23 FORMULE 1 HONDA STOPT Honda haakt af na 2021. De Japanners zien geen heil meer in Formule 1. Een enorme dreun voor Red Bull Racing, wereldtopper Max Verstappen én de koningsklasse van de autosport. Hoe nu verder? Een donderslag voor de Formule 1. Zo werd het nieuws van Honda gis teren ontvangen. Want zoveel staat er op het spel nu de Japanners de sport gaan verlaten. De toekomst van één van de drie topteams en het satellietteam. De toekomst van het grootste talent dat actief is in de raceklasse, de Limburger Max Ver stappen. En ook voor de sport zelf is het verlies gigantisch, want het speelveld is wat motorleveranciers betreft al bepaald niet rijk bezaaid. Wat betekent het vertrek van Honda straks voor de betrokken partijen? RED BULL RACING In een sport waar zelfs een schei ding nog wordt verkocht als goed nieuws, waren het de teksten die je mocht verwachten. Red Bull Ra cing dankt Honda voor de behaalde successen, blijft zeker tot 2025 vol ledig toegewijd aan de Formule 1 en gelooft ook zonder de Japanners in een mooie toekomst. Maar laat dui delijk zijn dat de renstal allesbe halve happy is met het rappe afmar cheren van de Japanners, want straks is het team gewoon weer te rug bij af. De laatste titel dateert alweer van zeven jaar terug en helder uitzicht op een nieuw succes ontbreekt. Na een ontploft huwelijk met Renault werd Honda voor 2019 ingehaald als de messias. Bemoedigend succes volgde rap, maar anderhalfjaar later blijkt de beoogde verlosser ook een snelle afzwaaier. Wat zal voelen als een mokerslag voor Red Bull, dat op zoek moet naar nieuwe continuïteit met wéér een nieuwe motorleve rancier. ,,Een enorme uitdaging, maar we hebben de kracht om hier effectief op te reageren'', sprak teambaas Christian Horner kloek als altijd. Maar welke actieve partij gaat hij overtuigen? Ferrari levert al aan Haas en Alfa Romeo en zal niet staan te springen. Mercedes? Waarom? De Duitsers kennen Ra cing Point, Williams en straks ook McLaren al als klanten en hebben er met een dominant fabrieksteam geen belang bij om de grootste con current sterker te maken. Blijft dus over Renault, dat straks verder gaat als Alpine en met Fer nando Alonso zelf wereldkampioen wil worden. Mocht Red Bull er niet in slagen om zelf een nieuwe leve rancier te vinden, dan hebben de Fransen in het belang van de sport reglementair de plicht om Red Bull uit de brand te helpen. De laatste scheiding ontaardde echter in een ordinair potje moddergooien, dus is de vraag of er niet té veel oud zeer zit voor een nieuw pact. MAX VERSTAPPEN Het gaat de Limburger maar om één ding en dat is wereldkampioen worden. Op z'n minst wil hij het perspectief daarop, met een compe titieve motor. Dat vooruitzicht dreigt te vertroebelen bij zijn hui dige werkgever. Dat zijn tot 2023 doorlopende contract een ontsnap pingsroute bevat om na 2021 weg te kunnen, liet topman Helmut Marko onlangs al doorschemeren. Dus is de toekomst van Max Ver stappen bij Red Bull Racing er door de exit van Honda bepaald niet ze kerder op geworden. De Limburger zal afwachten en uiteindelijk zijn opties afwegen. Misschien verbluft Horner spoedig Het is een enorme uitdaging, maar we hebben de kracht om hier effectief optereageren iedereen met een nieuwe fabrikant die bereid is in te stappen. Ook daar kleven echter risico's aan. Snel sco ren is bijna onmogelijk in de For mule 1 en hoeveel geduld heeft de hongerige Nederlander nog? Weer een Renault-blok in zijn wagen? Ook daar zal Verstappen na de vertroebelde relatie met de Fran sen niet gelukkig van worden. Nee, wederom legt de exit van Honda voor de zoveelste keer dé achilles hiel van Red Bull bloot: het ontbre ken van een eigen motor. Hoe sterk je auto ook is, als klantenteam ben je altijd overgeleverd aan de kwali teit en de grillen van een andere partij. Hoe geniaal je als coureur ook bent. Zo blijft het recept voor een ge weldige Formule 1-carrière ook deels gebaseerd op een gouden gok. Renault bleek eerder niet het juiste paard, Honda nu ook niet. En zelfs al zwaaien de Japanners - die voor 2021 nog wel een krachtigere motor beloven - straks af met een titel, dan nog wacht Verstappen daarna op nieuw een gok. FORMULE 1 Doorgaan met Formule 1 past vol gens Honda niet binnen de ver schuivingen die nu gaande zijn in de auto-industrie. Daar gaat de fo cus steeds meer op elektrisch, emissievrij en uitstootbeperkend rijden. Termen die niet eenvoudig te rijmen zijn met Formule 1. De koningsklasse van de autosport heeft het verlangen uitgesproken om vanaf 2030 weliswaar klimaat neutraal zijn, maar loopt als geld verslindende benzineklasse na tuurlijk jaren achter op frisse groene initiatieven. Niet voor niets kozen fabrikanten als BMW, Por sche, Jaguar en Mercedes al voor de elektrische Formule E. Het vertrek van de Japanse gigant moet als een groot verlies worden gezien voor Formule 1, waar niet al leen Red Bull maar ook Alpha Tauri een motorleverancier verliest. Zorgwekkend, in een speelveld waar zonder Honda straks nog maar drie grote fabrikanten (Mer cedes, Ferrari, Renault) actief zijn. Een dun evenwicht, waarmee de sport wel erg afhankelijk is van mo torleveranciers. De deur moet wagenwijd open voor nieuwe entrees, maar wie wil? Geruchten over Porsche, BMW, Audi en Volkswagen doen al langer de ronde, maar of 2022 nou een ideaal instapmoment is als de hui dige motoren nog tot 2025 gebruikt worden? Dan begin je ten opzichte van de concurrentie meteen met een gigantische ontwikkelingsach terstand en dat vraagt naast een grote zak geld vooral om engelen geduld. zaterdag 3 oktober 2020 PC lfr Max Verstappen afgelopen maand in zijn Red Bull met (nu nog) Honda-motor in Monza (Italië). foto getty Uitzicht Max troebel Arjan Schouten Rotterdam - Christian Horner (teambaas) Racing) Toyoharu Tanabe, Masashi Yamamoto (beiden Honda), Max Ver stappen en Christian Horner (teammanager RB) in Brazilië. foto bsr iff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23