MEDIA CULTUUR 25 Eruption: Van Halen op zijn best DIT ZIJN DE FAVORIETE WERKGEVERS VAN NEDERLAND Goc gle Hij heeft met zijn techniek en snel heid iedere gitarist om de oren gesla gen. Hij is wel ingehaald, later. Men sen die nog sneller en nog techni scher gingen spelen. Maar hij was wel de eerste die zei: we gaan het zo doen. Wat 'zo' inhoudt? Dat is een technisch verhaal. Fingertapping, met twee handen tegelijk op de gitaarhals spelen, waarmee hij de reikwijdte van de toonladders verhoogde. Dat in combinatie met het oversturen van zijn versterker. Hij joeg daar meer stroom doorheen dan toegestaan. Le vensgevaarlijk, je vraagt om ontplof fingen, maar hij deed het. Alsof er een raketmotor in een 2CV ging. Het effect was dat je gemakkelijker en sneller die noten kon reproduceren. Hij heeft mij ook zeker beïnvloed. Hij speelde zo snel dat het onmoge lijk leek. Toch ging ik erop oefenen en merkte ik dat ik sneller kon dan ik dacht. Zijn bekende riffje van Ain't talkin' 'bout love heb ik, zoals zoveel gitaristen, heel vaak geoefend. Van Halen hoort thuis in de canon van de elektrische gitaar, je kunt niet om hem heen. Lastig om hem te rangschikken, maar zonder twijfel zit hij in de top 10 aller tijden.'' PABLO VAN DE POEL ,,Eddie van Halen was echt een kun stenaar. Ik draai Van Halen thuis niet zo snel, maar als wij op tour zijn en 's avonds heel dronken hard muziek willen draaien, dan wel. Toen ik 7 was, speelde ik luchtgitaar op Van Halen, dat ik draaide op mijn ghetto- blaster. Mijn klasgenootjes luisterden naar K3 en de Backstreet Boys. Mijn ouders gaven een feest bij de millen niumwisseling, maar ik herinner me dat ik die hele avond op mijn kamer naar Van Halen heb geluisterd. Toch ben ik vrij snel daarna over gestapt naar andere muziek. Nirvana, Jimi Hendrix. Toen kwam Van Halen bij mij in het verdomhoekje. Te veel jaren 80, fout. Tot een jaar of vier ge leden hield ik dat nog vol. Toen her ontdekte ik het door er met volwas sen oren naar te luisteren. Op dat moment ontdekte ik hoe abnormaal het was wat Eddie van Halen alle maal deed op zijn gitaar. Hij ging een paar stappen verder dan wat daarvoor normaal was. Alsof je in het tijdperk van de enorme buizencomputers opeens met een iPad komt. Van Halen heeft dat tappen op de gitaarhals niet zelf uitgevonden, maar wel geïntroduceerd in de hard rock. Na hem deed iedere metalgita- rist het. Daardoor is zijn nalaten schap wel een beetje besmet. Omdat al die gitaristen hem gingen nadoen maar niet zo goed waren, verloor het origineel wat van zijn waarde. Ter wijl Van Halen echt een genie was. Jimi Hendrix staat op 1, maar hij zit wel in de top 3 aller tijden.'' GITAARSOLO Het Intermediair Imago Onderzoek geeft inzicht in de ambities, drijfveren en verwachtingen van hoogopgeleiden. Benieuwd naar de Favoriete Werkgevers in jouw branche en alle onderzoeks resultaten? Ga naar intermediair.nl. FAVORIETE WERKGEVER AWARDS donderdag 8 oktober 2020 (28, DEWOLFF) Pablo van de Poel. FOTO WILLEM JONGENEELEN Ze mogen dan van verschillende generaties zijn, Adje Vandenberg (66), JB Meijers (48) en Pablo van de Poel (28) antwoorden eensge zind op de vraag welk nummer je moet beluisteren om Eddie van Halen op zijn best te horen. Erup tion, zeggen ze onafhankelijk van elkaar. ,,Eén lange gitaarsolo. Als je dat hoort, dan lig je op de grond, feno menaal", zegt Meijers. ,,In dat num mer zit alles waar hij bekend om staat'', zegt Van de Poel. ,,Hij ge bruikt zijn tremolo-hendel - waar- mee je de toon verlaagt of ver hoogt - superintensief waardoor je een soort motor- of straaljagerge luid krijgt.'' Vandenberg vertaalt Eruption let terlijk: ,,Een uitbarsting. Je slaat steil achterover, nog altijd is dat tijdloos, hoewel het van het eerste Van Halen-album komt. Talloze gi taristen hebben dat nagespeeld. Qua noten en techniek lukte dat soms wel, maar nooit zoals Eddie het deed. Het was een openbaring dat je zoiets kon doen op een gi taar.'' interi-»*ediair T' 1 {iiiïiiuiil'i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25