Er-
fl
KII I
KlJ 1
f- IV J
16 ECONOMIE
1^
AUTORIJDEN AUTOMAAT
Het heeft
tientallen jaren
geduurd, maar de
handgeschakelde
auto raakt nu
definitief uit de tijd.
Vorig jaar werden
voor het eerst méér
auto's met een
automatische
versnellingsbak
verkocht dan zonder.
Kort
'Bedrijven blijven alleen
overeind door de overheid'
'Door de overheidssteun zijn 3800 bedrijven
overeind gehouden, die in normale omstan
digheden failliet zouden gaan.' Dat is de
stellige overtuiging van onderzoeksbureau
Altares Dun Bradstreet. De onderzoekers
verwachten dat de bedrijven uiteindelijk
alsnog zullen omvallen, wat leidt tot een
'tsunami' van bankroeten. Wanneer dat zal
zijn, is volgens het bureau lastig te voorspel
len. In het geval van een hernieuwde lock-
down volgen nog eens 3300 extra faillisse
menten.
Weer veel banen weg bij
grootste bank Denemarken
Danske Bank schrapt nog eens 1600 banen
om de kosten bij het financiële concern naar
beneden te krijgen. De grootste bank van
Denemarken, die onder leiding staat van de
Nederlander Chris Vogelzang, heeft al lang
veel last van de lage rente. Danske wordt ook
nog steeds onderzocht vanwege het enorme
witwasschandaal bij de bank. Dit kan nog
leiden tot fikse boetes. Het concern is ook
veel extra geld kwijt aan strengere controles
tegen verdachte transacties, het omscholen
van personeel om op antiwitwasbeleid toe
te zien en het verbeteren van it-systemen.
Arbeidsmarkt EU zakt
hard in door coronacrisis
De coronacrisis houdt flink huis op de Euro
pese arbeidsmarkt. Volgens statistiekbureau
Eurostat was in het tweede kwartaal van het
jaar sprake van een scherpe daling van het
aantal gewerkte uren. Vooral het aantal uren
dat vrouwen werkte daalde flink. In de
metingen van het Europese statistiekbureau
was bij vrouwen sprake van een daling van
de index van 103 naar 90 op kwartaalbasis.
Bij mannen ging het om een daling van
93 naar 83.
Fastned
Adyen
Ahold
Delhaize
PostNL
Had in 2017 nog
een op de drie
nieuwe auto's
een automati
sche versnel
lingsbak, vorig
jaar steeg dat
percentage al spectaculair naar iets
boven de 50 procent en dit jaar ligt
het percentage al op ruim 53 pro
cent van de nieuwe auto's. Rij
scholen zien de animo voor het rij
den met een automaat, waar een
speciaal rijbewijs voor geldt, snel
groeien, want dat is een stuk goed
koper.
De automatische versnellings
bak heeft decennia lang in het ver
domhoekje gezeten in Nederland.
Dat had alles te maken met de
valse start in 1958. De Neder
landse autofabriek Daf presen
teerde toen de Daf 600 mét auto
maat. Daarmee wilde het auto
merk Amerikaanse luxe introdu
ceren - in de VS waren toen al
nagenoeg alle auto's voorzien van
een automaat. Een vrouw zonder
rijbewijs reed het eerste exem
plaar de fabriek uit. Zó gemakke
lijk was autorijden geworden, was
de boodschap van de marketing
afdeling. Dat bleek een blunder
van de reclamejongens.
Autokopers waren toen vooral
mannen. En autorijden werd ver
kocht als een beleving. Een bulde
rende motor voedde het mannelijk
ego, waarbij handmatige controle
over al die pk's onder de motorkap
RECORD
de norm was. Het Dafje met de
technisch vooruitstrevende auto
maat Variomatic werd synoniem
voor vrouwen- en/of bejaarden
auto. In ieder geval voor mensen
die er achter het stuur niks van
bakten. Al snel heette het Dafje in
de volksmond 'de truttenschud-
der met jarretelaandrijving', een
verwijzing naar de rubberen ban
den waarmee de automaat functi
oneerde.
Onuitroeibaar
Dat negatieve imago bleek tot een
paar jaar geleden onuitroeibaar.
Toen begonnen de grote Duitse
fabrikanten steeds meer automa
ten te gebruiken en probeerden
die ook in Nederland te slijten. Die
automatische versnellingsbakken
waren technisch stukken verbe
terd: storingsvrij en ze schakelen
dankzij dubbele koppelingen en
computers sneller dan een cou
reur.
Er zijn nog twee redenen voor
het succes. Autofabrikanten pus
hen de automatische varianten
omdat ze zuiniger zijn - de auto
maat schakelt altijd op het juiste
moment - en dat helpt bij de ver
plichte reductie van de CO2-uit-
stoot. Een stevige meerprijs komt
nog wel voor, maar vaak zijn er
acties waarbij de automatische
versnellingsbak 'gratis' is. Soms
zijn ze zelfs goedkoper dan een
handgeschakelde variant. En veel
snelle auto's zijn alleen mét auto
maat te leveren. Mercedes - dat in
de VS al sinds 2011 alleen nog au-
'TSUNAMI' VAN BANKROETEN VOORSPELD
NASLEEP VAN WITWASSCHANDAAL
SCHERPE DALING IN GEWERKTE UREN
O
vrijdag 9 oktober 2020
GO
Beleggers
reageerden
enthousiast op
een nieuw su
persnel laadsta-
tion in Duits
land.
Het betaalplat-
form deed giste
ren goede zaken
in de AEX.
Het supermarkt
concern liet een
kleine min note
ren.
Het postbedrijf
moest een stapje
terug doen na de
mooie beurscij-
fers eerder deze
week.
a>
E
o
Schakelen echt
Ton Voermans
Utrecht
Er mogen dan steeds
meer auto's met auto
maten de weg op
komen, het aantal auto's
in Nederland neemt
überhaupt toe: dit jaar
voorzien Bovag en Rai
zelfs een record. Op
1 januari telde Neder
land 8.938.572 perso
nenauto's en 1 oktober
stond de teller weer
50.000 stuks hoger.
Han ten Broeke, alge
meen voorzitter Bovag,
voorziet een mijlpaal in
2020: ,,Het is aanneme
lijk dat de grens van
9 miljoen personen
auto's dit kalenderjaar
doorbroken wordt.
Begin dit jaar stonden
bovendien voor het
eerst meer dan
1 miljoen bestelwagens
in Nederland geregis
treerd.''
De gemiddelde aan
schafprijs van een
nieuwe personenauto in
2019 bedroeg 36.881
euro. Door het grote
aandeel van relatief
dure elektrische auto's
in de verkopen van 2019
lag dat bedrag bijna
9 procent hoger dan in
2018. Van de prijs van
de gemiddelde nieuwe
benzineauto betrof
16 procent de aanschaf-
belasting BPM en voor
een nieuwe diesel was
dat bijna een kwart.