0$
töUIROL
OOSTENRIJK
De e-mountainbike is.
Uit thuis
-r
hard. De meeste fietsers
dragen bij het dalen een helm,
net als ik, al is dat niet verplicht.
Bij het klimmen zie ik ze nog
weleens losgegespt op de rug
hangen. Ik passeer de Hof-
alm met zijn almmuseum
en dender met hoge snelheid
richting het dal. Mijn ervaring
met mountainbiken komt goed
van pas om de fiets op koers te
houden.
Met dank aan de ondersteuning
heb ik me tijdens de klim van zo'n
20 kilometer in de ochtend niet helemaal
leeg gefietst. Dus neem ik in plaats van
de directe route naar de stad, de omweg
via de Faschingalm.
De nieuwe klim geeft me de kans een
tip van Maria te proberen. Om in dat ouder
wetse mountainbikeritme te komen moet
ik volgens haar niet met zo min mogelijk
ondersteuning fietsen, maar vooral een
stevige snelheid vasthouden.
Ik zet de hulpmotor in stand 'emtb' en
probeer 22 kilometer per uur te trappen.
Ook zodra het wat steiler wordt. Tot mijn
verbazing raak ik inderdaad in die bijna
Lienz
meditatieve toestand die mountainbiken
voor mij zo aantrekkelijk maakt. Concen
tratie, focus, blijven trappen. De wereld
krimpt weer tot dat stukje voor het voor
wiel, mijn ademhaling en hartslag vinden
het juiste ritme en voldaan bereik ik de top.
En dan alsnog afdalen naar het eindpunt:
de Hauptplatz in Lienz, een plein met
Italiaanse flair en voortreffelijke gelato.
...voor ouderen
Dat was aanvanke
lijk wel de gedachte,
maar ondertussen
heeft ook de jeugd
de e-mountainbike
omarmd. Niet alleen
vanwege het coole
uiterlijk, maar vooral
omdat hij nieuwe
sportieve mogelijk
heden biedt.
...niet duurzaam
Daar zit een kern
van waarheid in. De
fabricage kost meer
energie en grond
stoffen. Verder slij
ten de onderdelen
sneller omdat er
grotere krachten in
het spel zijn en gaat
de accu niet einde
loos mee.
...gevaarlijk
Hard cijfermateriaal
ontbreekt, maar er
schijnen in de Alpen
meer ongelukken te
gebeuren dan voor
heen. Dat heeft bij
voorbeeld te maken
met meer onervaren
fietsers onderweg
die minder goed
kunnen afdalen.
...slecht voor de
natuur
Meer mensen trek
ken met de fiets de
bergen in, dus dat is
een hogere belas
ting van de flora en
fauna. Hoe nadelig
dat is, wordt bepaald
door het gedrag van
de fietsers, niet
door het materiaal.
Lienz is de hoofd
stad van Osttirol,
dat ingesloten ligt
tussen Karinthië,
Salzburgerland
en Italië. De stad
ligt op 1000 kilo
meter rijden vanaf
Utrecht.
e-Mountainbiken
Er zijn in Lienz ver
schillende verhuur-
stations die e-mtb's
aanbieden. Prijzen
variëren. Reken op
40 euro per dag.
Overnachten
In Lienz heb je
volop keuze uit
hotels en apparte
menten in verschil
lende prijsklassen.
Dit magazine sliep
in Ferienhotel
Moarhof, aan
de rand van het
centrum. Ideaal
als je de stad wilt
combineren met
buitensport.
Doen
Lienz is de meest
Italiaanse stad van
Oostenrijk. Dat is
onder meer terug
te zien in de eet-
en drinkcultuur. De
stad staat bekend
om zijn ambach
telijke ijs en uit
stekende koffie.
Reisreportages
worden soms
(deels) betaald
door derden.
Zij hebben geen
invloed op tekst
en vormgeving.
ZATERDAG 10 OKTOBER 2020 41