Thuis uit eten: duurder vlees O O O lil 16 ECONOMIE Wat te doen met de kleding die je niet meer draagt? Veel mensen zetten het online te koop om er nog wat aan te verdienen. Het is een groeiende markt, zelfs webgigant Zalando biedt sinds deze week tweedehands kleding aan. „Noem het vintage en het verkoopt.'' Kort 'Geen onderzoek Geldmaat' Concurrentiewaakhond ACM staakt zijn onderzoek naar een mogelijke overtreding van de concurrentieregels door Geldmaat. Dat is het gezamenlijke netwerk van gele pinautomaten van Rabobank, ING en ABN Amro. Volgens de toezichthouder zijn de ta rieven van Geldmaat helemaal niet onrede lijk, in tegenstelling tot wat diverse kleinere banken eerder beweerden. De ACM kreeg klachten dat Geldmaat te hoge tarieven zou rekenen aan andere banken voor het gebruik van het netwerk. Volgens de ACM betalen niet-aangesloten banken aan Geldmaat mo menteel zelfs minder dan de drie grootban ken. KPN meest vrouwvriendelijk KPN is het best presterende bedrijf van Ne derland als het om de gelijkheid van man nen en vrouwen gaat. Dat concludeert on derzoeksbureau Equileap op basis van een analyse van de honderd grootste beursgeno teerde bedrijven. Equileap hanteerde ne gentien criteria, waaronder de loonkloof, partnerverlof en beleid tegen seksuele inti midatie. KPN krijgt een gemiddelde score van 66 procent. Andere Nederlandse bedrij ven in de top 10 zijn verzekeraar ASR, Unile ver, ABN Amro en Ahold Delhaize. Welke bedrijven onderaan de ladder zijn geëin digd, wil Equileap niet zeggen. Britten spelen het hard Britse onderhandelaars dreigen de gesprek ken met de Europese Unie over een nieuw handelsakkoord te staken als er volgende week geen duidelijk zicht op een overeen komst is. Dat melden bronnen aan persbu reau Bloomberg. Volgens de geruchten wil de Britse premier Boris Johnson duidelijk heid over de contouren van een overeen komst. De Britten stapten per 1 februari uit de EU, maar tot het eind van het jaar loopt een overgangsperiode. Voor 15 oktober moet er enige duidelijkheid zijn over een moge lijke overeenkomst voor na die tijd, zo klinkt het vanuit Londen. PostNL Heineken Shell Euro commercial Properties ZALANDO NIEUWE MARKT Voor tweedehands lingerie hoef je bij de meeste webwinkels niet aan te kloppen. Ook niet bij Za- lando. Dat geldt ook voor gedragen zwemkleding, een tas van slangenleer of jas met echte bontkraag. ,,Daar zijn we heel streng in. Alles wat we op de site zetten, wordt vooraf door ons gecontroleerd. Als je alleen foto's onder ogen krijgt van bijvoorbeeld een jas of een tas, zie je niet altijd of er kleine beschadigingen aan wezig zijn. En de kans bestaat dat een kledingstuk stinkt. Daarom gaat alles eerst door onze handen'', vertelt Jacintha de Graaf, hoofd Zalando Benelux. De opmars van tweedehands kleding gaat snel. Waar je eerst je heil moest zoeken in kringloop winkels en op Marktplaats, schie ten de online platforms die alleen gedragen kleding, schoenen en tassen aanbieden, als paddenstoe len uit de grond. En nu ziet ook een grote speler als de van oor sprong Duitse webwinkel Zalando brood in gedragen mode. ,,Het stoffige imago is er vanaf. Deze aanbieders hebben het ook niet over tweedehands, maar over pre- owned of vintage. Noem het zo en het verkoopt. Vintage klinkt ook een stuk minder goedkoop'', zegt retail- en marketingexpert Kitty Koelemeijer. Volgens haar is de markt nog Ook al wordt het niet verkocht, de aan bieder krijgt altijd de vergoeding niet verzadigd. ,,Vooral de millen- nials en nog jongere generaties zijn kritischer op wat ze kopen. Schade voor het milieu speelt daarbij een voorname rol. Hier- door groeit de populariteit van duurzame mode, kleding die lang meegaat en die je niet na tien keer wassen moet weggooien.'' Thred- Up, een Amerikaans platform dat gedragen kleding voor particulie ren doorverkoopt, becijferde dat in 2028 13 procent van de kleding in de Amerikaanse kasten bestaat uit tweedehands items. Dit percen tage ligt nu op zo'n 6 procent. Fysieke winkels Koelemeijer: ,,In de Verenigde Sta ten is het booming. Ik was eind vo rig jaar in New York en daar zie je zelfs in de chicste avenues winkels die pre-owned verkopen, zoals The RealReal. Niet alleen online, ook fysieke winkels richten zich op deze trend. In Zweden, vlakbij hoofdstad Stockholm, heb je in middels zelfs een compleet over dekt winkelcentrum waar ze al leen maar tweedehands spullen verkopen. Ikea heeft daar onlangs ook een winkel geopend.'' Koelemeijer verwacht dat Za- lando met de verkoop van pre-ow- ned best een gevoelige tik kan uit- Het was een eigenaardige tijd nadat de horeca opeens dicht moest, zegt Mikel Pouw van horecaslager Nice to Meat terug blikkend: ,,Opeens bereidden hotels geen ontbijtjes meer, waardoor de verkoop van bacon inzakte.'' Maar, en dat was even onver- wacht, per kilo vlees besteedt de consument nu gemiddeld 17 euro, en dat was iets meer dan 15 euro. ,,Ofwel 10 procent meer dan voor corona'', aldus Pouw. 'Thuis uit eten gaan' is populair sinds de cornacrisis en dat zie je terug in de aankopen bij de sla ger, zo laat Marian Lemson van KNS weten. De hang naar luxer en exclusiever zien de slagers ook. ,,Thuis uit eten is de trend van dit moment." In de webshop van Nice to Meat was het ineens veel druk ker. Particulieren gingen duur der vlees bestellen. Hoewel de tournedos nog steeds bovenaan het lijstje staat van populaire producten, zijn er ineens vlees soorten die stijgen in de top 100. Pouw kan niet alles verklappen (,,Dat is bedrijfsgevoelige infor matie''), maar hij wil wel kwijt dat de Amerikaanse prime rib, de Tomahawk-steak en de Creekstone Black Angus ossen haas (de Bentley onder de ossen hazen) enorm stegen in de lijst. ,,Het meest opvallend is de toe name van de consumptie van het meest exclusieve vlees dat er zo'n beetje te koop is, de Niku Tori Japanse wagyu. Een stukje van 30 gram op een prikker kost maar liefst 6,50 euro. Maar dan heb je wel de ervaring van wagyu.'' ACM: NIETS MIS MET TARIEVEN SLECHTSTE BEDRIJVEN NIET VERMELD ONDERHANDELINGEN VERLOPEN STROEF O donderdag 8 oktober 2020 GO <50 Het postbedrijf heeft de wind stevig in de rug deze week. De bierbrouwer profiteerde van een adviesverho ging door Jeffe- ries. Weer een minne tje voor het olie- en gasconcern. -m De vastgoedin vesteerder sloot de rij in de Mid- Kap. Stoffig en saai tweedehandsje wordt hip en 15% trendy vintage Sanne Schelfaut Rotterdam/Berlijn - Jacintha de Graaf, Zalando De Nederlandse consument is gemiddeld 10 procent meer gaan uitgeven aan vlees de afgelopen maanden, aldus de Koninklijke Nederlandse Sla- gersbond (KNS). Ellen den Hollander Rijswijk E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16