Overslag bij North Sea Port is gedaald Zanddijk wordt verbreed, in november stemming ZEELAND 11 W£EK£ND VAN Pe WMRH6IP' Veiligheidsregio steunt landelijke afspraken over kerkgang CORDEJONGE VLISSINGEN De Veiligheidsre gio Zeeland (VRZ) sluit zich aan bij de adviezen die worden gege ven door minister Grapperhaus en vertegenwoordigers van de kerken in het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO). Dat geeft aan dat de ker ken bereid zijn het aantal bezoe kers van kerkdiensten substanti eel terug te brengen. Daarbij is het advies van 5 oktober leidend, inclusief het dragen van mond kapjes en het beperken van het zingen, meldt het CIO dat de kerken vraagt het aantal bezoe kers terug te brengen tot maxi maal 30 per dienst. Jan Lonink, voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland is blij met het overleg en de uitkomsten ervan: ,,We zitten in een situatie waarbij van iedereen extra alert heid gevraagd wordt. Ook bij ker kelijke bijeenkomsten is dat no dig, hoezeer ik begrijp dat ook deze beperkingen voor veel men sen lastig en zwaar zijn. Wij zijn blij dat de landelijke kerkelijke koepelorganisatie CIO het advies eensgezind uitdraagt. De nadere adviezen zijn geen verplichting. Maar wij vertrouwen erop dat dit - zoals bij eerdere adviezen - door de kerken in Zeeland vanuit hun eigen verantwoordelijkheid wordt opgevolgd." Toch ziet het havenbedrijf licht herstel. De daling in de overslag van goederen is minder groot dan in het tweede kwartaal. Welis waar slechts 1 procent, maar het havenbedrijf denkt dat de verliezen steeds kleiner worden. Licht positief 'Sinds juli zien we dat de verliezen afnemen. Met deze licht positieve ontwik keling verwacht North Sea Port dat het verlies tegen het einde van het jaar steeds kleiner zal worden', schrijft het havenbedrijf in zijn kwartaalbericht. Bulkgoederen North Sea Port is vooral sterk in bulkgoederen. De haven heeft bovendien een gevarieerd pakket. Anders dan Rotterdam en Antwer pen is de grensoverschrij dende haven ook minder af hankelijk van containers en Sinds juli zien we dat de verliezen afnemen olie, wat North Sea Port iets minder kwetsbaar maakt. De grootste teruggang zit in de overslag van oliepro ducten. Die markt heeft erg veel last van de crisis. Ook bij de vaste minerale brand stoffen, ijzererts en voertui gen ging de overslag erop achteruit. Andere sectoren laten juist een opleving zien: schroot, meststoffen, voeding- en landbouwpro ducten. Met de ten opzichte van grotere zeehavens beschei den containeroverslag gaat het op zich goed. Hoewel in het tweede kwartaal toen veel landen in een lock- down gingen, de overslag met 3 miljoen ton kelderde, werden er in North Sea Port wel meer containers op- en overgeslagen. Dat is mede te danken aan nieuwe lijn diensten die er in de afgelo pen jaren zijn bijgekomen. De klad zat vooral in bulk goederen, stukgoed en roll- on-roll-offgoederen zoals auto's en landbouwmachi nes. De binnenvaart noteert tot nu toe een daling van 3 miljoen ton goederen (min 7 procent). Vooral stukgoed en vloeibare bulk- producten werden minder aangevoerd. Recordjaar 2019 Overigens was 2019 een ab soluut recordjaar voor North Sea Port. Bedrijven in de drie havens Vlissingen, Terneuzen en Gent handel den vorig jaar 71,4 miljoen ton via zee aan- en afge voerde goederen af. Dat is ruim een miljoen ton meer dan in 2018. Over weinig dossiers is het afgelopen jaar zo vaak gede batteerd als over de aanpak van de Zanddijk bij Yerseke, die onveilig is en waarvan de doorstroming beter kan. Gis teren maakte de Statencom missie het overleg af dat een maand geleden na uren de batteren was afgebroken. Duidelijker dan toen werd nu afgekoerst op verbreding. Verschil met toen is dat de gemeenteraad van Reimers- waal daar inmiddels ook voor heeft gekozen. Geen weg terug Met name de ondernemers in Reimerswaal zien liever een tracé door de polder, met oostelijk van Yerseke een nieuwe afslag van de A58. In de Staten heeft Forum voor Democratie daar het hardst voor gepleit, maar gisteren concludeerde fractievoorzit ter Fred Walravens: ,,Er is duidelijk geen weg terug." Hij kondigde wel aan in het definitieve overleg op 6 no vember voor te gaan stellen nu alleen het bedrijventer rein Olzendepolder te ont sluiten en dan de tijd te ne men later toch het favoriete tracé van de plaatselijke on dernemers aan te leggen, wellicht met geld uit het lan delijke Wopke-Wiebesfonds. Ook GroenLinks en D66 hintten op uitstel. ,,Er is heel veel onveiligheid voor auto's en fietsers, er is een ontslui ting nodig voor het bedrij venterrein, we moeten niet heel veel jaren blijven dub ben", wierp gedeputeerde Harry van der Maas (SGP) te gen. Op dat spoor zitten de meeste partijen, te meer om dat Van der Maas benadrukte dat de fietsveiligheid nog wordt vergroot door aanleg van tenminste één fietstun- nel. zaterdag 10 oktober 2020 GO De coronacrisis heeft ook in de havens economi sche schade aangericht. Bedrijven zagen de goe derenoverslag van zee schepen in de eerste negen maanden van 2020 terugvallen naar ruim 47 miljoen ton. Dat is bijna 13 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In het derde kwartaal van 2020 was dat zelfs 15,5 procent minder ten opzichte van kwartaal drie in 2019. De overslag via de zeevaart bleef steken op 14,7 mil joen ton. Frank Balkenende Terneuzen - North Sea Port in kwartaalbericht Begin november gaat de kogel door de kerk, maar nu al wijst alles erop dat de Staten dan kiezen voor een verbreding van de Zanddijk tussen de A58 en Yerseke. Uitstel van de be sluitvorming, wat door en kele partijen wordt bepleit, zit er niet in. Ernst Jan Rozendaal Middelburg Gedeputeerde Harry van der Maas op de Zanddijk bij Yerseke. VIDEOSTILL PROVINCIE ZEELAND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 39