'Kimi' en 'Schumi' in spotlights Ook streep door topper in de KKD 22 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN DE EIFEL Wat gaat Red Bull Racing doen zonder Honda? En wat wacht voor Max Verstappen? Het F1-circus speculeerde er voor de GP van de Eifel lustig op los. Het ging op de mediadag over de wonderlijke terugkeer van de iconi sche Nürburgring. Over het koude herfstweer. Over het nakende record (zie kader) van Kimi Raikkö- nen. Over Mick Schumacher. Maar toch vooral over Honda. Het aanstaande vertrek van de Japanners (na 2021) bleek nog steeds gespreksonderwerp num mer 1. Pierre Gasly, de laatste cou reur die met een Honda-motor een Grand Prix won (Monza), moest het nieuws vorige week gewoon horen via de media. Max Verstap pen was 'al wel wat eerder' op de hoogte gebracht. ,,Ik voelde het wel aankomen'', bekende hij gisteren. Uitvalbeurten Het besluit noemde hij nog eens 'jammer', maar ook wel logisch na dit door corona totaal ontregelde seizoen waarin hij vanwege een haperende Honda ook al drie uit- valbeurten te verwerken kreeg. ,,Dat maakt het allemaal lastiger, moeilijker te verantwoorden'', besefte Verstappen. Begin dit jaar tekende de coureur met het volste vertrouwen in het Honda-project nog bij tot en met 2023. Meermaals roemde hij de toe wijding van de Japanners en daar NÜRBURGRING FORMULE 1 Raikkönen. ,,Ik ben hier niet voor de records, maar omdat ik nog steeds van racen geniet.'' Vanochtend traint hij bij Alfa samen met een bijzondere team genoot. Antonio Giovinazzi staat zijn stoeltje in de eerste vrije training af aan Mick Schuma cher. De zoon van Michael Schu macher staat zodoende voor zijn eerste officiële Formule 1-test. In de Duitse media wordt er zelfs al rekening mee gehouden dat Schumacher (21) na zijn eerste training meteen een contract te kent bij Alfa Romeo voor 2021. blijft hij ook gewoon op rekenen. ,,Want we gaan zeker niet afbou wen. We gaan er nog anderhalf jaar gewoon vól tegenaan, om dit op een zo mooi mogelijke manier te beëin digen.'' Wat daarna komt? De halve pad dock filosofeerde er in Duitsland over. Zo was er Daniel Ricciardo, na 2018 geswitcht van Red Bull naar Renault, net voordat Honda in stapte. De Australiër gelooft niet dat oud zeer van het stukgelopen huwelijk tussen Renault en Red Bull een nieuwe samenwerking vanaf 2022 in de weg zou staan. ,,Je hebt emoties, maar ook de tijd die veel heelt'', aldus Ricciardo. ,,Ik heb niets gezien waar ik van dacht: dat is niet meer te repareren.'' Renault Weer in zee met Renault, volgens Ricciardo kan het zijn oude werk gever opnieuw succes brengen. Maar het is slechts één van de op ties. Het team kan ook een nieuwe leverancier vinden. Of, nog ambiti euzer, zelf een motor ontwikkelen. Eventueel mét hulp van Honda. ,,Als je naar het verleden van dit team kijkt, naar hoe ze hebben gewerkt met andere partijen, dan hoeft dit alles echt niet zo negatief uit te pakken'', probeerde Verstap pens teammaat Alexander Albon het nieuws nog een positieve draai te geven. Verstappen koos dezelfde toon. Of het vertrek van Honda lastig nieuws was om te verwerken? „Totaal niet'', beweerde de Neder lander. ,,Je weet dat dit een moge lijkheid is, een team kan ook zo maar stoppen. En we hebben nog anderhalf jaar om er straks een nieuwe motor in te bouwen, iets waar Red Bull over het algemeen best wel flexibel in is gebleken. Dus ik maak me daar niet al te veel zor gen over.'' Afgaande op zijn woorden, leek Verstappen gisteren al behoorlijk ver in de verwerking. Nuchter als altijd sprak hij in Duitsland over de breuk die ook voor hem grote ge volgen kan hebben. Verstappen ha merde er vooral op dat het nu totaal nog geen zin heeft om te 'specule ren' over hoe het er in 2022 allemaal uit gaat zien voor hem. ,,Dit is allemaal nog zo nieuw, allemaal nog zo onduidelijk. We houden alle opties open.'' Ik blijf doen wat ik moet doen. De auto zo snel mogelijk in de rondte rijden, mét een motor achterin Zo ingewikkeld is de situatie voor nu ook niet. Zijn contract loopt nog even door, dus wacht Verstappen rustig af wat voor perspectief hem straks geboden wordt. Waar Red Bull Racing mee komt als Honda vertrekt als motorleverancier. ,,Als we maar competitief zijn, in achter aan rijden heeft niemand zin'', klonk het nog maar eens. Zijn focus blijft op het nu. Op 2020 en 2021, presteren met Honda. ,,Ik blijf doen wat ik moet doen'', vertelt Verstappen tot slot. ,,De auto zo snel mogelijk in de rondte rijden, mét een motor achterin. En dan hoop ik maar dat ik straks niet ein dig als Fred Flintstone. Dat ik zelf moet peddelen...'' Bij de bezoekers uit Breda zijn zes coronabesmettingen gecon stateerd en daarom is de com plete selectie op last van de GGD in quarantaine gegaan. Dinsdagmiddag werd al het duel tussen FC Den Bosch en Al- mere City op het laatste moment afgelast. Beide clubs hadden te maken met besmettingen. Vo rige week werd het duel tussen eredivisionisten RKC en PEC Zwolle uit het programma ge haald. Dat was de eerste Neder landse competitiewedstrijd die vanwege coronagevallen werd uitgesteld. De KNVB zal zo spoedig mo gelijk een nieuwe datum voor de wedstrijd tussen De Graafschap en NAC bepalen. De Bredanaars zijn de koploper in de Keuken Kampioen Divisie, De Graaf schap staat vierde. FC Den Bosch - Almere City wordt ingehaald op donderdag 15 oktober. Omdat het om een duel uit de eerste periode gaat, moest er een datum worden ge vonden vóór 23 oktober. KEUKEN KAMPIOEN DIVISIE/ Programma Topscorers Stand g vrijdag 9 oktober 2020 GO VANDAAG TRAININGEN RACE ZONDAG 14.10 UUR 'Hopelijk eindig ik niet als Flintstone' Arjan Schouten Rotterdam/Nürburgring Max Verstappen voelde het vertrek van motorleverancier Honda 'wel aankomen'. FOTO'S REUTERS, AFP GRAND PRIX VAN DE EIFEL WK-stand Constructeurs 1. Hamilton 205 1. Mercedes 366 2. Bottas 161 2. Red Bull 192 3. Verstappen 128 3. McLaren 106 4. Norris 65 4. Racing P. 104 5. Albon 64 5. Renault 99 6. Ricciardo 63 6. Ferrari 74 7. Leclerc 57 8. Stroll 57 9. Pérez 56 10. Gasly 45 NÜRBURGRING In de kille, natte Eifel zijn de spotlights gericht op Alfa Romeo. Start Kimi Raikkönen zondag aan de GP van de Eifel dan wordt dat zijn 323ste Formule 1-race, waarmee hij de meest ervaren coureur ooit wordt. Nu staat hij qua starts gelijk met Rubens Baricchello. De Fin, die in 2001 in Australië debuteerde en deze maand 41 jaar wordt, is niet bezig met zijn record. ,,Zou ie mand me nu vragen hoeveel races ik meegedaan heb dan zou ik geen idee hebben,'' aldus - Max Verstappen (23) DOETINCHEM De topper in de eerste divisie tussen De Graaf schap en NAC Breda gaat van avond niet door in verband met een groot aantal corona- gevallen. SPEELRONDE 7 Vandaag 21.00 uur FC Eindhoven - Excelsior Morgen 16.30 uur MVV - Go Ahead Eagles 18.45 uur Almere City - Roda JC 21.00 uur Telstar - TOP Oss Zondag 14.30 uur Cambuur - FC Dordrecht Maandag 20.00 uur Den Bosch - Helmond Sp. Dinsdag 18.00 uur Go Ahead - De Graafschap 1Van Hooijdonk (NAC), Omarsson (Excelsior) 7 3. Taabouni (Jong AZ), Alberg (Roda) 6 5. Kallon (Cambuur), Mühren (Cambuur), Bronkhorst (Telstar) 5 gespeeld w v pt (v-t) 1 NAC 6 6 0 0 18 18-3 2 Almere City 5 4 1 0 13 12-4 3 Cambuur 6 4 1 1 13 21-8 4 De Graafschap 5 4 0 1 12 15-10 5 RodaJC 6 3 2 1 11 15-8 6 Telstar 6 3 1 2 10 14-11 7 NEC 6 3 0 3 9 11-7 8 Jong PSV 6 3 0 3 9 12-12 9 MVV 6 2 2 2 8 9-13 10 FC Eindhoven 6 2 2 2 8 9-14 11 Jong AZ 6 2 1 3 7 14-19 12 FC Den Bosch 5 2 0 3 6 8-13 13 Excelsior 6 2 0 4 6 15-15 14 FC Volendam 6 1 3 2 6 5-7 15 Jong Ajax 6 2 0 4 6 8-12 16 Jong Utrecht 6 2 0 4 6 8-13 17 Go Ahead Eagles 5 1 2 2 5 4-6 18 FC Dordrecht 6 1 1 4 4 4-11 19 TOP Oss 6 1 1 4 4 5-13 20 Helmond Sport 6 1 1 4 4 3-11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 22