Er- fl KII I KlJ 1 f- IV J 16 ECONOMIE 1^ AUTORIJDEN AUTOMAAT Het heeft tientallen jaren geduurd, maar de handgeschakelde auto raakt nu definitief uit de tijd. Vorig jaar werden voor het eerst méér auto's met een automatische versnellingsbak verkocht dan zonder. Kort 'Bedrijven blijven alleen overeind door de overheid' 'Door de overheidssteun zijn 3800 bedrijven overeind gehouden, die in normale omstan digheden failliet zouden gaan.' Dat is de stellige overtuiging van onderzoeksbureau Altares Dun Bradstreet. De onderzoekers verwachten dat de bedrijven uiteindelijk alsnog zullen omvallen, wat leidt tot een 'tsunami' van bankroeten. Wanneer dat zal zijn, is volgens het bureau lastig te voorspel len. In het geval van een hernieuwde lock- down volgen nog eens 3300 extra faillisse menten. Weer veel banen weg bij grootste bank Denemarken Danske Bank schrapt nog eens 1600 banen om de kosten bij het financiële concern naar beneden te krijgen. De grootste bank van Denemarken, die onder leiding staat van de Nederlander Chris Vogelzang, heeft al lang veel last van de lage rente. Danske wordt ook nog steeds onderzocht vanwege het enorme witwasschandaal bij de bank. Dit kan nog leiden tot fikse boetes. Het concern is ook veel extra geld kwijt aan strengere controles tegen verdachte transacties, het omscholen van personeel om op antiwitwasbeleid toe te zien en het verbeteren van it-systemen. Arbeidsmarkt EU zakt hard in door coronacrisis De coronacrisis houdt flink huis op de Euro pese arbeidsmarkt. Volgens statistiekbureau Eurostat was in het tweede kwartaal van het jaar sprake van een scherpe daling van het aantal gewerkte uren. Vooral het aantal uren dat vrouwen werkte daalde flink. In de metingen van het Europese statistiekbureau was bij vrouwen sprake van een daling van de index van 103 naar 90 op kwartaalbasis. Bij mannen ging het om een daling van 93 naar 83. Fastned Adyen Ahold Delhaize PostNL Had in 2017 nog een op de drie nieuwe auto's een automati sche versnel lingsbak, vorig jaar steeg dat percentage al spectaculair naar iets boven de 50 procent en dit jaar ligt het percentage al op ruim 53 pro cent van de nieuwe auto's. Rij scholen zien de animo voor het rij den met een automaat, waar een speciaal rijbewijs voor geldt, snel groeien, want dat is een stuk goed koper. De automatische versnellings bak heeft decennia lang in het ver domhoekje gezeten in Nederland. Dat had alles te maken met de valse start in 1958. De Neder landse autofabriek Daf presen teerde toen de Daf 600 mét auto maat. Daarmee wilde het auto merk Amerikaanse luxe introdu ceren - in de VS waren toen al nagenoeg alle auto's voorzien van een automaat. Een vrouw zonder rijbewijs reed het eerste exem plaar de fabriek uit. Zó gemakke lijk was autorijden geworden, was de boodschap van de marketing afdeling. Dat bleek een blunder van de reclamejongens. Autokopers waren toen vooral mannen. En autorijden werd ver kocht als een beleving. Een bulde rende motor voedde het mannelijk ego, waarbij handmatige controle over al die pk's onder de motorkap RECORD de norm was. Het Dafje met de technisch vooruitstrevende auto maat Variomatic werd synoniem voor vrouwen- en/of bejaarden auto. In ieder geval voor mensen die er achter het stuur niks van bakten. Al snel heette het Dafje in de volksmond 'de truttenschud- der met jarretelaandrijving', een verwijzing naar de rubberen ban den waarmee de automaat functi oneerde. Onuitroeibaar Dat negatieve imago bleek tot een paar jaar geleden onuitroeibaar. Toen begonnen de grote Duitse fabrikanten steeds meer automa ten te gebruiken en probeerden die ook in Nederland te slijten. Die automatische versnellingsbakken waren technisch stukken verbe terd: storingsvrij en ze schakelen dankzij dubbele koppelingen en computers sneller dan een cou reur. Er zijn nog twee redenen voor het succes. Autofabrikanten pus hen de automatische varianten omdat ze zuiniger zijn - de auto maat schakelt altijd op het juiste moment - en dat helpt bij de ver plichte reductie van de CO2-uit- stoot. Een stevige meerprijs komt nog wel voor, maar vaak zijn er acties waarbij de automatische versnellingsbak 'gratis' is. Soms zijn ze zelfs goedkoper dan een handgeschakelde variant. En veel snelle auto's zijn alleen mét auto maat te leveren. Mercedes - dat in de VS al sinds 2011 alleen nog au- 'TSUNAMI' VAN BANKROETEN VOORSPELD NASLEEP VAN WITWASSCHANDAAL SCHERPE DALING IN GEWERKTE UREN O vrijdag 9 oktober 2020 GO Beleggers reageerden enthousiast op een nieuw su persnel laadsta- tion in Duits land. Het betaalplat- form deed giste ren goede zaken in de AEX. Het supermarkt concern liet een kleine min note ren. Het postbedrijf moest een stapje terug doen na de mooie beurscij- fers eerder deze week. a> E o Schakelen echt Ton Voermans Utrecht Er mogen dan steeds meer auto's met auto maten de weg op komen, het aantal auto's in Nederland neemt überhaupt toe: dit jaar voorzien Bovag en Rai zelfs een record. Op 1 januari telde Neder land 8.938.572 perso nenauto's en 1 oktober stond de teller weer 50.000 stuks hoger. Han ten Broeke, alge meen voorzitter Bovag, voorziet een mijlpaal in 2020: ,,Het is aanneme lijk dat de grens van 9 miljoen personen auto's dit kalenderjaar doorbroken wordt. Begin dit jaar stonden bovendien voor het eerst meer dan 1 miljoen bestelwagens in Nederland geregis treerd.'' De gemiddelde aan schafprijs van een nieuwe personenauto in 2019 bedroeg 36.881 euro. Door het grote aandeel van relatief dure elektrische auto's in de verkopen van 2019 lag dat bedrag bijna 9 procent hoger dan in 2018. Van de prijs van de gemiddelde nieuwe benzineauto betrof 16 procent de aanschaf- belasting BPM en voor een nieuwe diesel was dat bijna een kwart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16