leidt er wel
toe dat de bagageruimte
is gekrompen van 350
naar 315 liter inhoud.
Ook is de brandstoftank
iets kleiner geworden.
De zitruimte op de ach
terbank houdt nog steeds
niet over in de A-Klasse.
Het interieur oogt
fraai, met grote beeld
schermen van hoge kwa
liteit. Maar de alom aan
wezige elektronica slaat
soms de plank mis. De
rijstrookbewaking re
ageert paniekerig als je
een witte streep over
schrijdt. De auto wordt
dan aan één kant auto
matisch afgeremd en
daar kunnen bestuurders
flink van schrikken.
Ook meldde de test
auto regelmatig dat er
een veiligheidsgordel op
de achterbank vast
moest, terwijl daar nie
mand zat en ook geen ba
gage lag. En dan is er nog
de spraakbediening die
regelmatig irriteert. 'Wat
kan ik voor u doen?'
klinkt dan door de auto
terwijl je de computer
niks hebt gevraagd.
Met de rijtechniek is
niets mis. Het onderstel
en de fijne besturing
stemmen tot tevreden
heid. De krachtige aan-
drijflijn (testverbruik
1:19,5) maakt er een
snelle auto van. In slechts
6,6 seconden spint deze
Mercedes vanuit stil
stand naar 100 km/u en
zijn top is 235 km/u. Vol
gens de fabrikant kan de
auto met zijn 15,6 kWh
batterijenpakket mini
maal 71 km volledig elek
trisch rijden. In de prak
tijk blijkt 60 km makke
lijk haalbaar.
de markt heeft. Lynk Co lijkt niet
voorbestemd om die merken in de
weg te zitten met grote verkoopaan
tallen. Geely wil met dit nieuwe
merk vooral pionieren met het oog
op de toekomst. Met een klein, on
bekend merk loop je relatief weinig
risico.
Deelgebruik
Op het eerste gezicht lijkt de aanpak
van Lynk Co veel op private lease,
waarbij je ook een vast bedrag per
maand betaalt voor een auto. Maar
hier is het de bedoeling dat abon
nees hun 01 zo veel mogelijk gaan
delen met andere gebruikers: de
houder van het abonnement kan de
auto vrijgeven aan collega's, buren,
vrienden of bekenden via een app.
Ook mensen zonder abonnement
kunnen op die manier van de auto
gebruikmaken, waarbij zij alleen
betalen voor die ritten. Zo de
len alle gebruikers de
kosten en kan de
hoofdgebruiker
ook
nog wat verdienen op de momen
ten dat hij of zij de auto niet nodig
heeft. Hoeveel het gebruik per kilo
meter of minuut kost (en hoeveel je
dus aan je auto kunt 'verdienen'),
maakt Lynk Co op een later mo
ment bekend.
Volgens Alain Visser past de ver
nieuwende aanpak bij de verande
rende maatschappij, waarin we
steeds vaker betalen voor gebruik in
plaats van bezit. ,,Als je aan een Chi
nees vraagt of hij zijn auto wil de
len, reageert hij beledigd. In China
is het juist een statussymbool om
zelf een auto te kopen. Die ga je toch
niet delen met anderen? Toen wij
dezelfde vraag aan Europese consu
menten stelden, kregen we heel an
dere antwoorden. Bijvoorbeeld in
Amsterdam staan mensen juist heel
negatief tegenover autobezit, ter
wijl er een veel grotere bereidheid is
om een auto te delen.''
Die verandering gaat razendsnel,
met name onder jongere consu
menten, zegt Visser. ,,Als je vroeger
aan jongeren vroeg wat hun doelen
of wensen waren, stond het bezit
ten van een auto steevast in de top
10. Sinds 2012 zien we een kentering
die steeds duidelijker doorzet: te
genwoordig willen deze 'millenni-
als' vooral mobiel zijn zonder vast
te zitten aan allerlei afspraken. Die
flexibiliteit bieden wij en uit onze
onderzoeken blijkt dat gebruikers
daar best wat voor willen betalen.''
Opmars
Dat het auto-abonnement aan een
opmars bezig is, blijkt uit het feit
dat ook andere autofabrikanten
snuffelen aan het idee - zij het nog
heel voorzichtig. Lynk Co's zus
termerk Volvo biedt bijvoorbeeld
'Care by Volvo' aan en bij Lexus kun
je kiezen voor 'Lexus One'. Heel
uniek is het concept dus niet, maar
Lynk Co gaat wel verder waar het
aankomt op flexibiliteit: waar je hier
je abonnement elke maand mag op
zeggen, hanteert Volvo een opzeg
termijn van drie maanden ter
wijl je bij Lexus One eerst
vastzit aan een contract
van een halfjaar. Die
andere merken bie
den overigens wel
de mogelijkheid
om tussendoor te
wisselen van mo
del, terwijl 'mem
bers' van Lynk
Co gebonden
zijn aan één en
dezelfde SUV.
Alain Visser:
,,De korte loop
tijd is een an
der groot ver
schil met aller
lei vormen van
autolease, waar
bij je vaak zelfs
vier of vijf jaar aan
een contract vastzit.
vrijdag 16 oktober 2020
GO
én de kosten
1 -M ffc
- ALAIN VISSER, LYNK CO
Autodelen is
sprake.
in opkomst,
Toch laat het
maar of het
afgelopen jaar
Nederlandse
opnieuw een
publiek het op
flinke toename
grote schaal
zien: het van
wil omarmen,
oorsprong
valt nog te be-
Utrechtse be-
zien. In 2015
drijf Snappcar,
spraken 36
waar zo'n
grote partijen,
50.000 auto-
waaronder de
bezitters hun
ANWB, enkele
eigen auto
grote gemeen-
tegen betaling
ten en aanbie-
delen met an-
ders van deel-
dere mensen,
auto's, een
registreerde in
doelstelling af:
2020 al 15 pro-
in 2021 zou ons
cent meer
land 100.000
deelacties dan
deelauto's
een jaar eer-
moeten tellen.
der. Die groei
Vijf jaar later
komt mede
lijkt dat doel
door de coro-
nog ver weg:
nacrisis, omdat
de meest re-
reizigers nu
cente cijfers uit
eerder voor
2019 spreken
een deelauto
van zo'n 51.000
kiezen dan
voertuigen die
voor het open-
onderdeel zijn
baar vervoer.
van dergelijke
Daarbij heeft
programma's of
deze crisis het
staan inge-
thuiswerken in
schreven bij
een stroomver-
bedrijven als
snelling ge-
Greenwheels,
bracht, waar-
MyWheels of
door auto's
Snappcar. Dat
veel minder in
komt neer op
beweging
één deelauto
komen. In dat
per 147 perso-
licht bezien lij-
nenwagens in
ken de sterren
Nederland: van
voor een initia-
een door-
tief als Lynk
slaand succes
Co gunstig te
is nog geen
staan.
De plug-inhybride van de A-klasse rijdt pittig en
toch zuinig. Achterin is het krap. fotos jan kok
Ook het kleinste mo
del van Mercedes-
Benz heeft nu een
stekker. Is de baby-
Benz als plugin-
hybride een verleide
lijk alternatief voor de
benzine- en diesel
versies?
Aantrekkelijk ge
prijsd. Lekker
zuinig. Prima wegge
drag.
Beperkte zit- en
bagageruimte.
Loos alarm elektronica.
Rumoeriger dan ver
wacht.
Deze plug-inhybride
is een relatief goed
koop alternatief. Hij is
nauwelijks duurder
dan de benzine- en
dieselversies, je kan
makkelijk 60 kilome
ter lang op (goed
kope) stroom rijden én
je betaalt geen we
genbelasting.
-Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities