WIM HOFMAN Op de veerboot 9 Het is lang geleden dat er re gelmatig veerboten van Vlissingen naar Breskens en terug voeren. De schepen wa ren geschikt voor auto's en andere vervoersmiddelen, maar je kon ook mee als voetganger en die ochtend liep ik het schip op en keek naar de auto's die voorzich tig het ruim binnenreden. Zo'n veerboot was gerieflijk. Je kon binnen zitten in een rooksalon of in een ruimte waar niet gerookt werd. Je kon soms erwtensoep krijgen of kroketten, knakworst en koffie en cola enzovoort. Je kon ook buiten staan op een van de teakhouten dekken en die dag deed ik dat en ik ging aan stuur boord staan, want ik wilde bij de afvaart Vlissingen zien met zijn havenhoofd, vuurtorentje, hijs kranen en boulevards. Na een tijdje kwam een man aan de reling staan. Hij steunde met zijn hoofd in zijn handen en ondanks het dreunen van het schip hoorde ik dat hij vreemde geluiden maakte. Blijkbaar stond hij te huilen en toen hij een zak- doek uit zijn zak tevoorschijn haalde keek hij schielijk naar mij. Ik zei zoiets als: ,,Gaat het niet?" ,,Nee, het gaat in het geheel niet", zei hij. En hij verontschul digde zich. Aan zijn tongval te ho ren was hij een Vlaming. ,,Mijn vrouw"... zei hij. En hij huilde weer. ,,Laat mij maar", zei hij. En dat deed ik. Het was koud daar aan dat dek en er stond een stevige bries en ik wilde wel een sigaartje roken. Ik was van plan naar Brugge te reizen met de bus en in de bus mocht je niet roken en ook aan dek was roken verbo den. In de buurt van Breskens ging ik weer naar het dek, maar ik zag de man niet meer. En opeens bekro pen me allerlei nare gedachten. De man was in moeilijkheden en hij was misschien wel overboord gesprongen! Ik begon naar hem uit te kijken. Het werd nog erger toen er werd omgeroepen dat men de chauffeur zocht van een be paalde auto met een Belgisch nummerbord. De wagen van die man! schoot door me heen. Als hij tijdens de vaart van het schip ge sprongen was, zou hij wel ver dronken zijn. Het water was ijs koud. Ik besloot naar de plek te gaan waar de Belgische auto stond. Mannen met gekleurde pakken dirigeerden andere auto's er omheen. Ik maakte me grote zorgen. Gelukkig zag ik toen de man een trap afkomen. Het was inderdaad zijn auto. Ik keek hoe hij wegreed en ik schaamde me een beetje voor mijn overdreven gedramatiseer. Hij was misschien gewoon naar de wc geweest. BRIEVEN U kunt uw brief (maximaal 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Edisonweg 37e 4382 NV Vlissingen 08801-30210 Activisten Enige tijd geleden probeerden 'Franssprekende activisten' een beeldje te stelen uit het Afrika Museum bij Nijmegen. Het zo zorgvuldig met woorden opgetrokken wazige (politiek cor recte) beeld werd door de bijge plaatste foto een stuk duidelijker: de 'Franssprekende activisten' waren zeer donker gekleurde me demensen, afkomstig uit een continent ten zuiden van Europa (30 september). Dit soort confrontaties met de werkelijkheid moet ons in de toe komst bespaard blijven. Een vol ledig fotoverbod is waarschijnlijk een brug te ver. Het moet echter mogelijk zijn om gekleurde per sonen wit af te drukken, dan wel witte personen gekleurd af te drukken. Een jaarlijkse roulatie zou ook nog mogelijk zijn, dus eerst een jaar waarin wit gekleurd wordt en daarna een jaar waarin gekleurd wit wordt. Ik stel voor dit denkbeeld voor advies voor te leggen aan het MOT, het Management Outbreak Team. Jacques Derksen, Kapelle Zanddijk Gemeente, bewoners en bedrij ven zijn voorstander van het Pol dertracé (1 oktober). Het zou goed zijn dat burgemeester José van Egmond met deze 'droom' een bezoek brengt aan commissaris van de koning Han Polman. Zij staan boven de partijen en kun nen voorkomen dat het voor meerdere bewoners en bedrijven een 'nachtmerrie' is en blijft om het huidige Zanddijktracé te ver prutsen. De burgemeester laat re gelmatig zien dat zij het beste voor heeft met haar burgers. De provincie heeft in het verleden vaker moeilijke dossiers behan deld: Sloeweg, Tractaatweg, Hoechst, knooppunt 3-Klau- wen... etc. Meestal was de in schatting dat het financieel niet haalbaar. Uitvoering middels een BV bracht veelvuldig de oplos sing. Laat het financieren van het Poldertracé maar aan gedepu teerde Jo-Annes de Bat over, bo venstaande dossiers zijn tot een goed (financieel) einde gebracht. Voor alle betrokkene kwam een 'droom' uit. J. L. van Gastel, Kruiningen Zanddijk (2) Waarom is er nu geen enkele knappe kop die eens denkt om de Zanddijk zo te laten en een geheel nieuwe weg op pijlers te bouwen van de A58 door het land naar Yerseke. Zeg maar een kleine Zeelandbrug van drie kilometer, maar dan op het land. Aan het begin en eind een rotonde en het is in mijn ogen opgelost. Windmolens Het aantal vogels dat het loodje legt door windmolens stijgt (1 oktober). Dat leed zal de ko mende tien jaar drastisch toene men. Naast groei van het aantal windmolens, ontstaat op de grond een luchtvloot van 5 tot 10 miljoen drones die onze lucht da gelijks doorkruist. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Deze ontwik keling zal talloze insecten, maar ook vogelbestanden de nek om draaien. Voor onze flora en fauna is deze 'vooruitgang' een hard gelag. Natuurlijk, het verkoop praatje vertelt dat we innovatief moeten denken en handelen, maar onder de streep blijft het verlies immens groot en mogelijk betekent het de nekslag voor ons eigen voortbestaan als homo sa piens. Abko Paauwe, Goes Dustoch Dustoch sluit definitief, aldus de heer Stavorinus, directeur van 's Heeren Loo (3 oktober). In deze lunchroom werken gemotiveerde mensen met een lichte beperking onder leiding van een uiterst pro fessioneel team. Dustoch is voor veel Middelburgers en Duitse gasten een begrip. Vorig jaar mei bestond de lunch room 25 jaar; Arduin was zojuist door 's Heeren Loo 0vergeno- men. Aangezien er verwachtin gen waren gewekt dat Dustoch zou blijven voortbestaan, kon het jubileum gevierd worden; er was weer 'toekomstperspectief'. Op vallend echter was de afwezig heid van de heer Stavorinus. Dezelfde dag heb ik contact opge nomen met het bestuurssecreta- riaat; de heer Stavorinus liet (schriftelijk) weten dat hij in ver band met werkzaamheden ver hinderd was. Was er toen sprake van een dubbele agenda? In de zelfde periode namelijk voerde een extern adviesbureau in op dracht van 's Heeren Loo werk zaamheden uit; 'toevalligerwijs' beschikt dit bureau over de no dige expertise op het gebied van het koud saneren van zorginstel lingen. Ruud Nakman, Middelburg Bermbeheer Heel goed dat de provincie heeft besloten om het budget voor eco logisch bermbeheer voor de ko mende drie jaar te verdubbelen (1 oktober). Maar opzienbarend zou dit nieuws anno 2020 eigen lijk niet mogen zijn. In dit ver band zou een verwijzing naar de inspirator van deze vorm van be heer niet hebben misstaan. Het was (prof. dr.) Piet Zonderwijk (1924-2006) die al rond 1970 pleitte voor een milieuvriendelij ker omgang met de linten in ons landschap. Hij zette zich sinds dien hartstochtelijk in voor eco logisch beheer van wegbermen, spoorwegtaluds en watergangen. Zijn boek De wilde berm uit 1979 legt daar getuigenis van af. Ere wie ere toekomt, ook al is het na vijftig jaar. dr. Aad de Klerk, Middelburg Zwarte Piet De discussie rond Zwarte Piet (30 september) is weer losgebarsten. De algehele teneur is dat Zwarte Piet niet meer welkom is bij de sinterklaasfeesten. Waarom? Omdat hij zwart is! Dat is discri minatie op grond van huidskleur en dat is bij de wet verboden en ook strafbaar. Je hoort niets over Sint Nicolaas. Dat is zeer wonder lijk. Na alle verhalen de laatste ja ren over kindermisbruik zou ik mijn kind niet meer in de buurt van een bisschop laten komen! John Krijgsman, Vlissingen vrijdag 9 oktober 2020 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Het Icarusblauwtje gedijt goed in een ecologisch beheerde berm. FOTO CHIEL JACOBUSSE. Chris Wolf, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 37