s s s s s
MEDIA CULTUUR 17
Acteur Nasrdin Dchar maakte een theatervoorstelling
die deels gaat over het gezinsleven tijdens de intelligente
lockdown. Nu dreigt een nieuwe lockdown zijn optredens te
verstoren. Hij vindt het verschrikkelijk, maar wil ADEMvolgend
jaar gewoon doorspelen. ,,De gevoelens van dit jaar kunnen we
dan echt nog wel oproepen.''
Iemand is niet alleen maar
zwart, of wit. Iemand is
ook vader, ambitieus, of
weet ik veel wat
maandag 12 oktober 2020
ter Dina, twee jaar later schonk zijn vrouw
Amy het leven aan zoontje Malik - was hij
een regelrechte hypochonder. ,,Ik weet na
tuurlijk ook dat veel mensen juist angsten
krijgen op het moment dat ze vader of
moeder worden, maar bij mij was dat dus
exact andersom. Ik heb daar wel mijn eigen
theorietje over: toen Dina geboren werd,
kreeg ik eindelijk een soort rust over me.
Want als mij het allerergste moet overko
men, als ik sterf, dan leef ik in mijn kinde
ren toch een beetje voort.''
In ADEM, zoals alle solovoorstellingen
van Dchar zeer persoonlijk, noemt hij
vrouw en kinderen bij naam en vertelt hij
wel te vrezen voor coronabesmettingen bij
zijn ouders. In drie delen werkt hij, in zijn
eigen woorden, van buiten naar binnen.
Vanuit het toilet waar hij zich op oude
jaarsavond 2020 heeft teruggetrokken om
dat hij de gezinsdrukte dit coronajaar al zo
veel om zich heen heeft gehad, treedt hij
steeds verder naar buiten, tot aan de Black
Lives Matter-demonstraties van afgelopen
zomer. De term Black Lives Matter valt dan
weer niet, het woord corona evenmin.
Dchar: ,,Dat is een bewuste keuze, ik wil
veel benoemen zonder het letterlijk te
maken. Dat vind ik meer iets voor cabare
tiers.''
De sleutelzin van Dchar aan het slot van
ADEM is: 'Dit was het jaar van de ander
zien.'
Stilstand
,,Dat geldt in alle opzichten, klein, in het
huiselijke leven. Ook voor mij gold dat ik
tot corona in een trein zat die lekker door
denderde, maar dat alles tot stilstand
kwam door die intelligente lockdown; en
dat ik toen pas echt naar mijn gezinsleden
keek, naar het systeem waarin we met z'n
vieren leefden. Ik ben bewuster naar hen
gaan kijken, meer in het hier en nu gaan
leven.''
,,De ander zien, dat geldt ook buitens
huis. In de supermarkt ben je door corona
veel bewuster bezig met waar andere
klanten heen willen, en gaan. En als je op
straat een bekende treft, deins je nu naar
achteren, terwijl je tot dit jaar juist een
extra stap naar voren zette om elkaar aan
te raken. In het begin van het corona
tijdperk zorgde iedereen ook goed voor
elkaar, terwijl je nu steeds luider stem
men hoort - bijvoorbeeld van BN'ers met
bizar veel volgers - dat ze er niet meer aan
mee willen doen.''
,,En de ander zien slaat natuurlijk ook
op het racismedebat, op verder kijken dan
alleen maar een stempel, een frame, een
kleur. Iemand is niet alleen maar zwart, of
wit. Iemand is bijvoorbeeld ook vader,
ambitieus, of weet ik veel wat. De ander
zien betekent ook met de ander in gesprek
gaan, naar de ander luisteren; en niet
meer zwijgen als minderheid, zoals ik
thuis in Steenbergen van mijn in
Marokko geboren ouders leerde. 'Blijf
nederig, kom niet in problemen, houd je
stil, je bent hier te gast.' Dat gaat niet
meer op, ook naar ons moet worden ge
luisterd.''
Alle optredens van de voorstelling die
werden en waarschijnlijk nog worden af
gelast vanwege de coronacrisis, haalt
Dchar in 2021 in. Een eindejaarsvoorstel-
ling in het nieuwe jaar dus. ,,Daar denk ik
heel veel over na, of dat logisch is. Ik denk
het wel: ik had een rol in het toneelstuk
Familie Avenier van Maria Goos, dat
speelde zich ook af op oudejaarsavond en
voerden we het hele jaar op. De directeur
van het theater in Delft waar ik zaterdag
speelde, zei gelukkig dat ze het stuk op
zichzelf vond staan en helemaal niet het
gevoel van een eindejaarsoptreden had.
Dat denk ik ook: de gevoelens die ons dit
jaar bekruipen, kunnen we volgend jaar
echt nog wel oproepen; ook omdat we er
dan waarschijnlijk nog middenin zitten.''
Speelijst: nasrdinspeelt.nl
De solovoorstelling ADEM van Nasrdin Dchar
is zeer persoonlijk. foto's Raymond van olphen
GO
...we zijn
straks
allemaal
de pineut