Je liefhebbende Vincent EUWS 11 te ROOFKUNST KOLONIËN y/ .o lerruggave kan beteke nen dat duizenden kunststukken - waar onder topstukken - ver dwijnen uit Neder landse musea. Zo ligt in het Rijks museum in Amsterdam een dia mant die ooit van de sultan van Banjarmasin was. Maar de Neder landers hieven het sultanaat in het Indonesische Zuid-Kalimantan in 1859 op en stuurden de diamant naar Nederland. Huidig oordeel: roofkunst. Museum Naturalis in Leiden be schouwt de Javamens - hét bewijs dat aap en mens evolutionair met elkaar zijn verbonden - als top stuk. In 1891-1892 werden de been deren opgegraven door 'koelies', dwangarbeiders, in opdracht van de Nederlandse arts en paleonto loog Eugène Dubois. Huidig oor deel: discutabel. Een banjo, uit de collectie van het Museum Volkenkunde in Lei den, is tussen 1771 en 1777 door of ficier John Gabriel Stedman mee genomen uit Suriname. Huidig oordeel: verworven in 'koloniale context', maar het is niet te zeggen of de banjo vrijwillig is afgestaan of niet. Het zijn zomaar drie voorbeelden van koloniale kunst uit Neder landse musea waarover een com missie onder leiding van jurist en mensenrechtenactivist Lilian Gon^alves-Ho Kang You zich het afgelopen jaar heeft gebogen. Het advies is gisteren aan minister In- grid van Engelshoven (Cultuur) aangeboden. In een toelichting is Gon^alves duidelijk: ,,Als het niet aan jou toebehoort, moet je het teruggeven.'' Het is volgens haar 'een erkenning van onrecht'. ,,Dat iets tegen de wil is meegenomen.'' Dit hoeft vervolgens niet te bete- Er is heel veel koloniale kunst. Soms is die gekocht, soms geschonken, soms geroofd. kenen dat de kunst niet meer kan worden tentoongesteld. ,,Het staat Nederland vrij om te zeggen: we willen dit kunnen tentoonstel len.'' Er kunnen bijvoorbeeld af spraken worden gemaakt over bruikleen. ,,Soms willen landen een goede museale samenwerking. Dat de kunst in beide landen te zien is en dat daarbij niet alleen de optiek van Nederland, maar ook van 'de ander' wordt getoond.'' Een onafhankelijke adviescom missie moet de minister over roof- kunst adviseren. Ook als de her komst niet duidelijk is - niet on denkbeeldig na soms wel 400 jaar - moet de commissie zich over verzoeken om teruggave buigen. Hoe groot de behoefte bij voor malige koloniën is om roofkunst terug te vragen, heeft Gon^alves niet geïnventariseerd. ,,Maar als er duidelijke regels zijn, wordt voor landen de drempel lager.'' De kwestie is actueel. In maart gaf Nederland een Javaanse dolk van de belangrijke Indonesische verzetsheld prins Diponegoro - gevonden in de collectie van het Museum Volkenkunde - terug aan Indonesië. Vorige maand nog werd door activisten een Congolees grafbeeld 'gestolen' uit het Afrika- museum in Berg en Dal. ,,We brengen dit terug naar huis'', werd op een live-video op Facebook ge zegd. Het beeld werd 'symbolisch meegenomen', stelt Gon^alves, om aan te geven dat 'het object niet aan het museum toebehoort'. ,,Dergelijk onrecht moet je zoveel mogelijk herstellen.'' Gon^alves richt zich in haar ad vies op de voormalige Nederland se koloniën Indonesië, Suriname en de Caribische eilanden. Maar ook uit andere delen van de wereld waar Nederland vroeger korte of langere tijd heerste, ligt kunst in Nederland. Zo werd het kanon van de ko ning van Kandy (het huidige Sri Lanka) in 1765 buitgemaakt door Nederlandse troepen en naar Ne derland gestuurd. Het wordt door sommige historici gezien als een voor de Nederlandse geschiedenis belangrijk object, is te lezen in het rapport van de commissie-Gon- ^alves. Het Rijksmuseum is sinds vorig jaar in gesprek met Sri Lanka over teruggave van het bronzen wapentuig, dat is ingelegd met goud, zilver en robijnen. Voortbestaan Musea met veel koloniale kunst zoals het Rijksmuseum, Rijksmu seum van Oudheden, Museum Bronbeek in Arnhem en het Nati onaal Museum van Wereldcultu ren (drie locaties) hoeven volgens Gon^alves niet te vrezen voor hun voortbestaan. ,,Dat is voorbarig. Er is heel veel koloniale kunst. Soms is die gekocht, soms geschonken, soms geroofd.'' De musea hebben bestaansrecht, vindt ze. ,,Het is van alle tijden dat je de geschiedenis laat zien. Je moet daarin wel andere stemmen toelaten.'' Het Nationaal Museum van We reldculturen (NMVW) noemt het rapport van de commissie een 'grote stap voorwaarts'. Onder meer het Tropenmuseum in Am sterdam en Museum Volkenkunde vallen onder het NMVW. Ook het Rijksmuseum is posi tief. ,,Hiermee neemt Nederland zijn verantwoordelijkheid. Wij juichen dat toe'', aldus NMVW- directeur Stijn Schoonderwoerd. Hij noemt het ook terecht dat de commissie de mogelijkheid biedt voor het claimen van objecten die niet onder dwang zijn afgestaan. Het Rijksmuseum verwacht dat het advies bijdraagt aan een 'con structieve dialoog' met landen van herkomst. donderdag 8 oktober 2020 Liefst veertig brieven die zijn geschreven door Vin cent van Gogh (1853-1890) en verluchtigd met schet sen, zijn vanaf morgen te zien in het Van Gogh Mu seum in Amsterdam. De wereldberoemde kunste naar was ook een verwoed brievenschrijver. Zo'n 820 exemplaren bleven be waard. Ze liggen meestal in het donker in een depot, omdat ze uiterst kwestbaar zijn voor licht. De brieven die worden tentoongesteld, worden dan ook schaars belicht. Bezoekers zien er onder meer de eerste brief van Vincent, aan zijn broer Theo, en de laatste, die Vincent vier dagen voor zijn dood schreef. De expo sitie Je liefhebbende Vin cent is tot en met 10 janu ari te zien. fotos anp tl n, Yt&r P.u 6 Ctk*4A. M UJ<|.,v Teruggeven wordt hele kunst Geroofde kunst uit voormalige koloniën van Nederland moet 'onvoorwaardelijk' worden te ruggegeven als het land van her komst daar om vraagt. Dat advi seert een speciale commissie het kabinet. Hanneke Keultjes Den Haag T - Lilian Gon9alves, jurist FOIO RIJKSMUSEUM TO NATURALIS FOTO MUSEUM VOLKENKUNDE FOTO RIJKSMUSEUM Een diamant van een sultan, botten van de Javamens, een banjo en een met goud, zilver en robijnen ingelegd kanon: het gaat mogelijk om roofkunst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11