Overslag bij North
Sea Port is gedaald
Zanddijk wordt verbreed,
in november stemming
ZEELAND 11
W£EK£ND VAN Pe WMRH6IP'
Veiligheidsregio
steunt landelijke
afspraken over
kerkgang
CORDEJONGE
VLISSINGEN De Veiligheidsre
gio Zeeland (VRZ) sluit zich aan
bij de adviezen die worden gege
ven door minister Grapperhaus
en vertegenwoordigers van de
kerken in het Interkerkelijk
Contact in Overheidszaken
(CIO). Dat geeft aan dat de ker
ken bereid zijn het aantal bezoe
kers van kerkdiensten substanti
eel terug te brengen. Daarbij is
het advies van 5 oktober leidend,
inclusief het dragen van mond
kapjes en het beperken van het
zingen, meldt het CIO dat de
kerken vraagt het aantal bezoe
kers terug te brengen tot maxi
maal 30 per dienst.
Jan Lonink, voorzitter van de
Veiligheidsregio Zeeland is blij
met het overleg en de uitkomsten
ervan: ,,We zitten in een situatie
waarbij van iedereen extra alert
heid gevraagd wordt. Ook bij ker
kelijke bijeenkomsten is dat no
dig, hoezeer ik begrijp dat ook
deze beperkingen voor veel men
sen lastig en zwaar zijn. Wij zijn
blij dat de landelijke kerkelijke
koepelorganisatie CIO het advies
eensgezind uitdraagt. De nadere
adviezen zijn geen verplichting.
Maar wij vertrouwen erop dat dit
- zoals bij eerdere adviezen - door
de kerken in Zeeland vanuit
hun eigen verantwoordelijkheid
wordt opgevolgd."
Toch ziet het havenbedrijf
licht herstel. De daling in de
overslag van goederen is
minder groot dan in het
tweede kwartaal. Welis
waar slechts 1 procent, maar
het havenbedrijf denkt dat
de verliezen steeds kleiner
worden.
Licht positief
'Sinds juli zien we dat de
verliezen afnemen. Met
deze licht positieve ontwik
keling verwacht North Sea
Port dat het verlies tegen het
einde van het jaar steeds
kleiner zal worden', schrijft
het havenbedrijf in zijn
kwartaalbericht.
Bulkgoederen
North Sea Port is vooral
sterk in bulkgoederen. De
haven heeft bovendien een
gevarieerd pakket. Anders
dan Rotterdam en Antwer
pen is de grensoverschrij
dende haven ook minder af
hankelijk van containers en
Sinds juli zien we
dat de verliezen
afnemen
olie, wat North Sea Port
iets minder kwetsbaar
maakt.
De grootste teruggang zit
in de overslag van oliepro
ducten. Die markt heeft erg
veel last van de crisis. Ook
bij de vaste minerale brand
stoffen, ijzererts en voertui
gen ging de overslag erop
achteruit. Andere sectoren
laten juist een opleving
zien: schroot, meststoffen,
voeding- en landbouwpro
ducten.
Met de ten opzichte van
grotere zeehavens beschei
den containeroverslag gaat
het op zich goed. Hoewel in
het tweede kwartaal toen
veel landen in een lock-
down gingen, de overslag
met 3 miljoen ton kelderde,
werden er in North Sea Port
wel meer containers op- en
overgeslagen. Dat is mede te
danken aan nieuwe lijn
diensten die er in de afgelo
pen jaren zijn bijgekomen.
De klad zat vooral in bulk
goederen, stukgoed en roll-
on-roll-offgoederen zoals
auto's en landbouwmachi
nes. De binnenvaart noteert
tot nu toe een daling van
3 miljoen ton goederen
(min 7 procent). Vooral
stukgoed en vloeibare bulk-
producten werden minder
aangevoerd.
Recordjaar 2019
Overigens was 2019 een ab
soluut recordjaar voor
North Sea Port. Bedrijven in
de drie havens Vlissingen,
Terneuzen en Gent handel
den vorig jaar 71,4 miljoen
ton via zee aan- en afge
voerde goederen af. Dat is
ruim een miljoen ton meer
dan in 2018.
Over weinig dossiers is het
afgelopen jaar zo vaak gede
batteerd als over de aanpak
van de Zanddijk bij Yerseke,
die onveilig is en waarvan de
doorstroming beter kan. Gis
teren maakte de Statencom
missie het overleg af dat een
maand geleden na uren de
batteren was afgebroken.
Duidelijker dan toen werd
nu afgekoerst op verbreding.
Verschil met toen is dat de
gemeenteraad van Reimers-
waal daar inmiddels ook voor
heeft gekozen.
Geen weg terug
Met name de ondernemers
in Reimerswaal zien liever
een tracé door de polder, met
oostelijk van Yerseke een
nieuwe afslag van de A58. In
de Staten heeft Forum voor
Democratie daar het hardst
voor gepleit, maar gisteren
concludeerde fractievoorzit
ter Fred Walravens: ,,Er is
duidelijk geen weg terug."
Hij kondigde wel aan in het
definitieve overleg op 6 no
vember voor te gaan stellen
nu alleen het bedrijventer
rein Olzendepolder te ont
sluiten en dan de tijd te ne
men later toch het favoriete
tracé van de plaatselijke on
dernemers aan te leggen,
wellicht met geld uit het lan
delijke Wopke-Wiebesfonds.
Ook GroenLinks en D66
hintten op uitstel. ,,Er is heel
veel onveiligheid voor auto's
en fietsers, er is een ontslui
ting nodig voor het bedrij
venterrein, we moeten niet
heel veel jaren blijven dub
ben", wierp gedeputeerde
Harry van der Maas (SGP) te
gen.
Op dat spoor zitten de
meeste partijen, te meer om
dat Van der Maas benadrukte
dat de fietsveiligheid nog
wordt vergroot door aanleg
van tenminste één fietstun-
nel.
zaterdag 10 oktober 2020
GO
De coronacrisis heeft ook
in de havens economi
sche schade aangericht.
Bedrijven zagen de goe
derenoverslag van zee
schepen in de eerste
negen maanden van
2020 terugvallen naar
ruim 47 miljoen ton. Dat is
bijna 13 procent minder
dan in dezelfde periode
vorig jaar. In het derde
kwartaal van 2020 was
dat zelfs 15,5 procent
minder ten opzichte van
kwartaal drie in 2019. De
overslag via de zeevaart
bleef steken op 14,7 mil
joen ton.
Frank Balkenende
Terneuzen
- North Sea Port in
kwartaalbericht
Begin november gaat de
kogel door de kerk, maar
nu al wijst alles erop dat
de Staten dan kiezen voor
een verbreding van de
Zanddijk tussen de A58 en
Yerseke. Uitstel van de be
sluitvorming, wat door en
kele partijen wordt bepleit,
zit er niet in.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Gedeputeerde Harry van der Maas op de Zanddijk bij
Yerseke.
VIDEOSTILL PROVINCIE ZEELAND