doen Baby-Benz met stekker rijdt vlot 7,6 19 Test Doel in 2021 nog ver weg ,vJ - .5» i' 'Jongeren willen nu vooral mobiel zijn en nergens aan vastzitten. Wij bieden die flexibiliteit' AUTODELEN Het gaat bij ons concept vooral om het psychologische effect van de keuzevrijheid. Het idee dat je ergens vanaf kunt zonder kleine lettertjes vinden mensen fijn. En wij houden ons aan die belofte. In de praktijk zien we overigens dat gebruikers van diensten zoals Netflix en Spo- tify bijna nooit hun abonnement opzeggen, dus wij hebben goede hoop dat ook onze klanten zich zo welkom voelen dat ze niet meer weggaan.'' Of die vergelijking opgaat, is nog maar de vraag. Want anders dan de lage kosten van dergelijke enter- tainmentdiensten, voelt een klant de 500 euro per maand die deze auto kost wel in zijn portemonnee. Mercedes-Benz A 250e (218 pk/160 kW), vanaf €41.195 o De A-Klasse staat sinds kort als plug-inhybride in de showrooms. Hij is relatief goedkoop in ver gelijking met de ben zine- en dieselversies van het merk, zeker ook gelet op zijn krachtige aandrijflijn. Vergeleken met een volledige elektrische versie, waar de A-Klasse volgend jaar mee debu teert, kun je met zo'n hybride langer en snel ler doorrijden, want je hebt de benzinetank binnen een paar minu ten vol. Maar de hybri detechniek leidt er wel toe dat de bagageruimte is gekrompen van 350 naar 315 liter inhoud. Ook is de brandstoftank iets kleiner geworden. De zitruimte op de ach terbank houdt nog steeds niet over in de A-Klasse. Het interieur oogt fraai, met grote beeld schermen van hoge kwa liteit. Maar de alom aan wezige elektronica slaat soms de plank mis. De rijstrookbewaking re ageert paniekerig als je een witte streep over schrijdt. De auto wordt dan aan één kant auto matisch afgeremd en daar kunnen bestuurders flink van schrikken. Ook meldde de test auto regelmatig dat er een veiligheidsgordel op de achterbank vast moest, terwijl daar nie mand zat en ook geen ba gage lag. En dan is er nog de spraakbediening die regelmatig irriteert. 'Wat kan ik voor u doen?' klinkt dan door de auto terwijl je de computer niks hebt gevraagd. Met de rijtechniek is niets mis. Het onderstel en de fijne besturing stemmen tot tevreden heid. De krachtige aan- drijflijn (testverbruik 1:19,5) maakt er een snelle auto van. In slechts 6,6 seconden spint deze Mercedes vanuit stil stand naar 100 km/u en zijn top is 235 km/u. Vol gens de fabrikant kan de auto met zijn 15,6 kWh batterijenpakket mini maal 71 km volledig elek trisch rijden. In de prak tijk blijkt 60 km makke lijk haalbaar. de markt heeft. Lynk Co lijkt niet voorbestemd om die merken in de weg te zitten met grote verkoopaan tallen. Geely wil met dit nieuwe merk vooral pionieren met het oog op de toekomst. Met een klein, on bekend merk loop je relatief weinig risico. Deelgebruik Op het eerste gezicht lijkt de aanpak van Lynk Co veel op private lease, waarbij je ook een vast bedrag per maand betaalt voor een auto. Maar hier is het de bedoeling dat abon nees hun 01 zo veel mogelijk gaan delen met andere gebruikers: de houder van het abonnement kan de auto vrijgeven aan collega's, buren, vrienden of bekenden via een app. Ook mensen zonder abonnement kunnen op die manier van de auto gebruikmaken, waarbij zij alleen betalen voor die ritten. Zo de len alle gebruikers de kosten en kan de hoofdgebruiker ook nog wat verdienen op de momen ten dat hij of zij de auto niet nodig heeft. Hoeveel het gebruik per kilo meter of minuut kost (en hoeveel je dus aan je auto kunt 'verdienen'), maakt Lynk Co op een later mo ment bekend. Volgens Alain Visser past de ver nieuwende aanpak bij de verande rende maatschappij, waarin we steeds vaker betalen voor gebruik in plaats van bezit. ,,Als je aan een Chi nees vraagt of hij zijn auto wil de len, reageert hij beledigd. In China is het juist een statussymbool om zelf een auto te kopen. Die ga je toch niet delen met anderen? Toen wij dezelfde vraag aan Europese consu menten stelden, kregen we heel an dere antwoorden. Bijvoorbeeld in Amsterdam staan mensen juist heel negatief tegenover autobezit, ter wijl er een veel grotere bereidheid is om een auto te delen.'' Die verandering gaat razendsnel, met name onder jongere consu menten, zegt Visser. ,,Als je vroeger aan jongeren vroeg wat hun doelen of wensen waren, stond het bezit ten van een auto steevast in de top 10. Sinds 2012 zien we een kentering die steeds duidelijker doorzet: te genwoordig willen deze 'millenni- als' vooral mobiel zijn zonder vast te zitten aan allerlei afspraken. Die flexibiliteit bieden wij en uit onze onderzoeken blijkt dat gebruikers daar best wat voor willen betalen.'' Opmars Dat het auto-abonnement aan een opmars bezig is, blijkt uit het feit dat ook andere autofabrikanten snuffelen aan het idee - zij het nog heel voorzichtig. Lynk Co's zus termerk Volvo biedt bijvoorbeeld 'Care by Volvo' aan en bij Lexus kun je kiezen voor 'Lexus One'. Heel uniek is het concept dus niet, maar Lynk Co gaat wel verder waar het aankomt op flexibiliteit: waar je hier je abonnement elke maand mag op zeggen, hanteert Volvo een opzeg termijn van drie maanden ter wijl je bij Lexus One eerst vastzit aan een contract van een halfjaar. Die andere merken bie den overigens wel de mogelijkheid om tussendoor te wisselen van mo del, terwijl 'mem bers' van Lynk Co gebonden zijn aan één en dezelfde SUV. Alain Visser: ,,De korte loop tijd is een an der groot ver schil met aller lei vormen van autolease, waar bij je vaak zelfs vier of vijf jaar aan een contract vastzit. vrijdag 16 oktober 2020 GO én de kosten 1 -M ffc - ALAIN VISSER, LYNK CO Autodelen is sprake. in opkomst, Toch laat het maar of het afgelopen jaar Nederlandse opnieuw een publiek het op flinke toename grote schaal zien: het van wil omarmen, oorsprong valt nog te be- Utrechtse be- zien. In 2015 drijf Snappcar, spraken 36 waar zo'n grote partijen, 50.000 auto- waaronder de bezitters hun ANWB, enkele eigen auto grote gemeen- tegen betaling ten en aanbie- delen met an- ders van deel- dere mensen, auto's, een registreerde in doelstelling af: 2020 al 15 pro- in 2021 zou ons cent meer land 100.000 deelacties dan deelauto's een jaar eer- moeten tellen. der. Die groei Vijf jaar later komt mede lijkt dat doel door de coro- nog ver weg: nacrisis, omdat de meest re- reizigers nu cente cijfers uit eerder voor 2019 spreken een deelauto van zo'n 51.000 kiezen dan voertuigen die voor het open- onderdeel zijn baar vervoer. van dergelijke Daarbij heeft programma's of deze crisis het staan inge- thuiswerken in schreven bij een stroomver- bedrijven als snelling ge- Greenwheels, bracht, waar- MyWheels of door auto's Snappcar. Dat veel minder in komt neer op beweging één deelauto komen. In dat per 147 perso- licht bezien lij- nenwagens in ken de sterren Nederland: van voor een initia- een door- tief als Lynk slaand succes Co gunstig te is nog geen staan. De plug-inhybride van de A-klasse rijdt pittig en toch zuinig. Achterin is het krap. fotos jan kok Ook het kleinste mo del van Mercedes- Benz heeft nu een stekker. Is de baby- Benz als plugin- hybride een verleide lijk alternatief voor de benzine- en diesel versies? Aantrekkelijk ge prijsd. Lekker zuinig. Prima wegge drag. Beperkte zit- en bagageruimte. Loos alarm elektronica. Rumoeriger dan ver wacht. Deze plug-inhybride is een relatief goed koop alternatief. Hij is nauwelijks duurder dan de benzine- en dieselversies, je kan makkelijk 60 kilome ter lang op (goed kope) stroom rijden én je betaalt geen we genbelasting. -Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19