'Kimi' en 'Schumi' in spotlights
Ook streep
door topper
in de KKD
22
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN DE EIFEL
Wat gaat Red Bull
Racing doen
zonder Honda?
En wat wacht voor
Max Verstappen?
Het F1-circus
speculeerde er
voor de GP van de
Eifel lustig op los.
Het ging op de mediadag over de
wonderlijke terugkeer van de iconi
sche Nürburgring. Over het koude
herfstweer. Over het nakende
record (zie kader) van Kimi Raikkö-
nen. Over Mick Schumacher. Maar
toch vooral over Honda.
Het aanstaande vertrek van de
Japanners (na 2021) bleek nog
steeds gespreksonderwerp num
mer 1. Pierre Gasly, de laatste cou
reur die met een Honda-motor een
Grand Prix won (Monza), moest
het nieuws vorige week gewoon
horen via de media. Max Verstap
pen was 'al wel wat eerder' op de
hoogte gebracht. ,,Ik voelde het wel
aankomen'', bekende hij gisteren.
Uitvalbeurten
Het besluit noemde hij nog eens
'jammer', maar ook wel logisch na
dit door corona totaal ontregelde
seizoen waarin hij vanwege een
haperende Honda ook al drie uit-
valbeurten te verwerken kreeg.
,,Dat maakt het allemaal lastiger,
moeilijker te verantwoorden'',
besefte Verstappen.
Begin dit jaar tekende de coureur
met het volste vertrouwen in het
Honda-project nog bij tot en met
2023. Meermaals roemde hij de toe
wijding van de Japanners en daar
NÜRBURGRING
FORMULE 1
Raikkönen. ,,Ik ben hier niet voor
de records, maar omdat ik nog
steeds van racen geniet.''
Vanochtend traint hij bij Alfa
samen met een bijzondere team
genoot. Antonio Giovinazzi staat
zijn stoeltje in de eerste vrije
training af aan Mick Schuma
cher. De zoon van Michael Schu
macher staat zodoende voor zijn
eerste officiële Formule 1-test. In
de Duitse media wordt er zelfs al
rekening mee gehouden dat
Schumacher (21) na zijn eerste
training meteen een contract te
kent bij Alfa Romeo voor 2021.
blijft hij ook gewoon op rekenen.
,,Want we gaan zeker niet afbou
wen. We gaan er nog anderhalf jaar
gewoon vól tegenaan, om dit op een
zo mooi mogelijke manier te beëin
digen.''
Wat daarna komt? De halve pad
dock filosofeerde er in Duitsland
over. Zo was er Daniel Ricciardo, na
2018 geswitcht van Red Bull naar
Renault, net voordat Honda in
stapte. De Australiër gelooft niet
dat oud zeer van het stukgelopen
huwelijk tussen Renault en Red
Bull een nieuwe samenwerking
vanaf 2022 in de weg zou staan. ,,Je
hebt emoties, maar ook de tijd die
veel heelt'', aldus Ricciardo. ,,Ik heb
niets gezien waar ik van dacht: dat
is niet meer te repareren.''
Renault
Weer in zee met Renault, volgens
Ricciardo kan het zijn oude werk
gever opnieuw succes brengen.
Maar het is slechts één van de op
ties. Het team kan ook een nieuwe
leverancier vinden. Of, nog ambiti
euzer, zelf een motor ontwikkelen.
Eventueel mét hulp van Honda.
,,Als je naar het verleden van dit
team kijkt, naar hoe ze hebben
gewerkt met andere partijen, dan
hoeft dit alles echt niet zo negatief
uit te pakken'', probeerde Verstap
pens teammaat Alexander Albon
het nieuws nog een positieve draai
te geven.
Verstappen koos dezelfde toon.
Of het vertrek van Honda lastig
nieuws was om te verwerken?
„Totaal niet'', beweerde de Neder
lander. ,,Je weet dat dit een moge
lijkheid is, een team kan ook zo
maar stoppen. En we hebben nog
anderhalf jaar om er straks een
nieuwe motor in te bouwen, iets
waar Red Bull over het algemeen
best wel flexibel in is gebleken. Dus
ik maak me daar niet al te veel zor
gen over.''
Afgaande op zijn woorden, leek
Verstappen gisteren al behoorlijk
ver in de verwerking. Nuchter als
altijd sprak hij in Duitsland over de
breuk die ook voor hem grote ge
volgen kan hebben. Verstappen ha
merde er vooral op dat het nu totaal
nog geen zin heeft om te 'specule
ren' over hoe het er in 2022 allemaal
uit gaat zien voor hem. ,,Dit is
allemaal nog zo nieuw, allemaal
nog zo onduidelijk. We houden alle
opties open.''
Ik blijf doen wat ik
moet doen. De auto
zo snel mogelijk in de
rondte rijden, mét
een motor achterin
Zo ingewikkeld is de situatie voor
nu ook niet. Zijn contract loopt nog
even door, dus wacht Verstappen
rustig af wat voor perspectief hem
straks geboden wordt. Waar Red
Bull Racing mee komt als Honda
vertrekt als motorleverancier. ,,Als
we maar competitief zijn, in achter
aan rijden heeft niemand zin'',
klonk het nog maar eens.
Zijn focus blijft op het nu. Op
2020 en 2021, presteren met Honda.
,,Ik blijf doen wat ik moet doen'',
vertelt Verstappen tot slot. ,,De auto
zo snel mogelijk in de rondte rijden,
mét een motor achterin. En dan
hoop ik maar dat ik straks niet ein
dig als Fred Flintstone. Dat ik zelf
moet peddelen...''
Bij de bezoekers uit Breda zijn
zes coronabesmettingen gecon
stateerd en daarom is de com
plete selectie op last van de GGD
in quarantaine gegaan.
Dinsdagmiddag werd al het
duel tussen FC Den Bosch en Al-
mere City op het laatste moment
afgelast. Beide clubs hadden te
maken met besmettingen. Vo
rige week werd het duel tussen
eredivisionisten RKC en PEC
Zwolle uit het programma ge
haald. Dat was de eerste Neder
landse competitiewedstrijd die
vanwege coronagevallen werd
uitgesteld.
De KNVB zal zo spoedig mo
gelijk een nieuwe datum voor de
wedstrijd tussen De Graafschap
en NAC bepalen. De Bredanaars
zijn de koploper in de Keuken
Kampioen Divisie, De Graaf
schap staat vierde.
FC Den Bosch - Almere City
wordt ingehaald op donderdag
15 oktober. Omdat het om een
duel uit de eerste periode gaat,
moest er een datum worden ge
vonden vóór 23 oktober.
KEUKEN KAMPIOEN
DIVISIE/
Programma
Topscorers
Stand
g
vrijdag 9 oktober 2020
GO
VANDAAG TRAININGEN RACE ZONDAG 14.10 UUR
'Hopelijk eindig ik
niet als Flintstone'
Arjan Schouten
Rotterdam/Nürburgring
Max Verstappen voelde het
vertrek van motorleverancier
Honda 'wel aankomen'.
FOTO'S REUTERS, AFP
GRAND PRIX VAN DE EIFEL
WK-stand
Constructeurs
1. Hamilton
205
1. Mercedes
366
2. Bottas
161
2. Red Bull
192
3. Verstappen 128
3. McLaren
106
4. Norris
65
4. Racing P.
104
5. Albon
64
5. Renault
99
6. Ricciardo
63
6. Ferrari
74
7. Leclerc
57
8. Stroll
57
9. Pérez
56
10. Gasly
45
NÜRBURGRING In de kille,
natte Eifel zijn de spotlights
gericht op Alfa Romeo. Start
Kimi Raikkönen zondag aan de
GP van de Eifel dan wordt dat
zijn 323ste Formule 1-race,
waarmee hij de meest ervaren
coureur ooit wordt. Nu staat hij
qua starts gelijk met Rubens
Baricchello. De Fin, die in 2001
in Australië debuteerde en deze
maand 41 jaar wordt, is niet
bezig met zijn record. ,,Zou ie
mand me nu vragen hoeveel
races ik meegedaan heb dan
zou ik geen idee hebben,'' aldus
- Max Verstappen (23)
DOETINCHEM De topper in de
eerste divisie tussen De Graaf
schap en NAC Breda gaat van
avond niet door in verband
met een groot aantal corona-
gevallen.
SPEELRONDE 7
Vandaag
21.00 uur FC Eindhoven - Excelsior
Morgen
16.30 uur MVV - Go Ahead Eagles
18.45 uur Almere City - Roda JC
21.00 uur Telstar - TOP Oss
Zondag
14.30 uur Cambuur - FC Dordrecht
Maandag
20.00 uur Den Bosch - Helmond Sp.
Dinsdag
18.00 uur Go Ahead - De Graafschap
1Van Hooijdonk (NAC),
Omarsson (Excelsior) 7
3. Taabouni (Jong AZ), Alberg (Roda) 6
5. Kallon (Cambuur), Mühren
(Cambuur), Bronkhorst (Telstar) 5
gespeeld
w
v
pt
(v-t)
1 NAC
6
6
0
0
18
18-3
2 Almere City
5
4
1
0
13
12-4
3 Cambuur
6
4
1
1
13
21-8
4 De Graafschap
5
4
0
1
12
15-10
5 RodaJC
6
3
2
1
11
15-8
6 Telstar
6
3
1
2
10
14-11
7 NEC
6
3
0
3
9
11-7
8 Jong PSV
6
3
0
3
9
12-12
9 MVV
6
2
2
2
8
9-13
10 FC Eindhoven
6
2
2
2
8
9-14
11 Jong AZ
6
2
1
3
7
14-19
12 FC Den Bosch
5
2
0
3
6
8-13
13 Excelsior
6
2
0
4
6
15-15
14 FC Volendam
6
1
3
2
6
5-7
15 Jong Ajax
6
2
0
4
6
8-12
16 Jong Utrecht
6
2
0
4
6
8-13
17 Go Ahead Eagles 5
1
2
2
5
4-6
18 FC Dordrecht
6
1
1
4
4
4-11
19 TOP Oss
6
1
1
4
4
5-13
20 Helmond Sport
6
1
1
4
4
3-11