Brandgevaar
bij groot aantal
hybrideauto's
<D
\^m
16 ECONOMIE
Promotieonderzoek zzp'ers en pensioen
Mark Boumans
I E
Het is onduidelijk waardoor de hybride- en elek
trische auto's van deze merken brandgevaarlijk
zijn. Of de accu's vertonen mankementen, of bij de
montage zijn fouten gemaakt, of de software die
het laden en ontladen regelt, is slecht. Het pro
bleem is wijdverspreid. BMW roept maar liefst
twaalf verschillende hybridemodellen terug.
Bij plug-inhybrides wordt veel gevraagd van de
kleine accu's. Vaak moeten ze de eerste 10, 20 kilo
meters de gehele auto voortstuwen totdat de ben
zinemotor het overneemt. Als de software dat niet
goed regelt, kan de accu een opdonder krijgen
waarbij - eenmaal aan de laadpaal - de elektriciteit
niet wordt opgesla-
Het probleem gen, maar wordt om-
is wijdverspreid, dezet in whrmte. Tf
de accu zo heet wordt
BMW roept maar dat er brand ontstaat.
liefst twaalf hybrides van BMW
modellen terug en Ford wordt ge
vraagd de auto niet
meer op te laden met de kabel. Ford voorziet geen
snelle oplossing en de eigenaren van de getroffen
Kuga-serie krijgen als compensatie een tegoedbon
van 500 euro voor benzine.
Hyundai roept in Nederland bijna achtduizend
volledig elektrische Kona's terug naar de garage.
Een software-update van het batterijmanagement
moet de problemen oplossen, maar mogelijk moe
ten er ook onderdelen worden vervangen. Wereld
wijd zouden sinds vorig jaar zestien auto's van
Hyundai spontaan in brand zijn gevlogen.
Milieu-eisen
Hybrides zijn relatief nieuw voor autobedrijven.
Toyota is al twintig jaar actief met de techniek,
maar veel merken komen pas de laatste jaren met
plug-ins om te kunnen voldoen aan Europese mi
lieu-eisen. Er is grote paniek bij de autobouwers
die problemen hebben met hun hybrides, want
elektrisch en semi-elektrisch rijden is letterlijk van
levensbelang. Zonder hybrides en elektrische
auto's stoten de auto's gemiddeld te veel CO2 uit
en dat wordt streng beboet door de Europese Unie.
Om boetes te ontlopen, betaalt Fiat bijvoorbeeld
miljarden aan Tesla in ruil voor CO2-rechten. Ook
Tesla mSg auto's verkopen die uitlaatgassen uitsto
ten, maar de elektrische auto's rijden schoon. De
op papier uitgespaarde CO2 is verhandelbaar.
Topman Elon Musk van Tesla kan zich in de han
den wrijven, want ook Ford vreest te moeten win
kelen voorCO2-rechten nu de verkoop van de Ford
Kuga hybride stokt vanwege de brandrisico's. Er
waren in Europa al zeven brandincidenten met
Kuga's. Kortsluiting in de accu zou de oorzaak zijn.
Dat de batterijcellen zelf niet deugen, is niet uit te
sluiten. Autofabrikanten kopen die weliswaar bij
gerenommeerde elektronicabedrijven als Samsung
en LG, maar ook die firma's werken zich een slag
in de rondte om aan de grote vraag te voldoen.
URW
Shell
Randstad
Fugro
Boumans promoveerde onlangs
aan de Vrije Universiteit (VU)
Amsterdam. Het Nederlands pen
sioenstelsel, beschouwd als 'beste
ter wereld', is volgens zijn onder
zoek niet goed toegerust op de
sterk gegroeide groep zelfstandi
gen.
Om zzp'ers te stimuleren wel
deel te gaan nemen aan pensioen
fondsen, kan onder meer een pen-
sioenrekentool worden ingezet.
Het is een van de maatregelen die
de promovendus onderzocht om
meer zelfstandigen aan het stelsel
te laten meedoen.
Daarnaast kan de politiek het
volgens Boumans wettelijk moge
lijk maken dat zzp'ers ervoor kun
nen kiezen om vrijwillig bij een
pensioenfonds mee te doen. Het
meest effectief, zo verwacht de
promovendus, is waarschijnlijk
om zelfstandigen te verplichten
tot deelneming aan een pensioen
fonds in hun bedrijfstak, waarbij
ze de mogelijkheid houden eruit
te stappen.
Zeven jaar onderzoek
Voor zijn ruim vijfhonderd pagi
na's tellende proefschrift deed
Mark Boumans bijna zeven jaar
onderzoek, waaraan hij in zijn
vrije tijd wekelijks 10 tot 16 uur be
steedde. ,,Het vergt veel discipline;
als ik van het werk thuiskwam,
zag ik er wel eens tegenop weer
aan de slag te gaan. Maar voor een
professional is zo'n vrij jong, maar
zich sterk ontwikkelend rechtsge
bied uitdagend. Het onderwerp
pensioen van zelfstandigen is een
onontgonnen terrein; dit is ook
het eerste boek op dit specifieke
gebied.''
Het pensioen voor zelfstandigen
is allesbehalve een stoffig onder
werp, maar boeiend en maat
schappelijk belangwekkend, ver
zekert Boumans. Het staat al jaren
hoog op de agenda, en is weer
hoogst actueel sinds de overheid
met werkgevers en vakbonden af
gelopen zomer na 'veel bloed,
zweet en tranen' een nieuw pensi
oenakkoord heeft gesloten dat nu
wordt uitgewerkt.
Heel veel zelfstandigen doen
niet of nauwelijks aan pensioen
sparen, en beseffen onvoldoende
dat ze dat wel moeten doen, stelt
Boumans vast in zijn proefschrift.
Zzp'ers sparen
voor hun oude dag
in de spreek
woordelijke oude
sok of dooreen
eigen pand
PASPOORT
,,Als je niets opbouwt, ben je op la
tere leeftijd, rond je 55ste, gewoon
te laat om nog een pensioenbedrag
te sparen. Als velen van die 1,5 mil
joen dat niet doen, kun je ver
wachten dat ze op hogere leeftijd
te weinig pensioen hebben, waar
mee een groot maatschappelijk
probleem op ons afkomt.''
Het probleem is ook zo urgent,
stelt Boumans vast, doordat het
aandeel zzp'ers op de arbeids
markt groot is. Nederland is Euro
pees koploper in de sterke flexibi
lisering van de arbeidsmarkt, laat
de promovendus in zijn proef
schrift zien.
'De oude dag' van die grote
groep werkenden komt nu te wei
nig aan bod in de politieke pensi
oendiscussie, zegt Boumans. ,,Het
stelsel moet zo worden ingericht
dat ook zzp'ers voor een goed pen
sioen kunnen sparen. Nu nemen
ze nauwelijks deel aan die enorme
pensioenpot van 1600 miljard
euro.''
Derde pijler
In het huidige stelsel zijn zelfstan
digen voor opbouw van pensioen
aangewezen op de derde pijler van
het stelsel, zo vertelt de promo
vendus, waarin ze met zogeheten
lijfrente vrijwillig zelf een pensi
oen regelen. Maar slechts 11 pro
cent maakt daar gebruik van. Ze
krijgen net als iedere werkende bij
hun pensionering de minimale
basisuitkering van de AOW. Maar
ze mogen tijdens hun werkzame
leven niet deelnemen aan een
pensioenfonds waarin 'vaste'
werknemers volgens afspraak met
werkgevers in de bedrijfstak pen
sioen opbouwen.
Op invoering van een pensioen
plicht voor zelfstandigen rust een
taboe, constateert Boumans. ,,Die
maatregel is zeer effectief, maar
botst met de ondernemersvrij
heid. Zelfstandigen zijn erg op die
vrijheid gesteld, maar zijn dus ook
zelf verantwoordelijk voor hun
pensioen. In de praktijk is dat vaak
het laatste waar ze aan denken, je
ziet veel uitstelgedrag. Of ze spa
ren voor hun oude dag in de
spreekwoordelijke oude sok of
door een eigen pand. Terwijl ze
het 'beste' pensioenstelsel links la
ten liggen.''
Om te voorkomen dat een grote
groep zzp'ers over twintig, dertig
jaar te weinig pensioen heeft om
van te leven, moet het stelsel juri
disch worden aangepast, conclu
deert Boumans. In het proefschrift
biedt hij juridische handvatten en
oplossingen voor het maken van
afgewogen en duurzame keuzes.
,,De politiek is nu aan zet om op
basis van dit proefschrift keuzes
voor de toekomst te maken. En het
is des te urgenter nu zzp'ers het
vanwege de coronacrisis heel
zwaar hebben.''
Ook de Hyundai Kona wordt waarschijnlijk
teruggeroepen. foto gangneung fire department
BMW, Ford en Hyundai roepen in Europa vele
tienduizenden elektrische en semi-elektrische
auto's terug vanwege brandgevaar. De accu's
kunnen spontaan in brand vliegen tijdens het
opladen of tijdens het rijden.
Ton Voermans
Delft
liefst twaalf Eigenaren van de
O
vrijdag 16 oktober 2020
PC
Het winkelvast
goedfonds wil
voor 3,5 miljard
euro aan nieuwe
aandelen uitge
ven.
De zwaargewicht
in de AEX zat
ook flink in de
min.
De grootste
daler bij de
hoofdfondsen
bleek de uitzend
organisatie.
W
De bodemonder
zoeker kreeg een
serieuze tik in de
MidKap.
o
'Er komt een groot
maatschappelijk
probleem aan'
De meeste zelfstandigen sparen
veel te weinig voor hun pensi
oen. Amersfoorter Mark Bou-
mans constateert dat in zijn
proefschrift over het pensioen
van de 1,5 miljoen zelfstandigen
in Nederland. ,,Die groep bouwt
weinig tot niets op. Dat wordt
een groot maatschappelijk ri
sico."
Istvan Kovi
Amersfoort
De 51-jarige Mark Bou
mans studeerde Nederlands
recht aan Maastricht Univer
sity en belastingrecht aan de
Universiteit van Amsterdam.
Hij promoveerde onlangs aan
de Vrije Universiteit.
Boumans is werkzaam
bij Montae Partners, advi
seurs op het gebied van Pen
sioen, Governance en Risk
Investments in Rijswijk en is
verbonden aan het Expertise
centrum Pensioenrecht van
de Faculteit der Rechtsge
leerdheid van de Vrije Univer
siteit.