AUTO Met XC40 Recharge rijdt Volvo elektrisch 18 Net als enkele andere fabrikanten geeft Volvo gas met het elektrisch maken van zijn auto's. En met succes. De XC40 Recharge P8 AWD is de eerste volledig elektrische Volvo en hij stelt qua rijden eigenlijk op geen enkel vlak teleur. VRAAG ANTWOORD Mag je bij laadpaal parkeren als gehandicapte? Waarom niet meer controle op smartphones? Waar blijft al dat afgesleten rubber van de banden? Volvo is maar al te graag het braafste jongetje van de klas. Zo nam het be drijf als een van de eerste autofabrikanten ter we reld afscheid van de nogal omstre den dieselmotoren en begrensde het de topsnelheid van al zijn mo dellen op 180 kilometer per uur. Ook wil het merk in 2040 klimaat neutraal produceren en moeten alle modellen compleet recyclebaar zijn. Daarnaast maakt het werk van de elektrificatie van zijn gamma, met milde hybrides met een 48 Volt- boordnet en met plug-inhybrides. Maar dat zijn slechts tussenoplos singen, vinden ze in Zweden, want het einddoel is duidelijk: puur elek trisch rijden. De 59.900 euro kos tende XC40 Recharge P8 is daarom de eerste in een lange reeks en het model heeft meteen al de stroom mee. In Nederland hebben zakelijke rijders namelijk belang bij een mo del van maximaal 45.000 euro, want daarmee profiteren ze dit jaar nog van een bijtelling van slechts 8 pro cent. Over de resterende 14.900 euro betalen ze 22 procent. Rijbereik De nieuwe elektrische Volvo heeft meer voordelen. Het is een SUV- achtig model en die is de laatste ja ren sterk in opmars. Ook de actiera dius is voldoende met 418 kilome ter, al is Volvo wel voorzichtig met het noemen van dit getal. De bou wer houdt het liever op 'tussen de Bij 100 kilometer per uur klinken banden, windgeruis en elektromotor alle drie ongeveereven aangenaam zacht 340 en 400 kilometer netto'. Een ander voordeel is dat dit een Volvo is. Nederlanders zijn er gek op, omdat het merk hier wordt ge zien als 'premium'. En inderdaad: het is net iets chiquer voorrijden dan in een Kia of Hyundai. Bovendien heeft Volvo een uitste kend dealernetwerk, waarop ook zakelijke rijders graag terugvallen. Je hoeft de XC40 bovendien niet op te halen in een winderig havenge bied en particuliere kopers kunnen hun oude Volvo bij de dealer netjes inruilen. En dan is er nog het uiterlijk. We hebben nog geen mensen getroffen die de XC40 een lelijke auto vinden. Je kunt Volvo hooguit verwijten dat het weinig innovatief is om een be staand model te elektrificeren, maar dat is niet helemaal waar. De XC40 is weliswaar al enige tijd als benzine en dieselauto op de markt, maar tij dens zijn ontwikkeling werd wel de gelijk van begin af aan rekening ge houden met elektrische aandrijving. Dikke buik Qua uiterlijk zijn er weinig verande ringen ten opzichte van de benzine varianten. De grille zit dicht omdat er toch geen koellucht nodig is en de Recharge is gebaseerd op de R De sign-uitvoering van de XC40. Waar normaal gesproken R Design staat, zien we nu Recharge-badges. Pas als je hem naast een benzineversie par keert, valt op dat zijn buik iets verder uitgezakt is, want daar ligt 75 kWh aan batterijen, die twee elektromoto ren op de voor- en achteras van stroom voorzien. Binnen is het ook allemaal stan daard XC40 wat je ziet en dat bete kent een fris Scandinavisch design: ingetogen en toch smaakvol, precies waar ook veel Nederlanders van hou den. Je verliest door de accu's enkele tientallen liters bagageruimte, maar die inperking zit hem vooral onder de laadvloer dus daar merk je weinig van. Onder de voorklep vind je een opbergruimte voor bijvoorbeeld de laadkabels. Een lekkere zitpositie is dankzij de goede stoelen snel gevon den en dan is het een kwestie van de pook in stand 'D' zetten en wegrij den. Doordat je de sleutel bij je hebt, zet de auto alles al klaar om weg te rijden en hoef je geen startknop meer in te drukken. Binnenkort kun je de XC40 ook openen met je mobiele telefoon. Wegrijden gaat net zo geruisloos als je al dacht. Een zachte zoemtoon is het enige wat je hoort en ook bij ho gere snelheden is het interieur van deze zoevende Zweed een oase van rust. Bij een snelheid van 100 kilome ter per uur klinken de banden, het windgeruis en de elektromotor alle drie ongeveer even aangenaam zacht. Dat voelt als een verademing na een drukke werkdag. vrijdag 9 oktober 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Mag ik met mijn gehandi- captenparkeerkaart op een plek staan die bedoeld is voor het opladen van elek trische auto's? Of op een parkeerplek die bedoeld is voor een arts? In principe mag je met zo'n kaart toch overal staan, mits je de doorgang niet blokkeert? —A. Boerhof U mag met zo'n kaart uitslui tend staan op speciaal daar voor aangewezen invaliden- plaatsen, bij een parkeerver bod (bord E1) én bij een on derbroken gele streep. Als u geen elektrische auto hebt, mag u niet bij een oplaadplek staan. U mag in principe ook niet op de parkeerplaats van een arts staan, al valt dat juri disch wellicht aan te vechten, want veel van zulke 'gereser veerde' parkeervakken heb ben geen rechtsgeldigheid. Tenzij ze voor een duidelijk herkenbare categorie voer tuigen gelden, zoals brand weerauto's, ambulances, taxi's of deelauto's. Waarom wordt er niet meer gecontroleerd op autobe stuurders die hun smart- phone gebruiken? Ik zie ze elke dag weer, slingerend over de weg, of ze blijven in het midden van de snelweg rijden. —Y. Bayer-Bink De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op politiesurveillan- ces op autowegen. Vooral daardoor is de pakkans ge ring. Maar sinds kort is er weer meer aandacht voor. Zo wordt er soms zelfs vanuit een touringcar gecontro leerd, begeleid door meer dere politieauto's. En vanaf volgend jaar wil de politie tientallen nieuwe, onopval lende auto's inzetten om het wangedrag van snelheids overtreders, bumperklevers en gebruikers van een smart- phone aan te pakken. Waarom zien we zo weinig rubber langs de autowegen liggen? En dan bedoel ik het afgesleten rubber van auto's en motoren. Je zou toch een dijk van rubber langs de wegen verwachten? —Frans van de Kerkhof De deeltjes die van de ban den afslijten zijn microplas tics. Miljoenen kilo's blijven in derdaad in of op het wegdek achter en belanden uiteinde lijk in het oppervlaktewater of verdwijnen als fijnstof in de lucht. Bij vernieuwing van het wegdek, wat om de paar jaar gebeurt, worden resterende microplastics opgeruimd. Daarnaast voert Rijkswater staat tegenwoordig ook spe ciale reinigingsbeurten uit vanwege het milieu. ERIK KOUWENHOVEN Het infotainment draait op Android, inclusief Google Maps. FOTO'S VOLVO Met een snella- der is de batterij in 40 minuten tot 80 procent opgeladen. Geen open grille, want de elektrische XC40 heeft geen koellucht nodig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18