Brandgevaar bij groot aantal hybrideauto's <D \^m 16 ECONOMIE Promotieonderzoek zzp'ers en pensioen Mark Boumans I E Het is onduidelijk waardoor de hybride- en elek trische auto's van deze merken brandgevaarlijk zijn. Of de accu's vertonen mankementen, of bij de montage zijn fouten gemaakt, of de software die het laden en ontladen regelt, is slecht. Het pro bleem is wijdverspreid. BMW roept maar liefst twaalf verschillende hybridemodellen terug. Bij plug-inhybrides wordt veel gevraagd van de kleine accu's. Vaak moeten ze de eerste 10, 20 kilo meters de gehele auto voortstuwen totdat de ben zinemotor het overneemt. Als de software dat niet goed regelt, kan de accu een opdonder krijgen waarbij - eenmaal aan de laadpaal - de elektriciteit niet wordt opgesla- Het probleem gen, maar wordt om- is wijdverspreid, dezet in whrmte. Tf de accu zo heet wordt BMW roept maar dat er brand ontstaat. liefst twaalf hybrides van BMW modellen terug en Ford wordt ge vraagd de auto niet meer op te laden met de kabel. Ford voorziet geen snelle oplossing en de eigenaren van de getroffen Kuga-serie krijgen als compensatie een tegoedbon van 500 euro voor benzine. Hyundai roept in Nederland bijna achtduizend volledig elektrische Kona's terug naar de garage. Een software-update van het batterijmanagement moet de problemen oplossen, maar mogelijk moe ten er ook onderdelen worden vervangen. Wereld wijd zouden sinds vorig jaar zestien auto's van Hyundai spontaan in brand zijn gevlogen. Milieu-eisen Hybrides zijn relatief nieuw voor autobedrijven. Toyota is al twintig jaar actief met de techniek, maar veel merken komen pas de laatste jaren met plug-ins om te kunnen voldoen aan Europese mi lieu-eisen. Er is grote paniek bij de autobouwers die problemen hebben met hun hybrides, want elektrisch en semi-elektrisch rijden is letterlijk van levensbelang. Zonder hybrides en elektrische auto's stoten de auto's gemiddeld te veel CO2 uit en dat wordt streng beboet door de Europese Unie. Om boetes te ontlopen, betaalt Fiat bijvoorbeeld miljarden aan Tesla in ruil voor CO2-rechten. Ook Tesla mSg auto's verkopen die uitlaatgassen uitsto ten, maar de elektrische auto's rijden schoon. De op papier uitgespaarde CO2 is verhandelbaar. Topman Elon Musk van Tesla kan zich in de han den wrijven, want ook Ford vreest te moeten win kelen voorCO2-rechten nu de verkoop van de Ford Kuga hybride stokt vanwege de brandrisico's. Er waren in Europa al zeven brandincidenten met Kuga's. Kortsluiting in de accu zou de oorzaak zijn. Dat de batterijcellen zelf niet deugen, is niet uit te sluiten. Autofabrikanten kopen die weliswaar bij gerenommeerde elektronicabedrijven als Samsung en LG, maar ook die firma's werken zich een slag in de rondte om aan de grote vraag te voldoen. URW Shell Randstad Fugro Boumans promoveerde onlangs aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Het Nederlands pen sioenstelsel, beschouwd als 'beste ter wereld', is volgens zijn onder zoek niet goed toegerust op de sterk gegroeide groep zelfstandi gen. Om zzp'ers te stimuleren wel deel te gaan nemen aan pensioen fondsen, kan onder meer een pen- sioenrekentool worden ingezet. Het is een van de maatregelen die de promovendus onderzocht om meer zelfstandigen aan het stelsel te laten meedoen. Daarnaast kan de politiek het volgens Boumans wettelijk moge lijk maken dat zzp'ers ervoor kun nen kiezen om vrijwillig bij een pensioenfonds mee te doen. Het meest effectief, zo verwacht de promovendus, is waarschijnlijk om zelfstandigen te verplichten tot deelneming aan een pensioen fonds in hun bedrijfstak, waarbij ze de mogelijkheid houden eruit te stappen. Zeven jaar onderzoek Voor zijn ruim vijfhonderd pagi na's tellende proefschrift deed Mark Boumans bijna zeven jaar onderzoek, waaraan hij in zijn vrije tijd wekelijks 10 tot 16 uur be steedde. ,,Het vergt veel discipline; als ik van het werk thuiskwam, zag ik er wel eens tegenop weer aan de slag te gaan. Maar voor een professional is zo'n vrij jong, maar zich sterk ontwikkelend rechtsge bied uitdagend. Het onderwerp pensioen van zelfstandigen is een onontgonnen terrein; dit is ook het eerste boek op dit specifieke gebied.'' Het pensioen voor zelfstandigen is allesbehalve een stoffig onder werp, maar boeiend en maat schappelijk belangwekkend, ver zekert Boumans. Het staat al jaren hoog op de agenda, en is weer hoogst actueel sinds de overheid met werkgevers en vakbonden af gelopen zomer na 'veel bloed, zweet en tranen' een nieuw pensi oenakkoord heeft gesloten dat nu wordt uitgewerkt. Heel veel zelfstandigen doen niet of nauwelijks aan pensioen sparen, en beseffen onvoldoende dat ze dat wel moeten doen, stelt Boumans vast in zijn proefschrift. Zzp'ers sparen voor hun oude dag in de spreek woordelijke oude sok of dooreen eigen pand PASPOORT ,,Als je niets opbouwt, ben je op la tere leeftijd, rond je 55ste, gewoon te laat om nog een pensioenbedrag te sparen. Als velen van die 1,5 mil joen dat niet doen, kun je ver wachten dat ze op hogere leeftijd te weinig pensioen hebben, waar mee een groot maatschappelijk probleem op ons afkomt.'' Het probleem is ook zo urgent, stelt Boumans vast, doordat het aandeel zzp'ers op de arbeids markt groot is. Nederland is Euro pees koploper in de sterke flexibi lisering van de arbeidsmarkt, laat de promovendus in zijn proef schrift zien. 'De oude dag' van die grote groep werkenden komt nu te wei nig aan bod in de politieke pensi oendiscussie, zegt Boumans. ,,Het stelsel moet zo worden ingericht dat ook zzp'ers voor een goed pen sioen kunnen sparen. Nu nemen ze nauwelijks deel aan die enorme pensioenpot van 1600 miljard euro.'' Derde pijler In het huidige stelsel zijn zelfstan digen voor opbouw van pensioen aangewezen op de derde pijler van het stelsel, zo vertelt de promo vendus, waarin ze met zogeheten lijfrente vrijwillig zelf een pensi oen regelen. Maar slechts 11 pro cent maakt daar gebruik van. Ze krijgen net als iedere werkende bij hun pensionering de minimale basisuitkering van de AOW. Maar ze mogen tijdens hun werkzame leven niet deelnemen aan een pensioenfonds waarin 'vaste' werknemers volgens afspraak met werkgevers in de bedrijfstak pen sioen opbouwen. Op invoering van een pensioen plicht voor zelfstandigen rust een taboe, constateert Boumans. ,,Die maatregel is zeer effectief, maar botst met de ondernemersvrij heid. Zelfstandigen zijn erg op die vrijheid gesteld, maar zijn dus ook zelf verantwoordelijk voor hun pensioen. In de praktijk is dat vaak het laatste waar ze aan denken, je ziet veel uitstelgedrag. Of ze spa ren voor hun oude dag in de spreekwoordelijke oude sok of door een eigen pand. Terwijl ze het 'beste' pensioenstelsel links la ten liggen.'' Om te voorkomen dat een grote groep zzp'ers over twintig, dertig jaar te weinig pensioen heeft om van te leven, moet het stelsel juri disch worden aangepast, conclu deert Boumans. In het proefschrift biedt hij juridische handvatten en oplossingen voor het maken van afgewogen en duurzame keuzes. ,,De politiek is nu aan zet om op basis van dit proefschrift keuzes voor de toekomst te maken. En het is des te urgenter nu zzp'ers het vanwege de coronacrisis heel zwaar hebben.'' Ook de Hyundai Kona wordt waarschijnlijk teruggeroepen. foto gangneung fire department BMW, Ford en Hyundai roepen in Europa vele tienduizenden elektrische en semi-elektrische auto's terug vanwege brandgevaar. De accu's kunnen spontaan in brand vliegen tijdens het opladen of tijdens het rijden. Ton Voermans Delft liefst twaalf Eigenaren van de O vrijdag 16 oktober 2020 PC Het winkelvast goedfonds wil voor 3,5 miljard euro aan nieuwe aandelen uitge ven. De zwaargewicht in de AEX zat ook flink in de min. De grootste daler bij de hoofdfondsen bleek de uitzend organisatie. W De bodemonder zoeker kreeg een serieuze tik in de MidKap. o 'Er komt een groot maatschappelijk probleem aan' De meeste zelfstandigen sparen veel te weinig voor hun pensi oen. Amersfoorter Mark Bou- mans constateert dat in zijn proefschrift over het pensioen van de 1,5 miljoen zelfstandigen in Nederland. ,,Die groep bouwt weinig tot niets op. Dat wordt een groot maatschappelijk ri sico." Istvan Kovi Amersfoort De 51-jarige Mark Bou mans studeerde Nederlands recht aan Maastricht Univer sity en belastingrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde onlangs aan de Vrije Universiteit. Boumans is werkzaam bij Montae Partners, advi seurs op het gebied van Pen sioen, Governance en Risk Investments in Rijswijk en is verbonden aan het Expertise centrum Pensioenrecht van de Faculteit der Rechtsge leerdheid van de Vrije Univer siteit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16