8,1 Werkpaard en recreatieauto 19 Zo origineel als de klas sieke Defender zal de nieuwe generatie niet worden, maar Land Ro ver is erin geslaagd om de terreinauto van de 21ste eeuw te maken. Niet de zoveelste modi euze SUV dus, maar een échte terreinauto, die vooral technisch een reuzensprong maakt in vergelijking met zijn voorganger. Om te beginnen rijdt hij tien keer beter. Weg is het logge weggedrag en vage besturing. De nieuwe Defender rijdt scherp en betrouwbaar. Hij staat hoger op zijn wielen dan de doorsnee SUV en het veercomfort is mede dankzij de lucht vering dik in orde. Verder heeft de auto zeer intelligente vier- wielaandrijving die hem door de lastigste terrei nen helpt. Dankzij mo derne elektronica bedien je nu gemakkelijk de tus- senbak en kies je de juis te techniek voor het type ondergrond (sneeuw, modder, zand, stenen). De luchtvering maakt het mogelijk de auto 14 centimeter hoger op zijn wielen te zetten: reuze handig in het terrein. En je kunt zelfs door 90 cen timeter diep water rij den. Een optie is een snorkel, oftewel een ho ger gepositioneerde luchtinlaat voor de mo tor. Enig nadeel in het terrein is wel het hoge gewicht van ruim 2300 kg, waardoor je eerder wegzakt. Maar daar staat een enorme trekkracht tegenover: tot wel 3500 kg kan de Defender ach ter de trekhaak hebben. Vanbinnen oogt hij vooral als een moderne, luxe personenauto. Ei gentijds infotainment, sfeerverlichting, panora madak: dit is heel wat an ders dan het spartaanse interieur van de klassie ker. En je zit comfortabel op hele fijne stoelen. De grote interieur- en baga geruimte en vele berg- vakken maken hem bui tengewoon praktisch. Dit is een werkpaard en re creatieauto in één. 'One-pedal drive' Maar het rijden met de XC40 Re charge is wel even wennen. In tegen stelling tot sommige concurrenten is de mate van terugwinning van rem- energie niet instelbaar. Je schakelt het in of uit en dan is het alles of (bijna) niets: of je hebt vrijwel geen regene ratie, of je rijdt met zogeheten 'one- pedaldrive', waarbij de auto bij het loslaten van het gas (lees: stroompe- daal) meteen fors begint af te rem men. In de praktijk hoefje dan bijna nooit op het rempedaal te trappen en werk je voornamelijk met het gaspe daal ('one pedal'). Dat scheelt weer een hoop slijtage van de remblokken en -schijven. De XC40 Recharge P8 is ook als een van de eerste auto's ter wereld uitgerust met infotainment dat draait op het Android-besturingssysteem, inclusief Google Maps en Google Play Store. Door draadloze updates, van onderhoud tot volledig nieuwe func ties, is de auto net zo up-to-date als je andere digitale producten. De bedie ning is logisch en werkt feilloos. Het systeem geeft toegang tot honderden apps en werkt net zo eenvoudig als een smartphone. Caravantrekker Ondanks het gewicht van 2200 kilo voelt de Volvo zelden zwaar aan. Ook helt de auto nauwelijks over in de bochten. Dat komt doordat de accu's diep onderin zijn weggestopt. De ac celeratie is bijna adembenemend. Met zijn sprint van 0 naar 100 kilo meter per uur in 4,9 seconden is de 408 pk sterke auto op enkele tienden van een seconde na net zo snel als de duurdere Jaguar I-Pace en Audi e- Tron. De topsnelheid is begrensd op 180 kilometer per uur. Met een snellader is de batterij in 40 minuten tot 80 procent opgela den. De XC40 P8 Recharge AWD kan maximaal 150 kW aan. De vier- wielaangedreven auto heeft een trekkracht van 660 Newtonmeter en mag daarmee een aanhanger van maximaal 1500 kilo trekken. Dat is uiteraard van invloed op de actiera dius, maar volgens Volvo zorgt een aanhanger van zo'n 1200 kilo, het gemiddelde caravangewicht, voor slechts 10 tot 15 procent minder rij- bereik. Prijs Volvo geeft zijn modellen een num mer om aan te geven waar ze staan. De huidige XC40 Recharge P8 AWD is het voorlopige topmodel. Volgend jaar komt daar een iets minder sterke uitvoering van de XC40 bij, de P4 Recharge, die ook iets minder ver komt op een volle lading. Deze komt straks ook dich ter in de buurt van het door zake lijke rijders gedroomde drempelni veau van 45.000 euro. Wil je meer luxe, uitstraling en prestaties, dan kom je terecht bij de Polestar 2, een auto van een nieuw merk dat als familielid van Volvo gebruikmaakt van dezelfde tech niek. Wil je minder betalen, kijk dan eens bij Lynk&Co: Chinees, maar ook van dezelfde moeder als Volvo (het Chinese Geely) en met exact dezelfde techniek. Lynk&Co is echter voorlopig alleen te rijden op abonnementsbasis. En mocht dit alles nog niet jouw smaak zijn: de komende vijf jaar brengt Volvo elk jaar een compleet nieuw elektrisch model uit. vrijdag 9 oktober 2020 Met de riante Defender kun je zowel op de weg als in het terrein goed uit de voeten. fotos b. hoogveld Het bleek een onmo gelijke opgave om het design van de klas sieke Land Rover naar het heden te vertalen. Maar technisch be wijst de nieuwe Defen der een volwassen ter reinauto van de 21ste eeuw te zijn. Technische alles- kunner. Veel zit- en bagageruimte. Com fortabel. Rijdt goed. t Hoog gewicht. Hoge prijs. Geen (semi-)elektrische aan drijving leverbaar. Praktisch, krachtig en met intelligente technologie: je kan met de nieuwe Defen der grenzen verleg gen. Al heeft de Land Rover met zijn design aan karakter ingele verd, het is opnieuw gelukt een schijnbaar onoverwinnelijke ter reinauto te maken. Niek Schenk ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities Land Rover Defender 110 D, vanaf €95.150

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19