8,1
Werkpaard en
recreatieauto
19
Zo origineel als de klas
sieke Defender zal de
nieuwe generatie niet
worden, maar Land Ro
ver is erin geslaagd om
de terreinauto van de
21ste eeuw te maken.
Niet de zoveelste modi
euze SUV dus, maar een
échte terreinauto, die
vooral technisch een
reuzensprong maakt in
vergelijking met zijn
voorganger.
Om te beginnen rijdt
hij tien keer beter. Weg
is het logge weggedrag
en vage besturing. De
nieuwe Defender rijdt
scherp en betrouwbaar.
Hij staat hoger op zijn
wielen dan de doorsnee
SUV en het veercomfort
is mede dankzij de lucht
vering dik in orde.
Verder heeft de auto
zeer intelligente vier-
wielaandrijving die hem
door de lastigste terrei
nen helpt. Dankzij mo
derne elektronica bedien
je nu gemakkelijk de tus-
senbak en kies je de juis
te techniek voor het type
ondergrond (sneeuw,
modder, zand, stenen).
De luchtvering maakt
het mogelijk de auto 14
centimeter hoger op zijn
wielen te zetten: reuze
handig in het terrein. En
je kunt zelfs door 90 cen
timeter diep water rij
den. Een optie is een
snorkel, oftewel een ho
ger gepositioneerde
luchtinlaat voor de mo
tor. Enig nadeel in het
terrein is wel het hoge
gewicht van ruim 2300
kg, waardoor je eerder
wegzakt. Maar daar staat
een enorme trekkracht
tegenover: tot wel 3500
kg kan de Defender ach
ter de trekhaak hebben.
Vanbinnen oogt hij
vooral als een moderne,
luxe personenauto. Ei
gentijds infotainment,
sfeerverlichting, panora
madak: dit is heel wat an
ders dan het spartaanse
interieur van de klassie
ker. En je zit comfortabel
op hele fijne stoelen. De
grote interieur- en baga
geruimte en vele berg-
vakken maken hem bui
tengewoon praktisch. Dit
is een werkpaard en re
creatieauto in één.
'One-pedal drive'
Maar het rijden met de XC40 Re
charge is wel even wennen. In tegen
stelling tot sommige concurrenten is
de mate van terugwinning van rem-
energie niet instelbaar. Je schakelt het
in of uit en dan is het alles of (bijna)
niets: of je hebt vrijwel geen regene
ratie, of je rijdt met zogeheten 'one-
pedaldrive', waarbij de auto bij het
loslaten van het gas (lees: stroompe-
daal) meteen fors begint af te rem
men. In de praktijk hoefje dan bijna
nooit op het rempedaal te trappen en
werk je voornamelijk met het gaspe
daal ('one pedal'). Dat scheelt weer
een hoop slijtage van de remblokken
en -schijven.
De XC40 Recharge P8 is ook als
een van de eerste auto's ter wereld
uitgerust met infotainment dat draait
op het Android-besturingssysteem,
inclusief Google Maps en Google Play
Store. Door draadloze updates, van
onderhoud tot volledig nieuwe func
ties, is de auto net zo up-to-date als je
andere digitale producten. De bedie
ning is logisch en werkt feilloos. Het
systeem geeft toegang tot honderden
apps en werkt net zo eenvoudig als
een smartphone.
Caravantrekker
Ondanks het gewicht van 2200 kilo
voelt de Volvo zelden zwaar aan. Ook
helt de auto nauwelijks over in de
bochten. Dat komt doordat de accu's
diep onderin zijn weggestopt. De ac
celeratie is bijna adembenemend.
Met zijn sprint van 0 naar 100 kilo
meter per uur in 4,9 seconden is de
408 pk sterke auto op enkele tienden
van een seconde na net zo snel als de
duurdere Jaguar I-Pace en Audi e-
Tron. De topsnelheid is begrensd op
180 kilometer per uur.
Met een snellader is de batterij in
40 minuten tot 80 procent opgela
den. De XC40 P8 Recharge AWD
kan maximaal 150 kW aan. De vier-
wielaangedreven auto heeft een
trekkracht van 660 Newtonmeter
en mag daarmee een aanhanger van
maximaal 1500 kilo trekken. Dat is
uiteraard van invloed op de actiera
dius, maar volgens Volvo zorgt een
aanhanger van zo'n 1200 kilo, het
gemiddelde caravangewicht, voor
slechts 10 tot 15 procent minder rij-
bereik.
Prijs
Volvo geeft zijn modellen een num
mer om aan te geven waar ze staan.
De huidige XC40 Recharge P8
AWD is het voorlopige topmodel.
Volgend jaar komt daar een iets
minder sterke uitvoering van de
XC40 bij, de P4 Recharge, die ook
iets minder ver komt op een volle
lading. Deze komt straks ook dich
ter in de buurt van het door zake
lijke rijders gedroomde drempelni
veau van 45.000 euro.
Wil je meer luxe, uitstraling en
prestaties, dan kom je terecht bij de
Polestar 2, een auto van een nieuw
merk dat als familielid van Volvo
gebruikmaakt van dezelfde tech
niek. Wil je minder betalen, kijk
dan eens bij Lynk&Co: Chinees,
maar ook van dezelfde moeder als
Volvo (het Chinese Geely) en met
exact dezelfde techniek. Lynk&Co is
echter voorlopig alleen te rijden op
abonnementsbasis. En mocht dit
alles nog niet jouw smaak zijn: de
komende vijf jaar brengt Volvo elk
jaar een compleet nieuw elektrisch
model uit.
vrijdag 9 oktober 2020
Met de riante Defender kun je zowel op de weg
als in het terrein goed uit de voeten. fotos b. hoogveld
Het bleek een onmo
gelijke opgave om het
design van de klas
sieke Land Rover naar
het heden te vertalen.
Maar technisch be
wijst de nieuwe Defen
der een volwassen ter
reinauto van de 21ste
eeuw te zijn.
Technische alles-
kunner. Veel zit-
en bagageruimte. Com
fortabel. Rijdt goed.
t Hoog gewicht.
Hoge prijs. Geen
(semi-)elektrische aan
drijving leverbaar.
Praktisch, krachtig
en met intelligente
technologie: je kan
met de nieuwe Defen
der grenzen verleg
gen. Al heeft de Land
Rover met zijn design
aan karakter ingele
verd, het is opnieuw
gelukt een schijnbaar
onoverwinnelijke ter
reinauto te maken.
Niek Schenk
®Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Land Rover Defender 110 D, vanaf €95.150