MEDIA CULTUUR 25
Eruption: Van Halen op zijn best
DIT ZIJN DE FAVORIETE
WERKGEVERS VAN
NEDERLAND
Goc gle
Hij heeft met zijn techniek en snel
heid iedere gitarist om de oren gesla
gen. Hij is wel ingehaald, later. Men
sen die nog sneller en nog techni
scher gingen spelen. Maar hij was wel
de eerste die zei: we gaan het zo
doen. Wat 'zo' inhoudt? Dat is een
technisch verhaal. Fingertapping, met
twee handen tegelijk op de gitaarhals
spelen, waarmee hij de reikwijdte
van de toonladders verhoogde. Dat in
combinatie met het oversturen van
zijn versterker. Hij joeg daar meer
stroom doorheen dan toegestaan. Le
vensgevaarlijk, je vraagt om ontplof
fingen, maar hij deed het. Alsof er
een raketmotor in een 2CV ging. Het
effect was dat je gemakkelijker en
sneller die noten kon reproduceren.
Hij heeft mij ook zeker beïnvloed.
Hij speelde zo snel dat het onmoge
lijk leek. Toch ging ik erop oefenen
en merkte ik dat ik sneller kon dan ik
dacht. Zijn bekende riffje van Ain't
talkin' 'bout love heb ik, zoals zoveel
gitaristen, heel vaak geoefend.
Van Halen hoort thuis in de canon
van de elektrische gitaar, je kunt niet
om hem heen. Lastig om hem te
rangschikken, maar zonder twijfel zit
hij in de top 10 aller tijden.''
PABLO VAN DE POEL
,,Eddie van Halen was echt een kun
stenaar. Ik draai Van Halen thuis niet
zo snel, maar als wij op tour zijn en
's avonds heel dronken hard muziek
willen draaien, dan wel. Toen ik 7
was, speelde ik luchtgitaar op Van
Halen, dat ik draaide op mijn ghetto-
blaster. Mijn klasgenootjes luisterden
naar K3 en de Backstreet Boys. Mijn
ouders gaven een feest bij de millen
niumwisseling, maar ik herinner me
dat ik die hele avond op mijn kamer
naar Van Halen heb geluisterd.
Toch ben ik vrij snel daarna over
gestapt naar andere muziek. Nirvana,
Jimi Hendrix. Toen kwam Van Halen
bij mij in het verdomhoekje. Te veel
jaren 80, fout. Tot een jaar of vier ge
leden hield ik dat nog vol. Toen her
ontdekte ik het door er met volwas
sen oren naar te luisteren. Op dat
moment ontdekte ik hoe abnormaal
het was wat Eddie van Halen alle
maal deed op zijn gitaar. Hij ging een
paar stappen verder dan wat daarvoor
normaal was. Alsof je in het tijdperk
van de enorme buizencomputers
opeens met een iPad komt.
Van Halen heeft dat tappen op de
gitaarhals niet zelf uitgevonden,
maar wel geïntroduceerd in de hard
rock. Na hem deed iedere metalgita-
rist het. Daardoor is zijn nalaten
schap wel een beetje besmet. Omdat
al die gitaristen hem gingen nadoen
maar niet zo goed waren, verloor het
origineel wat van zijn waarde. Ter
wijl Van Halen echt een genie was.
Jimi Hendrix staat op 1, maar hij zit
wel in de top 3 aller tijden.''
GITAARSOLO
Het Intermediair Imago Onderzoek geeft inzicht
in de ambities, drijfveren en verwachtingen van
hoogopgeleiden. Benieuwd naar de Favoriete
Werkgevers in jouw branche en alle onderzoeks
resultaten? Ga naar intermediair.nl.
FAVORIETE
WERKGEVER
AWARDS
donderdag 8 oktober 2020
(28, DEWOLFF)
Pablo van de Poel.
FOTO WILLEM JONGENEELEN
Ze mogen dan van verschillende
generaties zijn, Adje Vandenberg
(66), JB Meijers (48) en Pablo van
de Poel (28) antwoorden eensge
zind op de vraag welk nummer je
moet beluisteren om Eddie van
Halen op zijn best te horen. Erup
tion, zeggen ze onafhankelijk van
elkaar.
,,Eén lange gitaarsolo. Als je dat
hoort, dan lig je op de grond, feno
menaal", zegt Meijers. ,,In dat num
mer zit alles waar hij bekend om
staat'', zegt Van de Poel. ,,Hij ge
bruikt zijn tremolo-hendel - waar-
mee je de toon verlaagt of ver
hoogt - superintensief waardoor je
een soort motor- of straaljagerge
luid krijgt.''
Vandenberg vertaalt Eruption let
terlijk: ,,Een uitbarsting. Je slaat
steil achterover, nog altijd is dat
tijdloos, hoewel het van het eerste
Van Halen-album komt. Talloze gi
taristen hebben dat nagespeeld.
Qua noten en techniek lukte dat
soms wel, maar nooit zoals Eddie
het deed. Het was een openbaring
dat je zoiets kon doen op een gi
taar.''
interi-»*ediair
T' 1
{iiiïiiuiil'i