'Je hoeft niet pünktlich te zijn om hoffelijk te zijn. Hoffelijk laten weten dat je verlaat bent is goed genoeg' 4 WACHTEN IS MINDER ERG MET EEN SMARTPHONE Gemiddeld wachten mensen zeven minuten op hun trein. Wordt het langer dan negen minuten, dan worden mensen chagrijnig - of ze nou een telefoon bij zich hebben of niet. Op verzoek van de Spoor wegen hebben psychobiologen het uit gezocht: mensen vinden wachten sowieso vaak onaangenaam, maar veel erger als ze niet weten waar ze aan toe zijn. In een experiment lieten ze mensen wachten tot de computer klaar was voor het onder zoek waaraan ze dachten mee te doen - in werkelijkheid was het wachten zelf het experiment. De ene groep kreeg een balkje te zien waarop de wachttijd keurig terug- telde, de andere groep moest het doen met een draaiend veelkleurig balletje. De eerste groep bleef ontspannen, de tweede groep raakte opgefokt. Na afloop gaven zij ook aan het onderzoek vervelender te hebben gevonden, zij hadden graag willen weten waar ze aan toe waren. Volgens andere onderzoekers maakt het wel uit of wachtenden een telefoon bij zich hebben. Het ongemak dat een laat komer veroorzaakt, is immers kleiner als de ander iets omhanden heeft. Maar daar kun je van alles tegenin brengen. Niet iedereen vindt het prettig tot zijn telefoon te worden veroordeeld omdat de ander niet op komt dagen. En daarbij is het ook steeds gebruikelijker om op het moment van de afspraak een berichtje te sturen dat je 'nu!' op de fiets springt - elke vroegkomer is dan al op de plek van bestemming. Voordat iedereen een mobiele telefoon had, was je alleen daarom al min of meer verplicht op tijd te zijn, omdat je de ander niets meer kon laten weten. Nu je vertraging zo mak kelijk kunt aankondigen, wordt de drempel om later te komen steeds lager. Dus zo wordt door de mobiele telefoon wachttijd misschien wel veraangenaamd, maar ook verlengd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 110