0$ töUIROL OOSTENRIJK De e-mountainbike is. Uit thuis -r hard. De meeste fietsers dragen bij het dalen een helm, net als ik, al is dat niet verplicht. Bij het klimmen zie ik ze nog weleens losgegespt op de rug hangen. Ik passeer de Hof- alm met zijn almmuseum en dender met hoge snelheid richting het dal. Mijn ervaring met mountainbiken komt goed van pas om de fiets op koers te houden. Met dank aan de ondersteuning heb ik me tijdens de klim van zo'n 20 kilometer in de ochtend niet helemaal leeg gefietst. Dus neem ik in plaats van de directe route naar de stad, de omweg via de Faschingalm. De nieuwe klim geeft me de kans een tip van Maria te proberen. Om in dat ouder wetse mountainbikeritme te komen moet ik volgens haar niet met zo min mogelijk ondersteuning fietsen, maar vooral een stevige snelheid vasthouden. Ik zet de hulpmotor in stand 'emtb' en probeer 22 kilometer per uur te trappen. Ook zodra het wat steiler wordt. Tot mijn verbazing raak ik inderdaad in die bijna Lienz meditatieve toestand die mountainbiken voor mij zo aantrekkelijk maakt. Concen tratie, focus, blijven trappen. De wereld krimpt weer tot dat stukje voor het voor wiel, mijn ademhaling en hartslag vinden het juiste ritme en voldaan bereik ik de top. En dan alsnog afdalen naar het eindpunt: de Hauptplatz in Lienz, een plein met Italiaanse flair en voortreffelijke gelato. ...voor ouderen Dat was aanvanke lijk wel de gedachte, maar ondertussen heeft ook de jeugd de e-mountainbike omarmd. Niet alleen vanwege het coole uiterlijk, maar vooral omdat hij nieuwe sportieve mogelijk heden biedt. ...niet duurzaam Daar zit een kern van waarheid in. De fabricage kost meer energie en grond stoffen. Verder slij ten de onderdelen sneller omdat er grotere krachten in het spel zijn en gaat de accu niet einde loos mee. ...gevaarlijk Hard cijfermateriaal ontbreekt, maar er schijnen in de Alpen meer ongelukken te gebeuren dan voor heen. Dat heeft bij voorbeeld te maken met meer onervaren fietsers onderweg die minder goed kunnen afdalen. ...slecht voor de natuur Meer mensen trek ken met de fiets de bergen in, dus dat is een hogere belas ting van de flora en fauna. Hoe nadelig dat is, wordt bepaald door het gedrag van de fietsers, niet door het materiaal. Lienz is de hoofd stad van Osttirol, dat ingesloten ligt tussen Karinthië, Salzburgerland en Italië. De stad ligt op 1000 kilo meter rijden vanaf Utrecht. e-Mountainbiken Er zijn in Lienz ver schillende verhuur- stations die e-mtb's aanbieden. Prijzen variëren. Reken op 40 euro per dag. Overnachten In Lienz heb je volop keuze uit hotels en apparte menten in verschil lende prijsklassen. Dit magazine sliep in Ferienhotel Moarhof, aan de rand van het centrum. Ideaal als je de stad wilt combineren met buitensport. Doen Lienz is de meest Italiaanse stad van Oostenrijk. Dat is onder meer terug te zien in de eet- en drinkcultuur. De stad staat bekend om zijn ambach telijke ijs en uit stekende koffie. Reisreportages worden soms (deels) betaald door derden. Zij hebben geen invloed op tekst en vormgeving. ZATERDAG 10 OKTOBER 2020 41

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 121