OZCAN AKYOL
Van Nieuwenhuizen
geeft groen licht
voor 'nieuwe Stint'
Verkrijgbaar vanaf vrijdag 9 oktober
van Albert Heijn /Oh
6
FIFA 21
Speel als eerste!
Bekijk de openingstijden
op ah.nl/openingstijden
Column
ijn buurvrouw bestiert
een lunchzaak. En omdat
ze kwetsbare jongeren
met een beperking in dienst heeft,
besloot ze het gebruik van mond
kapjes in haar onderneming aan te
moedigen. Dat heeft ze geweten;
een groot aantal klanten is onbe
schoft.
Ze vinden haar instructies kin
derachtig ('Ik kom alleen voor een
kop koffie') of ze verzinnen van al
les, zodat ze een uitzondering op
de rest kunnen vormen. Een groep
volwassen mannen deze week:
,,Wij horen écht bij een huishou
den, met z'n vijven.''
dat alleen mijn buurvrouw met dit
probleem kampt. De openbaar
vervoerbedrijven meldden giste
ren dat zij wekelijks 144 meldin
gen van incidenten binnenkrijgen
die gerelateerd zijn aan de mond
kapjesplicht. Dan moet u denken
aan zelfbenoemde 'wakkere' men
sen die gaan schelden, spugen of
een medewerker zwaar mishande
len, aldus de voorzitter van de
brancheorganisatie.
Ik moest denken aan de woor
den van Rutte vorige week: ,,Het is
een dringend advies om mond-
kapjes te dragen. Maar kom nou, ik
ga niets verplichten. Dat is kinder
achtig.'' Ziehier: de tegenstrijdig
heid van ons coronabeleid in een
notendop. Als het kabinet onverla
ten de ruimte geeft om zich hufte-
rig te gedragen, moet het ook niet
vreemd opkijken als die lieden dat
doen.
Het lijkt mij heel simpel: maak
dat mondkapje geheel vrijblij
vend, of verplicht iedereen het
overal op te doen, zoals bij onze
buurlanden al het geval is. Dat
scheelt een hoop gezeik. Maar wat
Rutte nu uitdraagt, is
louter verwarring.
Iedereen draagt ver
antwoordelijkheid
voor zijn eigen prole-
terige gedrag, maar
deze mensen krijgen
ontegenzegge
lijk munitie
van een do
lende over
heid.
Het crisismanagement van Mark
Rutte leunt nog steeds op een li
berale signatuur. Waar komt dat
toch vandaan? Het lijkt erop dat hij
in deze uitzonderlijke tijden nog
steeds denkt dat hij een VVD-
stempel op zijn aanpak moet
drukken. Dat hoeft nu echt niet.
Misschien kan iemand in de mi
nistersploeg hem uitleggen dat we
nu iemand nodig hebben die op
basis van data, gezond verstand en
intuïtie maatregelen uitstippelt.
De resultaten van de huidige
aanpak stemmen somber. De be
smettingen lopen hoog op, zie
kenhuizen moeten reguliere zorg
afschalen en het humeur in Ne
derland wordt er niet beter op,
waardoor anarchisten de orde
kunnen verstoren.
Een beetje duidelijkheid, dat is
wat de bevolking nodig heeft. Als
Rutte denkt dat de burgers dit
coronaprobleem zélf zullen op
lossen, gaan we nog zeer duistere
tijden tegemoet.
Onverlaten krijgen
de ruimte om zich
hufterig te gedragen
Eerder achtte Van Nieuwenhui-
zen de BSO-bus nog niet geschikt
voor de openbare weg. Op basis
van rapporten van de RDW en en
de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid is
dat besluit nu gewijzigd. Het
nieuws dat de populaire elektri
sche bolderkar toch gebruikt mag
worden, komt voor veel kinder
dagverblijven als geroepen.
De RDW heeft vastgesteld dat
de BSO-bus aan alle eisen vol
doet, behalve dat het maximum
aantal van acht passagiers wordt
overschreden. Op verzoek van de
Tweede Kamer is hier echter eer
der al een uitzondering voor ge
maakt, nadat met de kinderop-
vangsector afspraken zijn ge
maakt over veilig gebruik van het
vervoermiddel. Zo gaat de BSO-
bus zoveel mogelijk rijden op
vrijliggende fietspaden of in
30-kilometerzones. Ook wordt de
'bus' alleen bestuurd door perso
nen die een rijvaardigheidstrai-
ning hebben gevolgd.
Dramatisch ongeluk
De oude Stint mocht sinds eind
2018 niet meer de weg op. Dat be
sluit van de minister volgde op
het dramatische ongeval in Oss
dat jaar. Een Stint met remproble-
men werd toen gegrepen door
een trein. Vier kinderen kwamen
om. Na het ongeluk heeft de be
i Nieuws komt als
geroepen voor
kinderdagverblijven
denker, Edwin Renzen, een
nieuw voertuig gecreëerd. De
BSO-bus lijkt op de oude Stint.
Hij monteerde er een bescher
mende beugel op, bracht gordels
aan en zette er extra remmen op.
Deze week nog liet Renzen we
ten dat zijn bedrijf failliet dreigde
te gaan. Hij zei zich 'besodemie
terd' te voelen door de politiek.
,,We hebben werkelijk alles ge
daan wat van ons is gevraagd. We
hadden voor de zomer al de weg
op kunnen zijn. Waarom lukt het
niet? Dat begrijp ik niet.''
donderdag 8 oktober 2020
GO
^0 @OzcanAkyol
Verwarrina
Er is geen reden om te denken
C,>V>v a
- --
De BSO-bus, de opvolger van
de Stint, mag binnenkort de
openbare weg op. Dat heeft
minister Van Nieuwenhuizen
(Infrastructuur en Waterstaat)
gisteren aan de Tweede Kamer
laten weten.
Yelle Tieleman
Den Haag
FIFA 21 Standard Edition!
Adviesprijs