23
FORMULE 1 HONDA STOPT
Honda haakt af na 2021. De Japanners zien geen heil
meer in Formule 1. Een enorme dreun voor Red Bull Racing,
wereldtopper Max Verstappen én de koningsklasse van de
autosport. Hoe nu verder?
Een donderslag voor de Formule 1.
Zo werd het nieuws van Honda gis
teren ontvangen. Want zoveel staat
er op het spel nu de Japanners de
sport gaan verlaten. De toekomst
van één van de drie topteams en het
satellietteam. De toekomst van het
grootste talent dat actief is in de
raceklasse, de Limburger Max Ver
stappen. En ook voor de sport zelf is
het verlies gigantisch, want het
speelveld is wat motorleveranciers
betreft al bepaald niet rijk bezaaid.
Wat betekent het vertrek van
Honda straks voor de betrokken
partijen?
RED BULL RACING
In een sport waar zelfs een schei
ding nog wordt verkocht als goed
nieuws, waren het de teksten die je
mocht verwachten. Red Bull Ra
cing dankt Honda voor de behaalde
successen, blijft zeker tot 2025 vol
ledig toegewijd aan de Formule 1 en
gelooft ook zonder de Japanners in
een mooie toekomst. Maar laat dui
delijk zijn dat de renstal allesbe
halve happy is met het rappe afmar
cheren van de Japanners, want
straks is het team gewoon weer te
rug bij af.
De laatste titel dateert alweer van
zeven jaar terug en helder uitzicht
op een nieuw succes ontbreekt. Na
een ontploft huwelijk met Renault
werd Honda voor 2019 ingehaald als
de messias. Bemoedigend succes
volgde rap, maar anderhalfjaar later
blijkt de beoogde verlosser ook een
snelle afzwaaier. Wat zal voelen als
een mokerslag voor Red Bull, dat op
zoek moet naar nieuwe continuïteit
met wéér een nieuwe motorleve
rancier. ,,Een enorme uitdaging,
maar we hebben de kracht om hier
effectief op te reageren'', sprak
teambaas Christian Horner kloek
als altijd.
Maar welke actieve partij gaat hij
overtuigen? Ferrari levert al aan
Haas en Alfa Romeo en zal niet
staan te springen. Mercedes?
Waarom? De Duitsers kennen Ra
cing Point, Williams en straks ook
McLaren al als klanten en hebben er
met een dominant fabrieksteam
geen belang bij om de grootste con
current sterker te maken.
Blijft dus over Renault, dat straks
verder gaat als Alpine en met Fer
nando Alonso zelf wereldkampioen
wil worden. Mocht Red Bull er niet
in slagen om zelf een nieuwe leve
rancier te vinden, dan hebben de
Fransen in het belang van de sport
reglementair de plicht om Red Bull
uit de brand te helpen. De laatste
scheiding ontaardde echter in een
ordinair potje moddergooien, dus is
de vraag of er niet té veel oud zeer
zit voor een nieuw pact.
MAX VERSTAPPEN
Het gaat de Limburger maar om
één ding en dat is wereldkampioen
worden. Op z'n minst wil hij het
perspectief daarop, met een compe
titieve motor. Dat vooruitzicht
dreigt te vertroebelen bij zijn hui
dige werkgever. Dat zijn tot 2023
doorlopende contract een ontsnap
pingsroute bevat om na 2021 weg te
kunnen, liet topman Helmut
Marko onlangs al doorschemeren.
Dus is de toekomst van Max Ver
stappen bij Red Bull Racing er door
de exit van Honda bepaald niet ze
kerder op geworden.
De Limburger zal afwachten en
uiteindelijk zijn opties afwegen.
Misschien verbluft Horner spoedig
Het is een enorme
uitdaging, maar we
hebben de kracht
om hier effectief
optereageren
iedereen met een nieuwe fabrikant
die bereid is in te stappen. Ook daar
kleven echter risico's aan. Snel sco
ren is bijna onmogelijk in de For
mule 1 en hoeveel geduld heeft de
hongerige Nederlander nog?
Weer een Renault-blok in zijn
wagen? Ook daar zal Verstappen na
de vertroebelde relatie met de Fran
sen niet gelukkig van worden. Nee,
wederom legt de exit van Honda
voor de zoveelste keer dé achilles
hiel van Red Bull bloot: het ontbre
ken van een eigen motor. Hoe sterk
je auto ook is, als klantenteam ben
je altijd overgeleverd aan de kwali
teit en de grillen van een andere
partij. Hoe geniaal je als coureur
ook bent.
Zo blijft het recept voor een ge
weldige Formule 1-carrière ook
deels gebaseerd op een gouden gok.
Renault bleek eerder niet het juiste
paard, Honda nu ook niet. En zelfs
al zwaaien de Japanners - die voor
2021 nog wel een krachtigere motor
beloven - straks af met een titel, dan
nog wacht Verstappen daarna op
nieuw een gok.
FORMULE 1
Doorgaan met Formule 1 past vol
gens Honda niet binnen de ver
schuivingen die nu gaande zijn in
de auto-industrie. Daar gaat de fo
cus steeds meer op elektrisch,
emissievrij en uitstootbeperkend
rijden. Termen die niet eenvoudig
te rijmen zijn met Formule 1. De
koningsklasse van de autosport
heeft het verlangen uitgesproken
om vanaf 2030 weliswaar klimaat
neutraal zijn, maar loopt als geld
verslindende benzineklasse na
tuurlijk jaren achter op frisse
groene initiatieven. Niet voor niets
kozen fabrikanten als BMW, Por
sche, Jaguar en Mercedes al voor de
elektrische Formule E.
Het vertrek van de Japanse gigant
moet als een groot verlies worden
gezien voor Formule 1, waar niet al
leen Red Bull maar ook Alpha Tauri
een motorleverancier verliest.
Zorgwekkend, in een speelveld
waar zonder Honda straks nog
maar drie grote fabrikanten (Mer
cedes, Ferrari, Renault) actief zijn.
Een dun evenwicht, waarmee de
sport wel erg afhankelijk is van mo
torleveranciers.
De deur moet wagenwijd open
voor nieuwe entrees, maar wie wil?
Geruchten over Porsche, BMW,
Audi en Volkswagen doen al langer
de ronde, maar of 2022 nou een
ideaal instapmoment is als de hui
dige motoren nog tot 2025 gebruikt
worden? Dan begin je ten opzichte
van de concurrentie meteen met
een gigantische ontwikkelingsach
terstand en dat vraagt naast een
grote zak geld vooral om engelen
geduld.
zaterdag 3 oktober 2020
PC
lfr
Max Verstappen afgelopen maand in zijn Red Bull met (nu nog) Honda-motor in Monza (Italië). foto getty
Uitzicht Max troebel
Arjan Schouten
Rotterdam
- Christian Horner (teambaas)
Racing)
Toyoharu Tanabe, Masashi Yamamoto (beiden Honda), Max Ver
stappen en Christian Horner (teammanager RB) in Brazilië. foto bsr
iff