©NDERNEMER PODCAST MAKEN? De belangrijkste vader landse ondernemers Marktvreemde merkactivaties 'Geen gebruik meer willen maken van fossiele brandstoffen' deondernemer.nl af 'Als je in deze tijd bouwt, dan is duurzaamheid voor mij de standaard' De rol van de makelaar verandert door het steeds groter wordende belang van duur zaamheid. Paul Fermont van Faasse en Fermont kan erover meepraten. Het hagelnieuwe kantoor van het Zeeuwse makelaarsbedrijf in Middelburg is dan ook volledig groen. Duurzaamheid brengt mooie uitdagingen met zich mee. De Zeeuwse makelaar Paul Fermont kent ze uit de praktijk van diverse bouwprojecten en ook van het energieverbruik in de eigen onderneming. „Duurzaamheid speelt voor nieuwbouw een grote rol. De regel geving is daarop ingericht en dat is goed te zien in onze recente projecten in Middelburg en ook in oudere projecten in Goes. Als het gaat om bestaande woningen, dan zijn de nutskosten en onderhoudsinstallaties van belang. Hoe lager die kosten, hoe meer profijt een koper kan hebben. Lagere kosten brengen hogere prijzen. Het is wel van belang dat de duurzaamheidsmaatrege len esthetisch netjes verwerkt worden. Daar kijk je immers tegenaan." De ont wikkeling op het gebied van acceptatie rond duurzaamheid is er eentje om vrolijk van te worden. Fermont geeft aan dat het zo'n twintig jaar geleden vele malen lastiger was een project te verkopen als het hoofdthema 'duur zaamheid' was. ,,We hebben een project in Goes gehad dat we eerst met dit thema op de markt brachten. Van de twaalf woningen verkochten wij er slechts één. Exact hetzelfde product, maar dan met een andere marktbenadering als regulier project verkocht wél. Dat is nu echt anders." Geheel in de trend van duur zame ontwikkeling heeft Faasse en Fermont recent een energiezuinig filiaal in Middelburg gebouwd. ,,Als je in deze tijd nieuw bouwt, dan is duurzaamheid voor mij de standaard. Wij hebben het pand voor onszelf gebouwd en andere delen van het pand verhuren we aan derden. Het is voor die derden dan erg gunstig als bijvoorbeeld de nutskosten zeer laag zijn. Dat scheelt in de kosten per medewerker en in je huisvestings- lasten. Hierdoor heeft de huurder meer ruimte voor andere investeringen of gewoonweg meer winst. Daarnaast moeten wij met z'n allen gewoon geen gebruik meer willen maken van fossiele brandstoffen als dat niet nodig is." Hart voor de regio Het is precies de reden waarom de makelaar heeft gekozen voor DELTA als energieleverancier. Fermont geeft aan te geloven in regionale verbonden heid, zeker in Zeeland. Heeft hij de mogelijkheid om de groene stroom uit eigen werkgebied te halen, dan zal hij dat niet nalaten. ,,Als rasechte Zeeuw, die in verschillende streken van Zeeland heeft gewoond, heb ik niet eens aan een andere leverancier gedacht. Ik vind dat DELTA innovatief bezig is, met hart voor de regio." www.deradiofabriek.nl De lijst van merken die hun eigen fancollectie als mode op de markt brengen, groeit als kool. Het lijkt inmiddels niet langer een hype te zijn, maar het 'nieuwe normaal' te worden in de fashion en food industrie. De veelal als echte 'musthaves' gepresenteerde uitbreiding van de garderobe is op zijn minst opvallend te noemen. Maar levert het ook nieuwe klanten op? Bij Zeeman denken ze van wel. Na succesvolle marketingstunts op de fashionweek, een betaal bare bruidsjurk, blijven ze de Nederlandse consument verras sen. Vorig jaar met eigen sneakers, een goedkope en dure variant, om duidelijk te maken dat een mooie sneaker echt niet duur hoeft te zijn. Ook tijdens de coronacrisis bleef Zeeman door gaan; een vegan-tassenlijn, mond kapjes een eigen parfumlijn met LUCHT. Last but not least kreeg de oma-onderbroek een sexy update. Zeeman trekt de aandacht met haar marketingcampagnes, maar levert het dan ook echt nieuwe klanten op? Als ik in de winkelstraat loop heb ik het gevoel van niet, dus ik vraag me af wat de gedachte is achter deze aanpak. Focus Het lijkt erop dat dit Zeeman virus is overgeslagen op andere merken. ANWB kwam dit jaar met haar eigen badslippers en ook supermarktketen Lidl bracht zelf merksneakers op de markt. Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen en focus je als merk gewoon op waar je goed in bent, in het geval van Lidl kwalitatief goed en lekker eten verkopen. De ANWB moet vooral automobi listen met pech blijven helpen. Helaas zijn zij niet de enige merken, ook de fastfoodketens lijken besmet te zijn. Waar eerder McDonalds al een eigen kleding lijn introduceerde die volledig flopte doen ze dit jaar een nieuwe poging met de introductie van de 'Nuggets collection'. Dit keer niet te koop, maar alleen te winnen in de McDonald's app. Ook good old FEBO deed een aantal jaar terug vrolijk mee met haar 'haute fri- ture' lijn waar producten als 'de bakhanddoek' en 'FEBOxershort als warme hamburgerbroodjes over de toonbank vlogen. Merkactivaties Het lijkt een trend te zijn die niet meer overgaat en merken zijn volledig doorgeslagen met marktvreemde merkactivaties om de steeds minder loyale klanten aan zich te willen binden. Het wachten is op het volgende pro duct dat hip wordt. Wat denken jullie van 'De McSnuggy' of de "Whoppersloffen', lekker voor thuis op de bank. Een ding is zeker: #ikdoenietmeermee. PZ volg ons op nffloo1 S>-' 'J-> Paul Fermont ziet rol makelaar veranderen Dit artikel kwam tot stand i.s.m. DELTA Energie. Voor meer informatie: deltaenergie.nl/ Workshop Wat is de impact van een podcast? Hoe vertel je - letterlijk - op een goede manier het verhaal? En welke kansen biedt dit voor je communicatiestrategie? Met deze vragen ga jij aan de slag in De Radiofabriek tijdens de workshop zakelijk podcast maken! Thijs van Dijk werkte voor bureaus als Universal Media, Starcom, phd, Artefact en Mediamonks en is als marcom-strateeg lid van onze Raad van Advies. Wie zijn de belangrijkste ondernemers uit de Nederlandse geschiedenis? Dat lees je in De Ondernemerscanon, een overzicht van alle Nederlandse topondernemers van 1750 tot nu. Jacobs Douwe Egberts (links) en Lex Hoefsloot (rechts) „Prachtig, dat mooie overzicht van de geschiedenis van Nederland in de canon, maar waar zijn de ondernemers? Er komt niet één ondernemer in voor, terwijl onze welvaart is gebouwd op ondernemerschap," stelt Gerard van den Broek, directeur van De Ondernemer. „Dankzij het lef van ondernemers hebben mensen een baan en een inkomen. Dan heb ik het niet alleen over mensen die bij een mkb-bedrijf werken, ook tal van corporates zijn ontstaan doordat iemand zich ooit bij de Kamer van Koophandel heeft ingeschreven." Zo is bij De Ondernemer het initiatief voor De Ondernemerscanon van Nederland ontstaan en die is nu te bekijken op de website. Van Jacobs Douwe Egberts tussen 1755 en 1806 tot Lex Hoefsloot van Lightyear sinds 1992. Scan de QR-code en bekijk De Ondernemers canon op deondernemer.nl THIJS VAN DIJK OVER MARKETING Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19