In recordtempo
verovert de elektrische
mountainbike de
Alpen. Hans Avontuur
- 'mountainbiken doe
je op eigen kracht'-
ontdekte in Osttirol
de voor- en nadelen
van de e-mtb.
Na vertrek uit het sfeervolle stadje
Lienz in Osttirol, gaat het al snel pittig om
hoog. Binnen tien minuten staat het zweet
op mijn rug. Dat rijden met een e-moun-
tainbike gaat dus niet helemaal vanzelf.
Vooroordeel nummer één is geëlimineerd.
Het vervelende is dat ik maar niet in mijn
normale ritme kom. Op een gewone moun
tainbike zoek je tijdens het klimmen naar
de snelheid en de cadans die je lang kunt
volhouden, met bijpassende hartslag en
ademhaling. Dat brengt je in die heerlijke,
bijna meditatieve toestand. Alle ruis ver
dwijnt. Het enige dat dan telt is blijven
trappen. De wereld krimpt naar het kleine
stukje weg dat voor je ligt.
Hoewel ik zweet, hoef ik me niet buiten
gewoon in te spannen. In plaats van enkel
die paar meter voor de fiets, zie ik daardoor
nu ook meer van de wereld om me heen.
Met de stad Lienz beneden en de Dolo
mieten boven. Na de steile aanloop volgt
een prachtige kloof met een bergbeek en
een alm waar koeien grazen. Die aandacht
voor de omgeving is prettig, want het
16 kilometer lange Debanttal is een van
de minst aangetaste valleien van Oosten
rijk.
Op mijn display lees ik dat m'n gemid
delde snelheid nog altijd rond de 20 kilo
meter per uur schommelt. Daarmee fiets ik
veel sneller dan normaal. Juist die gebrek
kige vaart is een van de meest frustrerende
én geestelijk uitdagende onderdelen van
mountainbiken. Je trapt je een ongeluk en
komt nauwelijks vooruit. Op de e-moun-
tainbike werkt het andersom. Ongemerkt
ga je harder dan je denkt.
Op zoek naar een prettig ritme schakel ik
door de vier standen die de fiets biedt. Voor
'eco', de spaarzame stand met de minste
kracht, is het hier te steil. Ik probeer het
wel, maar deze elektrische fiets is aanzien
lijk zwaarder dan een conventionele en
heeft bovendien dikkere banden, waardoor
bergop rijden op de spaarstand onmogelijk
is. Datzelfde geldt voor 'tour': één tandje
krachtiger.
Uiteindelijk kies ik voor 'emtb', stand 3
met veel ondersteuning. Op de steile stuk
ken krijg ik precies voldoende kracht mee
FOTO'S HANS AVONTUUR
ZATERDAG 10 OKTOBER 2020 39