Artsen snappen verzoek om kind te laten sterven II 7 Handdruk zal volgens antropoloog Danielle Braun straks wel terugkeren 'Vermijd elleboog' Voetenkus? Elleboog? Namasté? Dat we na maanden corona soms nog aarzelen hoe iemand te begroeten, is volgens antropoloog Danielle Braun niet raar. ,,De handdruk is een sterk ingesleten gewoonte.'' Zelf kan de antropoloog die voor haar workshops nog altijd het hele land doorkruist, zich inmiddels wel in houden. Nee, voor Danielle Braun (52), directeur van de Academie voor Organisatiecultuur, geen uitgestoken hand meer. ,,Ik heb me inmiddels aangewend mijn handen bij mijn buik te houden, vóór iemand te gaan staan, die persoon aan te kijken en me dan voor te stellen. Oogcontact maken is belangrijk. Als je in het voorbijgaan 'hallo' roept, is het geen echte kennismaking.'' Maar wat zelfs Braun nog altijd las tig vindt: het moment van vertrek. „Vroeger zou ik, als ik ergens een cur sus had gegeven, aan het einde de zaal nog even rondgaan om iedereen een hand te geven. Nu zwaai ik maar even en dat voelt toch een beetje als ertussenuit sneaken. Ik mis die laat ste handdrukken echt. Juist bij zo'n rondje wissel je nog wat informatie uit, deel je visitekaartjes met elkaar of maak je een vervolgafspraak.'' ,,Het opvallende is dat er meestal wel een schrikreactie volgt. Zo van: wat doe ik nü? Toch is het niet zo gek dat we na al die maanden soms nog han den schudden. Het is zo'n diep inge sleten culturele gewoonte dat het moeilijk is ervan af te komen. De handdruk gaat helemaal terug naar Ook in die leeftijdscategorie komen gevallen van ondraaglijk en uit zichtloos lijden voor. Artsen zijn niet altijd in staat om dit lijden weg te nemen, blijkt ook uit het onder zoek dat in opdracht van het kabi net is uitgevoerd. Ze ervaren name lijk 'een grijs gebied' tussen pallia- tieve sedatie en actieve levensbe- eindiging. Dit laatste is overigens iets anders dan euthanasie, zoals dat in de wet omschreven staat. De arts kan aan een verzoek daartoe alleen straffe loos gehoor geven als de patiënt juridisch wilsbekwaam is. In de huidige wetgeving is bij kinderen jonger dan 12 jaar daarom geen eu thanasie mogelijk. Het is ook niet de bedoeling van het kabinet om de euthanasiewet aan te passen. Voor de hand ligt eerder een regeling om de juridische ver wijtbaarheid weg te nemen bij art sen die volgens de regels actief een jong leven beëindigen. Dat is nu ook de praktijk bij levensbeëindi ging bij een pasgeborene. 'Grijs gebied' tussen palliatieve sedatie en actieve levensbeëindiging Een Haagse ingewijde licht toe: ,,Er zitten tien tinten grijs tussen palliatieve sedatie en actieve le vensbeëindiging bij de groep tus sen 1 en 12 jaar. Daar moeten we geen overhaaste discussies over willen voeren.'' De Christenunie komt zwaar in het verweer tegen het idee om nog vóór de landelijke verkiezingen een regeling in elkaar te timmeren, al wordt ontkend dat 'aan de noodrem is getrokken'. De andere christelijke regeringspartij staat pragmatischer in de kwestie. Het CDA zou het be langrijk vinden dat er, nu er een de- gelijk rapport ligt, stappen worden genomen om het lijden van deze groep te kunnen beëindigen. Een oplossing waarmee alle coa litiepartijen kunnen leven, lijkt nog ver weg. Zeker nu er gelekt is uit het vertrouwelijke overleg, klinkt het. Ondertussen leunen VVD en D66 vooral achterover. De liberale par tijen zitten vast aan een dichtge timmerd regeerakkoord, maar alle stappen die er - in een kabinet met de Christenunie en het CDA - toch genomen kunnen worden in me- disch-ethische kwesties, zijn voor hen winst. VIROLOOG de middeleeuwen, toen ridders el kaar de hand reikten om te laten zien dat ze geen wapens bij zich hadden. Het had en heeft een sterke symboli sche waarde: 'Ik kom in vrede'. Niet voor niets dat er een tijd terug zo'n ophef ontstond toen imams hier vrouwen geen hand wilden geven. En er speelt nog iets anders mee. We krijgen, zonder ons daar heel bewust van te zijn, via die ene handdruk veel handige informatie. Het limbische deel van onze hersenen - ons oer oude 'reptielenbrein' - haalt er van alles uit. Of iemand de sterkere partij is, of iemand toegeeflijk is, of ner veus. In 10 seconden vormen we zo al een eerste indruk. Die informatie ontbreekt nu.'' ,,Dat is een soort samenspel van cul tuur, religie en klimaat. In warme Aziatische en Arabische landen is hy giëne altijd meer een issue geweest dan in het Westen. Daar hebben ze van oudsher dus een andere manier van begroeten, zónder elkaar aan te raken. Ze vinden die handdruk altijd ,,Voor een ingesleten culturele ge woonte verdwijnt, moet er veel tijd overheen gaan. Soms wel drie gene raties. Dus nee, ik denk het niet. Maar ik was er zelf wel zo nieuwsgierig Ons 'reptielenbrein' haalt van alles uit een handdruk. Of iemand sterk is, of nerveus naar dat ik een onderzoek bij hon derd jonge gezinnen ben gestart. Le ren ouders hun kinderen nog altijd dat ze volwassenen een hand moeten geven als corona weer over is? Of sug gereren ze een andere manier van voorstellen? Voorlopig komen, merk ik, beide oplossingen voor. De drie zoenen - die an dere typisch Nederlandse ge woonte - zouden wel eens passé kunnen zijn. Die ge woonte is namelijk niet zo oud. Nederlanders zijn pas on der invloed van zuidelijke lan den na de wederopbouw massaal gaan zoenen. Bovendien is die begroeting ook altijd wat pro blematisch geweest, wat vaag omlijnd. Wanneer moest je mensen zoenen, wanneer niet? Ik ben vast niet de enige die het niet erg vindt dat het op re cepties niet meer hoeft. Ik zoen en knuffel nu nog al leen maar met mijn gezin en dat is prima." „Veel van die begroetingen hebben we aan het begin van de pandemie bedacht toen er vooral gefocust werd op de overdracht van het virus via de handen. Inmiddels weten we dat het virus zich ook via de lucht verplaatst, dus is afstand hou den zo belangrijk geworden dat een voetenkus of elleboog of boks voor veel mensen niet comfortabel voelt: te dichtbij.'' ,,Daarin kunnen we nog wel wat creatiever zijn. Waarom gaan we in stadions, als daar weer publiek in mag, niet massaal over op de wave? Die is volledig coronaproof. Of doen we die Jerusalema Challenge, dat dansje dat iedereen mee kan doen. Of: zwaaien met de handen, zoals in de gebarentaal? Genoeg alternatie ven, lijkt me.'' al een beetje vie zig. En iemand of iets aanraken met je linkerhand is hele maal not done: die heb je mogelijk op de wc gebruikt. In andere delen van de wereld hoeven ze zich nu dus minder aan te pas sen dan wij." donderdag 8 oktober 2020 Verplicht drie keer zoenen? Die traditie legt het loodje Eefje Oomen Sommigen steken toch nog, puur per ongeluk, hun hand uit. Hoe kan dat? Actieve levensbeëindiging bij wilsonbekwame jonge kinderen die ernstig lijden, is acceptabel als ouders erom vragen. Dat vinden veruit de meeste artsen (84 procent). Zij willen dat de politiek die mogelijkheid ook regelt voor kinderen tussen de 1 en 12 jaar. Edwin van der Aa Den Haag Danielle Braun be groet een ander door voor iemand te gaan staan, met de handen voor haar buik en oog contact te maken. FOTO'S ERIK VAN T WOUD Volgens viroloog Bert Niesters (UMC Groningen) is het duidelijk: af stand houden blijkt bij een begroeting het allerbelang rijkst. „Daarom ben ik ook niet voor een elleboog of een voetentik. Een knikje moet, denk ik, echt voldoende zijn'', zegt Niesters. In sommige delen van de wereld was de handdruk al vóór corona uit den boze. Waarom eigenlijk? Zal de handdruk hier na de pandemie ook niet als 'viezig' gezien worden en verdwijnen? - Danielle Braun, antropoloog Er zijn genoeg grappige alter natieven, zoals de voetenkus. Waarom slaan die niet aan? Meer rituelen blijken taai, zoals juichen bij een doelpunt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 7