Je wist van nie beter 9 Zuiderburen Streektaal ANTWERPEN RED STAR LINE MUSEUM dwangarbeider werkt. Het kop pel huwt na de bevrijding, Anna kiest voor een Belgisch leven. Maar haar verleden houdt ze geheim, ook uit schrik voor geheim agen ten tijdens de Koude Oorlog. Naar haar thuisland keert ze nooit meer terug. Pas na haar dood zoekt en vindt kleindochter Evelyne de fa milie in Oekraïne. Het is moedig dat deze tentoon stelling niet alleen rozengeur en maneschijn presenteert. De Ant werpse zeeman René rijdt in 1957 met een Vespa naar Genua om daar Silvana ten huwelijk te vra gen. Silvana laat het mooie Italië achter zich. Ze blijft van René houden, maar het leven in het grijze België valt haar erg zwaar. Dat liefde alles overwint, wordt nog duidelijk bij het verhaal van Hubert en Hélène. Hij is al ge trouwd als hij in Congo op haar verliefd wordt, ondanks een cul tuur- en groot leeftijdsverschil. Als in 1960 Congo onafhankelijk wordt en er rellen uitbreken, laat Hubert zijn Hélène en hun doch ter Angela niet in de steek. Na een overlevingstocht kunnen ze niet zomaar aan een nieuw leven in België beginnen, er is ook nog de vrouw van Hubert. Pas in 1977 trouwen Hubert en Hélène einde lijk officieel. Straks goed voor een film? In het Antwerpse Red Star Line Museum is de tentoonstelling 'Destination Sweet heart' geopend. Je komt er innemende verhalen tegen van vroeger en nu over liefde en migratie. Het museum dat focust op landverhuizers is sowieso een bezoek waard. A I et de Red Star Line maakten twee miljoen passagiers met stoom schepen ooit de over steek van Antwerpen naar Noord- Amerika. In de oude gebouwen van de rederij huist sinds 2013 het museum dat meermaals werd be kroond. Ook 'Destination Sweet heart' is alweer een schot in de roos. Curator Lien Vloeberghs legt het hoe en waarom van de ten toonstelling uit. ,,De naam Destination Sweet heart kwam naar voor toen we het verhaal hoorden van Anna Ra- veaux. Zij reisde in 1920 naar Ame rika om bij haar verloofde te zijn. Hij was een zeeman die in Ant werpen het café van Anna's zus bezocht. Zo leerden ze elkaar ken- nen. Maar bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog kwam hij vast te zitten in New York. Als Anna in New York aankomt, moet ze haar bestemming opgeven. De beambte schreef toen op: destina tion sweetheart. Dat werd het kernverhaal voor deze tentoon stelling." Migreren uit liefde is van alle tij den. Vaak is het een kwestie van alles en iedereen achterlaten. Soms is het helemaal geen berede neerde keuze. Dat verneem je hier allemaal. De expo raakt ook de ge zinshereniging aan, een thema dat regelmatig op de politieke agenda komt. ,,Het Red Star Line Museum fo cust vooral op de individuele bele ving van de migrant. Dat is hier ook de insteek geweest", vertelt Lien. ,,Tot de jaren 80 was er in België geen beleid rond gezinsmi gratie. In de jaren 60 werd het zelfs gepromoot. Het land had gastar beiders nodig. Die moesten vooral hun vrouw en kinderen meebren gen, zo konden ze een stabiel le ven uitbouwen. Maar dat wordt na het uitbreken van de economische crisis allemaal anders. Het beleid is nu vaak een muur waar de mi granten tegenaan botsen. Dat kom je ook in de verhalen hier tegen." Zo is er de wat tragische liefdes geschiedenis van Anna en André. Anna komt uit een dorp bij Kiev waar in de jaren 30 het schrikbe wind van Stalin heerst. In 1941 val len de nazi's Oekraïne binnen. Anna is 15 wanneer ze als 'Ostar- beiterin' aan de slag moet in Span- dau. Daar leert ze de West-Vla ming André kennen die er als v eve hie de köölplanten noe 1 waoter?" vraogt de buur- I man, binst an 'k mee 'n groene gieter bezig bin. 't Is op 't ènde van de middag, 'n schööne najaorsdag gewist. Jao, 'n paor weken geleejen, toen 't nog boven de vuufentwintig graoden was. Weet je 't nog? M'n boerenköölen stoengen toch zö te verpieteren joeng. Die kreeg ik mao nie an de gang. Die man op de mart in Oöstburg zei nog tegen me: "Goed op letten, mao 't moe lukken. Ik lezen 't wel in de krante. Jao, dao schrieve hie toch altied in?" Ik knikkende maor 's en reej mee m'n vuuftien köölplantjes naor. En 's avonds altied mao waoter gegeven ee, mao ze goengen toch moeilijk in de groei. Te drööge ee? Noe is dat nie van vandaoge of giste ren ee. Want vroeger moest ik ook al tied mee waoter slepen. Mao dan was 't in 't voojaor. Mêêstal was dat regenwa- oter. Uut de pompe. Jao, toen was 'n immer vlug gevuld. Een paor keer mee de zwiengel op en neer en d'n immer was vol. Noe is dat wat anders. Dao komt toch soms maor 'n maoger stra- oltje uut de kraone. Onwillekeurig most ik vorige week an onze pompe dienken. Noe wordt de leste weken d'r een nieuwe waoterlei- ding in de straoten bie ons in 't durp geleid. Die ouwe eterniet buuzen gaon d'r uut. Nieuwe d'r in. Die nieuwe bin nen van plastic. Die ouwe lagen al tied zonder einde in de grond. Meschiens wel tachtig jaor. Korte buusjes van een paor meter. Wudder kregen de waoterleiding al voo den oorlog. Dat is trouwens nog 'n 'êêl gedoe gewist, want niet iederêên stoeng te spriengen om daorop an te sluten. Dao kwam natuurlijk 'n meter op en dao most voo betaold worren. En weet je wie d'r ook een brokke mottig over waoren? De smeejen. Want in de winter bevrozen de pompen nogal 's en dan was t'r braoke. Da most gema- okt worren en mêzêstal vlug 'n bitje, want dat gedoe mee 'n aoker in de winter was ook een gemuggel. Toen 't waoter uut de kraone liep, most de smid minder aan de pompen kommen wèrken naotuurlijk. Noe is dat tegen woordig allemaol makkelijk ee. Je draoi maor an de kraone en d'r is waoter. Jao, schöön waoter, want vroeger zaoten d'r van die bêêstjes in 't regenwaoter. Je zag ze gewoon deu 't waoter schieten. As kleine joeng stoeng ik d'r nog wel 's nao te kieken. "Nie van drienken, 'öör," zei m'n moeder, mao die neigieng 'aon 'k 'êêlemao nie. Kan je begruupen. Bêêstjes in je buuk. En weet je wie ons ook altied waor- schuwende voo waoter? Juust, de juf frouw van de kleuterschoole. Naast de zandbak was 'n 'ööge muur. En as kind wil je natuurlijk daorover kieken. Je zettende dan wat autobanden tegen dat muur, mao de juffrouw riep dan al tied: "Nie doen. Daorachter is een diepe put en daorin zit Jan Aok.' En binst an 'k de leste kööplantjes waoter geef, dienk 'k bie m'n eigen: Wat 'èn ze ons vroeger toch veel wiis gemaokt, ee. Mao je wist van nie beter. dinsdag 6 oktober 2020 Rt0 STAK V-lNt OP Ot Rtu 3 Het verhaal van liefdesmi grant Anna Raveaux. Info: Destination Sweetheart, tot 30 mei 2021 in de Loods van het Red Star Line Museum, Montevi- deostraat 3, Antwerpen. www.redstarline.be Dominique Piedfort In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: Het Red Star Line Museum in Ant werpen. Curator Lien Vloeberghs: ,,Het Red Star Line Museum focust vooral op de individuele beleving van de migrant." FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE Rinus Willemsen In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Rinus Willemsen in het Zeeuws-Vlaams. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streektaal. vit Relaties in Congo worden ook belicht tijdens de expositie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 41