U a ECONOMIE 17 Vakantieparken willen hoogstens omboeken v tomaten levert - wil volgens Duitse media binnen afzienbare tijd stoppen met alle handgescha- kelde varianten. De derde factor in de opkomst van de automaat is de elektrificatie van het wagenpark. Hybride auto's zijn altijd automaten - alleen zo kan er samenwerking met de elek tromotor zijn - en volledig elektri sche auto's hebben geen versnel lingsbak. Schakelauto Ongeveer een op de vier auto's is nu elektrisch of hybride, zonder versnellingspook dus. Daarmee verdwijnt ook de noodzaak om te leren autorijden in een schakel auto. Het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheidsbewijzen meldt een gestage groei van het aantal rijbewijzen dat is behaald in een automaat. Zo'n rijbewijs is niet geldig in een handgeschakelde auto. In 2015 haalden 3414 mensen hun rijbewijs in een automaat, vorig jaar al 6320 en in de eerste negen maanden van 2020 haalden 3941 mensen hun roze pasje in een automaat of elektrische auto. Rijschoolhouder Ernest Alvares van rijschool Veronica in Utrecht zegt dat bijna een op de vijf jonge cursisten nu al voor een automa- tenrijbewijs gaat. ,,Het zijn vaak de ouders die zeggen: 'Leer nu ook nog maar schakelen.' Maar het hoeft niet. Jonge mensen maken gebruik van deelauto's en dat zijn altijd automaten.'' Het scheelt ook fors in de oplei- dingskosten. Volgens hem kan het aantal lesuren halveren voor men sen die alleen een rijbewijs voor een automaat willen. Alvares leert de cursisten eerst in een elektri sche auto rijden en stapt dan pas over op een schakelauto. ,,Lessen in een schakelauto is ingewikkel der omdat de timing goed moet zijn. De auto moet op tijd in de juiste versnelling. Veel mensen zakken, omdat ze te hard bij een kruising aan komen rijden doordat ze niet op tijd terugschakelen.'' Hoe snel de schakelbak geheel verdwijnt is ongewis. ,,Het is voor fabrikanten bijna even duur om een automatische of handmatige versnellingsbak te bouwen. Maar niemand weet of die heel kleine benzineautootjes ook automaten krijgen'', zegt Tom Huyskens van de Bovag. In 2030 mag geen enkele nieuwe auto nog CO2 uitstoten, dus dan is een auto met een hand matige versnellingsbak nieuw niet eens meer te koop. Ergens in de jaren 40 van deze eeuw zal de schakelauto, op wat oldtimers na, geheel verdwenen zijn. Op vakantieparken is het mo menteel topdrukte. Vooral aan de telefoon is het druk door het grote aantal annuleringen van Duitsers en Belgen die vanwege code rood niet naar Nederland komen. Maar ook Nederlanders die hun boe king voor de herfstvakantie wil len afzeggen, hangen aan de tele foon, zij het een stuk minder, zo blijkt uit een rondgang langs parken. Reden voor de telefoontjes van Nederlanders is het dringende advies van premier Rutte om met maximaal drie personen - die geen deel uitmaken van je huis houden - in één woning te ver blijven. Mensen die met hun familie of met een grote vrien denclub even weg wilden met de herfstvakantie hebben daardoor een probleem. De parken zeggen in een reactie coulant om te gaan met die gas ten, maar geld terugstorten blijkt er zelden in te zitten en in som mige gevallen komen er extra kosten om de hoek kijken. ,,We bieden de meeste gasten die wil len annuleren een passende op lossing'', laat woordvoerder Marthijn Tabak van Center Parcs weten. In de meeste gevallen komt het volgens hem tot een omboeking naar een park waar een groep in meerdere huisjes kan, of omboe- king naar een latere datum. Mocht het verblijf op die nieuwe datum duurder uitpakken, dan komt het verschil voor rekening van de klant. Als mensen niet weten wanneer of waarheen ze willen, dan krijgen ze bij Center Parcs een recreatievoucher aan geboden. Lastig verhaal Ook bij Landal blijkt annulering en teruggave van geld een lastig verhaal. Volgens woordvoerster Jeannette ten Kate is het drin gende advies over een maximale groepsgrootte geen gegronde re den. Klanten hebben wel de mo gelijkheid om te annuleren, maar daar zijn dan wel kosten aan ver bonden. En die kunnen aardig oplopen: voor aankomst betaalt men bij annulering 30 procent van de totale reissom en bij annu- Het is voor iedereen een heel nare situatie. We proberen onze gasten zoveel mogelijk tot dienst te zijn lering vanaf de 28ste dag voor aankomst 100 procent. Omboeken biedt Landal zijn gasten wel aan als optie. Volgens de website is dat tot 28 dagen voor aankomst gratis, maar woord voerster Ten Kate laten weten dat omboeken gratis is tot één dag voor aankomst als de groep groter is dan is toegestaan volgens de aangescherpte regels. ,,Het is voor iedereen op dit moment een heel nare situatie. We proberen onze gasten zoveel mogelijk tot dienst te zijn en we zullen daar waar mogelijk probe ren om mensen te helpen. Bij voorbeeld door om te boeken of mensen onder te brengen in bij- voorbeeld twee kleinere bunga lows'', aldus Ten Kate. Ook concurrent Roompot gaat flexibel om met omboeken. Daar gold eerder ook de termijn van gratis omboeken tot 28 dagen voor aankomst, maar die termijn is vanwege alle coronaperikelen verschoven naar een dag voor aankomst gegaan, om gasten zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden. De particuliere verhuurders van huizen via het platform Na- tuurhuisje.nl lijken nog het meest coulant te zijn richting hun klan ten die vanwege de groepsgrootte hun vakantie in het water zien vallen. Volgens Robert van Veen van Natuurhuisje.nl worden bijna alle boekingen in overeenstem ming tussen de gasten en ver huurder gratis verplaatst naar een latere periode of krijgen mensen het geld teruggestort. ,,We merken hier veel flexibili teit bij zowel de verhuurders als de gasten. Men heeft leren leven met corona en het risico dat maat regelen altijd strenger kunnen worden waardoor je geboekte va kantie in het geding kan komen'', zegt Van Veen. Hoe vervelend ook voor men sen die hopen op geld terug, for meel staan de vakantieparken in hun recht, zegt jurist Laura Stam van juridisch adviseur Arag. ,,De parken moeten een veilige accommodatie kunnen aanbie den, waarbij de richtlijnen van het RIVM kunnen worden nage leefd. Gasten onderbrengen in meerdere huisjes kan een oplos sing zijn als de boeker hiermee instemt.'' Klachten Na de persconferentie van pre mier Rutte kwamen bij Arag meerdere klachten binnen van consumenten die niet blij zijn met de opstelling van hun vakan tiepark. Toch is het volgens haar een lastig verhaal en zijn consu menten afhankelijk van de cou lance van parken. Haar advies aan gedupeerden is om in gesprek te gaan met het park. ,,Het beste is om er samen uit te komen en een oplossing met elkaar te bereiken.'' Datzelfde geldt volgens Stam voor mensen die hun verblijf annuleren, omdat ze gezond heidsklachten hebben of corona hebben opgelopen. Ook in dat geval hebben mensen geen recht op geld als zij zelf annuleren, tenzij de algemene voorwaarden een annuleringsoptie bieden. ,,Ook hier is het advies om in gesprek te gaan met de aanbie ders. Met een beetje geluk komen aanbieders dan met een voucher of omboekoptie.'' vrijdag 9 oktober 2020 GO uit de tijd wp Jaren 60: een gezin trekt eropuit met hun Dafje. foto nationaal archief Huisje afzeggen om corona? Vergeet 't maar Een geboekt vakantiehuis af zeggen omdat de groep vol gens de nieuwste coronaregels te groot is? Vergeet het maar: vakantiegangers kunnen alleen maar hopen dat parken met de hand over hun hart strijken. Veel meer zit er niet in, zegt juridisch dienstverlener Arag. Natasja de Groot Leidschendam - Jeannette ten Kate, Landal v-t M-t* ;\V.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17