Montage i^zalando I ECONOMIE 17 TWEEDEHANDS KLEDING En wat wilt u ervoor uittrekken? molenaar Kies voor een veilige Molenaar douche! delen aan de concurrentie. ,,Za- lando biedt meer dan tweedui zend merken aan, je kunt als klant kiezen uit verschillende prijscate gorieën. Ik denk dat een bedrijf als Wehkamp de ontwikkelingen bij Zalando goed in de gaten houdt en op termijn ook de categorie twee dehands zal aanbieden. Zo zullen er ongetwijfeld nog meer volgen.'' Wehkamp biedt overigens sinds kort het 'retourkoopje' aan. Gere tourneerde artikelen met een lichte beschadiging zijn volgens de webwinkel nog goed genoeg voor een tweede leven. Wehkamp con troleert het product en verkoopt het vervolgens weer tegen een ge reduceerd tarief. De retourkoopjes gelden nog niet voor kleding, maar wel voor de categorieën wonen en tuin. Bij succes wordt het aanbod uitgebreid. Zalando had ruim twee jaar voorbereidingstijd nodig voordat werd begonnen met de wederver koop van gebruikte mode. ,,We willen het onze klant zo gemakke lijk mogelijk maken. Zowel voor degene die bij ons kleding aan biedt als koopt. Wij vragen aan bieders om eerst een foto van een product te maken en naar ons te sturen. Alleen artikelen die eruit zien als nieuw komen door onze selectie. Als het kan worden ver kocht, doen we een prijsvoorstel aan de aanbieder. Bij akkoord wordt het artikel naar ons opge stuurd. Wij houden vervolgens de kwaliteitscontrole, maken profes sionele foto's en plaatsen die op onze site. Ook al wordt het niet verkocht, de aanbieder krijgt altijd Er zijn nog vele kledingkasten die kunnen worden leeggehaald de vergoeding die we hebben afge sproken. We zullen kleding die niemand koopt, ook niet vernieti gen, maar aan partnerbedrijven doorverkopen of doneren'', legt Jacintha de Graaf uit. Die vergoe ding is overigens geen geldbedrag, maar een tegoedbon, in te leveren bij Zalando zelf. Ook kan worden gekozen het geld te doneren aan een goed doel. Een slim verkoopmodel, conclu deert Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. ,,Zo houdt Zalando het geld in eigen zak. Aan de andere kant biedt het bedrijf op deze manier ook bescherming aan de consument die via dit platform koopt en verkoopt. Je ziet dat bij andere platforms waarbij een par ticuliere consument zelf een kle dingstuk verkoopt aan een andere particulier soms misgaan. Als je dan iets verkoopt en je krijgt je geld niet, dan is het heel lastig om dit terug te krijgen, aangezien het consumentenrecht dan niet geldt. Je ziet dat regelmatig gebeuren met valse accounts op Marktplaats. Het is zaak dat je goed oplet bij een aankoop van tweedehands artike len. Als iets kostbaars wordt aan geboden voor een relatief lage prijs, weet je al bijna zeker dat het niet klopt.'' Klachten Op sites voor consumentenrecen sies zoals Trustpilot of het klach tenkompas van de Consumenten bond, zijn veel gebruikers erg te spreken over online platforms voor tweedehands mode. Sites als Uni ted Wardrobe en The Next Closet krijgen hoofdzakelijk positieve re censies. Dat geldt niet voor Vinted, het van oorsprong Litouwse plat form dat sinds 2012 actief is. Veel gebruikers zijn niet te spreken over de slechte bereikbaarheid (geen telefoonnummer, alleen commu nicatie via de mail) van Vinted. Daarnaast krijgen verkopers soms geen geld als de koper beweert dat het opgestuurde artikel nep is. 'Ik moest van Vinted binnen 24 uur bewijs leveren dat de schoenen die ik had verkocht, niet nep zijn. Dit heb ik dan ook netjes gedaan. De volgende dag kreeg ik bericht van Vinted dat de schoe nen 'inauthentic' verklaard wer den. Een klacht indienen kan niet. Het enige wat je kunt doen is pra ten met de Vinted-support-chat. Maar dan krijg je alleen het ant woord terug dat ze je niets kunnen vertellen over de reden waarom, omdat ze niet willen dat er nog meer replica's worden gemaakt. Zo ben ik én mijn geld én mijn schoe nen kwijt', aldus een van de gedu peerden op Trustpilot. Bij Vinted gaan ze niet direct in op de kritiek. Het bedrijf laat via mail weten dat er alles aan wordt gedaan om de verkoop van namaakartikelen te gen te gaan en dat dit steeds beter gaat door onder meer nieuwe technologieën. Ondanks de kritiek op Vinted, denkt Kitty Koelemeijer dat ook dit platform stevig doorgroeit. ,,Duurzaamheid blijft nog wel even de trend. Er zijn nog vele kledingkasten die kunnen worden leeggehaald. Dat is goed nieuws voor dit soort platforms. Het aan bod groeit en er kleeft een groen imago aan deze bedrijven. Daar kun je mee vooruit.'' collectie Gratis veilige badkamergids ontvangen? Bel 0341 - 23 23 00 of kijk op www.molenaar.nl donderdag 8 oktober 2020 GO - Kitty Koelemeijer, retailexpert Klantwaardering op Trustpilot voordeel oplopend tot: Veilig. Dankzij de extra lage instap en een antislip vloer. Vlot. Snelle levering én de plaatsing kan vaak al binnen 1 dag! Vakkundig. Onze monteurs werken altijd schoon en netjes. Vertrouwd. Onze klanten beoordelen ons met een 'Uitstekend'. Voordelig. Profiteer tijdelijk van montagevoordeel tot 900,-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17