Nieuw automerk Lynk Co wil alles anders
AUTO
18
Waarom zou je nog een auto kopen als je er ook een
maandelijks opzegbaar abonnement op kunt nemen?
Door hem vervolgens te delen met vrienden, familie of
buren verlaag je de abonnementskosten. Volgens het
nieuwe automerk Lynk Co is dit de toekomst.
VRAAG ANTWOORD
hoort eveneens tot het verleden: de
01 is verkrijgbaar in één uitvoering,
voorzien van de belangrijkste syste
men die hedendaagse automobilis
ten verwachten in een moderne
auto. Ook de keuze uit lakkleuren is
beperkt: blauw of zwart en daar
houdt het mee op.
En toch is het volgens directeur
Alain Visser van Lynk Co niet de
bedoeling om in de geest van Henry
Ford zo veel mogelijk auto's te slij
ten. ,,Dat klinkt wellicht vreemd uit
de mond van iemand die voor een
automerk werkt, want normaal ge
sproken willen automakers vooral
aantallen scoren. Maar wij willen
juist dat er minder auto's op de weg
komen. Neem een drukke stad als
Amsterdam: daar zit niemand te
wachten op nóg meer voertuigen,
dus is het tijd voor een andere aan
pak. Wij willen liever dat onze ge
bruikers samen slimmer mobiel
blijven.''
Daarbij komt dat moederbedrijf
Geely nu al heel veel auto's in China
verkoopt en in Europa ook al de
merken Volvo, Polestar en Lotus op
at Netflix is voor
films en Spotify
voor muziek, wil
Lynk Co worden
voor het autorijden.
Het nieuwe Chinese automerk in
troduceert deze maand een abonne
ment waarmee consumenten flexi
bel een auto kunnen gebruiken.
Niet meer onderhandelen over de
aankoop met de verkoper in een tra
ditionele showroom: bij Lynk Co
kunnen geïnteresseerden zich bij
een 'Club' in Amsterdam inschrij
ven voor een abonnement.
Het merk biedt slechts één model
aan: de 01, een middelgrote, semi-
elektrische SUV die je voor een
vaste abonnementsprijs van 500
euro per maand voor je deur zet. In
dat bedrag zitten de volgens Lynk
Co 'saaie zaken' als verzekering, we
genbelasting, service en onderhoud
al verwerkt, alleen de benzine komt
er nog bij.
Het eindeloos puzzelen met uit
rustingsniveaus en accessoires be-
Waarom geen
inhaalverbod voor
vrachtauto's?
Zo was je de
onderkant
van je cabrio
Waarom toch dat
geklungel met die
stroomkabel?
vrijdag 16 oktober 2020
Deel je auto
Lynk Co biedt
maar één model
waarop je je kunt
abonneren: de 01.
FOTO'S LYNK CO
ROLAND TAMELING
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Ik zit veel op de weg en zie
vaak opstoppingen ontstaan
doordat een vrachtauto met
2 km snelheidsverschil op
de linkerbaan een collega
inhaalt. In Duitsland geldt
sinds jaren een redelijk suc
cesvol inhaalverbod voor
trucks. Waarom voert men
dat hier niet in?
—Cees van Nugteren
In het krappe en overvolle
Nederland komt het autover
keer gauw in de knel. Rijks
waterstaat onderzoekt elke
vijf jaar of er aanpassingen
van inhaalverboden voor
vrachtauto's nodig zijn. Dat is
vorig jaar nog gebeurd. Een
inhaalverbod wordt voorna
melijk ingevoerd op snelweg
trajecten met twee rijstroken
Een lezer vroeg of er ook
wasstraten zijn die alleen de
onderkant van zijn cabrio
kunnen wassen. Misschien
handig om te weten dat er
hulpstukken voor de lans
van de hogedrukreiniger be
staan, die verstelbaar zijn en
onder allerlei hoeken kun
nen spuiten.
—Willem Elling
Dank voor de tip. Cabriorijder
Leon Groenberg heeft een
andere oplossing: ,,Ik kocht
een grassproeier. Zo eentje
die ronddraait. Die zet ik
onder mijn auto en laat hem
een kwartiertje sproeien.''
Ook Ralf Wychgel heeft daar
ervaring mee: ,,Leg de tuin-
sproeier op straat, tussen de
wielen. Rij er rustig een paar
keer overheen tot de modder
is verdwenen. Met een spie
geltje op een stok kun je dat
controleren."
Waarom moet je bij elektri
sche auto's zo klungelen
met een losse kabel?
Waarom geen oprolmecha-
nisme, zoals bij stofzuigers?
—Erik Stroomberg
De kabels zijn dik en de stek
kers groot: een dergelijk sys
teem heeft inbouwruimte
nodig en die is bij veel auto's
nauwelijks voorhanden. Je
kunt tegenwoordig wel een
houder kopen waar je het
snoer handmatig mee oprolt:
de EV Cable Hook (€24,95).
Deze Nederlandse vinding
voorkomt dat de kabel op
de grond rondslingert. De
houder blijft bij de laadpaal
aan de ingestoken stekker
hangen.
in een rijrichting. Als het ver
keer ter plekke doorgaans
rustig is, acht Rijkswaterstaat
een inhaalverbod onnodig en
hinderlijk. Is het daarentegen
erg druk op het traject, dan
kunnen er door een inhaal
verbod op de rechter rij
strook juist colonnes van
vrachtauto's ontstaan. Ze rij
den dan gevaarlijk dicht op
elkaar, andere auto's komen
er moeilijk tussen en dat leidt
weer tot onveilige situaties.
Kortom, Rijkswaterstaat wor
stelt blijkbaar met een inge
wikkeld probleem.