c* Politie zat fout bij afsluiten tunnel Intern onderzoek: Te grote risico's bij achtervolging Franse auto Sjoerd Barends van Intersport: Houd de dief! Pararoeier Corné de Koning Training in aanpak winkeldiefstal ,,Wat een mooi gebaar", zegt Miep Jansen (80) uit Waarde, wanneer vrijwilliger Chris Meijnders (links) woensdagmiddag met een schaal gebakjes in zijn hand aanbelt. In het kader van de Week tegen Eenzaamheid werden in totaal tachtig gebakjes uitgedeeld. Eenzaam is mevrouw Jansen niet. ,,We hebben elkaar nog", zegt ze, wijzend naar haar man Jan (83). Later dit jaar krijgt de actie een vervolg. In welke vorm is nog niet helemaal duidelijk. Grote kans op titel op allereerste EK Guido van der Heijden Terneuzen Zes auto's stonden vrijdagavond laat voor de slagboom van de Sluis kiltunnel te wachten, terwijl een door de politie achternagezeten Franse auto naderde met snelheden die opliepen tot tweehonderd kilo meter per uur. Een voorruit had de vluchtauto niet meer, nadat deze zowel door de slagbomen van de tolpoortjes als die van de Wester- scheldetunnel was gereden. Het scheelde weinig of het was helemaal misgegaan. In 2011 kwam Het is niet volgens de protocollen gegaan. We nemen de zaak intern hoog op een 35-jarige man op de A2 ter hoogte van Abcoude om het leven, nadat benzinedieven op een door de politie gecreëerde file reden. Over het verzoek aan de tunnel operator om de Sluiskiltunnel af te sluiten, opdat de vluchtende auto gestopt kon worden, zegt de politie nu dat het een fout is geweest. ,,Het is niet volgens de protocollen ge gaan en het is uitdrukkelijk niet onze bedoeling geweest om een op stopping te veroorzaken", zegt po litiewoordvoerder Mireille Aalders. ,,We nemen de zaak intern hoog op." Een en ander is duidelijk ge worden nadat de opnamen van vrijdagavond van zowel de politie- centralist als die van de tunnelope rators teruggeluisterd zijn. De achtervolging begon rond 22.30 uur op de A58 ter hoogte van Wouw. De Franse auto, die van wege de hoge snelheid door de po litie staande werd gehouden, reed vervolgens hard door. Volgens po- litiewoordvoerder Aalders werden onderweg vuilniszakken met hen- neptoppen uit de auto geworpen. De achtervolging, met snelheden tot tweehonderd kilometer per uur, We maken wel degelijk de overweging of het inderdaad kan ging door de Westerscheldetunnel, waar de Franse auto dwars door de slagbomen van de tolpoortjes reed. Volgens directeur Harald Schoenmakers van Westerschelde- tunnel NV (waaronder ook het be heer van de Sluiskiltunnel valt) had de politiecentralist in Bergen op Zoom niet het overzicht dat zijn operator wel had. ,,Het is niet zo dat als de politie dat vraagt we dat dan ook rücksichtslos doen, we maken wel degelijk de overweging of het inderdaad kan. Maar een blokkade van auto's was niet de opzet." Direct nadat de Franse auto ook door de slagboom van de Sluiskil tunnel reed, is besloten de achter volging te staken. De Westerscheldetunnel NV heeft geen aangifte gedaan van de kapotgereden slagbomen. De offi cier van justitie heeft dinsdag be sloten verder onderzoek te staken. De kans op succes werd te klein ge acht. 1% I donderdag 8 oktober 2020 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND 4 ZEELAND15 In de achtervolging die vrijdag avond vanuit West-Brabant - via de A58 - door de Wester- schelde- en Sluiskiltunnel voerde, zijn te grote risico's ge nomen door de Sluiskiltunnel te laten afsluiten. Dat laatste had niet mogen gebeuren, zegt de politie na onderzoek. - Mireille Aalders, politie - Harald Schoenmakers, tunnel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29