worden Veilig en zuinig, 7,7 maar wel te krap 19 Volkswagen garandeert dat na acht jaar of 160.000 km nog altijd 70 pro cent van de oorspronkelijke accu capaciteit beschikbaar zal zijn. Bo vendien is acht jaar lang het onder houd aan deze VW gratis, met uit zondering van slijtagegevoelige on derdelen zoals remschijven, rem- blokken, ruitenwissers, banden en eventuele schade die ontstaat door invloeden van buitenaf. In de basis is elke ID.4 voorlopig voorzien van één motor, tussen de achterwielen. Hij heeft dan achter wielaandrijving, net als de ID.3. De motor is verkrijgbaar met vier ver schillende vermogens, die gekoppeld zijn aan de uitrustingsniveaus: de goedkoopste Pure krijgt 109 kW (150 pk), de Pure Performance levert 125 kW (170 pk), de luxere Pro is goed voor 129 kW (175 pk) terwijl de Pro Performance een vermogen van 150 kW ofwel 204 pk levert. Met die laat ste motorisering sprint de 2000 kilo wegende ID.4 in zo'n 8,5 seconden van nul naar 100, terwijl een topsnel heid van 160 km/u mogelijk is. GTX Volkswagen belooft dat aan het einde van 2021 een nóg sterkere ver sie komt die luistert naar de naam 'GTX'. In de lijn van de GTI-, GTE- en GTD-modellen wordt dit een extra sportieve ID.4 met twee motoren (vierwielaandrijving!), een afwij kend uiterlijk en 'indrukwekkende prestaties'. Wat die prestaties zijn en hoe veel vermogen de motoren leve ren, houdt Volkswagen nog even on der de pet. Ondanks de 204 paardenkrachten in het door ons gereden pre-produc- tiemodel voelt de ID.4 niet aan als een snelle auto. Daarvoor is hij te zwaar. Bovendien reageert de motor Wie wat harder een bocht in rijdt, ontdekt al vrij snel dat de voorbanden alles op alles moeten zetten om de auto op koers te houden niet zo gretig als in een Tesla. Hoe wel de versnelling soepel en vlot verloopt, heb je nooit het idee dat de ID.4 is gemaakt voor stoplicht sprintjes. Dat is hij natuurlijk ook niet, want deze familieauto moet uitblinken in rust en comfort. En dat doet hij. On geacht het type wegdek blijkt de ID.4 een bovengemiddeld goed ge- isoleerde auto. Of je nu op slecht as falt rijdt, op hoge snelheid doortrekt of over dennenappels op een onver hard bospad gaat: in de ID.4 word je niet gestoord door sterk windgeruis of lawaai uit de wielkasten. Ook het veercomfort van het on derstel staat op een hoger plan dan bij sommige andere elektrische auto's. De vering is soms ronduit soepel, terwijl de grote VW wel prettig evenwichtig reageert op je commando's. Omdat een groot deel van het gewicht laag bij de grond ligt (het 77 kWh-accupakket alleen al weegt 500 kilo) helt de cross-over niet overdreven op één kant in snelle bochten en gaat hij op slechter weg dek niet deinen of waggelen. Wel voel je het flinke gewicht: wie wat harder een bocht in rijdt, ontdekt al vrij snel dat de voorbanden alles op alles moeten zetten om de auto op koers te houden. Display In het interieur heeft de ID.4 veel weg van de ID.3: met een klein schermpje voor de neus van de be stuurder en een groter aanraak- scherm in het midden van het dash board, is de opzet vrijwel identiek. Ook hier een draaischakelaar aan de stuurkolom waarmee je de automaat bedient, een lichtgevende strip on der de voorruit waarmee de auto boodschappen kan tonen (bijvoor beeld de laadstatus van de accu's) én een head-up display met augmented reality. Die laatste voorziening, waarmee de auto bijvoorbeeld bewegende na- vigatie-aanwijzingen in de voorruit kan projecteren, werkte bij onze ken nismaking nog niet. ,,Maar tegen de tijd dat de eerste ID.4's op de weg verschijnen, zal het functioneren'', belooft VW. Zulke moderne snufjes zijn leuk, maar de ID.4 zal de koper toch vooral moeten overtuigen met z'n comfor tabele rijgedrag, ruimere interieur en betere inzetbaarheid in vergelijking met de ID.3. Zo biedt de ID.4 de mo gelijkheid om een geremde aanhan ger van maximaal 1000 kilo te trek ken, terwijl de kleinere ID.3 hooguit een fietsendrager met maximaal 75 kilo aankan. Maar een echte caravan trekker wil dus ook deze ID.4 nog niet worden. De bagageruimte is flexibel in te delen en varieert van 543 tot 1575 liter: meer dan genoeg voor een auto van dit formaat. De Nederlandse importeur hult zich nog in stilzwijgen over de prij zen van de nieuwe VW, maar de on langs onthulde Skoda Enyaq is waar schijnlijk een goed ijkpunt. Deze elektrische Tsjech is qua grootte en techniek vrijwel identiek aan de ID.4 en bij hem beginnen de Nederlandse prijzen bij een krappe 40.000 euro. De nieuwe Yaris heeft met zijn center airbag een primeur. Dit nieuwe type airbag be vindt zich tussen de voorstoelen en moet let sel voorkomen bij een aanrijding in de flank van de auto. Deze Toyota heeft so wieso indrukwekkend veel veiligheidssyste men standaard, waaron der een automatisch noodremsysteem (met radar), verkeersbord herkenning, automa tisch grootlicht, een lichtsensor en rijstrook bewaking met eventuele stuurcorrecties. Terwijl de Yaris een halve centimeter korter is dan voorheen, zijn de wielbasis (plus 5,0 cm) en spoorbreedte (plus 5,7 cm) juist vergroot. Dat zien we graag: net zo ge makkelijk te parkeren en toch meer ruimte en een betere wegligging. Maar op de achterbank zit je nog steeds krap. En ook de bagageruimte is met 283 liter nog steeds veel kleiner dan die van een Polo (351 liter). Het eigentijdse info tainment heeft een apart, tegen het dashboard ge plaatst, centraal beeld scherm. Maar de kaart van het navigatiescherm laat zich niet schermvul- lend instellen. Daardoor oogt het allemaal net wat kleiner en ouderwetser dan bij de concurrentie. De nieuwe hybride aandrijflijn maakt de Ya- ris 20 procent zuiniger dan voorheen, terwijl het motorvermogen met 16 procent toenam. Mooi! De auto houdt het op stroom ook langer vol dankzij een nieuw, li thium-ion batterijen pakket. Tijdens deze test lag het benzineverbruik rond 1 op 25: keurig. Je kunt het batterijen pakket niet met een stek ker opladen, dus blijft het elektrisch rijden ui terst beperkt. Maar de Yaris rijdt lekker vlot en de standaard automaat is een prettige bonus van zo'n hybride. Verder stuurt de auto direct en hij vertoont een prima weggedrag, mede dank zij het nieuwe onderstel. De benzinemotor en de rijwind laten soms wel nadrukkelijk van zich horen. —Niek Schenk vrijdag 2 oktober 2020 een bereik van ongeveer 360 kilome ter. ®Kijk op de site bij /auto voor een video over de ID.4 Toyota Yaris 1.5 Hybride (116 pk/85 kW), vanaf €21.195 De Yaris zit vol veiligheidssystemen. De ruimte achterin laat te wensen over. fotos bart hoogveld Veel veiligheid, een nieuwe hybride aan- drijflijn en een nieuw onderstel kenmerken de nieuwe Toyota Yaris. Is het genoeg om de Polo en Clio te verslaan? Complete veilig heidsuitrusting. Zuinige hybride aandrij ving. Vijf jaar (of 200.000 km) garantie. Te weinig zit- en bagageruimte. Ru moerig door rijwind en motorgeluid. Klein info- tainmentscherm. De nieuwe Toyota Yaris overtroeft de concurrentie met zijn standaard veiligheids uitrusting en de zui nige hybridetechniek zonder stekker maakt hem nog steeds uniek. Maar de zit- en baga geruimte vallen tegen. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19