c*
Politie zat fout bij afsluiten tunnel
Intern onderzoek: Te grote risico's bij achtervolging Franse auto
Sjoerd Barends
van Intersport:
Houd de dief!
Pararoeier
Corné de
Koning
Training in aanpak
winkeldiefstal
,,Wat een mooi gebaar", zegt Miep Jansen (80) uit Waarde, wanneer vrijwilliger Chris
Meijnders (links) woensdagmiddag met een schaal gebakjes in zijn hand aanbelt.
In het kader van de Week tegen Eenzaamheid werden in totaal tachtig gebakjes
uitgedeeld. Eenzaam is mevrouw Jansen niet. ,,We hebben elkaar nog", zegt ze,
wijzend naar haar man Jan (83). Later dit jaar krijgt de actie een vervolg. In welke vorm
is nog niet helemaal duidelijk.
Grote kans op titel
op allereerste EK
Guido van der Heijden
Terneuzen
Zes auto's stonden vrijdagavond
laat voor de slagboom van de Sluis
kiltunnel te wachten, terwijl een
door de politie achternagezeten
Franse auto naderde met snelheden
die opliepen tot tweehonderd kilo
meter per uur. Een voorruit had de
vluchtauto niet meer, nadat deze
zowel door de slagbomen van de
tolpoortjes als die van de Wester-
scheldetunnel was gereden.
Het scheelde weinig of het was
helemaal misgegaan. In 2011 kwam
Het is niet volgens de
protocollen gegaan.
We nemen de zaak
intern hoog op
een 35-jarige man op de A2 ter
hoogte van Abcoude om het leven,
nadat benzinedieven op een door
de politie gecreëerde file reden.
Over het verzoek aan de tunnel
operator om de Sluiskiltunnel af te
sluiten, opdat de vluchtende auto
gestopt kon worden, zegt de politie
nu dat het een fout is geweest. ,,Het
is niet volgens de protocollen ge
gaan en het is uitdrukkelijk niet
onze bedoeling geweest om een op
stopping te veroorzaken", zegt po
litiewoordvoerder Mireille Aalders.
,,We nemen de zaak intern hoog
op." Een en ander is duidelijk ge
worden nadat de opnamen van
vrijdagavond van zowel de politie-
centralist als die van de tunnelope
rators teruggeluisterd zijn.
De achtervolging begon rond
22.30 uur op de A58 ter hoogte van
Wouw. De Franse auto, die van
wege de hoge snelheid door de po
litie staande werd gehouden, reed
vervolgens hard door. Volgens po-
litiewoordvoerder Aalders werden
onderweg vuilniszakken met hen-
neptoppen uit de auto geworpen.
De achtervolging, met snelheden
tot tweehonderd kilometer per uur,
We maken wel
degelijk de
overweging of het
inderdaad kan
ging door de Westerscheldetunnel,
waar de Franse auto dwars door de
slagbomen van de tolpoortjes reed.
Volgens directeur Harald
Schoenmakers van Westerschelde-
tunnel NV (waaronder ook het be
heer van de Sluiskiltunnel valt) had
de politiecentralist in Bergen op
Zoom niet het overzicht dat zijn
operator wel had. ,,Het is niet zo dat
als de politie dat vraagt we dat dan
ook rücksichtslos doen, we maken
wel degelijk de overweging of het
inderdaad kan. Maar een blokkade
van auto's was niet de opzet."
Direct nadat de Franse auto ook
door de slagboom van de Sluiskil
tunnel reed, is besloten de achter
volging te staken.
De Westerscheldetunnel NV
heeft geen aangifte gedaan van de
kapotgereden slagbomen. De offi
cier van justitie heeft dinsdag be
sloten verder onderzoek te staken.
De kans op succes werd te klein ge
acht.
1%
I donderdag 8 oktober 2020 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND 4
ZEELAND15
In de achtervolging die vrijdag
avond vanuit West-Brabant - via
de A58 - door de Wester-
schelde- en Sluiskiltunnel
voerde, zijn te grote risico's ge
nomen door de Sluiskiltunnel te
laten afsluiten. Dat laatste had
niet mogen gebeuren, zegt de
politie na onderzoek.
- Mireille Aalders, politie
- Harald Schoenmakers, tunnel