'De kinderen zijn geduldig als ik digitaal de weg kwijt ben' MIDLIFEMEESTER den. Ook mijn tumor hoort erbij. Ze heb ben de helft van mijn lever weggehaald en de staart van mijn alvleesklier. Later kwam ik erachter dat 75 procent van de mensen na zo'n operatie niet lang meer leeft. Ik denk dus: wat kan mij nog gebeuren?'' ,,Die komt van zowel mijn vader als mijn moeder. Het mooie aan mijn moeder vond ik dat ze een goed gevoel voor waarheid had. De sinaasappels die de Duitsers in de oorlog van haar afpakten, eiste ze weer op, voor haar broertjes met longontsteking. Ook bracht ze koffers met aardappels naar onderduikers. Iemand die over angsten heen stapt, dat vind ik mooi. Na haar over lijden kreeg ik een sterke band met mijn vader. We deelden de interesse in weten schap en kunst. Mijn vader heeft veel bete kend voor mij, maar ook voor veel anderen. Hij was volstrekt open en oordeelloos. Op zijn 86ste had hij vrienden van in de 30.'' ,,Ik denk dat ik eraan heb bijgedragen dat kinderen serieus worden genomen. Een voorbeeld: ik kwam een meisje tegen dat zei: 'Waarom heeft de behandelaar van mijn moeder nooit aan mij gevraagd of ik veilig was? Als dat was gebeurd, was de mishandeling niet zo lang doorgegaan'. Dan kijk ik naar de regelgeving, dan wordt zo'n regel aangepast en hoop ik dat de praktijk ook anders wordt.'' ,,Ik heb wel het idee dat ik het redelijk goed doe, dat is wat ik terugkrijg. Ik ben aan het nadenken: kan ik nog een periode van bete kenis zijn? Of kunnen anderen het beter? Het is nog niet het moment om daarvoor te kiezen, maar qua wat ik wil bereiken en wat er nog niet klaar is, wil ik wel door.'' ,,Nee, nee, nee. En anders weet ik altijd nieuwe projecten te bedenken. Dat is die kunstacademie-achtergrond. Door die creatieve geest hou ik het leuk.'' verleer je niet, zeggen ze. 'Ze' zijn vooral collega-leerkrach ten en directeuren: mensen die het zouden kunnen weten, omdat ze andere herintreders aan het werk hebben gezien. Maar als je lesgeven al kunt vergelijken met fietsen, dan fiets ik mo menteel met vierkante wielen: ik sta nog flink te krukken. In de kwarteeuw dat ik druk was met buitenschoolse werk zaamheden is het onderwijs digi taal ontploft. Ik kom uit het Krijt. En dan bedoel ik niet die periode van ruim 100 miljoen jaar agele- den, al voelt het vandaag wel zo, maar de periode waarin de leer kracht het vooral moest doen met krijt en schoolbord. Dat heb ik trouwens nog maar stilgehouden voor mijn leerlingen, huiverig om te worden uitgemaakt voor stego- saurus, of erger. Toen ik het onderwijs verliet, doken her en der houtje-touwtje- computerhulpprogrammaatjes op. Het waren extraatjes in een papie ren wereld. In mijn laatste jaar in het onderwijs hielp ik bij het opzetten van het eerste digitale 'leerlingvolgsysteem' van de school. Daarmee kon je zomaar resultaten uit het verleden van een leerling tevoorschijn tove ren, met één druk op de knop! De digitale pionier van toen is veranderd in een papieren nean derthaler. Ik voel me oud. Ik heb het gevoel dat ik in mijn eerste schoolweek twaalf nieuwe inlog codes, 26 nieuwe digitale metho des, 48 werkafspraken, 74 hande lingsplannen en honderd mails - waarvan ik hooguit de helft begrijp - heb gekregen. Kinderen doen een deel van hun werk op snappets (minitablets) of chrome- books. En als Aziz meldt dat zijn snappet het niet doet, is mijn slimste suggestie: 'Eh, misschien opnieuw opstarten?' Verder zijn alle lesvoorbereidingen, lesdoelen, verdiepingsstof en werkbladen online te vinden. Maar waar? Gelukkig zijn de kinderen ge duldig als ik weer eens digitaal de weg kwijt ben, en giechelen ze als ik voor de zesde keer op de verkeerde knop van het digibord druk. Natuurlijk zie ik de zeeën van mogelijkheden van zo'n bord: gelikte uitlegvideo's en kekke presentaties. Maar nu even niet: mijn digitale kunstkop loopt over. Ik haal diep adem als ik na het buitenspelen even mag voorlezen. Gewoon offline, in een boek. Ter wijl de kinderen luisteren, zie ik in gedachten een digitaal tekstje op m'n voorhoofd verschijnen: 'Deze dino moet nog een beetje wennen'. Zit die veerkracht in de familie? Heeft u de afgelopen jaren de kinder ombudsvrouw kunnen zijn die u wilde? Voelt u ook dat u als kinderombudsvrouw nog meer betekenis kan geven, bijvoor beeld in een nieuwe termijn van vijf jaar? Het is nog niet gedaan. Lesgeven is als fietsen, dat Leo van Marrewijk (55) was in de jaren 80 en 90 ruim tien jaar leerkracht. Na een carrière in de journalistiek keert hij parttime terug voor de klas en doet hij er verslag van. ZATERDAG 3 OKTOBER 2020

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 111