worden
Veilig en zuinig,
7,7
maar wel te krap
19
Volkswagen garandeert dat na acht
jaar of 160.000 km nog altijd 70 pro
cent van de oorspronkelijke accu
capaciteit beschikbaar zal zijn. Bo
vendien is acht jaar lang het onder
houd aan deze VW gratis, met uit
zondering van slijtagegevoelige on
derdelen zoals remschijven, rem-
blokken, ruitenwissers, banden en
eventuele schade die ontstaat door
invloeden van buitenaf.
In de basis is elke ID.4 voorlopig
voorzien van één motor, tussen de
achterwielen. Hij heeft dan achter
wielaandrijving, net als de ID.3. De
motor is verkrijgbaar met vier ver
schillende vermogens, die gekoppeld
zijn aan de uitrustingsniveaus: de
goedkoopste Pure krijgt 109 kW (150
pk), de Pure Performance levert 125
kW (170 pk), de luxere Pro is goed
voor 129 kW (175 pk) terwijl de Pro
Performance een vermogen van 150
kW ofwel 204 pk levert. Met die laat
ste motorisering sprint de 2000 kilo
wegende ID.4 in zo'n 8,5 seconden
van nul naar 100, terwijl een topsnel
heid van 160 km/u mogelijk is.
GTX
Volkswagen belooft dat aan het
einde van 2021 een nóg sterkere ver
sie komt die luistert naar de naam
'GTX'. In de lijn van de GTI-, GTE- en
GTD-modellen wordt dit een extra
sportieve ID.4 met twee motoren
(vierwielaandrijving!), een afwij
kend uiterlijk en 'indrukwekkende
prestaties'. Wat die prestaties zijn en
hoe veel vermogen de motoren leve
ren, houdt Volkswagen nog even on
der de pet.
Ondanks de 204 paardenkrachten
in het door ons gereden pre-produc-
tiemodel voelt de ID.4 niet aan als
een snelle auto. Daarvoor is hij te
zwaar. Bovendien reageert de motor
Wie wat harder een
bocht in rijdt, ontdekt
al vrij snel dat de
voorbanden alles
op alles moeten
zetten om de auto
op koers te houden
niet zo gretig als in een Tesla. Hoe
wel de versnelling soepel en vlot
verloopt, heb je nooit het idee dat
de ID.4 is gemaakt voor stoplicht
sprintjes.
Dat is hij natuurlijk ook niet, want
deze familieauto moet uitblinken in
rust en comfort. En dat doet hij. On
geacht het type wegdek blijkt de
ID.4 een bovengemiddeld goed ge-
isoleerde auto. Of je nu op slecht as
falt rijdt, op hoge snelheid doortrekt
of over dennenappels op een onver
hard bospad gaat: in de ID.4 word je
niet gestoord door sterk windgeruis
of lawaai uit de wielkasten.
Ook het veercomfort van het on
derstel staat op een hoger plan dan
bij sommige andere elektrische
auto's. De vering is soms ronduit
soepel, terwijl de grote VW wel
prettig evenwichtig reageert op je
commando's. Omdat een groot deel
van het gewicht laag bij de grond
ligt (het 77 kWh-accupakket alleen
al weegt 500 kilo) helt de cross-over
niet overdreven op één kant in snelle
bochten en gaat hij op slechter weg
dek niet deinen of waggelen. Wel
voel je het flinke gewicht: wie wat
harder een bocht in rijdt, ontdekt al
vrij snel dat de voorbanden alles op
alles moeten zetten om de auto op
koers te houden.
Display
In het interieur heeft de ID.4 veel
weg van de ID.3: met een klein
schermpje voor de neus van de be
stuurder en een groter aanraak-
scherm in het midden van het dash
board, is de opzet vrijwel identiek.
Ook hier een draaischakelaar aan de
stuurkolom waarmee je de automaat
bedient, een lichtgevende strip on
der de voorruit waarmee de auto
boodschappen kan tonen (bijvoor
beeld de laadstatus van de accu's) én
een head-up display met augmented
reality.
Die laatste voorziening, waarmee
de auto bijvoorbeeld bewegende na-
vigatie-aanwijzingen in de voorruit
kan projecteren, werkte bij onze ken
nismaking nog niet. ,,Maar tegen de
tijd dat de eerste ID.4's op de weg
verschijnen, zal het functioneren'',
belooft VW.
Zulke moderne snufjes zijn leuk,
maar de ID.4 zal de koper toch vooral
moeten overtuigen met z'n comfor
tabele rijgedrag, ruimere interieur en
betere inzetbaarheid in vergelijking
met de ID.3. Zo biedt de ID.4 de mo
gelijkheid om een geremde aanhan
ger van maximaal 1000 kilo te trek
ken, terwijl de kleinere ID.3 hooguit
een fietsendrager met maximaal 75
kilo aankan. Maar een echte caravan
trekker wil dus ook deze ID.4 nog
niet worden. De bagageruimte is
flexibel in te delen en varieert van
543 tot 1575 liter: meer dan genoeg
voor een auto van dit formaat.
De Nederlandse importeur hult
zich nog in stilzwijgen over de prij
zen van de nieuwe VW, maar de on
langs onthulde Skoda Enyaq is waar
schijnlijk een goed ijkpunt. Deze
elektrische Tsjech is qua grootte en
techniek vrijwel identiek aan de ID.4
en bij hem beginnen de Nederlandse
prijzen bij een krappe 40.000 euro.
De nieuwe Yaris heeft
met zijn center airbag
een primeur. Dit
nieuwe type airbag be
vindt zich tussen de
voorstoelen en moet let
sel voorkomen bij een
aanrijding in de flank
van de auto.
Deze Toyota heeft so
wieso indrukwekkend
veel veiligheidssyste
men standaard, waaron
der een automatisch
noodremsysteem (met
radar), verkeersbord
herkenning, automa
tisch grootlicht, een
lichtsensor en rijstrook
bewaking met eventuele
stuurcorrecties.
Terwijl de Yaris een
halve centimeter korter
is dan voorheen, zijn de
wielbasis (plus 5,0 cm)
en spoorbreedte (plus 5,7
cm) juist vergroot. Dat
zien we graag: net zo ge
makkelijk te parkeren en
toch meer ruimte en een
betere wegligging. Maar
op de achterbank zit je
nog steeds krap. En ook
de bagageruimte is met
283 liter nog steeds veel
kleiner dan die van een
Polo (351 liter).
Het eigentijdse info
tainment heeft een apart,
tegen het dashboard ge
plaatst, centraal beeld
scherm. Maar de kaart
van het navigatiescherm
laat zich niet schermvul-
lend instellen. Daardoor
oogt het allemaal net wat
kleiner en ouderwetser
dan bij de concurrentie.
De nieuwe hybride
aandrijflijn maakt de Ya-
ris 20 procent zuiniger
dan voorheen, terwijl het
motorvermogen met 16
procent toenam. Mooi!
De auto houdt het op
stroom ook langer vol
dankzij een nieuw, li
thium-ion batterijen
pakket. Tijdens deze test
lag het benzineverbruik
rond 1 op 25: keurig.
Je kunt het batterijen
pakket niet met een stek
ker opladen, dus blijft
het elektrisch rijden ui
terst beperkt. Maar de
Yaris rijdt lekker vlot en
de standaard automaat is
een prettige bonus van
zo'n hybride. Verder
stuurt de auto direct en
hij vertoont een prima
weggedrag, mede dank
zij het nieuwe onderstel.
De benzinemotor en de
rijwind laten soms wel
nadrukkelijk van zich
horen. —Niek Schenk
vrijdag 2 oktober 2020
een bereik van ongeveer 360 kilome
ter.
®Kijk op de site bij
/auto voor een
video over de ID.4
Toyota Yaris 1.5 Hybride (116 pk/85 kW),
vanaf €21.195
De Yaris zit vol veiligheidssystemen. De ruimte
achterin laat te wensen over. fotos bart hoogveld
Veel veiligheid, een
nieuwe hybride aan-
drijflijn en een nieuw
onderstel kenmerken
de nieuwe Toyota
Yaris. Is het genoeg
om de Polo en Clio te
verslaan?
Complete veilig
heidsuitrusting.
Zuinige hybride aandrij
ving. Vijf jaar (of
200.000 km) garantie.
Te weinig zit- en
bagageruimte. Ru
moerig door rijwind en
motorgeluid. Klein info-
tainmentscherm.
De nieuwe Toyota
Yaris overtroeft de
concurrentie met zijn
standaard veiligheids
uitrusting en de zui
nige hybridetechniek
zonder stekker maakt
hem nog steeds uniek.
Maar de zit- en baga
geruimte vallen tegen.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities