Zware kost verlicht de geest A. 10 ZEELAND 1 sqq6T9ntlY EXPOSITIE HENRIC BORSTEN Het werk van Henric Borsten (Breda, 1951) gaat minstens zoveel over het onzichtbare als over het zichtbare. De beperkingen van het zien en kennen staan centraal. Monnikenwerk Is ik de tentoonstel lingsruimte binnen kom valt mijn oog on middellijk op een ^^^^^^lichtbak met een tekst die ik niet meteen kan lezen. De letters zijn in spiegelbeeld weerge geven. Ik ontdek er het woord 'ap parently' in: blijkbaar. Er zijn nog twee lichtbakken te zien met res pectievelijk het woord 'apparavent' (verschijnen) en 'mittlerweile' (ondertussen). Door de spiegeling is het alsof je het woord van de achterkant ziet. Daarmee plaatst Borsten je buiten de werkelijkheid waarin je je bevindt. De woorden beschrijven alle drie een staat van zijn die zich tussen aan- en afwe zigheid bevindt. Het niet waar neembare is minstens zo wezenlijk voor wat de werkelijkheid is, dan wat je wel kunt zien of ervaren. En alleen door een andere positie in te nemen dan je gewend bent, kom je misschien wat dichter bij een besef van wat de werkelijkheid is. Marges Beide aspecten zetten de toon voor deze expositie. Ik ga een ruimte in waar op ooghoogte tientallen foto's hangen, als een horizontale baan op de wand. Soms is er alleen een nagenoeg zwart vlak te zien, soms schemert er licht door het duister en wordt er iets zichtbaar: een beschreven vel papier, een be slagen raam, een kluwen elektrici teitsdraad of een besneeuwd stukje straat. De foto's vertellen over de marges van het zien, de mate waarin het licht ons een glimp toont van de werkelijkheid om ons heen. Volgens Borsten is de werkelijkheid maar voor een zeer beperkt deel zichtbaar en kenbaar en wat we zien roept vaak meer vragen op dan dat het helder is. Evenwicht Naast het zien en het denken is het begrip 'evenwicht' een belangrijk onderdeel in het werk van Borsten. Dat komt schitterend tot uiting in drie werken waarin hij op een ho rizontaal aan de wand bevestigde aluminium strip met stukken glas - driehoeken en cirkelsegmenten - en één of meer andere strips een perfecte balans creëert. Het span nende is dat de onderdelen puur door hun eigen gewicht op hun plaats blijven. Borsten verwijst zo naar het krachtenveld binnen het universum. Het materiaal versterkt dat idee: aluminium en glas zijn beide materialen die met licht te maken hebben. En licht is een energievorm die verwijst naar het ontstaan van het heelal. Ook het gebruik van grafiet is betekenisvol. Dat wordt gevormd in de sterren. Bosten bevestigde steeds twee stukjes aluminium T-profiel op een blokje grafiet van 10 bij 10 bij 3 centimeter. Telkens vindt hij daar bij een moment van harmonie tus sen licht en donker. De twee mate rialen staan voor twee andere be palende eigenschappen van onze fysieke werkelijkheid: het absorbe ren en het reflecteren van materie en licht. Dat komt ook prachtig tot zijn gerecht in een wandsculptuur waarin Borsten aluminium buizen combineert met zwarte foto's. Het draait om de verhoudingen tussen materiaal, vorm en formaat. Ook hier maakt hij een moment van perfecte balans zichtbaar. Met als extra dimensie een verwijzing naar de ruimte buiten de composi tie. Die Is immers niet begrensd. Elk beeld en daarmee ook elke waarneming van de werkelijkheid is een uitsnede, het geheel is nooit zichtbaar en misschien alleen maar denkbaar. Hoewel je dan terecht komt bij het begrip oneindigheid en dat gaat wat mij betreft ons be grip te boven. Nieuwe mensen leren ken nen. Het is wat moeilijker dan voorheen, met de be perkingen die de overheid ons weer oplegt om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Als je thuis maar drie mensen mag uitnodigen, kies je eerder voor be kenden dan onbekenden. Toch leerde ik deze week iemand ken nen. Maimonides en dat was me er eentje. Het kwam door ds Harry Smit. Op de site kerkopschouwen.nl kondigt hij een kring aan over 'de regels van boete en berouw'. Ik zal eerlijk zeggen dat het me in deze tijd, niet zo'n passend thema leek. Mensen worden al tobberig of somber van thuis zitten. En, ont dekkend dat er in de kring een tractaat wordt bestudeerd van een man die al in 1204 het leven liet, vroeg ik me helemaal af wat de kring gewone stervelingen op Schouwen te bieden heeft. Heb ben mensen niet iets hoopgevends nodig, iets wat het leven verlicht? Omzwervingen Nu was Maimonides een begaafd type. Hij was rabbijn, rechtsge leerde, filosoof en arts tegelijker tijd. Hij werd geboren in Cordoba (Spanje) en stief in Fostat (Egypte). Nadat Cordoba door strikte moslims werd ingenomen, kregen christenen en joden de keuze: moslim worden of ophoe pelen. Zijn familie koos voor het laatste. Na omzwervingen door het zuiden van Spanje vestigden zij zich in Fez (Marokko), waar sommige joden zich voordeden als moslims. Maimonides studeerde. Hij verdiepte zich in de joodse re ligie en andere wetenschappen. Hij woonde ook enige tijd in Israël en uiteindelijk in Egypte, waar hij lijfarts werd van Salah ad-Din, de toenmalige heerser van Egypte. Daarnaast was hij actief als hoofd van de joodse gemeenschap en arts voor het gewone volk. Lekker bezig dus. Zou die drukte ertoe hebben ge- leid dat Maimonides anders werd dan andere rabbijnen? In hun zoe ken naar wijsheid presenteerden zij meerderheids- en minder heidsstandpunten. Maimonides maakte keuzes, was helder. Over hoe je gezond kunt leven, je kunt verhouden tot je eigen cultuur en andere culturen en hoe je kunt goed kunt maken wat er fout is ge gaan. Vrije wil Het tractaat dat vanaf 8 oktober in de Pelgrimskerk in Haamstede wordt besproken gaat over het laatste. Een mens is geneigd tot het goede, maar heeft een vrije wil en kan kiezen voor het kwade. Dat is een keuze die niet door God wordt bepaald, noch door opvoe ding, aard of herkomst. Wie van de weg raakt door eigen keuzes, kan ook op zijn schreden terugkeren. Wanneer er iets tussen jou en de ander is voorgevallen kun je dat goed maken. Niet simpel 'sorry' zeggen, maar ook aanbieden dat te doen wat nodig is voor herstel van materiële schade en de relatie. Maimonides is dan wel een geeste lijke en filosoof, maar hij is ook praktisch. Hij geeft tips waardoor de mens met anderen en zichzelf in het reine kan komen. Ik merk dat wanneer Harry Smit vertelt over het tractaat, zijn enthousi asme op mij besmettelijk werkt. Maimonides is niet van het wentelen en keren in zonde en be rouw zodat je er depressief van zou worden. Hij plaatst juist rich tingwijzers naar de uitweg. De kring biedt dus iets moois in deze rare en nare tijd. Alleen dat al is vreselijk positief. zaterdag 3 oktober 2020 GO Prikkeling van het zien en het denken Nico Out Recensie Werken van Henric Borsten in Middelburg. fotos nico out T/m 18/10. Henric Borsten. Dick de Bruijn, Ruimte voor kunst. Singelstraat 13, Middelburg. Zaterdag en eerste zondag van de maand 13.00 - 17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 38