OZCAN AKYOL Van Nieuwenhuizen geeft groen licht voor 'nieuwe Stint' Verkrijgbaar vanaf vrijdag 9 oktober van Albert Heijn /Oh 6 FIFA 21 Speel als eerste! Bekijk de openingstijden op ah.nl/openingstijden Column ijn buurvrouw bestiert een lunchzaak. En omdat ze kwetsbare jongeren met een beperking in dienst heeft, besloot ze het gebruik van mond kapjes in haar onderneming aan te moedigen. Dat heeft ze geweten; een groot aantal klanten is onbe schoft. Ze vinden haar instructies kin derachtig ('Ik kom alleen voor een kop koffie') of ze verzinnen van al les, zodat ze een uitzondering op de rest kunnen vormen. Een groep volwassen mannen deze week: ,,Wij horen écht bij een huishou den, met z'n vijven.'' dat alleen mijn buurvrouw met dit probleem kampt. De openbaar vervoerbedrijven meldden giste ren dat zij wekelijks 144 meldin gen van incidenten binnenkrijgen die gerelateerd zijn aan de mond kapjesplicht. Dan moet u denken aan zelfbenoemde 'wakkere' men sen die gaan schelden, spugen of een medewerker zwaar mishande len, aldus de voorzitter van de brancheorganisatie. Ik moest denken aan de woor den van Rutte vorige week: ,,Het is een dringend advies om mond- kapjes te dragen. Maar kom nou, ik ga niets verplichten. Dat is kinder achtig.'' Ziehier: de tegenstrijdig heid van ons coronabeleid in een notendop. Als het kabinet onverla ten de ruimte geeft om zich hufte- rig te gedragen, moet het ook niet vreemd opkijken als die lieden dat doen. Het lijkt mij heel simpel: maak dat mondkapje geheel vrijblij vend, of verplicht iedereen het overal op te doen, zoals bij onze buurlanden al het geval is. Dat scheelt een hoop gezeik. Maar wat Rutte nu uitdraagt, is louter verwarring. Iedereen draagt ver antwoordelijkheid voor zijn eigen prole- terige gedrag, maar deze mensen krijgen ontegenzegge lijk munitie van een do lende over heid. Het crisismanagement van Mark Rutte leunt nog steeds op een li berale signatuur. Waar komt dat toch vandaan? Het lijkt erop dat hij in deze uitzonderlijke tijden nog steeds denkt dat hij een VVD- stempel op zijn aanpak moet drukken. Dat hoeft nu echt niet. Misschien kan iemand in de mi nistersploeg hem uitleggen dat we nu iemand nodig hebben die op basis van data, gezond verstand en intuïtie maatregelen uitstippelt. De resultaten van de huidige aanpak stemmen somber. De be smettingen lopen hoog op, zie kenhuizen moeten reguliere zorg afschalen en het humeur in Ne derland wordt er niet beter op, waardoor anarchisten de orde kunnen verstoren. Een beetje duidelijkheid, dat is wat de bevolking nodig heeft. Als Rutte denkt dat de burgers dit coronaprobleem zélf zullen op lossen, gaan we nog zeer duistere tijden tegemoet. Onverlaten krijgen de ruimte om zich hufterig te gedragen Eerder achtte Van Nieuwenhui- zen de BSO-bus nog niet geschikt voor de openbare weg. Op basis van rapporten van de RDW en en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is dat besluit nu gewijzigd. Het nieuws dat de populaire elektri sche bolderkar toch gebruikt mag worden, komt voor veel kinder dagverblijven als geroepen. De RDW heeft vastgesteld dat de BSO-bus aan alle eisen vol doet, behalve dat het maximum aantal van acht passagiers wordt overschreden. Op verzoek van de Tweede Kamer is hier echter eer der al een uitzondering voor ge maakt, nadat met de kinderop- vangsector afspraken zijn ge maakt over veilig gebruik van het vervoermiddel. Zo gaat de BSO- bus zoveel mogelijk rijden op vrijliggende fietspaden of in 30-kilometerzones. Ook wordt de 'bus' alleen bestuurd door perso nen die een rijvaardigheidstrai- ning hebben gevolgd. Dramatisch ongeluk De oude Stint mocht sinds eind 2018 niet meer de weg op. Dat be sluit van de minister volgde op het dramatische ongeval in Oss dat jaar. Een Stint met remproble- men werd toen gegrepen door een trein. Vier kinderen kwamen om. Na het ongeluk heeft de be i Nieuws komt als geroepen voor kinderdagverblijven denker, Edwin Renzen, een nieuw voertuig gecreëerd. De BSO-bus lijkt op de oude Stint. Hij monteerde er een bescher mende beugel op, bracht gordels aan en zette er extra remmen op. Deze week nog liet Renzen we ten dat zijn bedrijf failliet dreigde te gaan. Hij zei zich 'besodemie terd' te voelen door de politiek. ,,We hebben werkelijk alles ge daan wat van ons is gevraagd. We hadden voor de zomer al de weg op kunnen zijn. Waarom lukt het niet? Dat begrijp ik niet.'' donderdag 8 oktober 2020 GO ^0 @OzcanAkyol Verwarrina Er is geen reden om te denken C,>V>v a - -- De BSO-bus, de opvolger van de Stint, mag binnenkort de openbare weg op. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gisteren aan de Tweede Kamer laten weten. Yelle Tieleman Den Haag FIFA 21 Standard Edition! Adviesprijs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 6