Nieuw automerk Lynk Co wil alles anders AUTO 18 Waarom zou je nog een auto kopen als je er ook een maandelijks opzegbaar abonnement op kunt nemen? Door hem vervolgens te delen met vrienden, familie of buren verlaag je de abonnementskosten. Volgens het nieuwe automerk Lynk Co is dit de toekomst. VRAAG ANTWOORD hoort eveneens tot het verleden: de 01 is verkrijgbaar in één uitvoering, voorzien van de belangrijkste syste men die hedendaagse automobilis ten verwachten in een moderne auto. Ook de keuze uit lakkleuren is beperkt: blauw of zwart en daar houdt het mee op. En toch is het volgens directeur Alain Visser van Lynk Co niet de bedoeling om in de geest van Henry Ford zo veel mogelijk auto's te slij ten. ,,Dat klinkt wellicht vreemd uit de mond van iemand die voor een automerk werkt, want normaal ge sproken willen automakers vooral aantallen scoren. Maar wij willen juist dat er minder auto's op de weg komen. Neem een drukke stad als Amsterdam: daar zit niemand te wachten op nóg meer voertuigen, dus is het tijd voor een andere aan pak. Wij willen liever dat onze ge bruikers samen slimmer mobiel blijven.'' Daarbij komt dat moederbedrijf Geely nu al heel veel auto's in China verkoopt en in Europa ook al de merken Volvo, Polestar en Lotus op at Netflix is voor films en Spotify voor muziek, wil Lynk Co worden voor het autorijden. Het nieuwe Chinese automerk in troduceert deze maand een abonne ment waarmee consumenten flexi bel een auto kunnen gebruiken. Niet meer onderhandelen over de aankoop met de verkoper in een tra ditionele showroom: bij Lynk Co kunnen geïnteresseerden zich bij een 'Club' in Amsterdam inschrij ven voor een abonnement. Het merk biedt slechts één model aan: de 01, een middelgrote, semi- elektrische SUV die je voor een vaste abonnementsprijs van 500 euro per maand voor je deur zet. In dat bedrag zitten de volgens Lynk Co 'saaie zaken' als verzekering, we genbelasting, service en onderhoud al verwerkt, alleen de benzine komt er nog bij. Het eindeloos puzzelen met uit rustingsniveaus en accessoires be- Waarom geen inhaalverbod voor vrachtauto's? Zo was je de onderkant van je cabrio Waarom toch dat geklungel met die stroomkabel? vrijdag 16 oktober 2020 Deel je auto Lynk Co biedt maar één model waarop je je kunt abonneren: de 01. FOTO'S LYNK CO ROLAND TAMELING Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Ik zit veel op de weg en zie vaak opstoppingen ontstaan doordat een vrachtauto met 2 km snelheidsverschil op de linkerbaan een collega inhaalt. In Duitsland geldt sinds jaren een redelijk suc cesvol inhaalverbod voor trucks. Waarom voert men dat hier niet in? —Cees van Nugteren In het krappe en overvolle Nederland komt het autover keer gauw in de knel. Rijks waterstaat onderzoekt elke vijf jaar of er aanpassingen van inhaalverboden voor vrachtauto's nodig zijn. Dat is vorig jaar nog gebeurd. Een inhaalverbod wordt voorna melijk ingevoerd op snelweg trajecten met twee rijstroken Een lezer vroeg of er ook wasstraten zijn die alleen de onderkant van zijn cabrio kunnen wassen. Misschien handig om te weten dat er hulpstukken voor de lans van de hogedrukreiniger be staan, die verstelbaar zijn en onder allerlei hoeken kun nen spuiten. —Willem Elling Dank voor de tip. Cabriorijder Leon Groenberg heeft een andere oplossing: ,,Ik kocht een grassproeier. Zo eentje die ronddraait. Die zet ik onder mijn auto en laat hem een kwartiertje sproeien.'' Ook Ralf Wychgel heeft daar ervaring mee: ,,Leg de tuin- sproeier op straat, tussen de wielen. Rij er rustig een paar keer overheen tot de modder is verdwenen. Met een spie geltje op een stok kun je dat controleren." Waarom moet je bij elektri sche auto's zo klungelen met een losse kabel? Waarom geen oprolmecha- nisme, zoals bij stofzuigers? —Erik Stroomberg De kabels zijn dik en de stek kers groot: een dergelijk sys teem heeft inbouwruimte nodig en die is bij veel auto's nauwelijks voorhanden. Je kunt tegenwoordig wel een houder kopen waar je het snoer handmatig mee oprolt: de EV Cable Hook (€24,95). Deze Nederlandse vinding voorkomt dat de kabel op de grond rondslingert. De houder blijft bij de laadpaal aan de ingestoken stekker hangen. in een rijrichting. Als het ver keer ter plekke doorgaans rustig is, acht Rijkswaterstaat een inhaalverbod onnodig en hinderlijk. Is het daarentegen erg druk op het traject, dan kunnen er door een inhaal verbod op de rechter rij strook juist colonnes van vrachtauto's ontstaan. Ze rij den dan gevaarlijk dicht op elkaar, andere auto's komen er moeilijk tussen en dat leidt weer tot onveilige situaties. Kortom, Rijkswaterstaat wor stelt blijkbaar met een inge wikkeld probleem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18