AUTO
Met XC40 Recharge rijdt Volvo elektrisch
18
Net als enkele andere fabrikanten geeft Volvo gas
met het elektrisch maken van zijn auto's. En met
succes. De XC40 Recharge P8 AWD is de eerste
volledig elektrische Volvo en hij stelt qua rijden
eigenlijk op geen enkel vlak teleur.
VRAAG ANTWOORD
Mag je bij laadpaal
parkeren als
gehandicapte?
Waarom niet meer
controle op
smartphones?
Waar blijft al dat
afgesleten rubber
van de banden?
Volvo is maar al te graag
het braafste jongetje van
de klas. Zo nam het be
drijf als een van de eerste
autofabrikanten ter we
reld afscheid van de nogal omstre
den dieselmotoren en begrensde
het de topsnelheid van al zijn mo
dellen op 180 kilometer per uur.
Ook wil het merk in 2040 klimaat
neutraal produceren en moeten alle
modellen compleet recyclebaar zijn.
Daarnaast maakt het werk van de
elektrificatie van zijn gamma, met
milde hybrides met een 48 Volt-
boordnet en met plug-inhybrides.
Maar dat zijn slechts tussenoplos
singen, vinden ze in Zweden, want
het einddoel is duidelijk: puur elek
trisch rijden. De 59.900 euro kos
tende XC40 Recharge P8 is daarom
de eerste in een lange reeks en het
model heeft meteen al de stroom
mee. In Nederland hebben zakelijke
rijders namelijk belang bij een mo
del van maximaal 45.000 euro, want
daarmee profiteren ze dit jaar nog
van een bijtelling van slechts 8 pro
cent. Over de resterende 14.900 euro
betalen ze 22 procent.
Rijbereik
De nieuwe elektrische Volvo heeft
meer voordelen. Het is een SUV-
achtig model en die is de laatste ja
ren sterk in opmars. Ook de actiera
dius is voldoende met 418 kilome
ter, al is Volvo wel voorzichtig met
het noemen van dit getal. De bou
wer houdt het liever op 'tussen de
Bij 100 kilometer per
uur klinken banden,
windgeruis en
elektromotor alle drie
ongeveereven
aangenaam zacht
340 en 400 kilometer netto'.
Een ander voordeel is dat dit een
Volvo is. Nederlanders zijn er gek
op, omdat het merk hier wordt ge
zien als 'premium'. En inderdaad:
het is net iets chiquer voorrijden
dan in een Kia of Hyundai.
Bovendien heeft Volvo een uitste
kend dealernetwerk, waarop ook
zakelijke rijders graag terugvallen.
Je hoeft de XC40 bovendien niet op
te halen in een winderig havenge
bied en particuliere kopers kunnen
hun oude Volvo bij de dealer netjes
inruilen.
En dan is er nog het uiterlijk. We
hebben nog geen mensen getroffen
die de XC40 een lelijke auto vinden.
Je kunt Volvo hooguit verwijten dat
het weinig innovatief is om een be
staand model te elektrificeren, maar
dat is niet helemaal waar. De XC40 is
weliswaar al enige tijd als benzine
en dieselauto op de markt, maar tij
dens zijn ontwikkeling werd wel de
gelijk van begin af aan rekening ge
houden met elektrische aandrijving.
Dikke buik
Qua uiterlijk zijn er weinig verande
ringen ten opzichte van de benzine
varianten. De grille zit dicht omdat er
toch geen koellucht nodig is en de
Recharge is gebaseerd op de R De
sign-uitvoering van de XC40. Waar
normaal gesproken R Design staat,
zien we nu Recharge-badges. Pas als
je hem naast een benzineversie par
keert, valt op dat zijn buik iets verder
uitgezakt is, want daar ligt 75 kWh
aan batterijen, die twee elektromoto
ren op de voor- en achteras van
stroom voorzien.
Binnen is het ook allemaal stan
daard XC40 wat je ziet en dat bete
kent een fris Scandinavisch design:
ingetogen en toch smaakvol, precies
waar ook veel Nederlanders van hou
den. Je verliest door de accu's enkele
tientallen liters bagageruimte, maar
die inperking zit hem vooral onder
de laadvloer dus daar merk je weinig
van. Onder de voorklep vind je een
opbergruimte voor bijvoorbeeld de
laadkabels. Een lekkere zitpositie is
dankzij de goede stoelen snel gevon
den en dan is het een kwestie van de
pook in stand 'D' zetten en wegrij
den.
Doordat je de sleutel bij je hebt, zet
de auto alles al klaar om weg te rijden
en hoef je geen startknop meer in te
drukken. Binnenkort kun je de XC40
ook openen met je mobiele telefoon.
Wegrijden gaat net zo geruisloos als
je al dacht. Een zachte zoemtoon is
het enige wat je hoort en ook bij ho
gere snelheden is het interieur van
deze zoevende Zweed een oase van
rust. Bij een snelheid van 100 kilome
ter per uur klinken de banden, het
windgeruis en de elektromotor alle
drie ongeveer even aangenaam zacht.
Dat voelt als een verademing na een
drukke werkdag.
vrijdag 9 oktober 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Mag ik met mijn gehandi-
captenparkeerkaart op een
plek staan die bedoeld is
voor het opladen van elek
trische auto's? Of op een
parkeerplek die bedoeld is
voor een arts? In principe
mag je met zo'n kaart toch
overal staan, mits je de
doorgang niet blokkeert?
—A. Boerhof
U mag met zo'n kaart uitslui
tend staan op speciaal daar
voor aangewezen invaliden-
plaatsen, bij een parkeerver
bod (bord E1) én bij een on
derbroken gele streep. Als u
geen elektrische auto hebt,
mag u niet bij een oplaadplek
staan. U mag in principe ook
niet op de parkeerplaats van
een arts staan, al valt dat juri
disch wellicht aan te vechten,
want veel van zulke 'gereser
veerde' parkeervakken heb
ben geen rechtsgeldigheid.
Tenzij ze voor een duidelijk
herkenbare categorie voer
tuigen gelden, zoals brand
weerauto's, ambulances,
taxi's of deelauto's.
Waarom wordt er niet meer
gecontroleerd op autobe
stuurders die hun smart-
phone gebruiken? Ik zie ze
elke dag weer, slingerend
over de weg, of ze blijven in
het midden van de snelweg
rijden.
—Y. Bayer-Bink
De afgelopen jaren is er veel
bezuinigd op politiesurveillan-
ces op autowegen. Vooral
daardoor is de pakkans ge
ring. Maar sinds kort is er
weer meer aandacht voor. Zo
wordt er soms zelfs vanuit
een touringcar gecontro
leerd, begeleid door meer
dere politieauto's. En vanaf
volgend jaar wil de politie
tientallen nieuwe, onopval
lende auto's inzetten om het
wangedrag van snelheids
overtreders, bumperklevers
en gebruikers van een smart-
phone aan te pakken.
Waarom zien we zo weinig
rubber langs de autowegen
liggen? En dan bedoel ik het
afgesleten rubber van auto's
en motoren. Je zou toch een
dijk van rubber langs de
wegen verwachten?
—Frans van de Kerkhof
De deeltjes die van de ban
den afslijten zijn microplas
tics. Miljoenen kilo's blijven in
derdaad in of op het wegdek
achter en belanden uiteinde
lijk in het oppervlaktewater of
verdwijnen als fijnstof in de
lucht. Bij vernieuwing van het
wegdek, wat om de paar jaar
gebeurt, worden resterende
microplastics opgeruimd.
Daarnaast voert Rijkswater
staat tegenwoordig ook spe
ciale reinigingsbeurten uit
vanwege het milieu.
ERIK KOUWENHOVEN
Het infotainment
draait op Android,
inclusief Google
Maps. FOTO'S VOLVO
Met een snella-
der is de batterij in
40 minuten tot 80
procent opgeladen.
Geen open grille,
want de elektrische
XC40 heeft geen
koellucht nodig.